EPROM VPP in read-mode

Beste mensen,

Is er een vaste VPP-waarde waarop een EPROM in read-modus staat? Maakt dat eigenlijk iets uit, of kan dat alles zijn zolang het maar redelijk ver onder het echte programming voltage is?
En als dat het geval is, waar wordt dat dan meestal aan gehangen door een apparaat dat een EPROM leest?

Arco

Special Member

Hangt van de eprom af. Er zijn heel wat verschillende epromtypes gemaakt in de loop der tijd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Meestal was het net andersom , een EPROM stond altijd in read-mode bij/met TTL signalen en ging pas in programmeermodus als er een programmeerspanning aangeboden werd.
Vervolgens moest de data nog op een speciale manier (met /PGM puls) aangeboden worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Vaak had die pin een dubbele functie, die per type eprom kon verschillen...
Oude eproms waren helemaal lastig. Een 2708 had -5, 5, 0, 12, en 25v nodig. (laatste 2 alleen voor programmeren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik bedoel wel single-supply EPROMs,met die heel oude dingen heb ik op het moment nog even niets te maken. Ook eigenlijk niet met het daadwerkelijke programmeren, echt alleen met de read-functie en juist die is nergens gedocumenteerd...

bprosman

Golden Member

Ik bedoel wel single-supply EPROMs,met die heel oude dingen heb ik op het moment nog even niets te maken

Volgens mij heb je het dan over EEPROMs en geen EPROMS.

echt alleen met de read-functie en juist die is nergens gedocumenteerd...

De "Read functie" is adres aanbieden , /CS laag maken en data uitlezen na x nSec. Programmeer functie moet je iets anders voor doen afhankelijk van het type / merk.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 14 maart 2016 20:46:32 (42%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Geef anders even een typenummer als voorbeeld wat je gebruiken wilt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Over het algemeen zit Vpp aan Vcc in readmode bij de oude (E)proms.
Ik ben nog niet anders tegengekomen.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op maandag 14 maart 2016 22:24:54 (22%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

27c040 bijvoorbeeld. Maar het gaat me echt niet om het programmeren, ik hoef alleen te weten wat een apparaat dat zo'n ding uitleest normaal op de VPP-pin zet... Ik heb het wel degelijk over EPROM, voor zover ik weet noem je een chipje met maar één echte VCC single supply, vandaar.

Oh. Ik had voordat je postte dat het je om een 27c040 gaat, gegokt op 27c512. Die is... 8x kleiner gok ik dan die jij noemt.
Maar goed. In het datasheet kan je vinden wat ie doet.
Bij de 512 staat in het datasheet: http://www.ti.com/lit/ds/smls512g/smls512g.pdf

dat de pin een dubbele functie heeft. Om te lezen maak je hem laag, om de chip van de bus af te halen maak je hem hoog. En je moet hem HEEL HOOG (13V of zo) maken om hem te programmeren.

Wat iedereen hier probeert te zeggen is dat 0-5V op VPP er voor zorgt dat er in ieder geval NIET geprogrammeerd wordt. Daar is een "rare" spanning voor nodig. Heb je in je circuit nergens 12V, dan KAN het ding niet geprogrammeerd worden.

Update: Wat ik hierboven schrijf gaat ook over de AT27C040. http://www.atmel.com/images/doc0189.pdf Slordig: Wel een behoorlijke fout in het datasheet die je vind als je op "VPP" zoekt.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 14 maart 2016 22:37:11 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Staat toch in de datasheet?:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Willie W

Golden Member

Om de eprom te lezen zet je gewoon +5v op de vpp.

Op 14 maart 2016 20:40:29 schreef RD-Productions:
(..) echt alleen met de read-functie en juist die is nergens gedocumenteerd...

Geen idee wat je leest... ik heb nog nooit een EPROM datasheet gezien waarin read mode niet omschreven werd. Okee soms een beetje summier omdat het zo'n standaard functie is, maar het staat er echt wel in. Vaak nog met mooie timing diagrammen even verderop.

Zoals Paul al schreef: Vpp pin aan Vcc (+5V) is eigenlijk wel standaard voor dit soort EPROMs. Sommige typen zeggen in hun datasheet "X" of "Vcc or Vss" tijdens read mode, maar da's eerder uitzondering dan regel.
Veel hogere spanningen (12 á 13V) dienen alleen voor programmeren.

Op 14 maart 2016 22:35:08 schreef rew:
Update: Wat ik hierboven schrijf gaat ook over de AT27C040. http://www.atmel.com/images/doc0189.pdf Slordig: Wel een behoorlijke fout in het datasheet die je vind als je op "VPP" zoekt.

??? Ik zie niks vreemds. Mocht je doelen op die lage stroom (10 µA) voor de Vpp pin: er wordt beschreven Ipp1 (stroom door Vpp pin tijdens read mode), en Ipp2 (stroom door Vpp pin tijdens programmeren). Die laatste is veel hoger (20 mA).

Nope. In het begrippen-definitie gedeelte.

Wat ik van de 27C512 las is: "aan VCC" is hoog is "output disabled". Je moet hem laag maken om de output te enabelen (Lezen).

Maar goed. Iedere keer als er maar 1 pin extra nodig is terwijl het package eigenlijk al vol zit wordt er even een pin "dubbel" gebruikt. In dit geval dus de GATE/outputenable/VPP pin. Hij is VPP als er geprogrammeerd moet worden en anders dus GATE/OE.

Ga je dan 1 maatje groter, moeten ze TOCH een package kiezen met 2 of 4 pins meer, en verzinnen ze weer een nieuwe pinout/combinaties....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor de antwoorden, het is me nu wel duidelijk in ieder geval. Leuk ook dat er weer 8562 standaarden voor zijn, maar goed, zo gaat dat :p

Arco

Special Member

Beter dan dat we nu nog steeds -5, 5, 0, 12 en 25v nodig hadden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Leuk ook dat er weer 8562 standaarden voor zijn

Voor de read-mode valt dat best wel mee.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.