Rimo 400 dimmer werkt niet

Ik ben bezig met een Rimo 400 dimmer. Als het apparaat correct werkt hoort ie de aangesloten lamp in 25 minuten op te regelen naar vooraf ingestelde sterkte en als een tijdklok hem afschakelt in 25 minuten terug naar nul.

zie: http://www.rimo.nl/?product=rimo-400

deze dimmer gaat direct naar volle sterkte en reageert niet op de schakelklok lichtsterkte is regelbaar

mijn vraag is kent iemand deze fout of heeft iemand een schema?

triac heb ik getest met proefopsteling
seriecondensator van de voeding vervangen was capaciteitloos
opto van de netspannings detectie getest -> werkt

14 volt aanwezig en uiteindelijk maar de LM393 TL071 en de MOC3020 vervangen...nog steeds niets...

schema heb ik niet.

Wie heeft deze dimmer wel eens gerepareerd en kan me op weg helpen?

ik neem aan dat je afdoende vermogen hebt gebruikt zodat de minimale last voldoende is? vervang de elco ook maar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

100 watt lamp erachter...elko meet ok op capaciteit en esr

Hallo PL500,

Ik weet niet of je de dimmer nog steeds hebt en of je die nog steeds wilt repareren, maar in deze bijlage vind je het schema dat ik eens maakte.
Er kan een kleinigheidje over het hoofd gezien zijn, maar volgens mij is dit het.

Ik heb er zelf ook eentje die helemaal niets uitstuurt.
De capacitieve voeding komt ook niet op spanning.
Een idee van de signaalvormen rondom de TL071 en LM393 heb ik dus nog niet.

Beste mensen, als iets van Rimo niet juist werkt neem dan contact met Rimo op i.p.v. al deze berichten en vragen aan anderen
Ik kan U overal aan helpen en ook aan gebruiksaanwijzingen
Info@rimo.nl

Semtexx

Golden Member

Op 26 november 2020 19:35:11 schreef Hermsen:
Beste mensen, als iets van Rimo niet juist werkt neem dan contact met Rimo op i.p.v. al deze berichten en vragen aan anderen

Ja, stel je voor dat anderen er ook nog wat van leren :)
Je speciaal aanmelden voor dit bericht is ook bijzonder.

Dok

Golden Member

@Semtexx,
Misschien dat @Hermsen daar aandelen heeft, en/of werkt bij die toko.

Ik kan U overal aan helpen en ook aan gebruiksaanwijzingen

Als dat zo is laat hem daar wat duidelijker in zijn?
Kan het zomaar zijn dat iemand daar nog wat mee kan...

Wie niet horen wil moet TV kijken.

gebruiksaanwijzingen, handig als een print al stuk is. een schema is beter, of ben je bang dat dit hoog hobby gehalte printje nagebouwd gaat worden, denk dat je wel een nieuw ontwerp hebt na 22 jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 26 november 2020 19:35:11 schreef Hermsen:
Beste mensen, als iets van Rimo niet juist werkt neem dan contact met Rimo op i.p.v. al deze berichten en vragen aan anderen
Ik kan U overal aan helpen en ook aan gebruiksaanwijzingen
Info at rimo.nl

Je werkt daar?
Dit lijkt wel erg veel op spam en daar hebben we hier best een hekel aan.
CO is een Forum daar deel je dingen/ervaringen en helpt elkaar, zonder commerciele doelstelling!

Bovendien kan je veel spam verwachten op dat mailadres als je het zo onbeschermd neerzet! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 15 maart 2016 21:21:38 schreef PL500:
14 volt aanwezig en uiteindelijk maar de LM393 TL071 en de MOC3020 vervangen...nog steeds niets...

schema heb ik niet.

Wie heeft deze dimmer wel eens gerepareerd en kan me op weg helpen?

Een paar postings terug is een schema geplaats, er zit een 18 volt zener in dus die 14 volt die je meet is best laag.
Heb je dat gemeten op de pinnen van (alle) ic's of over de zener?

Verder alle weerstanden nameten, vooral de hoogohmige.
Ze mogen "in circuit" nooit hoger meten dan hun waarde, wel lager. Bij twijfel een pootje losnemen en meten.
De 2 condensatoren bij de IC's, 100nF en 2.2µF controleren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.