De PLC Kraker

Dit topic is gesloten

Dat is op zich deel van de discussie die ik had, is een net alleen om KWh's te leveren of ook een communicatie net.
De industrie wil het liefst zo min mogelijk regulering, de PLC fabrikanten, netwerk beheerders etc. willen een beter vastgestelde emissie grens.
PLC gaat echt niet alleen over de domotica fan die zijn verlichting en CV probeert te regelen, er zijn zeer vele toepassingen waar o.a. het energie bedrijf zelf gebruik van maakt.
Over de mensen die deze over deze reguleringen schrijven en stemmen, laat mij daar simpel over zeggen, die weten echt waar ze over praten.
Ik heb met 4 van hun gewerkt en stuk voor stuk zijn zij experts op het gebied van EMC (3 professoren op de polytechnische universiteit (wat hier tevens een commercieel EMC lab is) en 1 runt een onafhankelijk EMC laboratorium)

Om even terug te komen op de schakeling van deze website, deze schakeling stuurt een vrijwel continue stroom bursts het lichtnet in.
De energie van een burst is vrij laag, maar het is een breedband stoorpuls die heel storend kan zijn voor electronica.
de voorbeelden die ik gister gaf zijn allen uit de praktijk.
De zendamateurs onder de Leden zullen vast weten dat een wasmachine filter of een filter op een PCB zo goed als transparant kan zijn voor zeer hoge frequenties.
Een schakeling als dit is dood gewoon baldadigheid, meer kan ik er niet van maken.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
High met Henk

Special Member

@benleentje.. Voor zoveel meters kost zoiets tot 2e orde echt paar euro.. Onder tientje red je wel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2016 08:18:54 schreef mel:
Die, onbewust, zoiets hebben, stuur ik geen AT op af,

Dat schiet niet op, of ga je dan zelf even langs? Hier op de buurt maakt een adapter het HF-leven zuur. Apapter geruild, klaar.

Op 17 maart 2016 12:55:52 schreef evdweele:
Daar is geen speld tussen te krijgen, maar die storing is in hoofdzaak hinderlijk op de banden onder 30 MHz.
En er zijn maar weinig mensen die daar naar luisteren. Dat zal ook het geringe aantal klachten verklaren.

Idd, maar onder de HF amateurs is er veel gemopper, en relatief weinig officieele klachten... Rara.

En de industrie wil nu PLC's boven de 30MHz (tot 88MHz) introduceren, De snelheid wordt door de notches behoorlijk beperkt, en dat verkoopt niet.

Op 17 maart 2016 14:00:43 schreef rbeckers:
Ik dacht dat o.a. defensie geklaagd heeft over het storingsniveau in Nederland.

Ook in Engeland: http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id… En de OFCOM blijft negeren en ontkennen). Een stukje uit 2011, maar de situatie is vermoedelijk nu erger.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Als de PLC boven de 30MHz komt, dan verander er veel.
Bijv. de 3e harmonische valt dan of in de FM omroepband of in een luchtvaartband.

Mja.

Als ik een woonwijk woon moet ik als ik astronoom zou zijn ook niet klagen over lichtvervuiling. (Dan WEET je gewoon dat dat voor je hobby nou niet echt een geschikte plek is.)

Als ik naast Schiphol ga wonen, moet ik ook niet verwachten dat ik geen vliegtuigen hoor (al zijn er legio mensen die in de buurt een huis kopen, en daarna gaan grossieren in klachtenformulieren.)

Als ik graag vogels spot, en de buren hebben 2 kinderen loslopen in de tuin, dan zal die prachtige foto van die vogel zittend op de schutting ook wel niet lukken.

Als je dat toch wilt, ga dan lekker ergens achteraf wonen in plaats van je te gedragen als een tokkie.

Mag hopen dat dit 'recept' een 'backfire-recept' wordt, het is immers ook uitstekend geschikt om zendamateurs mee te pesten. En wie zaait... :D

Op 16 maart 2016 20:19:18 schreef walkura:
....
Bursts intentioneel op het lichtnet zetten kan onverwachte resultaten opleveren, reset's van microprocessors, flash pages wisse, triggerende triacs die de water toevoer van je wasmachine regelen (magnetische doorlocks die openspringen of op slot gaan) etc. etc. etc.
Ik heb hier geen goed woord voor over..

Is wel een leuke (basis)schakeling om te testen of je spulletjes/knutsels tegen rotzooi op het lichtnet kan.

maartenbakker

Golden Member

Apparaten moeten een zeker storingsniveau kunnen accepteren. Ik vind het nog steeds moeilijk voorstelbaar dat de gevolgen zo dramatisch zijn want storingen van hetzelfde kaliber kom je sowieso wel tegen. Hooguit wat korter van tijdsduur.

Op 17 maart 2016 22:46:15 schreef BVZ:
Als je dat toch wilt, ga dan lekker ergens achteraf wonen

Vind je dat niet erg kortzichtig? Juist in dichtbevolkte omgevingen is het belangrijk dat je elkaar niet stoort en dat gaat verder dan alleen zendamateurs.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 17 maart 2016 23:49:11 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee vind ik niet kortzichtig.

Een hobby hebben die slechts een heel erg klein deel van de mensen beoefend, en dan verwachten dat iedereen zich maar naar je schikt, en zo niet dan treiteren we die wel weg... DAT is kortzichtig. (En waar kennen we dat ook alweer nog meer van?)

maartenbakker

Golden Member

Over het treiteren heb ik het expres niet, ik heb elders al aangegeven dat ik dat opzich snap maar niet actief goedkeur en daar zul je het mee moeten doen.

Waar ik hierboven in jouw bericht over val, is dat je als zendamateur kennelijk maar op de heide moet gaan wonen. Dat een kleine groep die overlast ervaart van iets dat makkelijk minder overlast zou veroorzaken als er een beetje nagedacht en gehandhaafd werd, maar niet moet klagen omdat het een kleine groep is. Bedenk daarbij dat jij ook tot een of meer andere kleine groepen behoort, dus dat je je daarin een klein beetje zou moeten kunnen verplaatsen of het komt je nog een keer in de staart bijten (ik gun je dat niet).

Specifiek dat aspect citeer ik als kortzichtig, onder andere omdat dat een beetje zo overkomt als een verwensing die je tegen paria's uitspreekt en die toon heeft de rest van je bericht ook (ik ben trouwens geen zendamateur dus ik vat dat niet persoonlijk op - maar even een groep zien weggezet worden is niet mijn favoriete leesvoer).

Een andere reden dat ik die stelling kortzichtig vind is dat ook niet-zendamateurs dicht op elkaar moeten kunnen leven in de stad zonder dat hun electronisch comfort daaronder te lijden heeft. Het basisprincipe "zo min mogelijk storing veroorzaken en zo veel mogelijk binnenkomende storing weerstaan" kan in een dichtbevolkt gebied behoorlijk in de knel komen. Expres extra storing veroorzaken door PLC-fabrikanten en exploitanten valt daar ook gewoon onder zonder dat er een zendamateur aan te pas komt. Er zijn dus veel aso's en onnadenkende mensen in dit verhaal.

Toegegeven, bij de niet-zendamateurs is alweer een groepje mensen die vaak last hadden van allerhande storing afgevallen: de middengolfluisteraars... Maar je moet zeker niet vergeten dat de PLC-gebruikers zelfs elkaar dwars kunnen zitten, om maar een zijstraat te noemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een paar jaar geleden zat ik eens bij een presentatie van 's lands grootste telecomkruidenier waar de nieuwe dva's, dvs's, devolo's, plc's of hoe je het ook wil noemen gepresenteerd werden. Enige wat naar voren kwam was dat het voor nog goedkoper nog sterker was.

Helemaal veilig om voor de rest van je leven in het stopcontact te laten enzo en in de toekomst gaan we nog sterkere leveren. Week later kwam ik eens met een transistorradiootje op het werk om de storing te laten horen (tot achter op de parkeerplaats) en ik werd me krom aangekeken.. :) Had ik er nog gewerkt had ik de Kraker gemaakt en meegenomen.

Hubie

Special Member

Volgens dit document zijn er KPN PLC's met en zonder notchfilters. Bij storing en\of klachten wordt de PLC vervangen door een PLC met notchfilters.
Let wel,het gaat hier uitsluitend over KPN PLC's.
Denk dat er in de bouwmarkt tinnef PLC geen notchfilters zitten.

2013_Hoe te handelen bij storing door Powerline Communication-v1.pdf

Edit\Oeps,gaat over 2013 zie ik opeens,inmiddels zijn we 3 jaar verder.

Hmm, nu begin ik te twijfelen of het wel een software instelling is. Het is in ieder geval het signaal dat op digitale wijze zodanig wordt aangepast dat er geen energie wordt opgewekt in de amateurbanden...
In ieder geval is het nog steeds het probleem van KPN en niet van de gebruiker.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

En om de zaken nog even in perspectief te zetten: Als defensie een aso-bui heeft dan gaat er geen Kraker in het stopcontact, maar dan gaat er gewoon een EMP-wapen op >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een vriend van mij werkt bij de KPN Regio Oost. Tegenwoordig word bij aanleg het liefst geen Powerplug (PLC) meer gebruikt. Er was te vaak gedoe toch met verbindingen via zo'n ding. Zal natuurlijk af en toe nog wel gebeuren maar is geen policy meer. Kabels trekken is toch betrouwbaarder, minder "nazorg". Kost meer tijd maar dan heb je ook wat.

maartenbakker

Golden Member

Dat is goed nieuws. De onbetrouwbaarheid ervaar ik bij klanten ook, dus was het opzich wel te verwachten dat er ook genoeg zijn die niet mij bellen maar gewoon eerst bij KPN gaan klagen. Ter oriëntatie: een kaal verlengsnoer van 1,5m kan zo'n ding onder omstandigheden al het zwijgen opleggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zou het niet handiger zijn om een resonante kring te gebruiken, die door het specifieke PLC apparaat wordt aangeslagen, en dan nog een tijdje blijkt "nagalmen"?

Uiteraard is het nog steeds discutabel of je iets dergelijks wel zou moeten doen, maar als je buren echt niet willen meewerken zou het wellicht een optie kunnen zijn. Op die manier introduceer je zelf ook geen nieuwe storing, je absorbeert een deel en smeert dat over een langere tijd uit.

Je veranderd dan dus ook de impedantie karakteristiek op een frequentie waar verder niemand last van heeft, maar waar die PLC apparaten wellicht niet mee om kunnen gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rbeckers

Overleden

Een passieve resonantie kring zal vermoedelijk niet werken.
Afhankelijk van aangesloten of ingeschakelde apparatuur verandert o.a. de impedantie van het 230V net bij de WCD waar de PLC zit.
Aangezien bovenstaande te verwachten is en er ook storingen zullen voorkomen, zal de PLC net zoals een ADSL router, over software beschikken die de PLC dan een andere configuratie geeft.

pa3gws

Golden Member

Op 17 maart 2016 22:46:15 schreef BVZ:
het is immers ook uitstekend geschikt om zendamateurs mee te pesten. En wie zaait... :D

Zal STORING oogsten. >:-)
Een paar kilowatt enkelzijband op slechte antenne en je stofzuiger gaat plotseling alleen aan het werk, zie je op de TV aliens en de wekkerradio gaat staan dansen op je nachtkastje. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een schoon huis met een paar kW SSB zender is zo gek nog niet. ;-)
Nu moet ik zelf de stofzuiger door het huis slepen.

pa3gws

Golden Member

Totdat er goede condities zijn richting de states.
Dan wordt er midden in de nacht gestofzuigd. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe;
effectief dit is
ver dit signaal komt
het signaal er uit ziet
"breed" dit signaal is

duck-tape does miracles...so do I
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dan zul je er eentje moeten maken. :)
Want we hebben natuurlijk best door dat dit ding in werkelijkheid nu niet bepaald wijd verbreid is... het zou me verbazen als er ook maar één werkende van bestaat, gelukkig. Dat iemand gelezen heeft dat iemand op internet schrijft dat iemand anders schrijft dat iemand hem gebruikt en dat het werkt, zegt niet àlles. Zelfs zendamateurs scheppen wel eens op, of houden van een sterk verhaal...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik vind het al erg dat mn vrouw meer woorden per minuut kan nemen dan ik...

:+
Maar ja ik werk ook niet bij defensie ...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Ik heb het ding gemaakt voor de lol..

Werkt dus niet, ook op dezelfde wcd.

Dit topic is gesloten