stroom traploos regelen

Hallo,

Voor een project op school moeten wij een zonne-energie installatie bouwen. Deze komt in een soort parasol welke met de zon meedraait. De omvormer in de installatie wordt afgezekerd op een 16A b-kar automaat.

Aan deze installatie zitten een aantal eisen.

Één van deze eisen is: Zorg voor een zo groot mogelijk geïnstalleerd vermogen.
In de wintermaanden wordt de elektrische kachel in het hok van de pleindienst gevoed door de zonne-installatie. Theoretisch is het dus mogelijk dat wanneer de elektrische kachel (bijvoorbeeld) een stroom van 4 ampere trekt een omvormer vermogen van 20 ampere te installeren. Echter, wanneer er geen maatregelen worden genomen zal op dagen dat de kachel uit staat de zekering continu afslaan.

Mijn vraag: Hoe kunnen we het omvormer vermogen/stroom traploos regelen wanneer er geen belasting vanuit het "pleindiensthok" gemeten wordt?

Shiptronic

Overleden

Als je kachel uit staat, loopt er geen stroom , hoe kan de zekering dan springen? Ik denk dat er iets rammelt aan je uitleg ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Misschien wordt er ook nog terug geleverd aan het net.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inderdaad, er wordt teruggeleverd aan het net. Als de kachel uitstaat wordt de zekering dus belast met 20A en zal deze springen.

Als het hele spul toch op zonne-energie draait, wat is er dan op tegen de kachel gewoon aan te laten?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
mvdk

Golden Member

Ik zit me af te dromen op de afmetingen van die parasol waar al die solarpaneeltjes inzitten. Bij een gewenst geïnstalleerd vermogen van rond de 4500W word dat nog een hele constructie om dat windvast te krijgen.
Maar ik denk te ver.

Misschien ligt het aan mij, maar zoals ik het bekijk is het "grootst mogelijke geïnstalleerd vermogen" in dit geval dus zo'n 3500W.
Als je een omvormer die 20A kan leveren plaatst op een groep die met 16A is afgezekerd doe je gewoon iets fout.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Yup, als de installatie meer kan leveren dan de automaat aankan, dan zit je gewoon fout. Zeker de installatie af boven z'n maximum capaciteit, of verlaag de capaciteit. Maar de stroom begrenzen in "bepaalde situaties" is onbegonnen werk.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

20A aan opbrengst en iemand wil nog ergens een kacheltje aan? Het lijkt me dat je in de wintermaanden niet zomaar meer dan 10A levert.

@Kjz Zonnepanelen zijn efficienter bij lage temperatuur (scheelt 0.4% per graad). Als je ze dan ook nog eens op de zon richt, dan kun je op zonnige winterdagen hele hoge vermogens halen.

Daarnaast: het is een schoolvraag; dus alle randvoorwaarden (ook de gekste) zijn mogelijk.

@TS: welk deel van de installatie word door die 16A zekering beschermt? En waar gaat die 20A lopen van omvormer naar kachel+lichtnet?

Het gaat inderdaad om het principe dan dat het daadwerkelijke.

De situatie zoals door school geschetst: Een omvormer wordt afgezekerd op een 16A automaat. Omdat de belasting vanaf het net door de elektrische kachel 4A bedraagd op winterse dagen, is het theoretisch mogelijk om op dat moment een omvormer vermogen van 20A te installeren. In de zomer staat de kachel uit. Wanneer de panelen/omvormer dan een stroom van 20A genereert slaat de zekering af.

Het gaat dus om de AC zijde van de installatie.

Waar mijn tenen al behoorlijk krom van trekken is de stukje "omvormer vermogen van 20A".
Vermogen wordt uitgedrukt in Watt (W) of VoltAmpère (VA).
Ampère is de eenheid van stroomsterkte, niet van vermogen!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ben ik het niet mee eens. Kijk, in dit geval zou je natuurlijk twee groepen kunnen nemen om meer vermogen terug te kunnen leveren.

Maar er was laatst een CO-er die z'n opgewekte vermogen moest moduleren om de spanning op zijn stuk kabel binnen de grenzen te houden. En dan kan je het in deze vorm als opdracht aan studenten geven: "Max teruglever stroom 16A, maar er wordt zo nu en dan wat verbruikt voor de stop, dus zorg dat je dan zo veel mogelijk blijft terugleveren."

Een teruglever apparaat kan inherent de stroom traploos regelen: Hij moet namelijk zeker 1000x per seconde de netspanning meten en een stroom het net in duwen die daar evenredig mee is.

Op macroscopische schaal kan je misschien interfacen met de teruglever installatie om hem te vertellen wat minder te doen.

Wanneer dat moet, kan je denk ik meten door de uiteindelijk teruggeleverde stroom te meten op de kabel die naar de stoppenkast gaat. Toch?

Een alternatief is om in stapjes zonnepanelen af te schakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Er zijn omvormers waar de stroom geregeld wordt, maar die zal je wel niet bedoelen. Andere methode is de geleverde stroom meten en terug regelen naar een waarde net beneden de 16A.

Dat kan op verschillende manieren, een pwm regeling in het DC gedeelte, of je schakelt een aantal panelen af bij een te hoge opbrengst. De laatste methode heb ik een paar jaar geleden toegepast op een hele grote installatie, werkt perfect moet ik zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@lambiek Hoe gaat zoiets technisch in zijn werk? Schakelen de panelen automatisch af wanneer er een te hoge stroom gemeten wordt op de kabel naar de stoppenkast?

Lambiek

Special Member

Ja, de stroom wordt continue gemeten in het AC gedeelte. En zodra de stroom net iets onder de waarde van de zekering komt schakelen er een paar panelen af, in dit geval gebeurt dat in drie stappen. Als alles afgeschakeld is blijft de installatie in de winter en zomer net onder de max waarde van de zekering.

Een timer in het programma zorgt ervoor dat er vertraagt wordt af geschakeld in verband met bewolkt weer. Ook het aan schakelen van de panelen wordt op deze manier geregeld.

Je kan er ook voor kiezen om het op de manier te meten zoals hierboven, en dan de regelaar aan te sturen. Sommige regelaars hebben hier een speciale ingang voor.

Het gaat hier trouwens over een 15Kw drie fase installatie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.