Geen lage tonen meer. Scheidingsfilter kapot

Ik krijg geen lage tonen meer uit mijn box. Ik heb een test gedaan met het scheidingsfilter uit me 2de box en dan werkt alles weer naar behoren. Ik weet niet wat ik moet nakijken/doormeten en wat dan de juiste waarde moet zijn. Kan iemand mij verder helpen?

Dat kan alleen maar die spoel zijn, die moet 0.5ohm meten ongeveer.

Ok, dank je wel. kan ik die doormeten of gewoon vervangen voor een nieuwe?

pa3gws

Golden Member

Beter even meten zo'n spoel gaat niet zomaar stuk.
Zit hij nog goed vast gesoldeerd?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

spoel gaaty niet snel stuk, draad is erg dik doorgaans. de dikke serieweerstand kan ook stuk zijn, of een soldering idd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

kan je toevallig ook aan de hand van de foto zien welke dat dan kan zijn?

Ik gok ook een beetje op slechte soldering.
Die weerstanden zien er nog maagdelijk uit (al zegt dat niets)
Ik zie overigens 2 printjes die horen bij elkaar ?
Een foto van de onderkant is ook zeer wenselijk.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De solderingen zien er goed uit en ik zie niets los zitten. Zie foto's
Ja die twee horen bij elkaar. Het is een scheidingsfilter uit een actieve PA speaker.

[Bericht gewijzigd door kieferdm op vrijdag 18 maart 2016 10:06:55 (38%)

Actieve? Een hele goedkope dan, want dit filter is een passief filter.

pa3gws

Golden Member

Er zitten wat ranzige soldeerpunten in.
Soldeer het hele filter eens door met een bout die heet genoeg is.
Want nu zit er wat bak en braadwerk op en dat kan zomaar een probleem geven.
Kijk ook eens of er van de spoel niet een van de draden boven de print is gebroken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Willie W

Golden Member

Op 18 maart 2016 18:11:06 schreef nijhuisr:
Actieve? Een hele goedkope dan, want dit filter is een passief filter.

Toch heb ik al actieve speakers gezien met een heel wat minder filter, daar was het
niet meer dan een elko in serie met de hogetonenhoorn. De lagetonen was gewoon direct aangesloten.

Het is geen MFB meer tegenwoordig. ?

Bij veel PA is de gedachte: wat er niet in zit, kan ook niet kapot. Want DJ's en geluidsmensen krijgen echt alles kapot. Tenzij ze ook verstand van audio-apparatuur hebben.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Volgens mij zoeken jullie het veel te ver. Als de woofer gewoon defekt is heb je ook verdomd weinig laag. Zo'n ding heeft een vrij grote conusuitslag en dat kabelje krijgt het daarom flink voor zijn kiezen en zal op een geven moment gewoon breken. Ik heb vaker meegemaakt dat men met een versterker kwam die op een kanaal geen laag wilde weergeven, achteraf bleek het toch de speaker te zijn.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het lijkt toch of de woofer zelf het nog wel doet:

Ik heb een test gedaan met het scheidingsfilter uit de tweede box en dan werkt alles weer naar behoren.

Verder niet zoveel toe te voegen aan de gegeven suggesties, behalve dat ik ook weleens filters heb gezien met een spoel en een condensator in serie. De hogetoner stond dan over de spoel, en de lagetoner over de condensator.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 17 maart 2016 17:47:49 schreef kieferdm:
Ik weet niet wat ik moet nakijken/doormeten en wat dan de juiste waarde moet zijn. Kan iemand mij verder helpen?

Als je een Ohmmeter hebt kan je kijken of de spoel in serie met de woofer goed is. Je hebt een vergelijk met de goede print.Naast elkaar leggen en meet de verschillen.

De woofer zelf is in orde, deze heb ik uitgewisseld met de ander speaker en dan doet hij het prima. Ik zal het een en ander gaan nalopen qua soldeer en de spoel doormeten. Zodra ik meer weet laat ik het weten. Bedankt voor zover.

de spoel zit niet met een schroefje vast, als deze uit de lijm is gekomen, kan de koperdraad onder de spoel zijn gebroken. dat komt bij laptop voedingen ook vaker voor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De solderingen aan de onderkant zien er zeer belabberd uit.
Met verse tin en een hete bout goed na solderen is een eerste vereiste en de onderdelen aan de boven kant nadrukken want er
zitten waarschijnlijk zeer korte pootjes aan div. onderdelen.

Ik heb de spoel doorgemeten en hij geeft 0 aan (zie foto).
Op de spoel staan geen gegevens, hoe weet ik welke spoel ik nodig heb?
Ik zal ook alle soldeerpunten nalopen.

[Bericht gewijzigd door kieferdm op zaterdag 19 maart 2016 12:20:58 (13%)

Arco

Special Member

Spoel is heel dus geen reden om hem te vervangen. Bij terugplaatsen wel weer goed vastlijmen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo, dat zijn korte pootjes.
Goed schoonkrabben en zorgen dat ze een paar
millimeter boven de print uitsteken en mogelijk
iets ombuigen en dan opnieuw goed door solderen
en de andere verbindingen ook nakijken.

RAAF12

Golden Member

Meten was voldoende geweest, los solderen is niet nodig. Er zit ergens een onderbreking en dat is prima met de meter te vinden. De hele serieschakeling van de woofer meten er kan ook een printbreuk zitten die op het oog slecht te zien is. En je hebt er een voorbeeld bij van het goede wisselfilter. Dat moet niet al te moeilijk zijn te vinden.

ik zou gewoon de sporen eens gaan volgen. je moet van het audiosignaal een pad naar de speaker hebben en van de speaker terug naar de versterker via het andere audio draadje.

daartussen zal ergens die spoel in serie staan, misschien een weerstand in serie en parallel over de woofer een aantal condensatoren.
die condensatoren doen absoluut niks aan de woofer buiten het hoogfrequente kort te sluiten zodat de woofer ze niet speelt.

er zit dus ergens een 'onderbreking' in het pad naar de woofer of één der serie componenten zijnde weerstand, printbanen, solderingen of spoel. perfect na te meten met een multimeter en een paar minuutjes tijd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Spoel weer teruggezet op het scheidingsfilter. alles nagelopen, helaas zelfde resultaat. Na wat meer onderzoek blijkt een potmeter slecht te werken. Het is een actieve speaker en als ik aan de algemene volume knop wrik dan doen de lage tonen het wel. Nu mijn volgende vraag kan ik dit oplossen zonder de potmeter te vervangen of moet ik die vervangen?
Bijgevoegd foto's van het geheel, gaat om een A10K potmeter. Klopt het dat alleen een potmeter dit resultaat kan geven.

RAAF12

Golden Member

Voor volume worden vaak log potmeters gebruikt. Voor toonregeling meestal lineaire. Kan je zien aan de A of B aanduiding.
Te vervangen door een vergelijkend type met de juiste asdiameter en pinning.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 20 maart 2016 17:59:51 (11%)