Philips VCR VR1000

Geert111

Golden Member

Hoi iedereen,

ik ben reeds enige tijd op zoek naar een nieuwe condensator ter vervanging van eentje uit de voeding van een videorecorder. Er staat 33 1KV op maar nu twijfel ik of het niet 1XV is ipv 1KV. De opdruk is klein en niet zo goed leesbaar. Zit er in een voeding van een videorecorder trouwens zo een hoge spanning?
Bedankt voor een reactie.
Mvg/Geert

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Bij reparatievragen ALTIJD beginnen met merk en type van het apparaat. Logisch toch?

1kV is geen vreemde spanningswaarde voor een snubber, meer info en uitleg nadat de context bekend is (merk en type om een schema of onderdelenlijst te vinden, eventueel aangevuld met foto voor het geval merk en type niet onmiddelijk uitkomst bieden of om het makkelijk in 1 oogopslag te zien).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

Het gaat om een JVC HR S6600 EU. Ik ben reeds bij ons in een elektronica shop gaan informeren maar type is niet gekend. Vraag kwam ooit ook al aan bod op dit forum. Daarom mijn vraag of het misschien om een gewone 33pF gaat.

Als hij aan de schakelfet in de primaire kant zit, is 33Pf 1KV een normale waarde.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hubie

Special Member

Lijkt wel een tantaaltje. Zit er een zwarte stip op ?
Of het is gewoon 33 pF 1kv
Edit\
Tantaal van 1KV bestaan volgens mij niet bedenk ik mij ineens.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 17 maart 2016 22:37:40 (30%)

maartenbakker

Golden Member

Het is inderdaad duidelijk een 33p 1kV ceramisch, en die worden doorgaans gebruikt als snubber in het primaire deel. Helaas zo snel nog geen schema van deze vrij late SVHS kunnen vinden. Kan zomaar dat hij op een Philips VR1000 of VR1200 lijkt, dat zou je ook nog even na kunnen gaan. Daar zijn makkelijker schema's van te bekomen.

Is de condensator trouwens stuk? Ik zie op de foto geen duidelijke zwarte puist ofzo. Faalmodi zijn meestal: gescheurd, zwarte puist, lekweerstand of kortsluiting.

Edit: schema van de Philips VR1000 is te vinden op freeservicemanuals.info en daar zit op positie C5110 van de voeding inderdaad een 33p 1kV. Vermoedelijk gaat het om hetzelfde basisontwerp, eventueel uit verschillende fabrieken en mogelijk met wat kleine electronische en mechanische verschillen. De JVC kan uit Duitsland komen, of net als de Philips bij PJVM vandaan (Philips-JVC Video Malaysia).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
jerome

Golden Member

Geen tantaal. Die blauwe dingetjes tref je ook als seriecondensator na de backlight inverter, maar dan wel in 4kV uitvoering. Of de voeding opnieuw zal werken met alleen dit te vervangen is twijfelachtig.

de jvc hr-s6600eu ziet eruit als een model van ~1998. gezien het een jvc is geloof ik niet in een philips kloon. jvc heeft de vhs tenslotte uitgevonden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Hij zou van 1999 zijn, net als de Philips VR1000.

Er is om precies te zijn eigenlijk geen sprake van klonen (licentieproductie of nabouw), maar van parallellmodellen. Philips had samen met JVC onder de naam PJVM een fabriek in Maleisië waar ze al een aantal jaar videorecorders bouwden voor vooral de Aziatische en Oost-Europese markt. Soms zaten er een paar Philips-specifieke onderdelen of snufjes in als de recorder als Philips verkocht werd, maar de basis van hun ontwerpen was altijd JVC.

In de nadagen van de eigen productie van Philips, werd ervoor gekozen om de nieuwe jaargangen van de meest luxe S-VHS modellen niet meer uit de Oostenrijks-Hongaarse koker te laten rollen maar intern te betrekken van PJVM omdat die over een aantal kersverse ontwerpen van JVC konden beschikken. Vandaar dus de grote gelijkenis tussen de VR999, VR1000, VR1200, VR1500 en diverse JVC HR-S modellen uit dezelfde periode.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nu zou deze recorder voeding dus stuk zijn vanwege die condensator. meet die fout, of ligt de schakelfet eruit? want die condensatoren gaan niet vaak stuk, zitten ook vaker als ontkoppeling tussen het primaire en secundaire deel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De fet's en regelaars zitten niet allemaal op een koelblok, de boel wordt heet en na een tijd aanstaan worden de elco's slecht. Vaak start hij dan of niet meer op of de fet's begeven het. Dit condensatortje is nog je minste probleem, en ziet er ook niet defect uit.

Als ze het doen zijn het wel hele goede recorders veelal gelijk aan de Philips series. Is de reparatie zeker waard maar zonder kennis en meetapparatuur ga je er niet 123 uitkomen.

Na reparatie zou ik wel adviseren om kleine koelblokjes te plaatsen op fet's en regelaars, veel ruimte heb je niet maar het kan wel. Heb het met een S9500 gedaan en die werkte na reparatie prima en werd ook niet meer zo warm.

Geert111

Golden Member

Hoi, achter het cijfer 33 staat inderdaad een zwart puntje en in de achterkant is een gaatje gebrand.

Geert111

Golden Member

@Maartenbakker, bij mijn JVC zit de condensator eveneens op positie C5110.
Voor de rest was de q5102 (=2sd2144) ook defect, 1 aansluiting was gewoon uit de transistor gebrand.
Hierbij een foto van een deel van het chassis.

mvg/Geert

jerome

Golden Member

Is dat gezichtsbedrog, of staat elco 2504 naast de dikke fet echt zo bol?

Geert111

Golden Member

neen die is oké, het ligt aan de foto.
Ik heb overigens vandaag geprobeerd om het schema van de VR1000 te downloaden op freeservicemanuals.info maar dit is niet gelukt. Ik beschik over een nieuwe laptop met Win10 en kreeg de melding dat 'de benodigde driver ontbreekt'; na het downloaden van de driver wou die plots heel mijn computer opschonen, dus ik vertrouwde het zaakje niet maar kon het programma niet meteen verwijderen. Mijn laptop werkte niet meer en ik had heel wat problemen om hem terug aan de praat te krijgen. Maar dat is natuurlijk een onderwerp voor een ander forum :-).
Heeft iemand een link naar het schema?

Geert111

Golden Member

Op een andere computer kreeg ik deze melding niet en kon ik het schema uiteindelijk downloaden.
Iedereen bedankt voor de hulp; ik kan weer verder werken :-)

mvg/Geert

maartenbakker

Golden Member

Je hebt dan mogelijk per ongeluk op een Google-advertentie geklikt die vermomd was als downloadlink inplaats van op de downloadlink. Smerige streken zijn dat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

Ik had op 1 'Philips' moeten drukken ipv op 2 'service manual'. Op het volgende scherm waren onderaan inderdaad 3 dvds afgebeeld en bij 1 ervan stond 'de benodigde driver ontbreekt', die heb ik geactiveerd in de veronderstelling dat ... en zo is het fout gegaan. Volgende keer zal ik die fout niet meer maken :-)

Geert111

Golden Member

Beste forumleden,

Eindelijk kan ik weer even verder werken aan de herstelling van mijn JVC videorecorder HR-S6600 (= Philips VR1000). Het wil niet lukken met de voeding, ik heb de Q5101 en Q5102 vervangen (beide reeds 2x), ook de C5110 en de R5106 (0.39Ohm/1W - deze gaf 12MOhm) maar verder kom ik niet.
Ik heb te weinig meetpunten, op de D van Q5101 moet ca. 160V staan maar ik meet ca. 300V, andere spanningen ken ik niet.
De zekering blijft oké maar verder gebeurt er niets.
Kan iemand mij aan de hand van bijgevoegd schema een paar belangrijke spanningen geven om mij op de goede weg te helpen?
Op voorhand bedankt.
mvg/Geert

Geert111

Golden Member

Dag Maarten,

ik weet niet of de modjes al iets beslist hebben in dit topic maar ik heb intussen nog wat verder gemeten. R5106 van 0.39 ohm was 12 Mohm en die heb ik vervangen alsook Q5101. Op de D van deze moest ca. 160V staan maar ik meet ca. 334V (idem als op de + van de brug D5101.S en G zijn beide 0 en op Q5102 meet ik op alles 0 V.
Enig idee wat fout is?
Mvg/Geert

maartenbakker

Golden Member

De modjes hebben niets gezien denk ik, je zou zelf kunnen vragen of ze de boel even samenvoegen. Dan maakt het ook niet uit dat ik meedoe en hier verderga.

Lag Q5101 in kortsluiting?

Hij wordt nu in elk geval niet aangestuurd, zodat de volle spanning op de drain staat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 9 november 2016 12:04:46 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

geen idee Maarten, ik heb hem even doorgemeten met een Fluke op diodestand en vergeleken met een nieuwe en dat gaf hetzelfde resultaat.

Dat is heel simpel, als op de brug en de fet dezelfde spanning staan, dan loopt er geen stroom. Met andere woorden, aan de gate wordt geen blokgolf aangeboden dus geen reactie van de voeding. Meet wel goed, de primaire kant heeft een aparte massa en dat is de - pool van de elco. Dus alle metingen primair ten opzichte van dit punt meten.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Als die weerstand eruit lag, zit ik zo te bedenken, dan zal die FET misschien toch wel een keer kortsluiting gemaakt hebben. Dan kan dat naar de gate doorgeslagen zijn. Zoek dus rond de gate naar defecte onderdelen waardoor de nieuwe FET nu niet aangestuurd wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."