Brom uit infinity prelude

Goedenavond,

Ik heb uit een harman kardon ts11(1,6a zekering, 300watt)een foto gemaakt van een onderdeel.
Dit printplaatje zit voor de ringkerntrafo.

Wat voor soort filter is dat en wat doet deze?

Mijn vraag is nu:

Ik heb een infinity prelude p-fr die bromt als de versterker(deze stuurt alleen de woofer aan!) aanspringt(er zijn dan geen luidsprekerkabels aangesloten). Zou bovenstaande filter werken als ik deze voor de infinity gebruik?(versterker is ook 300watt met een 1,6a zekering)

maartenbakker

Golden Member

Het filter is tegen hoogfrequente rommel op het net, zoals pulsen, pieken, radiozenders, etc.

Bij overlast door brom moet je of het defect verhelpen of de aardlus zoeken. Wat bedoel je met geen luidsprekerkabels aangesloten? Zonder luidspreker zou je in principe geen brom moeten kunnen horen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 maart 2016 21:27:03 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik bedoelde met de luidsprekerkabels dat deze bij dit type speaker functioneren als signaalkabel voor de woofer.
Maar de brom komt uit de interne versterker zonder ook maar wat aangesloten te hebben.
De infinity's hebben ook geen randaarde stekker dus aardlus lijkt me ook niet. (Heb de speakers ook al op andere groepen/wcd geprobeert, zowel met als zonder randaarde en het gebrom bleef)

Even voor de duidelijkheid: Het kan dus geen kwaad om dat filter 1 op 1 op de infinity's aan te sluiten?

[Bericht gewijzigd door jh01 op maandag 21 maart 2016 23:58:05 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Kan geen kwaad, maar de kans dat het helpt tegen brommen is niet zo heel groot. Radiozenders komen ook vaak via ingangen binnen, maar je kunt het altijd proberen want via het net zullen ze met een filter niet makkelijk meer binnenkomen.

Een aardlus hoeft niet via de randaarde te lopen maar valt inderdaad wel af als er niets aangesloten is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ok, ga het proberen.

De versterker heeft trouwens zelf een 3 standen schuifschakelaar met als tekst: ground.

Bij stand 1 en 2 blijft het brommen constant alleen bij stand 3 wordt de bromtoon luider. Zou infinity hier met deze switch ook een soort filter aanspreken?

Ik heb de contacten van de switch al wel helemaal schoongemaakt maar geen succes dat bijv. op stand 1(fabrieksstand) het brommen weg is.

Het is een common mode filter, die onderdrukt (HF) storingen die ontstaan uit verschillen tussen de fase en de nul.
Een 50 Hz AC vanuit het net (brom) kan er ongehinderd door heen.
Plaatsen van dit filter kan geen kwaad en zou ik zeker doen tegen common mode storingen.
Voor die 50 Hz brom zou ik het toch vooral in een aardlus zoeken.

Nu alleen nog die brom eruit. Wat kan ik nog meer proberen om die aardlus te vinden?.

[Bericht gewijzigd door jh01 op maandag 21 maart 2016 23:58:51 (54%)

fred101

Golden Member

Op 20 maart 2016 22:25:35 schreef jh01:

Maar de brom komt uit de interne versterker zonder ook maar wat aangesloten te hebben.

Je hoort het geluid dus niet uit de speakers maar uit de kast zelf komen ?

Als een trafo overbelast wordt kan hij ook gaan brommen. Daar helpt een filter niet tegen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ter info,

radiozenders kunnen ook via een uitgang nar binnen komen, bvb de verbinding naar je woofer. Is dat een lange kabel?

groeten

Kris

Op 21 maart 2016 08:58:39 schreef fred101:
Je hoort het geluid dus niet uit de speakers maar uit de kast zelf komen ?

Als een trafo overbelast wordt kan hij ook gaan brommen. Daar helpt een filter niet tegen.

Het brommen hoor ik uit de subwoofer.
De prelude is een speaker waar de subwoofer apart aangestuurt wordt door alleen de versterker. De mids en hoog worden alleen door de luidsprekerkabels aangestuurd. Op het moment dat er door de luidsprekerkabel een signaal opgepakt wordt, wordt de wooferversterker ook aangestuurd.

Het brommen doet hij dus op het moment dat ik de stekker van de versterker in de wcd stop waardoor de versterker aangaat. (Dus geen luidsprekerkabels aangesloten)

Op 21 maart 2016 08:59:24 schreef kris van damme:
ter info,

radiozenders kunnen ook via een uitgang nar binnen komen, bvb de verbinding naar je woofer. Is dat een lange kabel?

Ik heb geen idee of dit een lange kabel is. Ik heb de versterker losgekoppeld en er lopen een paar korte draden de kast in naar de woofer. Voor de rest zie verhaaltje hierboven, er wordt bij dit systeem geen gebruik gemaakt van een aparte subwooferkaanstuurkabel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 maart 2016 20:42:47 (25%)

Anoniem

Op 21 maart 2016 08:26:41 schreef Brainbox:
Het is een common mode filter, die onderdrukt (HF) storingen die ontstaan uit verschillen tussen de fase en de nul.
Een 50 Hz AC vanuit het net (brom) kan er ongehinderd door heen.
Plaatsen van dit filter kan geen kwaad en zou ik zeker doen tegen common mode storingen.

Voor die 50 Hz brom zou ik het toch vooral in een aardlus zoeken.

Als je een fout zoekt en die wil herstellen, dan moet je vooral niet wild om je heen slaan en zo maar modificaties gaan aanbrengen, onder het motto,baat het niet dan schaadt het niet. Dat is het paard achter de kar spannen. Je moet de oorzaak zoeken en verhelpen.
Als er oorspronkelijk geen zo'n netfilter inzat, en het toestel nieuw deze brom niet vertoonde, dan is de oorzaak zeker niet het ontbreken van zo'n filter.
Er is brom en brom.
50 Hz brom ontstaat vaak doordat de massa van de verschillende delen van een installatie niet of niet correct met elkaar doorverbonden is. Aardlus is hier niet het correcte woord, omdat de verbinding met de veiligheidsaarde van het huis eigenlijk voor dat fenomeen weinig ter zake doet. Een aarding is er voor de veiligheid, het is geen zinkputje waar alle vuile signalen in weglopen. ;-)

Berucht is daarbij de pick-up die meestal in tegenstelling tot de versterker en de tuner of CD/DVD niet in een metalen doos zit en een gevoeliger ingang bezit.. Maar er is toch steeds een massaklemmetje voorzien. Wordt dat niet aangesloten, dan wordt brom vaak opgepikt door het gevoelige pick-up element, en versterkt.
Een andere oorzaak is een uitgedroogde afvlak elco in de voeding. De brom die je dan hoort, is echter 100 Hz.
Een geoefend oor moet dadelijk het verschil in toonhoogte horen.

Op 21 maart 2016 08:59:24 schreef kris van damme:
ter info,

radiozenders kunnen ook via een uitgang nar binnen komen, bvb de verbinding naar je woofer. Is dat een lange kabel?

Dat is een broodje aap die graag door zendamateurs verteld wordt in de bar.
De logische idee daarachter is dat de symmetrische luidsprekerdraden van beide boxen fungeren als dipoolantenne en zo het signaal oppikken.Het is echter niet voldoende om een hf signaal op te pikken, het moet ook nog gedetecteerd worden om hoorbaar te zijn.
De praktijk spreekt dit verschijnsel echter tegen.

Ik heb tijdens mijn periode bij de RCD, lang geleden, honderden dergelijke gevallen opgelost waarbij de stereoketen gestoord werd door sterke zenders in de nabijheid, vaak zendamateurs of dx CBers die zich uiteraard niet aan de vermogenbeperking hielden.
In alle gevallen kwam het signaal binnen langs de gevoelige pick-upingang, overstuurde de eerste transistor in de voorversterker waardoor deze in een niet-lineair werkpunt kwam te liggen en de AM of SSB signalen gedetecteerd en verder versterkt werden.
Geen enkele keer bleek een ferrietfilter in de luidsprekerlijnen effectief.
En bij de radioveldsterktes die in een normale huisomgeving heersen komt er uiteraard totaal niets binnen langs de luidsprekerdraden.
Ik beweer niet dat het niet kàn, want in techniek geldt "never say never", maar het is erg onwaarschijnlijk.
Ik heb ooit een cber betrapt in een appartementsgebouw die van de syndic geen buitenantenne mocht en daarom maar een autoantenne op een fietswiel gemonteerd had in zijn salon.En ter compensatie een 1000W lineaire versterker ertussen. Dan kan ik me voorstellen dat je hem zelfs hoort wauwelen via de vullingen in je tanden...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 maart 2016 20:41:24 (33%)

ik eet geen broodjes met aap..

maar ik heb het verscheidene malen meegemaakt.
Het proces is niet zo eenvoudig als je hierboven beschrijft. de twee draden samen werken meer als een marconi antenne en zetten gans de versterker onder HF (dat hoor je niet) maar hierdoor onstaan HF verschilsignalen met de inputs en de powerinput die op hun beurt dan gedetecteerd worden.

groeten

Kris

Heel lang geleden kan ik mij herinneren dat ik eenzelfde probleem ooit heb gehad. Ik heb toen bij elke ingang van die versterker een ceramische condensator van 47pF geplaatst van de ingang naar de gnd, daarna was van dit alles niks meer te horen.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Over welke versterker heb je het nu? want op de interne versterker van de infinity's speakers zitten, zoals al beschreven, geen ingangen en ook geen gnd punt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 maart 2016 20:40:49 (47%)

Anoniem

Missisippi, Dat was exact dezelfde oplossing die wij toen voorstelden en in de meeste gevallen met succes.
Ik heb dat verhaaltje wel honderd keer gehoord bij de zendamateur. "Jamaar, mijn zender is in orde hoor, tis buur zijn stereo die niet deugt". Dan volgde het verhaal over de dipool of marconi antenne gevormd door de luidsprekerdraden gevolgd door de conclusie: dat hij een ferrietje in de luidsprekerleiding plaatst. En dan welwillend, ik heb er nog een paar liggen die hij gratis mag hebben. ;-)
Uiteraard is het niet zo simpel als ik voorstel Kris, maar zoals jij het uitlegt klopt het plaatje niet.
Luidsprekerdraden bestaan uiteraard uit twee geleiders die dicht bij elkaar liggen of zelfs getwist zijn.
HF signalen die daarop instralen worden dus dus altijd common mode opgepikt. Gezien bij de meeste versterkers één van de luidsprekerdraden aan het chassis ligt, en beide uitgangen fysiek dicht bij elkaar liggen wordt het opgepikte signaal tussen de beide luidsprekerkabels signaal gewoon aan de uitgangsklemmen kortgesloten.
Om dan nog achterstevoren door de versterker tot bij de ingang te komen moet het wel om een uitzonderlijk sterk signaal gaan.
Ik ontken niet dat het kan voorkomen bij zenders van kiloWatts op enkele meters van een stereoketen, maar het is hoogst uitzonderlijk.
En dan nog, uiteindelijk treedt de storing toch op omdat het signaal op een of andere wijze bij de ingang terecht komt. En dan blijft een hf ontkoppeling van de ingang efficienter dan common mode spoeltjes in de luidsprekerlijnen

Op 21 maart 2016 12:56:20 schreef jh01:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Over welke versterker heb je het nu? want op de interne versterker van de infinity's speakers zitten, zoals al beschreven, geen ingangen en ook geen gnd punt.

We wijken af met die radioinstraling.Sorry.
Hoezo geen ingang? Als je wilt dat er muziek uit die box komt moet je er toch wat instoppen?
Begin eens met uit te vissen of het 50 Hz of 100 Hz brom is. En laat dat netfilter voorlopig waar het is, dat zal niet meteen iets opleveren en zorgt enkel voor verwarring.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 maart 2016 20:43:41 (17%)

Zoals al beschreven zit er geen aparte ingang(tulpaansluiting) op de versterker.
De versterker gaat normaal uit zn standby doordat hij via de luidsprekerkabels een signaal krijgt en hierdoor wordt dus ook de woofer aangestuurd.

Maar ik heb dus een brom als er GEEN luidsprekerkabels aan zijn gesloten!dus ook geen bron!

Op het moment dat ik de stekker van de infinity versterker in de wcd stop springt de versterker even uit zn standby en dan treed de brom op.

Maar jij had zoals ik lees dus ook dezelfde problemen met deze speakers?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 maart 2016 20:44:12 (28%)

Arco

Special Member

Sluit de ingang eens kort en kijk of de brom weg is...
(de brom komt toch wel uit de luidspreker? Of is het een mechanische brom uit de versterker zelf?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op deze foto kun je zien wat ik bedoel.

1x netsnoer voor de versterker en 2x speakerterminals.
Er zit dus geen cinch ingang op die de sufwooferversterker aanstuurt!
Als je bedoeld om de terminals te kortsluiten dat heb ik geprobeerd maar geen verschil met brom

[Bericht gewijzigd door jh01 op maandag 21 maart 2016 20:49:21 (21%)

Anoniem

En vooral is het BRRRRR of brrrr?

Ik zie dat je een nieuw topic geopend hebt in verband met radio instraling in een versterker. Gaat het over hetzelfde probleem? Zoja dan wordt het ingewikkeld om te volgen.

Het is meer een brrrrrr

Het nieuwe topic gaat puur alleen om de radiosignalen.

In dit topic kunnen we beter alleen de brom behandelen, anders kom ik er ook niet meer uit met al die teksten en antwoorden. ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 maart 2016 20:44:36 (42%)

RAAF12

Golden Member

Op 20 maart 2016 21:17:18 schreef jh01:
Ik heb een infinity prelude p-fr die bromt als de versterker(deze stuurt alleen de woofer aan!)

Er zit een schakelaar onderaan de kast met drie standen, probeer die eens.
Volledige schema staat op Electrotanya

Buzz, hum (=brom)

Ik heb de brom opgenomen.

ik hoop dat een geoefend oor hier wat aan heeft.

20160321_205936.mp4

Op 21 maart 2016 20:59:13 schreef RAAF12:
Er zit een schakelaar onderaan de kast met drie standen, probeer die eens.
Volledige schema staat op Electrotanya

schakelaar heb ik al, in eerdere bovenstaande tekst, geprobeerd maar bedankt voor de tekening en schema heb ik al gedownload.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 maart 2016 20:45:16 (65%)

Anoniem

Zeer eigenaardig dat met die brom ook een radiosignaal meekomt. Het lijkt wel of de gain van de versterker helemaal open gedraaid staat. Is daar nergens een regeling aan?
En sluit nu toch eigenlijk eens die ingangsklemmen kort. En als je niet durft,dan met een weerstand van 10 Ohm of zo.

maartenbakker

Golden Member

Het radiosignaal is een gekend probleem voor dit type versterker, dus staat waarschijnlijk los van de brom. Zie het servicebulletin in het andere topic van de TS.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij leest niet iedereen alle reacties.

ik heb aangegeven dat ik de ingangen al kort heb gesloten.

ook heb ik aangegeven dat ik in een ander topic verder ga met het radiosignaal!

Dit topic gaat alleen verder over de brom zoals te horen in het geluidsfragment.