C.A.D acces systeem slagboom niet werkend

Op 21 maart 2016 09:13:58 schreef rendier:
De levransier C.A.T. CONTROL SYSTEMS

Jij maakt wel eens wat typefoutjes. Staat er echt "filmWar" of toch "firmware"?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja sorry, was snel aan het typen.

ik weet niet 1 op 1 wat er staat. maar er staat een afkorting van firmware en daar onder ser: 000000000000 en hier blijft die op staan.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

All ge probeert.
Dan vragen ze of ze even langs kunnen komen waarbij ze alleen all €350,- voorrijkosten vragen.

Dit is dus wel de laatste oplossing dat we gaan proberen.

bprosman

Golden Member

Zijn er geen handleidingen oid meer beschikbaar ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb niks kunnen vinden. Niet op het internet of op locatie.
Maar ik zou van de week nog eens goed zoeken.

joopv

Golden Member

Ik zou als eerste toch CAT bellen.
Is er geen onderhoudscontract? Zo nee, dan hebben ze veel geld uitgespaard en dan kan die 350 euro geen probleem zijn. Zo ja, dan is er ook geen probleem.

Als men zo op de centen zit en een scholier het probleem proberen te laten oplossen dan zou ik beginnen met het maken van een tekening hoe de diverse onderdelen aan elkaar gekoppeld zijn.

Paslezers, intercom, telefoon, computer, slagbomen, bedieningskasten, controllers, .. de hele mikmak. Pluis de bekabeling uit en probeer een tekening te maken.

Lambiek

Special Member

Op 21 maart 2016 10:30:26 schreef rendier:
ik weet niet 1 op 1 wat er staat. maar er staat een afkorting van firmware en daar onder ser: 000000000000 en hier blijft die op staan.

Is de firmware er niet gewoon uit, zou niet de eerste keer zijn dat zoiets voorkomt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

backup celletje gaar of leeg? heb eenzelfde probleem onlangs bij een cnc freeskop controller gehad. scherm lichte wel op, maar verder niks. bleek de 7815 niet meer te werken door een gare weerstand in de voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 21 maart 2016 00:38:22 schreef rendier:
Een vriend van mij werkt bij een recreatiepark

Een commercieel bedrijf, dus...

ben ik gebeld of ik er niet even naar wou kijken.

dat geen cent over heeft voor onderhoud...

het is één grote kabbel spaghetti waardoor ik de kabel nog niet heb kunnen volgen.
[...]
Ik heb geen middelen om te controleren of er signaal aanwezig is.

Op 21 maart 2016 11:02:56 schreef rendier:
Dan vragen ze of ze even langs kunnen komen waarbij ze alleen all €350,- voorrijkosten vragen.
Dit is dus wel de laatste oplossing dat we gaan proberen.

Hier wordt duidelijk misbruik gemaakt van de welwillendheid en de nieuwsgierigheid van een scholier zonder er een cent aan hoeven uitgeven.

En wie krijgt de schuld als het niet werkt of als er iets ernstig defect raakt?
Niet beginnen aan zulke ondankbare klussen!

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Inderdaad straks zegt CAT "tja er is mee gerommeld, dit en dat kapot"
Jij gezeur aan je broek.

€350 voorrijkosten klinkt als 'okee geen onderhoudscontract dan zul je boeten' ;) Verder klinkt het als een volledig gesloten systeem waar alle magie die CAT zich wenst kan gebeuren, zoals kapot gaan zonder onderhoudsbeurt.

dat een leverancier van een machine duur met hun service is, of men heeft er mot mee is vaker de reden dat ze mij erbij halen. en soms is het dan ook niet op te lossen.. zeker met software specifiek spul niet. daar is ervaring met de materie wel zo handig. echter is de intepretatie van de fout ook 1 deel van de reparatie. recent was men bezig om een luchtdruk sensor te vinden door alles maar los te halen op een grote cnc bank. de software zei dat er geen persluchtdruk aanwezig was. ik meende dat die sensor niet eens aanwezig was, en de error gewoon door de software werd bedacht omdat er iets anders niet in orde was. wat klopte, zekering van de 30V voeding voor de X en Y as motoren lag eruit en de freeskop sturing was dood. 1 van die storingen was er toen het ding eerst uitviel nog niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

slechte en goedkope software dan...en niet goed in bedrijf gesteld.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 maart 2016 18:03:05 schreef evdweele:
Niet beginnen aan zulke ondankbare klussen!

Het is niet helemaal voor niets. Mijn 36 jaar camper staat daar op het terrein. daardoor kan ik hem schorsen en dat scheelt mij heel wat geld.
Ook krijg ik gewoon een beetje betaalt als ik veel tijd steek in een bepaalt klusje. ook vind ik het erg interessant hoe zo'n systeem is opgebouwd.

Op 21 maart 2016 19:47:01 schreef K7Jz:
Inderdaad straks zegt CAT "tja er is mee gerommeld, dit en dat kapot"
Jij gezeur aan je broek.

Daarom heb ik ook nog niks uit elkaar gedraaid. En was ik dit ook niet van plan.

Ben er vandaag langs ge reden en er zit all weer meer leven in het systeem. Het scherm dat eerst zij "Firmware: xx.xx.xx" zegt nu.
"Welkom, voer uw pas in." zoals die zou moeten. kon niet kijken of die ook echt de boom opende aangezien de receptie dicht was en de bomen nu op altijd open staan.

Bedank voor all jullie reacties en verhalen. Erg interessant.
Groetjes Sander

evdweele

Overleden

Bedenk even goed wie aansprakelijk wordt gesteld als dit gebeurt.
Er wordt al snel met een vinger naar de technicus gewezen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

De slagbomen die ik tot nu toe gemaakt heb , hebben ook allemaal nog een lichtsluis om dit soort grappen te voorkomen.
Object tussen de palen = stop.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evdweele

Overleden

Maar heeft de eigenaar van die slagboom ook zo'n beveiliging bij zichzelf ingebouwd zitten om niet met een vinger te wijzen? Vaak niet.
Als er iets fout gaat herinnert men zich ineens dat 4 maanden geleden er 'iemand' aan de slagboom heeft gewerkt. Die zal dan wel de fout hebben veroorzaakt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 maart 2016 23:36:41 schreef evdweele:
Bedenk even goed wie aansprakelijk wordt gesteld als dit gebeurt.
Er wordt al snel met een vinger naar de technicus gewezen.

Hahaha, kan gebeuren he...

Ik ben niet bezig met het systeem dat de boom en de meetlussen regelt. Die bevind zich in de boom zelf. Deze besturing krijgt een signaal om te openen van het nu defecte systeem.

Op 21 maart 2016 23:54:50 schreef bprosman:
De slagbomen die ik tot nu toe gemaakt heb , hebben ook allemaal nog een lichtsluis om dit soort grappen te voorkomen.
Object tussen de palen = stop.

Deze fout heb ik ook eens bijna gemaakt.
Een paar mensen hadden geen pasje en hadden de boom met de hand open ge drukt. Hierdoor waren de eind nokken van de boom verdraait en sloot deze niet meer helemaal.
Ik dus bezig deze weer goed te zetten. Daarom stond de boom open. Komen er 2 auto's aan. De eerste rijt langs en totaal tegen mijn verwachting in sluit de boom automatisch. Terwijl de 2e auto er vlak achter rijd. Gelukkig was er een 2e meetlus aanwezig recht onder de boom die de neergaande beweging van de boom stopte waardoor de auto onbeschadigd en ongemerkt door kon rijden.

Deze beveiliging is dus aanwezig en 100% operationeel...

evelo

Golden Member

Hoe komt het dat het plots weer werkt?

Je spreekt over een kabelspaghetti, mogelijk een of ander beest (muis, rat) die zich geamuseerd heeft?

Lopen de kabels onder de grond en in van die rode PE buizen of door vaste PVC buizen?

bprosman

Golden Member

Kan goed zijn dat de 2 controllers in een bepaalde volgorde opgestart moeten worden, en pas doorstarten als ze elkaar "zien".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

kabelspaghetti is vaker bij deze systemen. boom geplaatst in de 90's of 80's nog. later is het eea digitaal met kaartjes gemaakt zodat de receptie niet open hoeft te blijven. echter is de stuurkast dan volgepropt met switches verlengkabels en losse kabels, adapters.

ken dat soort systemen, van t werk uit zijn er van die veldkasten vervangen voor grotere omdat ze mutvol zaten met de glasvezel, camera bewaking en parkeer systemen daar. ligt dan op de bodem opgestapeld door de bedrijven welke die systemen hebben aangelegd. komt er een natte periode drijven de netwerk kastjes op de bodem van de veldkast...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ik ken dit ook van vroeger in de weegbruggen: men begint met een standaardweegbrug en achteraf komt er vanalles bij: slagbomen, badgepaal, camera,...

Communicatie is dan met RS485 of ethernet; de trajecten die die kabels soms afleggen...dat is serieus zoeken als er iets niet meer werkt en je trekt dan een kabel uit een buis die over meters afgeknabbeld is door de ratten...

De slagbomen zijn zelf relatief nieuw en netjes aangesloten. de oude systemen die er omheen liggen is 1 grote spaghetti.

de verbinding tussen de 2 controllers gaat via een UTP kabel.
De mysql server en controller 1 liggen naast elkaar. hier bij liggen 2 netwerk hubjes, een modem, CCTV systeem en balie receptie systeem.
Dat zijn al 3 bij elkaar gebonden UTP kabels van de zelfde kleur. Erg moeilijk om dan de juiste kabel te volgen.

Als je dan de kabels volgt kom achter in terecht: oude centrale coax huppen en 2 patch kasten voor de oude telefoon kabels en een grote telefoon cetrale. Hier zijn alle kabels uit de kabelgoten ge trokken en ligt alles door elkaar.

Alle kabels, CCTV, coax, telefoon en die van de slagbomen lopen onder de gront en gaan 2 grote pvs-buizen in. Ik ga d'r vanuit dat dit een centraal systeem is dat via een omweg naar de bomen loopt.

als de oude systemen haperen maar ineens weer werken is de kans op een gammele voeding toch aanwezig. zeker als er adapters aan dat spul zitten. die dingen gaan hoe dan ook ellende geven op den duur. voornamelijk de smps adapters, trafovoedingen gaan erg lang mee..

als een kleine geschakelde adapter heet is aan de buitenkant op 1 plaats, heb je al erg veel kans op gare elco's secundair.. die vormen een weerstand welke een deel van het beschikbare vermogen opneemt. in stby werkt het spul nog, maar komt er een relais in of schakelt er vermogen bij op die voeding zakt de spanning in en loopt de elektronica vast of reset door de dip.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Als je dan de kabels volgt kom achter in terecht: oude centrale coax huppen en 2 patch kasten voor de oude telefoon kabels en een grote telefoon cetrale. Hier zijn alle kabels uit de kabelgoten ge trokken en ligt alles door elkaar.

Alle kabels, CCTV, coax, telefoon en die van de slagbomen lopen onder de gront en gaan 2 grote pvs-buizen in. Ik ga d'r vanuit dat dit een centraal systeem is dat via een omweg naar de bomen loopt.

Ik krijg een déjà vu gevoel... en dat voelt niet prettig.
Ik was een jaar of 24 en men vroeg mij om eens te willen kijken naar de bediening van een paar kantelpoorten en signaleringslampen. Schema's van de installatie waren er niet en het bedrijf dat het systeem had aangelegd bestond niet meer.
Volgen van de kabelloop van schakelaar tot aan de motor van de kantelpoort was het enige dat overbleef. Na een dag zoeken en graven in overvolle kabelgoten kwam je dan uit bij een kast met relais en vanaf die relais ging de puzzel verder via weer andere kabelgoten en omwegen naar de motor van de kantelpoort.
Direct van bediening naar poort was de afstand niet meer dan een meter of veertig, maar met alle omwegen zat er ongeveer 120 meter kabel tussen.
En het was niet 1 kantelpoort, maar het waren er 12.

Uiteindelijk bleken de meeste defecten te worden veroorzaakt door vervuilde relais, waarbij spaanders van boren en zagen in de stalen kast de grootste boosdoeners waren.
Maar wat ik ook tegenkwam waren loshangende kabels waar 220V op de blanke uiteinden stond. Volgde je die kabel dan bleek dat hij begon op punt A en uitkwam op punt B in dezelfde bedienconsole op nauwelijks 2 meter afstand. Maar er zat wel 50 meter kabel tussen A en B....

Na mijn verslag van de bevindingen leek het het bedrijf toch verstandig om een eigen elektricien in dienst te nemen wiens eerste opdracht luidde het in kaart brengen van de elektrische chaos.
Daarna zijn er honderden meters kabel uit het gebouw gerooid die overbodig bleken te zijn, maar waar meestal wel spanning op stond.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.