Ledbord met response.

EricP

mét CE

Hiervoor heb ik toen contact gezocht met een zonnepaneel leverancier die mij vertelde dat je moet uitgaan van de 85% regel.. Echter vond/vind ik dit nog steeds wel een grote marge maar ik weet daarin tegen ook niet precies hoe een zonnepaneel werkt. Het UV licht schijnt vrij goed door de wolken heen te kunnen gaan.

Ik weet ook niet precies hoe een zonnepaneel werkt. maar wel dat alle alarmbellen af gaan bij 'WattPeak' indicaties (lees het eens langzaam, en zo nodig hardop).

Ik wil best geloven dat dat paneel in volle zon, netjes haaks op het zonlicht dat gaat halen. Maar...

  • Je staat niet haaks op de zon. Zowel qua elevastie als qua azimuth zit je bij een vaste opstelling meer goed dan verkeerd. Beide zijn een cosinus.
  • Dan het rendement van het paneel
  • Het rendement van je lader (je zult iet MPPTs moeten als je het paneel optimaal wilt benutten)
  • Het rendement van de accu
  • En hoe zonnig is het eigenlijk?

Ik denk dat je op een dag als vandaag, redelijk betrokken enzo al blij moet zijn met 50%. Als je het al haalt.

In elk geval is er meer onderzoek nodig als je het op deze manier doet. 'Een leverancier riep dit' is niet goed genoeg om de boel in leven te houden, tenzij je een fors overbemeten paneel hebt (en met 'fors' bedoel ik meer dan een factor 2 in jouw berekening waar heel veel in ontbreekt). Als je daar wat mee gespeeld hebt, dan heb je in elk geval een idee of stroomvoorziening 'easy' wordt of iets om over na te denken. Da's ook weer van belang voor je verslag - uitleggen waarom je over iets niet nagedacht hebt, want je kunt redelijk onderbouwen dat het oom zonder uitgebreid te rekenen wel goed komt.

Verder lijk je voorbij te gaan aan eerdere opmerkingen dat je de verkeerde kant op werkt. De juiste weg is kijken wat je nodig hebt en of (en zo ja: hoe) je daar aan kunt komen. Blijkt dat niet haalbaar (omdat je het oppervlak of de centen niet hebt), dan heb je daarna wel een indicatie van wat wel haalbaar is.

Als ik het zo lees, is het allemaal niet zo heel moeilijk - maar de zaken waar jij zomaar overheen stapt, lijken mij nou juist de dingen die wat meer aandacht nodig hebben (danwel: waarmee je op je b*k gaat als je er geen aandacht aan besteedt).

Op 24 maart 2016 11:17:49 schreef EricP:
Ik denk dat je op een dag als vandaag, redelijk betrokken enzo al blij moet zijn met 50%. Als je het al haalt.

Ter info, heb zojuist eens gekeken en het is bijna middag, mijn panelen (Z gericht) geven voor het ogenblik 708Wh en de installatie is 4700wp reken dus maar uit.

LDmicro user.
EricP

mét CE

Ohjee. Je haalt een whopping 15% ofzo (zo uit het hoofd). Maar net had ik hier nog een flauw zonnetje :)
Maar goed... het geeft alleen maar meer aan dat je er serieus aan moet rekenen op basis van wat meer dan 'natte vinger' (dus onderzoek moet doen!) om tot een werkend geheel te komen. Als je inderdaad 30W nodig hebt, dan zou je dus 200Wp ofzo (wederom: natte vinger) nodig hebben op een dag als vandaag - als de gegevens van MGP representatief zijn - om in de lucht te blijven.

ik heb op mijn caravan een 30W paneel gekoppeld aan een 12V loodaccu.
op automeetings is het net voldoende om de accu op een dag goed op te laden zodat ik savonds wat kan prullen met verlichting, laptop, gsm opladen, camera opladen.

in de wintermaanden produceert mijn paneel al niet genoeg om de zelfontlading van mijn loodaccu tegen te gaan.
maw: in september zet ik de caravan weg, worden er geen gebruikers meer gebruikt, is de accu goed vol.
en tegen februari is mijn accu DOOD.

ik denk niet dat ik nog 1W haal in de winter, en als ik dat zou halen, zou het op een zonnige dag moeten zijn waar ik tussen 11 en 15h het maximum haal

ik heb thuis een link open staan van iemand zijn verbruik, en die zijn 600watt panelen leveren in de winter geen 10watt energie.
ik zal vanavond de link nog posten.

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 28 maart 2016 11:03:04 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de link met het huidig verbruik van één persoon zijn installaties. op dit moment levert zijn 3135Wp installatie de volle 26watt

http://www.mijnzon.info/index.php/nl/software-nl

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken