Klok maken?

Hallo iedereen!

Ik ben nieuwe in de elektronica wereld maar wil er graag me erin gaan verdiepen.

Ik zelf wil graag iets leuks maken zoals een klok ofzp.

Met wat zou ik eerst gaan beginnen?
En wat heb ik nodig?

Ik heb schroevendraaiers, schroeven, tin, soldeerbout, etc.

Ik ben trouwens
14 jaar oud en ik hou wel van techniek.

Of ben ik op de verkeerde forum?

Welkom,

je zit hier zeker goed!

mijn advies: begin met een bouwpakket. als het werkt, ga kijken of je snapt hoe het in elkaar zit, en waarom het zo werkt.

dan kun je op zoek naar grotere projecten en steeds meer leren :)

pak het niet te groot aan, begin met kleine stapjes.. en veel succes!

helaas vind ik geen bouwpakketten van een klok, de meeste bestaan enkel uit een processor.. wat voor klok denk je aan?

[Bericht gewijzigd door Progger op donderdag 24 maart 2016 13:09:23 (17%)

GMT+1

Een digitale klok zou ik echt heel handig vinden.

Volgens mijn vader is het handiger om de onderdelen los te kopen van internet enzo en ik weet niet echt wat ik nodig heb.

leime

Golden Member

Hallo,

Wat erg leerzaam is, is een klok bouwen met logische ic's. Deze kun je stukje voor stukje bouwen. Je begint bijvoorbeeld met een ledje dat knippert op 1Hz (dat is de frequentie van 1 seconde). Daarna maak je het display dat de secondes telt tot 9, daarna een extra display erbij om tot 59 te tellen enz enz.

Er is een aantal jaren geleden hier een topic geweest van iemand die op deze manier stap voor stap een klok heeft gebouwd (en daarbij begeleid werd). Kan dit topic helaas niet terugvinden.

EDIT: (je had inmiddels weer gereageerd)
Dit is wel een goede webshop: https://www.eoo-bv.nl/

mocht je zoiets als ik voorstelde willen bouwen ben je in grove lijnen nodig:
- 7 segment displays
- een c4026 per display
- een c4073 om te resetten bij 6
- twee c4017 voor het maken van het 1Hz signaal
- spanningsregelaar
- transformator
- diverse weerstanden en condensatoren

Wil je het maken met 4 displays of met 6?

Een klok maken met een microcontroller is ook erg leuk. Hiervoor gebruik je dan maar een ic die al het "tellen" doet. Dit ic kun je programmeren om te doen wat jij wil.

Dus wat vind je leuker? Prutsen met draadjes tot iets werkt, of prutsen met programmeercode totdat het werkt. Allebei erg interessant.

Groeten,
Emiel

[Bericht gewijzigd door leime op donderdag 24 maart 2016 13:37:34 (16%)

Ik zou een kleine investering in een "breadboard" aanraden. Daarop kun je naar hartelust schakelingen opbouwen en snel veranderen. Ik ben al bijna 20 jaar beroepsmatig met elektronica bezig, maar ik pak voor experimenten en testjes nog steeds een breadboard.

Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.eoo-bv.nl/150-breadboards

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 24 maart 2016 13:21:16 schreef leime:
Hallo,

Wat erg leerzaam is, is een klok bouwen met logische ic's. Deze kun je stukje voor stukje bouwen. Je begint bijvoorbeeld met een ledje dat knippert op 1Hz (dat is de frequentie van 1 seconde). Daarna maak je het display dat de secondes telt tot 9, daarna een extra display erbij om tot 59 te tellen enz enz.

Er is een aantal jaren geleden hier een topic geweest van iemand die op deze manier stap voor stap een klok heeft gebouwd (en daarbij begeleid werd). Kan dit topic helaas niet terugvinden.

EDIT: (je had inmiddels weer gereageerd)
Dit is wel een goede webshop: https://www.eoo-bv.nl/

mocht je zoiets als ik voorstelde willen bouwen ben je in grove lijnen nodig:
- 7 segment displays
- een c4026 per display
- een c4073 om te resetten bij 6
- twee c4017 voor het maken van het 1Hz signaal
- spanningsregelaar
- transformator
- diverse weerstanden en condensatoren

Wil je het maken met 4 displays of met 6?

Een klok maken met een microcontroller is ook erg leuk. Hiervoor gebruik je dan maar een ic die al het "tellen" doet. Dit ic kun je programmeren om te doen wat jij wil.

Dus wat vind je leuker? Prutsen met draadjes tot iets werkt, of prutsen met programmeercode totdat het werkt. Allebei erg interessant.

Groeten,
Emiel

Ik zit programmeren ook te bestuderen dus zo'n microcontroller is dus wel intressant voor mij!

En hoe bedoel je met display?

Dat je met 4 displays 4 cijfers ziet?

En wat ook belangrijk is van hoe je zoiets maakt.

Ik heb tot nu toe niet echt veel elektrische dingen gemaakt.
Dus hoe moet je dan zoiets maken?

Thevel

Golden Member

Het is precies zoals leime al schrijft, begin stapje voor stapje, daar leer je van.
Zo bouwde ik 40 jaar geleden mijn eerste klok met TTL ic's en FND507 display's.
Een aantal jaar later bouwde ik deze klok.
Ik bouwde dat zonder breadboard, maar dat is nu wel een aanrader.

Op 24 maart 2016 13:57:51 schreef Thevel:
Het is precies zoals leime al schrijft, begin stapje voor stapje, daar leer je van.
Zo bouwde ik 40 jaar geleden mijn eerste klok met TTL ic's en FND507 display's.
Een aantal jaar later bouwde ik deze klok.
Ik bouwde dat zonder breadboard, maar dat is nu wel een aanrader.

Okay ik snap het ongeveer, maar kan iemand me uitleggen over ic's enzo?

Thevel

Golden Member

Heb je al een beetje basiskennis elektronica?

Louis, lees even de FAQ door. wat je nu doet is onnodig quoten, als je specifiek op 1 persoon wil reageren, zeg dan aub "@thevel" (aan thevel), in plaats van zijn hele bericht te kopieren.

een IC is een geintegreerd circuit. je kan dus een IC hebben wat een bepaald signaal versterkt (opamp=operational amplifier), of een circuit dat een vergelijking uitvoert (comparator), of een digitaal signaal verwerkt.

dan zijn er nog tientallen andere dingen, zoals processors, geheugen, complete klok-circuits of signaal verwerking.

je zal veel zelf moeten uitzoeken, bijna alles is online te vinden!

GMT+1
leime

Golden Member

Hallo,

Ik bedoel inderdaad dat je met 4 displays vier cijfers ziet. Zo'n display dus.

Je kan als je het met een microcontroller wil doen ook kiezen voor een karakter lcd zoals deze. (tekst daarop ziet er zo uit)

Het makkelijkste is in dat geval om te kiezen voor een arduino. Dit is een printplaatje met zo'n microcontroller erop. Ook zitten hier al onderdelen op om met de computer te verbinden. Je sluit het printplaatje aan met usb.

De code schrijf je in Arduino IDE. En je kunt ook vanuit dat programma de code naar het printplaatje sturen.

Groeten,
Emiel

mhmmm

1. Misschien is het handiger om te leren hoe zo'n klok werkt dus misschien niet de Microcontroller te doen maar die andere manier om te ontdekken.

2. Sorry voor de quotes.

3. Ik heb wel een beetje kennis van elektronica.
Ik heb eerder zo'n spel gemaakt en een modelbouw boot met functionerende lichtjes.

Thevel

Golden Member

Je kunt bijvoorbeeld beginnen door een decimale teller te bouwen.

Ik ben het met je vader eens. Onderdelen los kopen is uiteindelijk handiger en beter. En goedkoper.

Maar om te starten is het zeer frustrerend om steeds als je er mee bezig gaat er achter te komen dat je toch nog iets nodig hebt, en dan weer een tijd moet wachten voordat het binnen is. Kortom, toch een bouwpakket. Daarnaast zou ik een "assortiment" pakket weerstanden, condensatoren en ledjes kopen. En wat "standaard transistoren.

Kwa gereedschap kom je er achter wat je nodig hebt als je je bouwpakket in mekaar zet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 maart 2016 15:09:06 schreef rew:
Ik ben het met je vader eens. Onderdelen los kopen is uiteindelijk handiger en beter. En goedkoper.

Maar om te starten is het zeer frustrerend om steeds als je er mee bezig gaat er achter te komen dat je toch nog iets nodig hebt, en dan weer een tijd moet wachten voordat het binnen is. Kortom, toch een bouwpakket. Daarnaast zou ik een "assortiment" pakket weerstanden, condensatoren en ledjes kopen. En wat "standaard transistoren.

Kwa gereedschap kom je er achter wat je nodig hebt als je je bouwpakket in mekaar zet.

De bouwpakketjes zijn voor mij best duur.
En het zijn vooral dingen waar ik niet aan heb zoals "Geluid makertjes" die ik zelf ook wel kan maken.
Ik zelf wil graag beginnen met iets te maken dat eigenlijk ook best nuttig is.
En niet zo'n irritante Sirene.
Het klinkt misschien wel arrogant en ik weet dat ik klein moet beginnen maar ik wil het liefst iets maken dat nuttig is.

Op 24 maart 2016 15:08:20 schreef Thevel:
Je kunt bijvoorbeeld beginnen door een decimale teller te bouwen.

Ik snap nou ook niet alles weer.
En ik ben nog niet zo ver in natuurkunde.

Zoals Sine al zei, hoeven zo'n kits niet noodzakelijk duur te zijn - 'k wou net de volgende voorstellen, die ik onlangs ook zelf heb gekocht:
http://www.banggood.com/5Pcs-NE555-CD4017-LED-Flash-DIY-Kit-3-5V-Light…

Je kan dezelfde kit ook vinden per stuk (of per 3) maar gezien de prijs heb ik meteen de 5 samen besteld. Zo kan je dezelfde schakeling enkele malen maken en er zelf wat wijzigingen aan aanbrengen. Bovendien ben je meer geld kwijt om dezelfde componentjes later apart aan te kopen voor gelijkaardige dingen te maken.

Kijk ook eens rond op sites zoals BangGood naar selecties van LEDs, weerstanden, condensatoren en transistoren, zo heb je voor weinig geld meteen een voorraadje in huis.

Als je interesse zou hebben in het combineren van elektronica en software schrijven, vind ik The Arduino Starter Kit een aanrader. 15 Projectjes om je wat basiselektronica bij te brengen op basis van een Arduino Uno, breadboard en een heleboel componentjes included. Wel 100€, maar je bent er wel een hele tijd zoet mee!

Succes!

leime

Golden Member

Met als opmerking dat bovenstaande kitjes uit China komen. Niet erg, ik bestel vrij veel in China, duurt alleen even. (gemiddeld twee weken)

Losse onderdelen kopen lijkt goedkoper. Maar om te beginnen loopt dat ook al aardig op:

- stuk of 50 220ohm weerstanden
- Breadboard
- Ontkoppel c's (stuk of 10)
- Tellers (4 of 6)
- Display's (4 of 6)
- c4017 ( 2 of 4)
- Transformator
- Nog wat klein grut a een euro of 5

(bovenstaande is een indicatie, niet gaan bestellen ;) )

Groeten,
Emiel

Shiptronic

Overleden

In je profiel is geen woonplaats ingevuld, dus weet niet va waar je bent.

Maar kijk eens of er een hacker space in de buurt is, in de omgeving zwolle kan je op dinsdag eens binnen lopen, dan kan je eens me bv. een Arduino spelen en zien of het iets voor je is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik ben ook wel geintresseerd in een alternatief.
Dus hoeft niet perse een klok te zijn maar echt het liefst geen handleiding van hoe je een sirene maakt...

Lucky Luke

Golden Member

Mocht je meer in de buurt van Leiden zitten, daar zit een MakerSpace, elke 1e maandag van de maand open (Maar als je van tevoren afspreekt kan een ander moment vast ook).

Daar zitten ook genoeg mensen die verstand hebben van Arduino's, en een aantal die ook met losse logica IC's wel uit de voeten kunnen.

Mocht je ergens anders in de buurt zitten dan is daar vast ook wel een-of-andere 'space in de buurt waar elektronicamensen rondlopen.

Maar op dit forum zit je ook goed hoor :) Ik zit hier ook sinds mijn 14de :)

Als je met losse, niet-programmeerbare IC's aan de slag wilt zou je kunnen beginnen met 1 7 segmentsdisplay, enkele weerstandjes, en een 4026.

Kun je schema's lezen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Heb je niets in 'Schakelingen' gevonden. Daar zitten toch wel wat leuke projecten en ze zijn over het algemeen niet heel erg moeilijk te maken.

Just find out what you like and let it kill you
Lucky Luke

Golden Member

De digitale teller valt ook uit te bouwen tot een klok.

(Met als voordeel boven de 4026 dat je bij de bcd telwaarde kunt, en die dus kunt vergelijken met b.v. een ingestelde wektijd. Bij de 4026 wordt dat lastiger omdat die direct het display stuurt en je dan ineens 7 bits te vergelijken hebt ipv 4. Maargoed, dat komt later wel.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 24 maart 2016 17:29:30 schreef Lucky Luke:
Mocht je meer in de buurt van Leiden zitten, daar zit een MakerSpace, elke 1e maandag van de maand open (Maar als je van tevoren afspreekt kan een ander moment vast ook).

Daar zitten ook genoeg mensen die verstand hebben van Arduino's, en een aantal die ook met losse logica IC's wel uit de voeten kunnen.

Mocht je ergens anders in de buurt zitten dan is daar vast ook wel een-of-andere 'space in de buurt waar elektronicamensen rondlopen.
[...]
Kun je schema's lezen?

Ik kan het een beetje lezen...
En ik woon in Friesland.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 maart 2016 23:17:37 (15%)