Klok maken?

Kan iemand me misschien dan leren hoe je ongeveer die schema's leest want ik heb dat nog niet bij natuurkunde...

Ik wil je hierin wel helpen voor zover dat mogelijk is. Als je even je skype of email kan geven dan kunnen we verder babbelen

Olaf88

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 maart 2016 23:16:21 (44%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Lucky Luke

Golden Member

Op 24 maart 2016 21:47:40 schreef LouisJ444:
Kan iemand me misschien dan leren hoe je ongeveer die schema's leest want ik heb dat nog niet bij natuurkunde...

Je zou wat vooruit kunnen spieken in je boek :)

De schema's daarin zullen waarschijnlijk niet verder gaan dan spanningsbronnen, weerstanden, schakelaars en lampjes. Maar als je die snapt kom je er met ingewikkelder dingen ook wel uit.

Anyway, lijntjes verbinden punten. Kruisende lijnen zijn niet verbonden tenzij er een bolletje op staat (maar: daar houd niet iedereen zich aan! :( ). Om "niet verbonden" duidelijk aan te geven maakt men soms ook een bochtje, alsof de ene lijn net ietsjes hoger ligt. T splitsingen horen een bolletje te hebben en zijn dus verbonden.

Allerhande symbolen stellen onderdelen voor, een lijstje met basisdingen staat in BINAS. De specifieke IC's die je voor je klok (of ander project) gaat gebruiken staan er niet bij, maar die hebben pin nummers en/of pin namen dus daar kom je ook wel uit: het symbool is dan een rechthoekje met die namen en nummers bij de aansluitingen.

Als je een beetje een aardige natuurkundeleraar hebt, wil 'ie het misschien ook wel uitleggen voor het officieel aan bod komt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Boek kan niet omdat mijn leraar vindt dat in het boek te weinig staat en daarom maakt hij zijn eigen dingetjes dus ik kan inderdaad beter vragen aan de leraar.

Okay nu snap ik het.

Ik had op de basisschool wel zo'n schema voor een spel maar daar kwam geen dingen in voor zoals T splitsingen.

En in mijn boek staat alleen een uitleg over: Diode, LED, transistor, LDR, NTC, Schuifweerstand, weerstand, Potentiometer en nog wat over automatische schakelingen.

Verder staat er niks meer in over de schema's.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 maart 2016 23:16:34 (53%)

evdweele

Overleden

In de Engelstalige Wikipedia staat een lijst met veel elektrische en elektronica symbolen.
Er wordt regelmatig wat in gevarieerd waardoor je ook iets afwijkende symbolen kan tegenkomen.
Volledig is de informatie in Wikipedia ook niet, maar als je iets tegenkomt dat je niet begrijpt of waaraan je twijfelt kan je altijd hier vragen.

Een voorbeeld van iets dat niet in Wikipedia staat is bijvoorbeeld kruisingen van draden en verbindingen tussen draden.
Die worden op verschillende manieren getekend.

Edit: Deze tekeningetjes staan wel in Wikipedia als je wat doorklikt op de verschillende links in het document.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Weet iemand dan iets wat makkelijk is te maken maar tegelijk ook handig is om te hebben?

wtt

Golden Member

Een regelbare voeding kan heel simpel te bouwen zijn en is heel handig (lees:onmisbaar) bij werken met elektronika.

Er staan voorbeelden op deze site met oa lm317.

Mijn eerste zelfbouwvoeding is ook hiermee gemaakt. Veel plezier van gehad.

Je kunt de voedingstrafo uit een sloopapparaat gebruiken.
(hangt een beetje af van wat je sloopt)

Lambiek

Special Member

Op 25 maart 2016 12:33:41 schreef evdweele:
Een voorbeeld van iets dat niet in Wikipedia staat is bijvoorbeeld kruisingen van draden en verbindingen tussen draden.
Die worden op verschillende manieren getekend.

Dat ene voorbeeld met de draad verbindingen vindt ik waardeloos, die met de balletjes erin is duidelijk, maar die andere niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evdweele

Overleden

@Lambiek
Je komt al die wijzen van tekenen in schema's tegen, daarom kan je ze moeilijk negeren.

Nóg veel lastiger is het als je een slechte kopie van een schema hebt waarin wel balletjes zijn gebruikt, maar de boel zo onduidelijk is dat je niet goed kunt zien of bij twee kruisende lijnen nu wel of geen balletje staat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik zit wat bij de schakelingen te kijken en ik zie allemaal namen zoals:
R1, R2, R3, etc...

Wat betekenen deze namen en waar kan ik deze in opzoeken?

Lambiek

Special Member

Op 25 maart 2016 18:30:38 schreef evdweele:
Je komt al die wijzen van tekenen in schema's tegen, daarom kan je ze moeilijk negeren.

Ja, dat is ook zo. Zelf teken ik altijd met de balletjes op de knooppunten, dat vindt ik het duidelijkste. Maar dat is voor ieder verschillend natuurlijk.

Op 26 maart 2016 10:36:54 schreef LouisJ444:
Ik zit wat bij de schakelingen te kijken en ik zie allemaal namen zoals:
R1, R2, R3, etc...

Die R staat voor een weerstand waarde. Zelf zet ik de waarde er altijd bij, maar vaak zetten ze de waarde in een lijst. Dan kun je de waarde van bijv. R1 opzoeken in een lijst.

Kijk bijv. in dit schema, daar staan de waardes in het schema, maar ook in een lijstje eronder.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorregel…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 maart 2016 10:36:54 schreef LouisJ444:
Ik zit wat bij de schakelingen te kijken en ik zie allemaal namen zoals:
R1, R2, R3, etc...

Wat betekenen deze namen en waar kan ik deze in opzoeken?

R staat voor resistor wat weerstand betekent.
Zo heb je nog D voor een diode of soms ook led
Anders is X ook vaak gebruikt voor leds.

Meestal kan je aan het symbool ook al zien om welk
component het gaat.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Dus die R en D enzo zijn dus variablen en ik moet in die onderdelenlijstje kijken voor wat de waarde ervan is?

Op 26 maart 2016 11:25:04 schreef LouisJ444:
Dus die R en D enzo zijn dus variablen en ik moet in die onderdelenlijstje kijken voor wat de waarde ervan is?

Inderdaad. Als er in het schema geen waarde bij staat kan je in de
Eventuele onderdelenlijst zoeken naar de waarde ervan.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Dus weten jullie nog wat handigs en dat ook makkelijk is wat ik kan maken?
Want ik zie niet echt veel intressante dingen bij "Schakelingen".

Op 26 maart 2016 13:14:49 schreef LouisJ444:
Dus weten jullie nog wat handigs en dat ook makkelijk is wat ik kan maken?
Want ik zie niet echt veel intressante dingen bij "Schakelingen".

Zoals al gezegd ; labvoeding. Jammer dat de actie van CO voorbij is.
Een klok ;) is ook handig :)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Lambiek

Special Member

Op 26 maart 2016 13:14:49 schreef LouisJ444:
Want ik zie niet echt veel intressante dingen bij "Schakelingen".

Nou, dan moet je toch nog maar eens goed kijken. Er staat toch echt van alles tussen hoor. :)

Maar, het is maar net wat voor soort schakeling je zoekt natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 maart 2016 13:14:49 schreef LouisJ444:
Dus weten jullie nog wat handigs en dat ook makkelijk is wat ik kan maken?
Want ik zie niet echt veel intressante dingen bij "Schakelingen".

Of je kan met simpele dingen beginnen om alles beter te begrijpen.
Ik zeg maar wat :

Aansturen van mosfet
H brug leren gebruiken
Leds aansturen met microcontroller
Shift register begrijpen en programeren
Teller met flip flops
Solid state relay gebruiken.
(Aansluiten van bv 7805)
Proefje met een LDR

Probeer te begrijpen wat je doet en hoe alles werkt. Dit maakt het later veel handiger en leuker

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Lambiek

Special Member

Op 26 maart 2016 13:31:18 schreef olaf88:
Of je kan met simpele dingen beginnen om alles beter te begrijpen.
Ik zeg maar wat : Aansturen van mosfet, H brug leren gebruiken
Leds aansturen met microcontroller

Ik vindt dit nu niet echt iets voor een beginner eerlijk gezegd. :)

(Aansluiten van bv 7805)
Proefje met een LDR

Dit dan weer wel.

Probeer te begrijpen wat je doet en hoe alles werkt. Dit maakt het later veel handiger en leuker

Hier ben ik het dan wel helemaal mee eens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 maart 2016 13:38:43 schreef Lambiek:
[...]
Ik vindt dit nu niet echt iets voor een beginner eerlijk gezegd. :)

[...]
Dit dan weer wel.

[...]
Hier ben ik het dan wel helemaal mee eens.

Ben ik het mee eens !

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
evdweele

Overleden

Elk elektronisch apparaat heeft voedingsspanning nodig. Het eerste dat je kunt gaan maken is dus een voeding.
Daarna kan je experimenteren met een knipperend ledje, of een ledje laten branden door het onderbreken van een lichtstraal. Daarvoor heb je dan weer een lichtgevoelige weerstand of transistor nodig en een lichtbron die erop schijnt.

Je moet stap voor stap je kennis opbouwen en uitbreiden. Direct aan een groot project beginnen levert alleen maar teleurstelling op omdat het te ingewikkeld, te kostbaar en te langdurig is.
Als je begint wil je snel een resultaat zien en dat lukt alleen als je het in kleine stapjes doet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Helemaal mee eens, je moet onderaan beginnen dat hebben we allemaal gedaan. Met vallen en opstaan, en eerst leren staan en dan leren lopen.

Of koop een leuk boek, er zijn goede boeken genoeg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Hier op de site bij artikelen is ook wat info te vinden.
Bijvoorbeeld een artikel over LED's.

Thevel

Golden Member

Op 26 maart 2016 14:01:44 schreef Lambiek:
Of koop een leuk boek, er zijn goede boeken genoeg.

Helemaal mee eens!
Ik had helemaal niets van digitale techniek geleerd en wist er dus ook niets van en kreeg 40 jaar geleden dit boek (moet het nog ergens hebben liggen)
Heb stapje voor stapje kleine schakelingen gebouwd waar ik elke keer weer van leerde, daarna bouwde ik later mijn eerste digitale klok.

Edit/
Ben ooit begonnen met een Philips H6715 bouwpakket

h6715-h6718.pdf

Ook van een bouwpakket kun je veel leren.

Lambiek

Special Member

Op 26 maart 2016 14:31:10 schreef Thevel:
Ik had helemaal niets van digitale techniek geleerd en wist er dus ook niets van en kreeg 40 jaar geleden dit boek

Zulk soort boeken heb ik ook nog liggen, en die van de opleiding natuurlijk.

@ TS,
Ik krijg steeds meer vragen via de mail over een boekje dat ik geschreven heb, daar werk ik met Profilab. Misschien is dat programma ook iets voor je, kan je prima mee simuleren dus je ziet wat er gebeurt. Plus dat je er van alles mee kan besturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.