handmixer

beste,

voor het maken van een paper voor school moest ik een elektrisch/elektronisch toestel openschroeven en de werking ervan uitleggen. Hiervoor heb ik een primo-cm1 handmixer gekozen. Na analyse van de verschillende onderdelen kwam ik tot de conclusie dat het elektrische circuit zeer eenvoudig was. Ik denk dat het een netsnoer(dus bronspanning van 230v) in parallel met een condensater,een regelbare weerstand (schuifpotentiometer) en de motor zelf (universeelmotor).

Is deze analyse volgens jullie correct of heeft iemand nog eventuele aanvullingen? Weet iemand waar de condensator exact voor gebruikt wordt?

alvast bedankt

wtt

Golden Member

Je maakt het jezelf erg moeilijk.
Neem een bureaulamp (gloeilamp) zonder dimmer ;-)

Zelfs al zou je analyse juist zijn, dan nog heb je de werking niet uitgelegd op deze manier.

En je vraag hoort in de sectie "Schoolvragen".

If you want to succeed, double your failure rate.

Beste

Die schuifpotentiometer waar je het over hebt is denk ik gewoon een multi standen schakelaar.
Als die condensator parallel staat, zal het mss zijn voor honkdemping (waarschijnlijk iemand die mij hier kan verbeteren?). Maar als die niet rechtstreeks parallel staat over voeding kan het ook zijn om een steinmetz schakeling te maken, veel gebruikt in kleine apparaten. Vooral omdat die monofase gevoed zijn en je minstens 2 in fase verschoven spanningen nodig hebt voor je draaiveld bij asynchrone machines.
Hoeft ook niet noodzakelijk steinmetz te zijn, kan ook gewoon asynchrone machine zijn met hoofd en hulpwikkeling en een condensator (geeft extra aanloopkoppel) in serie met hulpwikkeling, heet een condensatormotor dacht ik.

Off-topic: Toevallig voor KUL Oostende?

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.

op deze afbeeldingen zien jullie de schakelaar waarover ik het had, de volledige motor met aansluitingen en een ingezoomde foto. Dat gele blokje is dus die condensator waarover ik sprak.

Off topic: dit is niet voor KUL oostende maar voor Ugent :)

Op 30 maart 2016 14:38:12 schreef Jochem:
Zelfs al zou je analyse juist zijn, dan nog heb je de werking niet uitgelegd op deze manier.

En je vraag hoort in de sectie "Schoolvragen".

En natuurlijk zal ik de werking van de motor zelf ook nog volledig uitleggen, maar als ik al de basis heb kan ik daarna verder uitspitten.

kan ik deze vraag nog verplaatsen naar de juiste sectie?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 maart 2016 22:00:34 (47%)

bij het zien van de borstels, besluit ik nu ook dat het een universeelmotor is.
Condensator is dan voor vonkdemping (EMC toestanden ...). En die standenschakelaar is om verschillende van de hulpwikkelingen bij of af te schakelen.

En er is wel heel wat meer te vertellen over universeelmotoren dan de gegeven 'analyse'.
Bijvoorbeeld toerental (hoog? laag? afhankelijk van?), toerentalregeling (eenvoudig? complex?), variaties op de constructie? Waarom deze motor gebruiken in dergelijke toepassingen? ...

Mvg
Xavier

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.

Nou, Xavier heeft je huiswerk voor je gemaakt. Beetje jammer, want kant-en-klare antwoorden zijn niet de bedoeling bij schoolvragen. Je had toch zelf ook wel kunnen zien dat het hier geen gewone schuifpotmeter betrof?

Op 30 maart 2016 15:03:27 schreef jmacharis:
kan ik deze vraag nog verplaatsen naar de juiste sectie?

Nee, dat moet een moderator oppikken.

Behalve het gele blokje zie ik ook nog blauwe schijfjes trouwens.

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 30 maart 2016 15:26:08 (26%)

If you want to succeed, double your failure rate.

ik heb eens even uitgetekend hoe het eenvoudige circuit volgens mij in elkaar zit. in mijn cursus las ik dat het toerental eenvoudig geregeld kan worden door de spanning te wijzigen en dat men dat kan bekomen via een regelweerstand. dus met die "schakelaar" verhoog of verlaag je de spanning over de motor door meer of minder weerstand te geven. Dat gele blokje van op de foto's is dan die condensator die hier getekend staat, dient deze dan nog steeds voor die vonkdemping?
of heb ik het bij het verkeerde eind met deze denkwijze?

natuurlijk ga ik hier heel wat dieper op ingaan dan wat ik nu doe, maar zou van hier uit willen vertrekken. :)

Ik zie geen potentiometer op de foto's.
Er zijn al hints gegeven over hoe het toerental wél beïnvloed wordt.

Teken eerst eens eens uit hoe het zit, niet hoe je denkt dat het zit. De motor heeft meer aansluitingen dan twee. Voor de duidelijkheid teken je het best ook interne doorverbindingen of doorverbindingen op contactstrips.

Met weerstanden kan je universeel en gelijkspanningsmotoren regelen. Maar ga eens na waarom die hier niet gebruikt kunnen zijn. Kijk eens bij elektronica-handelaren naar hoeveel vermogen bepaalde types weerstand kunnen hebben.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 30 maart 2016 15:44:37 (26%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

nu zie ik het inderdaad ook dat het geen potentiometer is...
er wordt dus gewerkt met een standenschakelaar om meer om minder windingen te gebruiken. Hierdoor wordt het magnetische veld sterker of zwakker.

Op 30 maart 2016 15:35:19 schreef Ledlover:

Met weerstanden kan je universeel en gelijkspanningsmotoren regelen. Maar ga eens na waarom die hier niet gebruikt kunnen zijn. Kijk eens bij elektronica-handelaren naar hoeveel vermogen bepaalde types weerstand kunnen hebben.

volgens mij worden deze hier niet gebruikt aangezien er te veel verlies zou zijn door onnodige warmtevorming

Op 30 maart 2016 15:25:26 schreef Jochem:
Behalve het gele blokje zie ik ook nog blauwe schijfjes trouwens.

ja, heb de datasheet van deze condensatoren gevonden: http://www.datasheetbank.com/JY332M-Datasheet-PDF-ETC
heb wel geen enkel idee waarom ze gebruikt worden...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 maart 2016 22:01:25 (65%)

In de 19e en vroeg 20e eeuw, voordat er radiobuizen en transistoren bestonden, werden er vonk- en vlamboogzenders gebruikt om radiosignalen op te wekken.

Het lichtnet kan als antenne dienen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

hmmm, kan er ook niet aan doen dat ik voor het eerst praktijkgericht moet werken...

heb je dan ook een antwoord op je vraag? ik zou er namelijk uit kunnen leren...

Op 30 maart 2016 15:13:50 schreef the deerhunter:
bij het zien van de borstels, besluit ik nu ook dat het een universeelmotor is.
Condensator is dan voor vonkdemping (EMC toestanden ...). En die standenschakelaar is om verschillende van de hulpwikkelingen bij of af te schakelen.

En er is wel heel wat meer te vertellen over universeelmotoren dan de gegeven 'analyse'.
Bijvoorbeeld toerental (hoog? laag? afhankelijk van?), toerentalregeling (eenvoudig? complex?), variaties op de constructie? Waarom deze motor gebruiken in dergelijke toepassingen? ...

Mvg
Xavier

bedankt xavier, weet nu toch al hoe de snelheidsstanden geregeld worden! Dat gele blokje is een condensator en die blauwe bolletjes ook, enig idee wat dan het verschil is in werking? wat dan betreft die schakeling die ik uittekende, die klopt dan helemaal niet... geen idee hoe de schakeling dan net in elkaar zit...

alvast hartelijk dank voor je moeite

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 maart 2016 22:02:05 (80%)

Op 30 maart 2016 16:14:46 schreef jmacharis:
[...]

hmmm, kan er ook niet aan doen dat ik voor het eerst praktijkgericht moet werken...

heb je dan ook een antwoord op je vraag? ik zou er namelijk uit kunnen leren...

Heb je wel eens een motor met borstels aangezet? Doe dat eens en kijk waarom mijn hint van belang is.

Verder proberen we hier de theorie te bespreken maar dan moet je wel eerst even het schema uittekenen.
Praktijkgericht werken noem ik 'AM radio in de buurt van de mixer zetten, mixer insteken, signaalwaarde en klank noteren, condensatoren verwijderen, meting herhalen'

Daarnaast kan je op Google Scholar met 'commutator motor emc' al een en ander vinden over dat soort dingen, als je het nog theoretischer wil.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 30 maart 2016 17:12:26 schreef Ledlover:
[...]

Verder proberen we hier de theorie te bespreken maar dan moet je wel eerst even het schema uittekenen.
Praktijkgericht werken noem ik 'AM radio in de buurt van de mixer zetten, mixer insteken, signaalwaarde en klank noteren, condensatoren verwijderen, meting herhalen'

is dit dan allemaal van belang voor een keukenmixer?

Hoe moet ik weten aan welke eisen jouw paper moet voldoen? 'De werking van' gaat van 'je zet er stroom op en hij gaat draaien' tot een verhaal over magnetische flux, negatieve weerstand in vlambogen en de impedantie van een condensator bij diverse frequenties.

Trouwens, dit is een 'schoolvraag'. Die eisen kun je gewoon bij je docent opvragen. Stel die persoon deze vraag eens: 'Moet ik theoretisch gaan benaderen waarom condensator X1, en condensator Y1 en Y2 een functie van [...] vervullen, of moet ik dat testen?'

Als ik docent was, zou ik een paper over de theorie zonder schema niet accepteren. Je hebt inmiddels genoeg informatie waarmee je verder kan wikipedia'en en google scholar'en.

Als de eis is om praktijkgericht te gaan werken, zou ik dus verwachten dat je een proef neemt om bepaalde dingen aan te tonen.

P.s. X en Y condensatoren zijn bestaande dingen. Als je daar op zoekt, kom je een plethora aan informatie tegen hoe en waarom die dingen worden toegepast.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 30 maart 2016 17:40:25 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 30 maart 2016 17:35:41 schreef Ledlover:
Hoe moet ik weten aan welke eisen jouw paper moet voldoen? Trouwens, dit is een 'schoolvraag'. Die eisen kun je gewoon bij je docent opvragen.

Als ik docent was, zou ik een paper over de theorie zonder schema niet accepteren. Je hebt inmiddels genoeg informatie waarmee je verder kan wikipedia'en en google scholar'en.

Als de eis is om praktijkgericht te gaan werken, zou ik dus verwachten dat je een proef neemt om bepaalde dingen aan te tonen.

was helemaal niet de bedoeling om je aan te vallen! al bedankt voor de moeite die je gedaan hebt!

Het probleem zit hem, net zoals bij vele medestudenten, dat wij zeer theoretische lessen krijgen en dan helemaal overdonderd worden als we iets in het echt zien! Daarom heb ik geen flauw idee hoe de verschillende onderdelen geschakeld zitten.

Nouja, dan ga je dus reverse engineeren. Potlood, gum, papier, en tekenen waar welk draadje en onderdeel-pootje heen gaat.

Schakelaar kan je openbreken om te zien hoe de pootjes met elkaar worden verbonden, of meten. Spoelen en aftakkingen kun je (afgekoppeld) doormeten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

beste,

na lang zoeken heb ik gevonden hoe de schakelaar in z'n werk gaat en dus hoe het aantal windingen die actief zijn veranderd kunnen worden. in mijn tekening zie je hoe de schakeling in elkaar zit. nu zit ik nog steeds met die gele condensator en die twee kleine blauwe condensatoren waarvan ik geen idee heb wat de functie ervan is...

ps: waarom werd hier geen potmeter gebruikt? kan maar geen antwoord vinden op de vraag en ben zeer nieuwsgierig naar het antwoord.

alvast bedankt!

Een potentiometer (van een formaat dat in een handmixertje past) zou veel te zwak zijn om zo'n relatief sterke motor te regelen. Hij zou veel warmte te verwerken krijgen en smelten. Bovendien zou hij onder belasting het toerental van de motor flink laten zakken, en dan nog meer warmte moeten verwerken.

Er zijn al verschillende hints gegeven over de functie van de condensatoren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ik veronderstel dat je het hier dan hebt over de vonkdemping (EMC) ?

Op 30 maart 2016 17:41:57 schreef Ledlover:
Nouja, dan ga je dus reverse engineeren. Potlood, gum, papier, en tekenen waar welk draadje en onderdeel-pootje heen gaat.

Schakelaar kan je openbreken om te zien hoe de pootjes met elkaar worden verbonden, of meten. Spoelen en aftakkingen kun je (afgekoppeld) doormeten.

in de foto zie je de uitkomst van mijn schakeling.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 maart 2016 21:24:55 (8%)

Ik verwacht een verbinding tussen de twee kleine condensatoren en een ander onderdeel. Controleer dat eens.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

de twee kleine condensatoren zijn niet rechtstreeks in serie met elkaar maar komen samen uit op een klein metalen plaatje. Op de verbinding tussen de condensatoren en de borstels zie ik ook nog een klein zwart (lijkt op rubber) bolletje langs beide kanten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 maart 2016 21:25:26 (29%)

evdweele

Overleden

Bungelen de borstels echt los in de ruimte zoals op de tekening?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Grote kans dat 't middenpunt van die twee condensatoren naar het blikpakket van de motor gaat. Waarom? ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 31 maart 2016 18:08:00 schreef evdweele:
Bungelen de borstels echt los in de ruimte zoals op de tekening?

Neen die zitten vervaardigd in de motor maar die heb ik natuurlijk niet getekend.

Op 31 maart 2016 18:08:17 schreef Ledlover:
Grote kans dat 't middenpunt van die twee condensatoren naar het blikpakket van de motor gaat. Waarom? ;)

Ja dat zou inderdaad het blikpakket kunnen zijn aangezien dit plaatje vervaardigd is in de motor... Zou het dan nu gaan om de vonken te verminderen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 maart 2016 21:25:54 (42%)