Storing: Miele Softtronic W3240

Beste,

Vandaag heeft onze wasmachine het begeven het gaat om een Miele Softtronic W3240. Als je eender welk programma start laat de machine water op. Wanneer er voldoende water op is stopt de machine even en doet verder niets meer (enkele seconde) het lampje van Spoelen begint te flikkeren en de machine voert het water terug af naar de riool. Als dit gedaan is komt er op het display --- en het lampje van spoelen flikkert nog steeds. Tijdens die enkele seconden waarbij er niets gebeurt hoor je geklik van een relais nu zat ik zelf te denken aan een defect van de motor omdat ik deze nog niet heb zien draaien. Ik veronderstel dat na het water oplaten dit de volgende stap is. Ik heb even gekeken in de manual van de machine waar wel een heel mooie beschrijving stond bij dit probleem "Het gaat om een defect" dat had ik zelf ook al kunnen verzinnen :p

Iemand een idee wat de fout zou kunnen zijn of hoe ik deze achterhaal wat de echte betekenis is van de melding?

Indien er meer informatie nodig is vraag het maar gerust!

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Die heb ik nog niet nagekeken zal ik straks eerst is doen. Maar zou de motor toch geen kleine beweging moeten geven omdat de borsteltjes nu op het randje zijn dan (soms wel contact en dan weer niet).

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Ik meen dat ze minimaal 20mm moeten zijn.
Korter kan vreemd gedrag vertonen.

edit:
Tacho sensor is ook nog een kanshebber.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op vrijdag 1 april 2016 18:29:45 (25%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Aaah oke ik zal het straks allemaal is nakijken. Is er trouwens geen mogelijkheid om door een bepaalde combinatie van knopjes een betere foutcode met een daar bij horende foutbeschrijving te komen. Ik vermoed de motor omdat volgens mij de volgende logische stap is dat de machine zou moeten uitvoeren. Ik doe namelijk nooit de was en ik weet dus ook niet welke stappen er doorlopen worden :D

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Als je de voorprint verwijdert (EL200) ( knop er aftrekken en dan programma kaart naar beneden drukken en met een mesje aan bovenzijde loswippen)twee schroeven links en rechts losdraaien. Dan zit op die print een zekeringetje van 6,3 Amp, mogelijk is deze defect. Als dat zo is, ook oranje wissel relais vervangen, dat is de oorzaak!!!

Heeft Miele er ook van die brakke relais erin zitten ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dat relais gaat vaker stuk door de motor die versleten koolborstels heeft.
check die dus ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lees je ook slecht alleen de laatste post :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dit is die print, zekering en de plek waar het relais zat zijn rood omcirkeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb precies een ander print ofwel zitten er nog in en heb ik de verkeerde.

Ik heb een EDPL100 kaart in mijn handen.

Ik heb een afbeelding gevonden op het internet maar deze was te groot om bij te voegen.

http://kepfeltoltes.hu/141010/IMG_1836_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Naar mijn ervaring is de print van dit model zelden de oorzaak van het feit dat de motor niet draait. Zoals hierboven reeds gezegd: controleer liever eerst eens de koolborstels en ook de tachospoel. Deze laatste durft bij een aantal modellen van deze reeks wel eens vroegtijdig stuk gaan. Succes !

Gemaakt is het nog niet maar ik denk de oorzaak gevonden te hebben en het is wat jullie al zeiden de koolborstels zijn op. Wel raar is dat de ene volledig op is en de andere nog een 3cm is ik zou denken dat deze gelijktijdig zouden afslijten maar niet dus en deze zijn nog nooit vervangen. Maandag zal ik er is 2 nieuwe gaan bestellen en we zullen dan kijken wat het geeft. Ik heb ook nog andere dingen gecontroleerd zo heb ik even na gekeken of de relais nog goed is en deze lijkt me in orde. Ook de tacho generator heb ik getesten lijk me ook nog goed.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Zou je toch overwegen om het relais te vervangen, let dan op.
Het relais heeft vele pootjes.
Als je het relais eruitwrikt heb je kans dat je de doorgemetaliseerde via's mee eruittrekt.
In dat geval is de geleiding van de ene zijde van de pcb naar de andere zijde verdwenen.

Beste methode is dan door met meerdere soldeerbouten en tin toevoegen het relais "uit de print te laten vallen". Als hij er gewoon uitvalt beschadigen de vias nooit.

succes met uw reparatie.
Lijkt goed af te lopen als ik alles zo lees.

Er ist wieder da...

ik zet m'n vraagtekens bij 1 koolborstel van 3cm en 1 die op is, dat heb je nooit. veel meer als een halve cm verschil is het niet. tenzij de borstel blijft hangen, litze in de knoop of klem tussen de veer bijv.

heb dat onlangs met een stofzuiger gehad, koolborstel litze was gebroken en de veer was zijn veerkracht kwijt omdat deze oranje had gestaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2016 17:44:07 schreef testman:
ik zet m'n vraagtekens bij 1 koolborstel van 3cm en 1 die op is, dat heb je nooit. veel meer als een halve cm verschil is het niet. tenzij de borstel blijft hangen, litze in de knoop of klem tussen de veer bijv.

heb dat onlangs met een stofzuiger gehad, koolborstel litze was gebroken en de veer was zijn veerkracht kwijt omdat deze oranje had gestaan..

Ik heb dit nu 3 maal voorhanden gehad met de 750Watt Haakse slipers van makita.
Waar het mis gaat....geen idee, maar bij alle 3 de machines was het vervangen van de borstels en een maand later einde machines. Werkelijk geen idee, Waar het mis gaat en dat vind ik jammer want dit model is niet meer leverbaar, (het nieuwe exemplaar is bijna net zo lomp als een 1200Watt variant)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

vaak vonkt 1 borstel erger waardoor deze sneller op is. dat kan weer komen doordat 1 van de wikkelingen op het anker niet goed meer is. soms is het niet uit te vlooien op laag toeren met de stroom meten. het komt er alleen uit met hoge toeren en opgewarmd anker..

recent nog gehad dat een hakhamer van makita begon te roken met een last van 3x niks, het typische knetter geluid met draaien zegt anker rot..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 3 april 2016 19:22:45 (41%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze printen gingen IDD zelden stuk, maare Tacho's ook niet vaak stuk gehad bij deze modellen. Dat de borstels bij deze besturing vaak oneven versleten zijn is normaal en heeft met de volle DC aansturing te maken ( Andere merken met een volle DC motor hadden er ook last van, vaak maar 1 borstel vernieuwen is voldoende....

En ?

Probleem opgelost, of ben je druk met een wasbordje :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Sorry ik was vergeten te reageren maar woensdag waren de borsteltjes pas binnen ik heb deze meteen vervangen en met succes!!! Nu kan ik terug een propere broek aan trekken :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!