Tannoy Reveal crossover (filter) defect

Hallo,

Na aanschaf van een defect setje Tannoy Reveal studiospeakers loop ik tegen het volgende aan:

Op het crossover filter zit een samengesmolten spoel. Deze is naar mijn idee oorzaak van het niet functioneren van de hoge tonen.

Wat heb ik al gedaan (zie foto's):
Woofer gecontroleerd, 7,8 ohm gemeten
HF-driver deed niets; opengemaakt, draad tussen aansluiting en begin spoel bleek weggebrand; gesoldeerd, 5,6 ohm gemeten

Geheel aangesloten en geconstateerd dat het hoog niet functioneerde.
Hierop het filter losgeschroefd en daar zit de bewuste 'gesmolten' spoel. Overige componenten zien er niet abnormaal uit.

Hier stopt mijn kennis op dit moment; zie foto's.
Gegevens filter:
2-weg
3000hz crossover punt
50-100watt rms
Low: 6.5” bass driver (partnr. 1690)
High: 1” soft dome tweeter (partnr. 1205)
Filter: 7300 0630 (Crossover assembly & termination panel – type 1262)

Iemand een suggestie hoe dit te vervangen is? De spoel is deels gesmolten en vastgelijmd op de grondplaat.

Hugo Welther

Moderator

Die speol en de overige componenten zijn natuurlijk ook door te meten. Spoel kan je ohms meten op onderbreking.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
EricP

mét CE

Meten wat er stuk is.

Die spoel kan (buiten 'te krap ontworpen') alleen maar smelten door overbelasting. Het is dan niet ondenkbaar dat er meer stuk is. Tevens is die spoel best heet geweest, maar niet zo heet (zo lijkt het) dat koperdraad stuk is. Wellicht een interne sluiting omdat de isolatie het niet overleefd heeft. Maar dan zouden je kantelpunten ergens anders komen te liggen en niet 'verdwijnen' zeg maar.

Je zou verwachten dat die spoel in serie staat met je woofer - immers (om het simpel te stellen) hoge frequenties komen niet door die spoel heen (dan dat wil je ook, ze niet in je woofer hebben).
Ik zou zo op het eerste gezicht die condensatoren verdenken. Ook die vermogensweerstand kan prima het loodje gelegd hebben.

Heb je al eens wat aan je tweeter gehangen om te kijken of die het überhaupt nog doet? Weggebrande draad is 1, maar meestal wordt de spoel warmer dan de aansluitdraden. Dat het Ohms 'goed' meet, wil nog niet zeggen dat het mechanisch nog werkt...

Kortom: eerst maar eens vaststellen wat er stuk is en dat kun je niet door er alleen maar naar te kijken en zeggen 'dit is heet geweest' (ja, dat is een indicatie, maar dingen die heet geweest zijn kunnen nog prima werken, dingen die stuk zijn hoeven daar geen visuele kenmerken van te dragen).

wtt

Golden Member

Spoel staat doorgaans in serie met laag, niet met hoog.
Spoel in sluiting laat hoog door naar lage tonen driver.
Kan weergave van hoog beïnvloeden, maar niet volledig dempen.

Hele signaalpad gecontroleerd?

Edit: typsnelheid op telefoon is matig, EricP is me voor en vollediger.

Bedankt voor de reacties!

Mijn eerste idee dat er iets niet goed mee zit klopt; ik heb ter vergelijking een 'goed' filter ernaast gelegd.

De gesmolten spoel meet 0,7 ohm
De 'goede' spoel meet 1,7/1,8 ohm

Hoe meet ik de overige componenten door?

alvast bedankt!

Op 3 april 2016 10:25:23 schreef EricP:
Meten wat er stuk is.

Heb je al eens wat aan je tweeter gehangen om te kijken of die het überhaupt nog doet? Weggebrande draad is 1, maar meestal wordt de spoel warmer dan de aansluitdraden. Dat het Ohms 'goed' meet, wil nog niet zeggen dat het mechanisch nog werkt...

Kortom: eerst maar eens vaststellen wat er stuk is en dat kun je niet door er alleen maar naar te kijken en zeggen 'dit is heet geweest' (ja, dat is een indicatie, maar dingen die heet geweest zijn kunnen nog prima werken, dingen die stuk zijn hoeven daar geen visuele kenmerken van te dragen).

EricP; zie foto. Deze aansluitdraad bedoelde ik. De daadwerkelijke spoel zit verlijmd op de magneet; ik maak dan meer stuk dan op dit moment wellicht nodig.

Hugo Welther

Moderator

Je kunt die tweeter toch aansluiten op de goede crossover en testen. Als de spreekspoel is verbrand heeft reparatie van de crossover ook geen zin.

Die draadjes op het tweeterhuis zijn als zekering bedoeld. Vervangen door een enkele litze uit een schemerlamp snoertje oid.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 3 april 2016 11:43:24 schreef Hugo Welther:
Je kunt die tweeter toch aansluiten op de goede crossover en testen. Als de spreekspoel is verbrand heeft reparatie van de crossover ook geen zin.

Die draadjes op het tweeterhuis zijn als zekering bedoeld. Vervangen door een enkele litze uit een schemerlamp snoertje oid.

Bedankt Hugo,

Zojuist bi-amp aangesloten en LF/HF werkte perfect.

Het probleem bevindt zich dus in het filter.
Ik heb nog een setje 3-weg filters liggen, dus ik zou de Tannoy-componenten kunnen ombouwen naar 3-weg....maar dan hebben we een heel ander project. Zie foto voor dit 3-weg filter.
Gaat het alternatief worden als reparatie niet lukt.

Dus voor nu:

Filter defect.
Hoe kan ik bepalen welk onderdeel van het filter defect is?