LK NES HFI aardlek(schakelaar-)tester?

Al geruime tijd heb ik het apparaatje in de la liggen. Er zitten drie 4mm kontaktbussen aan de bovenzijde. Ik denk dat het een aardlekautomaat tester is, maar vind nergens een beschrijving.
Wie heeft die wel?http://ifworlddesignguide.com/entry/12829-hfi-tester

Is dit een aardlek(schakelaar-)tester?
Wie kent dit kastje?
Ik heb het al jaren geleden gekregen. Op het www kan ik er niets over vinden.

Lambiek

Special Member

Zo ziet het er wel uit ja.

Maar er zit toch een test knop op je aardlek. Het enige voordeel is dat je het desbetreffende stopcontact ermee kunt testen, als het tenminste een aardlek tester is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Mogelijk, de vraag is of je er veel aan hebt, het zal functioneel niet veel meer doen dan de test knop vermoed ik zo.

Een "echte" aardlektester kijkt ook naar uitschakeltijd en kijkt of het ding niet tript bij een te kleine foutstroom.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lijkt me ook een aaardfoutschakelaartester.
Bruikbaar voor aardlekscahelaars en aardlekautomaten.
Hij is voor 220 Volt, dus al weer een oudje, kan bijna naar het museum.
De eenvoud van het apparaatje doet me denken dat je er een stroompje van 15 of 30 mA mee kunt laten lopen. Er zullen wel 2 simpele weerstandjes in zitten.
Daarmee kun je dan aardlekken van 30 mA mee testen of ze er niet te gevoelig zijn of juis niet te ongevoelig.
Of er ook uitschakeltijden mee gemeten worden vermoed ik niet.

Dr zitten gewone schroefjes in, ik zou zeggen schroef het eens open en toon ons het inwendige.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zeker een oudje. Sinds 1991 worden in Denemarken geen HFI's meer geïnstalleerd, maar HPFI's, die ook voor kortdurende foutstromen gevoelig zijn en overeenkomen met onze 'aardlekschakelaars'.
En vanaf 1993 moeten ook alle al bestaande installaties een HPFI hebben.
'Højfølsom'= gevoelig

HFI er forkortelse af højfølsom fejlstrøm ('I' betegner elektrisk strøm); engelsk: ELB, Earth Leakage Breaker
HPFI er forkortelse af højfølsom pulserende fejlstrøm; engelsk: RCD, Residual Current Device

Dit lijkt dus inderdaad een tester voor de verliesstroomschakelaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 19 augustus 2018 17:11:57 schreef Frederick E. Terman:
Zeker een oudje. Sinds 1991 worden in Denemarken geen HFI's meer geïnstalleerd, maar HPFI's, die ook voor kortdurende foutstromen gevoelig zijn en overeenkomen met onze 'aardlekschakelaars'.
En vanaf 1993 moeten ook alle al bestaande installaties een HPFI hebben.
'Højfølsom'= gevoelig

HFI er forkortelse af højfølsom fejlstrøm ('I' betegner elektrisk strøm); engelsk: ELB, Earth Leakage Breaker
HPFI er forkortelse af højfølsom pulserende fejlstrøm; engelsk: RCD, Residual Current Device

Dit lijkt dus inderdaad een tester voor de verliesstroomschakelaar.

Kan dus weer terug in de la bij de afdeling curiosa.

ook mogen de oude AC typen aardlek schakelaars niet meer gebruikt worden in nieuwe situaties, dat zijn de A typen geworden. die vereisen een andere manier van testen met lekstroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer