Solenoid / relay startmotor zit vast

Ik heb voor een boot dit type solenoid:

http://www.cps-service.co.uk/images/840.JPG
http://www.cps-service.co.uk/images/842.JPG
http://www.cps-service.co.uk/product_info.php/solenoids-starter-motor-…

Het is eigenlijk een huls waar een metalen staaf in beweegt. Deze staaf zit vast. Als ik er een tik op geef dan beweegt hij weer en gaat het goed.

Ik heb de staaf en de binnenkant al opgeschuurd. Ook geprobeerd met WD40 maar volgens mij wordt het daar alleen maar erger door omdat er dan een vacuüm ontstaat. Ook na het drogen en reinigen van de binnenkant met bijv. wasbenzine geeft geen effect.

Ik zit te denken om een geul te maken in die staaf zodat er geen vacuüm meer ontstaat. Of ik moet er gewoon veel meer materiaal af halen zodat hij er gemakkelijk in gaat ook als er een beetje water in komt.

Iemand tips?

[Bericht gewijzigd door LauPro op zondag 3 april 2016 13:33:39 (44%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gaatje aan de "andere" kant zodat eventuele condens er kan uitlopen?

En een vraagje: is dit probleem er altijd al geweest, of is er iets veranderd?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zit hij in de stand met de staaf IN of UIT de spoel vast? Ik neem aan IN de spoel?

Kijk naar krasjes, ik zie er al op je foto. Die geven aan waar hij vastzit.

Hoe zit het met de veer die de staaf er weer uit moet trekken?

Kijk voor een goede uitleg onder "When One Switch Activates Another" op:
http://www.boatus.com/magazine/2012/december/DIY-A-Brief-Moment-In-Tim…

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 3 april 2016 13:51:28 (27%)

als de startmotor beter werkt als deze koud of warm is, heb je veel kans op een niet goed geleidend mechanisch deel. dat hoeft niet het startrelais zelf te zijn, kan ook de startmotor zijn die de bendix niet naar voren schuift omdat deze klemt..

dit is de reden dat garagehouders er gewoon een revisie startmotor inzetten, zelf ermee kloten levert vaak alleen ellende op omdat er iets versleten is wat je niet weet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2016 13:45:43 schreef big_fat_mama:
Gaatje aan de "andere" kant zodat eventuele condens er kan uitlopen?

En een vraagje: is dit probleem er altijd al geweest, of is er iets veranderd?

Ik denk niet dat ik in de behuizing zomaar een gaatje kan maken, want hier zit de contactor achter.

Ik kan wel in die staaf een gat maken, of een stuk afdraaien.

Op 3 april 2016 13:48:19 schreef Hoeben:
Zit hij in de stand met de staaf IN of UIT de spoel vast? Ik neem aan IN de spoel?

Kijk naar krasjes, ik zie er al op je foto. Die geven aan waar hij vastzit.

Hoe zit het met de veer die de staaf er weer uit moet trekken?

Hij zit vast als hij UIT de spoel zit. Wanneer de spoel is geactiveerd dan beweegt de staaf in de spoel (naar rechts op de foto).

De veren zijn nog goed, ondanks dat ze vrij krachtig zijn heeft de solenoid geen moeite om ze in te trekken (behalve als er teveel wrijving is dus).

Er zit geen verschil tussen koud of warm. De bendix kan verder geheel vrij bewegen. Ik heb dit met de hand getest, ik heb de hele startmotor ook open gehad om deze te reviseren.

Ik neig nu naar het afdraaien en/of gaten boren in de staaf. Deze gaten moet ik dan wel periodiek reinigen.

Arco

Special Member

Het lijkt me inderdaad beter om de oorzaak op te sporen en weg te nemen. Iets wijzigen of aanpassen omdat het niet goed functioneert, werkt vaak averechts...
(tenzij er een "engineering error" inzit natuurlijk)

Een collega van me werkte als onderhoudsmonteur bij een bowlingbaan. Bij veel van de 12 banen kwam soms de bal niet terug. Kwam niet tegen de laatste helling op en rolde terug.
Aangezien het altijd gewerkt had, moest het een eenvoudig probleem zijn. Hij loste het op door het laatste deel van de goot waar de ballen verzamelen, met 20cm te verlagen.
((hoog geslijp en gelas om dat voor mekaar te krijgen bij alle 12 banen, en het leek mij niet een juiste oplossing)

Hierna werkte alles weer prima....voor 3 maanden... :). Zelfde problemen kwamen weer terug. De echte oplossing bleek simpel:
De rubberen bekleding op de geleiders waarover de ballen terugrolden was versleten waardoor de ballen bij het laatste stukje 'omhoog klimmen' geen grip genoeg hadden...

Maar nu zaten ze wel met 12 onpraktisch lage goten... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mee eens, ik verander ook liever iets niet.

Dit is misschien een onderdeel dat normaal niet op een boot gebruikt wordt. Echter op een boot is er altijd water. En niet alleen water maar ook een druppel koelvloeistof morsen en het is over met de pret.

Het lijkt er op dat de binnenkant van de solenoid perfect schoon moet zijn. De vraag is dan even hoe ik dat het beste kan bereiken. Het is erg moeilijk om in de binnenkant te komen namelijk.

Ik kan er een nieuwe in zetten, maar dan heb ik na een jaar weer dit probleem verwacht ik.

Jinny

Golden Member

Als hij -uit- klemt, is dit meestal omdat het ding dan scheef komt te zitten.
Kijk eerst daar naar.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

ik zou eerst de spoelen doormeten , er zitten 2 spoelen in , een aantrekspoel en een houdspoel .
is de aantrekspoel stuk dan kan de houdspoel toch net sterk genoeg zijn de bendix te bewegen.

de aantrekspoel gebruikt de startmotor als massa , zodra de startmotor stroom krijgt krijgt de aantrekspoel van 2 zijde spanning en loopt er geen stroom meer , alleen de houdspoel blijft een klein stroomje trekken .
de aantrekspoel verbruikt veel stroom hetgeen ten koste zou gaan vd startstroom

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Arco

Special Member

Als je iets wilt veranderen, zou ik beginnen met de plunger in lengterichting op te schuren met redelijk grof schuurpapier. Voorkomt dat de zaak gaat kleven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 april 2016 14:42:35 schreef Jinny:
Als hij -uit- klemt, is dit meestal omdat het ding dan scheef komt te zitten.
Kijk eerst daar naar.

Ik haal hem nog eens los en dan zal ik hem wat lager monteren op de hendel.

Op 3 april 2016 15:11:08 schreef Franssel:
ik zou eerst de spoelen doormeten , er zitten 2 spoelen in , een aantrekspoel en een houdspoel .
is de aantrekspoel stuk dan kan de houdspoel toch net sterk genoeg zijn de bendix te bewegen.

de aantrekspoel gebruikt de startmotor als massa , zodra de startmotor stroom krijgt krijgt de aantrekspoel van 2 zijde spanning en loopt er geen stroom meer , alleen de houdspoel blijft een klein stroomje trekken .
de aantrekspoel verbruikt veel stroom hetgeen ten koste zou gaan vd startstroom

Ik heb een losse 70mm2 kabel gelegd van de accu naar de startmotor :P . De contactor trekt een paar dat kunnen de accu's prima leveren (2x220Ah).

Na lang zoeken http://daruwalla-jal.blogspot.nl/2011/04/starter-motor.html

bedenk dat de aantrekspoel ruim 30A trekt , dan kan een krasje of vuiltje de plunjer niet hinderen .
meet de stroom die het relais trekt .

heeft dus niks met accu's of bekabeling te maken .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik sluit de 'Hold in winding' kort direct met een kabel vanaf de accu door middel van een knop (dus niet via dashboard oid).

Deze kabel loopt wel een wat lange route, ik zou deze kabel even kunnen vervangen (kabel is denk ik 3 meter totaal).

Het rare is wel dus als ik er een klop op geef hij meteen aan schiet. Daarom zoek ik het dus eerste in het mechanische domein. Maar ik ga even meten!

En volledig gemonteerd loopt het ook fout? Zou kunnen dat de plunjer ietwat scheef zit bij't starten. Als deze gemonteerd is is hij gesteund met de groef vooraan. Dat helpt om mooi recht te lopen.
Als hij in schiet na wat hulp kan je het idee van over of onderdruk wel vergeten, dan zou je dat wel merken en horen.
Ik denk dat die wat scheef gaat lopen. Let er ook bij de montage. Heb zelf ook zoiets gehad met een starter die voor revisie was binnengebracht. Effe lospakken en mooier uitlijnen was de oplossing. Was wel een el cheapo starter, maar toch, uitlijning in de mechanica wordt vaak wat te min bekeken.

Op 3 april 2016 16:35:29 schreef LauPro:
Ik sluit de 'Hold in winding' kort direct met een kabel vanaf de accu door middel van een knop (dus niet via dashboard oid).

Deze kabel loopt wel een wat lange route, ik zou deze kabel even kunnen vervangen (kabel is denk ik 3 meter totaal).

Het rare is wel dus als ik er een klop op geef hij meteen aan schiet. Daarom zoek ik het dus eerste in het mechanische domein. Maar ik ga even meten!

beide spoelen/windingen zitten in de solenoid (dubbelgewikkeld ) daar gaat geen 3meter kabel aan .

ik bedien beide spoelen door met een schroevendraaier op de solenoid b+ en startaansluiting door te verbinden .

MAAR let op de spoelen komen van de startaansluiting MAAR de spoelen hebben een verschillende massa , de houdspoel heeft massa aan de behuizing en de shuntspoel heeft de masssa aan de uitgaande aansluiting naar de motor .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 3 april 2016 17:06:55 schreef Appel:
En volledig gemonteerd loopt het ook fout? Zou kunnen dat de plunjer ietwat scheef zit bij't starten. Als deze gemonteerd is is hij gesteund met de groef vooraan. Dat helpt om mooi recht te lopen.
Als hij in schiet na wat hulp kan je het idee van over of onderdruk wel vergeten, dan zou je dat wel merken en horen.
Ik denk dat die wat scheef gaat lopen. Let er ook bij de montage. Heb zelf ook zoiets gehad met een starter die voor revisie was binnengebracht. Effe lospakken en mooier uitlijnen was de oplossing. Was wel een el cheapo starter, maar toch, uitlijning in de mechanica wordt vaak wat te min bekeken.

Juist volledig gemonteerd gaat het fout, als ik hem los heb dan klikt hij als een gek. De solenoid zit met 3 schroeven vast, ik zal eens kijken of ik daar nog in kan variëren.

@Franssel: Dat kortsluiten doe ik op een vergelijkbare wijze. Mogelijk dat er nog een massaprobleem is als ik dit zo hoor. Ik zal eens de startmotor loshalen en de geleidende delen opschuren met een dremel bijv..

Op 3 april 2016 18:14:59 schreef LauPro:
[...]Juist volledig gemonteerd gaat het fout, als ik hem los heb dan klikt hij als een gek. De solenoid zit met 3 schroeven vast, ik zal eens kijken of ik daar nog in kan variëren.

@Franssel: Dat kortsluiten doe ik op een vergelijkbare wijze. Mogelijk dat er nog een massaprobleem is als ik dit zo hoor. Ik zal eens de startmotor loshalen en de geleidende delen opschuren met een dremel bijv..

ik sluit niks kort , verbind b+ met startaansluiting (net ernaast)
zou het niet doen om de contacten te reinigen met een dremel .
als de shuntspoel die zo'n 30A verbruikt in komt klinkt het als een hamer daar kan jou tikje niet tegenop en die hou je echt niet tegen met wat stof of vacuum , geeft een geweldige tik (klap).

de houdspoel gaat soepel als een gong bel .
meet de stroom die door het solenoid gaat.

EDIT de hoofd-shuntstroom van zo'n 30A duurt ongeveer 0,2 sec .

zodra de plunger B en M doorverbind loopt er geen stroom meer door de Pul in winding

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Met kortsluiten bedoel ik de startaansluiting en de B+.

Reinigen van contacten gaat om waar de solenoid tegen de startmotor in de behuizing zit. Ik denk dat er dus sprake is van een massaprobleem.

Ik ga even testen en dan kom ik hier terug.

De startmotor zelf is nog goed? Want idd, de shuntspoel heeft enorm veel kracht, daar zou je echt van schrikken denk ik. Als die niet meespeelt kan de andere spoel het net wel of net niet redden. Gemonteerd dan wordt het een net niet...
Ik had een jcb fastrac waarvan de startzekering (70A) regelmatig stuk ging. Juist omdat deze shunt niet werkte bij het starten, er zat teveel slijtage op. Plunjer vervangen en de zekering bleef weer heel. Tijdje later wilde die weer niet. De borstels van de startmotor waren te ver weg waardoor er soms geen contact was en de spoel niet aangestuurd werd.

Het is een samenspel van verschillende factoren. Je moet echt ALLES heel goed nakijken.

@franssel
Klopt dat schema nu wel?
Als de startmotor eenmaal bekrachtigd is blijft hij zo doorlopen als het startsignaal afvalt.
Of de bendix moet het relais terug duwen maar dat lijkt me sterk.
Die hold winding hoort daar niet denk ik.

Dan zie je meteen het probleem waarom hij met de bekende klap met de hamer wel werkt.
De borstels van de motor maken slecht contact zodat het relais niet in kan komen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Of heeft de spoel teveel meegemaakt, staaf niet in magneetgat gekomen en door langdurig stroom de spoel uitgezet en te klein geworden misschien ?

Op 3 april 2016 21:50:15 schreef Paul Welther:
@franssel
Klopt dat schema nu wel?
Als de startmotor eenmaal bekrachtigd is blijft hij zo doorlopen als het startsignaal afvalt.
Of de bendix moet het relais terug duwen maar dat lijkt me sterk.
Die hold winding hoort daar niet denk ik.

Dan zie je meteen het probleem waarom hij met de bekende klap met de hamer wel werkt.
De borstels van de motor maken slecht contact zodat het relais niet in kan komen.

gooi het nu niet door elkaar , waar haal je die klap met een hamer vandaan (dat doet het relais spoel als het inkomt)
Als je het schema goed bekijkt hoe kan er een stroom door de spoelen lopen als de startschakelaar open is , het enige stroompje gaat tegengesteld door een wikkelingen in serie (duwt dus gedeeltelijk terug zelfs).

soms helpt een klap met een hamer als de startmotor helemaal niks doet omdat de borstels slecht kontact maken waardoor de shuntspoel geen of onvoldoende massa heeft

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Bij oude autos word vaak grafiet poeder gebruikt om dat ding te smeren bij deze problemen. Dan is het vaak wel weer een jaartje goed.

hobby luke

Honourable Member

Op 3 april 2016 22:11:07 schreef Franssel:
[...]gooi het nu niet door elkaar , waar haal je die klap met een hamer vandaan

Ik denk hier:

Op 3 april 2016 16:35:29 schreef LauPro:

Het rare is wel dus als ik er een klop op geef hij meteen aan schiet.

En hier:

Op 3 april 2016 13:30:57 schreef LauPro:

Het is eigenlijk een huls waar een metalen staaf in beweegt. Deze staaf zit vast. Als ik er een tik op geef dan beweegt hij weer en gaat het goed.

Op 3 april 2016 23:09:48 schreef hobby luke:
[...]
Ik denk hier:[...]
En hier:
[...]

Ja hoor een klop en een tik , das nog geen klap vd hamer .
En dan werkt hij goed , NIET DUS hij bewoog .

Voor U misschien hobby , voor mij 50jaar ervaring

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer