Zoemend geluid over linker speaker autoradio

Ik heb last van een storing op de speaker in de linkerdeur van mijn auto. Je hoort een hoog zoemend geluid.

Als ik de verlichting inschakel wordt de geluid luider. Als ik de richtingaanwijzer aanzet, hoor ik dit ook terug in deze speaker. Als ik de deur sluit klinkt er een brom, met het dimmen van de binnenverlichting. Wanneer ik een cd afspeel, hoor ik ook extra storing op deze speaker.

Bij alle andere speakers hoor ik wel licht geruis (dit is volgens mij normaal, dit doet mijn andere auto ook), maar niet het hoge zoemende geluid. Het maakt niet uit of de radio aan of uit staat. Ook maakt het niet uit of de auto gestart is.

Ik maak gebruik van de standaardradio (met een versterker en subwoofer achterin, ook origineel).

Op internet heb ik zaken gevonden als storing vanwege de Xenon-lampen, maar na loskoppelen lost het probleem zich niet op.

Voordat ik naar de garage ga, wil ik graag weten of ik dit misschien zelf kan oplossen... Iemand een idee?

Massa-punten onder de motorkap zitten allemaal vast (zo ziet het eruit), alleen die in de middenconsole kan ik niet zomaar bij en kan ik dus ook niet checken. De radio kan ik er helaas niet zomaar uithalen omdat ik de benodigde pinnen niet heb.

aan de bestuurderskant dus? klinkt als een stel draden wat tegen elkaar is gekomen in het deurscharnier.. kan een kabelbreuk zijn in de deur waar al andere kabels langs schuren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reactie! Ja, het is alleen aan de bestuurderskant te horen. Ik snap dan alleen niet helemaal waarom het gezoem luider gaat klinken als ik bijvoorbeeld de dimverlichting aan doe.

Als het alleen linker speaker betreft zal het inderdaad een speakerkabel zijn die aan de massa zit, dus ergens klem of isolatie van de kabel geschuurd oid.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

de verlichting wordt met pwm gedimd, dat geeft zoem bij audio signalen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou het wel zo snel mogelijk fixen, voordat je radio ermee kapt. kortsluiting of boordspanning op 1 van z'n speakeruitgangen vindt-ie niet leuk.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com