Is deze crossover geschikt?

Weet je zeker dat je de parameters goed hebt ingevuld (geen m2 / cm2 verwisseld)? Ik krijg het vermoeden dat WINISD denkt dat de speaker de luchtverplaatsing heeft van een 15 inch beest.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 26 april 2016 13:44:36 schreef Fuzzbass:
Weet je zeker dat je de parameters goed hebt ingevuld (geen m2 / cm2 verwisseld)? Ik krijg het vermoeden dat WINISD denkt dat de speaker de luchtverplaatsing heeft van een 15 inch beest.

Ik heb even alles nagecheckt, maar ik kan niks vinden...
Misschien zie ik iets over het hoofd?

Bij Sd heb je 1,4 m2 ingevuld en bij Xmax 23 meter.........

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op dinsdag 26 april 2016 14:22:37 (19%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 26 april 2016 14:21:44 schreef Fuzzbass:
Bij Sd heb je 1,4 m2 ingevuld en bij Xmax 23 meter.........

De Xmax had ik inderdaad niet goed. Ik had uit het tabelletje een gegeven gehaald maar zie nu dat waarschijnlijk voor iets heel anders is.
De Sd heb ik nu aangepast naar 0,014m2, dat klopt toch wel?

Alleen mijn uitkomsten blijven nog steeds hetzelfde... Misschien een fout in het programma?

0,014 m2 klopt.

Ik denk dat je even een nieuw projekt moet aanmaken om de wijzigingen door te voeren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Wat winISD betreft: Je kan de eenheden omzetten vam m2 naar cm2 door om m2 te klikken, of in de preferences zit aan te passen. Dat maakt het allemaal net wat beter bedienbaar vind ik.
Daarnaast gebruik je een vrij oude versie winISD. Er is een veel betere pro versie beschikbaar, ook gratis. Die kan je beter gebruiken
http://www.linearteam.org/download/winisd-07x.exe

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ik heb nu alle waarden aangepast maar het heeft niet veel effect gehad. Dezelfde buis van 69mm geeft nu namelijk een lengte van 40cm lang!
Oftewel, het is eigenlijk erger geworden...
Kan iemand het misschien even snel zelf proberen om te kijken waar de fout ligt?

Op 26 april 2016 21:20:58 schreef Jasperrr:
Ik heb nu alle waarden aangepast, in de nieuwe versie, maar het heeft niet veel effect gehad. Dezelfde buis van 69mm geeft nu namelijk een lengte van 40cm lang!
Oftewel, het is eigenlijk erger geworden...
Kan iemand het misschien even snel zelf proberen om te kijken waar de fout ligt?

Verklein de diameter van de poort.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 26 april 2016 22:11:24 schreef 12V HiFi:
Verklein de diameter van de poort.

Die optie had ik zelf ook bedacht :p.
Alleen het probleem is dat elke site of elk programma een poort 'toelaat' die minimaal 1/3 is van de diameter van de woofer, anders zou je een piepend/suizend geluid krijgen.
Maar het probleem is dat als ik hem kleiner maak dan ongeveer 50mm ik al niet maar aan die 1/3 kom. En als ik hem op 50mm zet, kan ik geen buis vinden die die lengte heeft.
Nu ik dit typ krijg ik een idee, kan je ook je eigen bassreflex maken? Dus gewoon een pvc buis kopen bij de gamma en deze afkorten...?

Uiteraard kun je gewoon PVC buis gebruiken. Bij mijn grotere speakerkasten doe ik dat altijd. Ik heb een 15" laagkast met 2 poorten van 100 mm PVC afvoerbuis. De onderste in deze foto.

http://fuzzcraft.com/pics/bass_rig_2005.jpg

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Je kan 'm zelfs vierkant maken van MDF...en dat kan je in winISD ook aangeven (ronde of rechthoekige poort).
Of de poort de juiste diameter heeft bepaal je uit de grafiek rear port air velocity. Vul wel eerst het ingangssignaal in via knop "signal".
De luchtsnelheid piek zal je onder de 35m/s moeten zien te krijgen. Dan is het poortoppervlak groot genoeg.

Zo zie je dat ontwerpen meer is dan alleen in een simulatie-programma waardes invullen ;)

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op dinsdag 26 april 2016 22:38:08 (14%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Inderdaad.

Ik ben in het pre-internet tijdperk maar een beetje aan het ploeteren geweest met speakers, en heel slechte simulatiesoftware. Een paar boeken en dictaten gekocht (Dickason, Linkwitz, d'Appolito), en daar doorheen geworsteld. Nu met internet onder ieders handbereik is het een kwestie van een paar weken en je hebt een stevige basis. Deed ik toen jaren en jaren over.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Maar de basis blijft hetzelfde...

Welk programma je ook gebruikt, je zal altijd goed moeten lezen en begrijpen over wat en hoe de software omgaat met de parameters.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Heb even gekeken in de schuur en vond daar een pvc buis met een diameter van 29mm. Heb deze diameter in het programma gezet en bij de 'rear port velocity' kreeg ik een piek die op het hoogste punt 13,7 m/s was (oftewel, hij kan :-) ). De lengte van de poort zou 59mm moet worden wat goed haalbaar is. Dus bedankt voor de duidelijke uitleg!