ster driehoek manueel motoren en sensoren

Hallo iedereen,

ik volg een avondcursus elektro technisch installateur.

Nu hebben wij les over de verschillende schakelingen.

Kan er mij iemand een woordje uitleg geven bij deze schakeling?

Ik zou die moeten kunnen aansluiten maar kan er niet aan uit voor het examen.

Daarnaast hebben we ook een links rechts schakeling...

Alvast bedankt!

mvg,

Rien

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Kan er mij iemand een woordje uitleg geven bij deze schakeling?

Heb je zelf geen flauw idee? En wat snap je er niet aan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb de tekening een beetje opgefrist, zodat je het beter verstaat.

S1 S2 S3 zijn drukknoppen, de tekst waarvoor ze dienen staat erbij.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

@ TS,
Let op, dit is een ster driehoek met een vacuum timer. Weet je ook waar die zit, welke contacten dat zijn?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dus van zekering naar s1 stopknop gaje naar k1 en k2 (13 bovenaan en 14 onderaan?)
naar A1 van K1 en a2 naar zekering
ook leg je een draad van stop1 onderaan naar start 1 3(no) en naar K2 13 en onderaan van start 1 naar k2 14
dan verder naar start 2(nc 1) en onderaan start 2(nc 2) naar k2 a1 en van a2 naar zekering
en een draad van stop naar start 2 (3)en van hieruit naar k3(13) en onderaan 14 naar start 1 (1) en onderaan (2) naar k3 A1 en A2 onderaan naar zekering zo dan?
want ik snap niet goed wat die stippellijnen betekenen?

mvg
Rien

Lambiek

Special Member

want ik snap niet goed wat die stippellijnen betekenen?

Als er een stippellijn bij staat, zijn de contacten met elkaar verbonden. Dus als je bijv. S3 indrukt wordt er één contact verbroken en één contact gemaakt.

Leggen ze zoiets niet uit op zo'n cursus?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

De schakeling vraagt wel om problemen. De netschakelaar kan even afvallen bij omschakelen van ster naar driehoek.
Dit is zeker niet de netste manier.

Lambiek

Special Member

Ja, daar heb je gelijk in GJ. Ik maak hem dan ook nooit op deze manier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 april 2016 15:41:54 schreef Lambiek:
Let op, dit is een ster driehoek met een vacuum timer.

Dat betwijfel ik, dat is een schakeling voor op school , je moet 2X drukken van ster(start) naar driehoek en werkt zoals een draaischakelaar.

De NC moeten eerst onderbreken eer de NO contacten sluiten.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 9 april 2016 16:11:05 schreef Lambiek:
Ja, daar heb je gelijk in GJ. Ik maak hem dan ook nooit op deze manier.

Het word toch steeds minder met de ster-driehoekschakelaars. Grotere motoren, vanaf 7,5kW, zijn nu al verplicht IE2 met frequentieregelaar (of anders IE3).
Vanaf volgend jaar voor alle motoren tot heel groot. Vanaf 375kW mag je doen wat je wil, maar dan wil je sowieso wel efficiëntie natuurlijk. Daarbij ken ik die dikzakken alleen maar met een frequentieomvormer eigenlijk. Ik heb geloof ik nooit een 315kW ster-driehoek gezien.
En voor middelgrote motoren, vanaf zo'n 15kW is een softstarter goedkoper dan een ster-driehoek.

bedankt voor de uitleg maar klopt het zo ong wat ik probeerde uit te leggen of niet?

Hier is nog 1 stuks 250kW ster/driehoek in bedrijf. geeft een beste inschakelpiek.

Op 9 april 2016 18:37:05 schreef machien:
bedankt voor de uitleg maar klopt het zo ong wat ik probeerde uit te leggen of niet?

Nee, niet echt.

In het nieuw schema staan de nummers erbij zoals het ook moet in het echt.

Hier een begin die jij moet volmaken:

Je legt een draad van F1 naar S1(1), van S1(2) naar S2(3) naar S3(3) naar K3(13) naar K2(13) naar K3(23) naar K2(23), zo zijn al de bovenkanten verbonden.

Aangezien de drukknoppen zullen samenzitten moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk de knoppen verbindt, zoals S2(4) naar S3(1) en niet eerst van S2(4)naar K2(14)

Nu aan u :p

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 9 april 2016 19:08:23 (16%)

LDmicro user.

en dan K2(24) naar K3(24) en van K3 naar K1 (A1) en van K1 (A2) naar zekering
S2 (4) naar K2(14) van daar naar S3(1) en van S3(2) naar K2 (A1) en dan van K2 (A2) naar zekering
dan ook van S3 (4) naar K3 (14)
en van daar naar S2(1) en van S2(2) naar K3 (A1) en van K3 (A2) naar zekering

Zoiets, normaal verbinden ze alle A2's van de relais aan elkaar en dan naar de zekering, zo is de bedrading heel wat korter.

Op 9 april 2016 20:19:56 schreef machien:

S2 (4) naar K2(14) van daar naar S3(1)

Beter van S2(4) naar S3(1) naar K4(14)....

Elektrisch zijn beide gelijk maar zoals ik al schreef zitten de knoppen bij elkaar en is de bedrading een heel stuk korter.

Dus in principe is uw oplossing correct, maar ecomomisch (draadlengte & werk) kan dat beter.

LDmicro user.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Niet zon heel erg best schema.
Je kunt de motor zo direkt in driehoek inzetten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ja dat is een oefening die we moeten maken voor het examen bedankt voor de uitleg ik snap het volledig!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Eaton, voorheen Moeller, (Daarvoor Klockner Moeller) heeft een boekwerkje met een heleboel informatie over motoren en van alles wat erbij hoort. Dus ook ster-driehoek schakelaars etc.
Het is kosteloos op te halen:
http://www.eaton.nl/ecm/groups/public/@pub/@nederland/@elec/documents/…

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2016 16:34:28 schreef MGP:
Dat betwijfel ik, dat is een schakeling voor op school, je moet 2X drukken van ster(start) naar driehoek

Is dat zo, daar heb ik nog nooit van gehoord. Is in mijn ogen ook niet echt veilig.

Op 9 april 2016 16:56:00 schreef GJ_:
Het word toch steeds minder met de ster-driehoekschakelaars. Grotere motoren, vanaf 7,5kW, zijn nu al verplicht IE2 met frequentieregelaar (of anders IE3).

Het werkt toch veel mooier ook, plus dat je nog andere voordelen hebt met een frequentieregelaar.

Daarbij ken ik die dikzakken alleen maar met een frequentieomvormer eigenlijk. Ik heb geloof ik nooit een 315kW ster-driehoek gezien.

Ik wel, 400kW op een hamermolen. Dat ding werd opgestart in de spertijd (als de boeren klaar waren met melken) Duurde +/- 5 minuten voordat het ding op toeren was. De relais waren +/- 12 centimeter in het vierkant. Maar dat is nu vergane glorie. :)

De hamer molen had een antagon regeling, als de hamermolen er te zwaar aan moest trekken werd de toevoer van het product geknepen.

En voor middelgrote motoren, vanaf zo'n 15kW is een softstarter goedkoper dan een ster-driehoek.

Dat werkt prima zo'n softstarter, is ook een stuk sneller geinstalleert dan een ster driehoek.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Jullie zoeken het allemaal veel te ver ;) hij moet leren kableren, that's it, of het schema nu realistisch is of niet doet niks terzake.
Misschien de start naar een ster-driehoek met tijdrelais.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

hij moet leren kableren, that's it, of het schema nu realistisch is of niet doet niks terzake.

Daar heb je gelijk in, maar een beetje filosoferen kan ook geen kwaad. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat kan idd geen kwaad, maar iemand de stuipen op het lijf jagen is iets anders dan filosoferen :) :) :)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

maar iemand de stuipen op het lijf jagen is iets anders dan filosoferen :) :) :)

Ja dat vindt ik ook MGP, dat moet je niet meer doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zo examen afgelegd en deze werkte volledig! en schema ook kunnen tekenen iedereen bedankt voor de hulp!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vanavond feestje voor ons bij jou thuis?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)