Knipperende verlichting op vaste tijden

Inmiddels heb ik ook het Fibaro systeem aangeschaft.
Hierbij ook 3x een Fibaro dimmer 2 aangesloten.
Hiervan 1x met 230V halogeen verlichting, hierop geen problemen met knipperen.
2 dimmers dimmen 12V halogeen verlichting (>25W), en hier had ik wel problemen.
Niet wat lichtjes knipperen tijdens TF signalen, maar echt stevig knipperen, elk moment van de dag, en op vrijwel elke dimstand.
Soms lange tijd niet, maar soms zo erg dat we er soms van schrokken, de spotjes flitsen dan echt.
Voorheen had ik de Klikaanklikuit dimmers, en die knipperden niet of vrijwel niet (een enkele keer heel zacht, dat zag je bijna niet). Aan de situatie is niets veranderd, behalve dat ik de Klikaanklikuit dimmer vervangen heb voor een Fibaro dimmer.
Mooi balen dacht ik.
Ik heb nog niet heel veel ervaring met het systeem, maar wat bij mij werkte was het volgende:

Ik had de dimmers aangesloten met nul.
Ik heb toen parameter 35 op 2 gezet, wat er voor zorgt dat de dimmer na elke spannnigsuitval opnieuw gaat kalibreren.
Vervolgens heb ik de spanning er af gehaald, de nul losgehaald, en vervolgens de spanning er weer opgezet (dus zonder nul).
Hierna kalibreert de dimmer opnieuw.
Achteraf parameter 35 weer op 1 gezet.
Ik heb nu geen last meer van knipperende verlichting.
Nadeel is wel dat het dimbereik wel iets minder groot is, maar dat had ik in de eerste instantie niet eens door.
Zet je het maximale dimbereik handmatig (parameter 1 en 2) weer omhoog zorgt dat voor een foutmelding, waarna de verlichting direct uitschakelt.

Wellicht zijn er nog andere/betere manieren, maar bij mij werkte het in iedergeval, ik ben van het knipperen af.
Mocht ik nog een betere manier vinden laat ik het hier wel even horen.
Of het voor LED ook werkt weet ik niet (ik heb niet zoveel met LED, behalve dan voor de buitenverlichting en wat RGB(W) lampen/led strips).
Misschien is het te proberen.

Edit:
Over knipperende LED verlichting en de bypass staat in de handleiding trouwens nog het volgende:
Device installation:
1. Switch off the mains voltage (disable the fuse)
2. Connect the Bypass 2 in accordance with „Installation” on page 8
3. Follow the Dimmer 2 installation
4. Force the calibration procedure with FIBARO Bypass 2 using
RED menu position (see „Operating the device” on page 12) or
through setting parameter 13 to 2 (see „Advanced parameters” on
page 22)

Verder is het wel een mooi apparaatje vind ik.
Ik heb er een op de overloop op de eerste verdieping en een op de zolder,
dit in combinatie met de Fibaro bewegingsmelder.
Overdag (bij voldoende licht) blijven de spotjes uit bij beweging, savonds gaan ze bij beweging op 50%, s'nacht gaan ze bij beweging op 15% als oriëntatieverlichting, en met de bestaande schakelaar (wisselschakeling) kun je ze op 0% en 100% zetten. Na 2 minuten geen beweging gaan ze uit, kom je binnen deze tijd weer terug gaat de timer van 2 minuten weer opnieuw lopen.
Staat het systeem op alarm en is er beweging dan gaan o.a. deze spotjes knipperen (dit keer wel gepland :-) )
Mooi systeem, maar gaat wel veel tijd in zitten om het e.e.a. goed werkend te krijgen. Als het werkt, werkt het wel echt mooi.

Op 2 november 2016 12:07:51 schreef maartenbakker:
Dan moet je ook even vermelden wat je al geprobeerd hebt, dat zal in 6 maanden toch al wel iets zijn mag ik hopen. Tip aan de TS was om een andere fase te pakken. Heb je dat geprobeerd? Netfilter voor de dimmer gezet? Iets dat ook langskomt en in elk geval werkt is met gelijkstroom voeden en PWM dimmen. Heb je laagspanningslampen waarmee dat eventueel zou kunnen? Je vergeet ook de eigenschappen van jouw eigen installatie te vermelden (lampen, dimmers, of het inderdaad ook op vaste tijdstippen gebeurt, welke regio, etc.). Je kunt als er verschillen zijn ook een eigen topic starten onder verwijzing naar dit topic voor het geval de verhalen teveel doorelkaar heen gaan lopen.

Overigens is het jammer dat de TS zijn mailadres niet zichtbaar heeft staan, het gebeurt vaak dat mensen niet op het forum terugkomen zodat een vraag in het niets blijft bungelen. Zeker als iemand anders al heeft gevraagd hoe het gegaan is en daar ook geen antwoord op is gekomen.

Excuses voor de late reactie Maarten. Zelf ben ik nu overgestapt op 12v verlichting, maar dat is ook niet ideaal. Aan de buitenmuur zie ik nog wel de lampen knipperen, dus die kan ik nog op een andere fase zetten.

Op 4 januari 2017 21:09:00 schreef avdl:
Inmiddels heb ik ook het Fibaro systeem aangeschaft.
...

Dit kan ik ook nog proberen, en als laatste ga ik een Philips Hue bridge met GU10 spotjes aanschaffen om te kijken of dat het dimprobleem op kan lossen.

Op 11 december 2018 10:31:36 schreef GvdHoven:
Aan de buitenmuur zie ik nog wel de lampen knipperen, dus die kan ik nog op een andere fase zetten.

Verwacht daar maar niks van. 2 jaar geleden had ik je al verteld dat het TF signaal op alle fasen zit.

Op 11 december 2018 13:42:05 schreef KlaasZ:
[...]Verwacht daar maar niks van. 2 jaar geleden had ik je al verteld dat het TF signaal op alle fasen zit.

ik zag het, vandaag bij Philips op de High Tech Campus een Philips Hue bridge 2.0 gekocht die PWM dimming doet. Kijken of dat ook 'ettert' zo nee, dan ga ik afscheid nemen van in-wall dimmers.

Ik zoek het net op, en zie dat ze op korte termijn gaan stoppen met het TF signaal. Dus wellicht is het je waard om te wachten.

Zelf ken ik het probleem, bij m'n ouders hetzelfde thuis. Bij mij thuis (ikea led met ikea dimmer) heb ik het probleem niet. Zij wonen in Rotterdam zuid, ik in noord...

Op 11 december 2018 20:12:55 schreef maus0611:
Ik zoek het net op, en zie dat ze op korte termijn gaan stoppen met het TF signaal.

Wie zijn 'ze' en waar heb je gezien dat 'ze' gaan stoppen?

dat kan hier pas als de oude kWh meters eruit zijn, TF gestuurde boilers zou het probleem van de klanten zijn, voor wat er nog is van die ouwe meuk.

dan nog een berg straatverlichting kasten ombouwen, tis wel iets werk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 11 december 2018 13:43:04 schreef GvdHoven:
[...]
ik zag het, vandaag bij Philips op de High Tech Campus een Philips Hue bridge 2.0 gekocht die PWM dimming doet. Kijken of dat ook 'ettert' zo nee, dan ga ik afscheid nemen van in-wall dimmers.

Mijn ervaring is dat Hue er geen last van heeft.

Overigens doet de bridge die PWM dimming niet, maar de elektronica in de lamp zelf. Nog een reden om in-wall dimmers uit te faseren: geen steile schakelpulsen meer over die lange draden in de muur die gaan rammelen en storen op radio en tv.