Aluminium en magnetisme

Beste,

In de klas deden we een paar dagen geleden een proefje waarbij erdoor een alumiumbuis een magneetje lieten vallen het leek erop dat dit redelijk lang duurde voor het op de grond viel , wanneer we het proefje uitvoerden met een stukje staal , viel het razendsnel op de grond ik begrijp niet zo goed hoe dit komt, is aluminium magnetiseerbaar of eijn er andere oorzaken?

maartenbakker

Golden Member

Beste Laura,

Aluminium is niet magnetiseerbaar, maar het is wel electrisch geleidend. Zoek eens op "wervelstroom" of op "wervelstroomrem'.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Of zoek op "Eddy current"... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zou je de buis uit een supergeleidend metaal maken, dan valt het magneetje er niet eens doorheen, maar blijft in de buis hangen.

Op het zelfde principe is het scheiden van aluminium gemaakt bij de afvalverwerking: Door roterende magneten kun je zo aluminium (blikjes) uit het afval scheiden.

Eerst worden door statisch opgestelde magneten het ijzer verwijderd, daarna het aluminium met roterende magneten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 13 april 2016 15:20:59 schreef Laura1999:
viel het razendsnel op de grond

Dat snap ik niet. Volgens mij vliegt het magneetje razendsnel naar het staal toe. Bij plastic zal hij snel op de grond vallen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat zal wel met een stukje staal in plaats van de magneet door dezelfde aluminium buis zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vaker discovery kijken i.p.v. Netflix , daar is dit verschijnsel al zo vaak vertoont en uitgelegt.

(onder andere met een bowlingbal die 60meter naar beneden stort(in een metalen buis) en op iemand zijn hoofd zou moeten landen)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Ik snap het principe, weet hoe het werkt, maar blijf het bijzonder vinden :)

8-banen en attracties in pretparken worden vaak ook zo geremd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Grrrrr ... dan lees ik 8- banen, en dan zit ik te denken, waarom nou 8 en geen 6, zou dat met poolparen te maken hebben....... tja, het ouderwetse kwartje viel. Pfffff

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 13 april 2016 19:31:50 schreef rew:
Volgens mij vliegt het magneetje razendsnel naar het staal toe.

Niet als het roestvast staal is natuurlijk.
Ik neem aan dat de magneet in een RVS pijp ook geremd wordt, zij het veel minder, omdat de weerstand van RVS zo'n 44 keer zo hoog is als die van koper, als ik het goed zie.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Da's nou al de tweede. Lézen, lui. Er staat:

  • Een magneetje ging langzaam door de aluminium buis.
  • Een stukje staal ging snel door de aluminium buis.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fatbeard

Honourable Member

Het blijft een heel leuk experiment, erg laagdrempelig.

En het hoeft niet eens een buis te zijn: (hoek)profiel gaat ook heel goed, zelfs een vlakke plaat (al moeten die twee nèt niet vertikaal staan voor het maximale effect).
Of je neemt een stuk koperen (waterleiding) buis...

Ook heel mooi: doorzichtige kunststof buis, met op verschillende hoogtes enkele banden aluminiumfolie erom.

[edit] @FET: jouw tagline is wel een groffe benadering hoor, maar liefst 4.482‰ teveel... Wel leuk gevonden. ;)
[/edit]

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 14 april 2016 13:24:08 (14%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

een magneet heeft een magnetisch veld... denk daar maar eens over na in verband met het magnetisch veld rond een geleider..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Die grap met een magneet in een metalen buis kende ik niet. Een gebrek aan mijn opvoeding ;(
Net even uitgeprobeerd. Ik had alleen een magneet van een klein luidsprekertje, niet de ideale vorm dus.
Het resultaat is verrassend.
In een aluminium buis wordt de magneet eerst scheef getrokken waardoor hij in de buis vastloopt.
Na een paar keer op de buis kloppen komt de magneet in beweging, maar begint dan rondjes te draaien in de buis en zakt heel langzaam naar beneden.
Het duurt 14 seconden om 1 meter af te leggen.

Als de luidsprekermagneet omgekeerd in de buis wordt gestoken, met de luchtspleet naar boven, valt hij als een blok naar beneden.
In hoeverre het zwaartepunt van de magneet in deze situatie nog uitmaakt is moeilijk in te schatten. Het zou kunnen dat met de luchtspleet naar onder het zwaartepunt hoger ligt dan omgekeerd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

In een koperen buis is het effect nog beter te zien (bij dezelfde wanddikte)

HD voicecoil magneetjes over een koperen of alu CPU koelblok schuiven is ook geinig. Alsof je het ding door stroop moet trekken.

Wat ook geinig is,
Je sloopt twee magneten van een harddisk
Die monteer je aan de buitenzijde van een lat en je hangt de lat zo op dat die net niet in balans is.
Dan neem je een andere harddisk waarvan de behuizing van de schijf verwijderd is.
Deze plaats je onder de magneet die het zwaarst is.
Deze magneet rust dan op de schijf.
Nu til je de magneet op en je laat de schijf draaien.
Met een beetje geluk merk je dat de magneet blijft zweven boven de draaiende schijf. Haal je de spanning van de harddisk af, dan zal de magneet zakken totdat deze weer op de schijf rust.

Anoniem

Laura, je moet volgende regeltje voor altijd onthouden. Elektromagnetische fenomenen wekken steeds krachten op die hun oorzaak tegenwerken. Hier is de oorzaak de neerwaartse beweging onder invloed van de zwaartekracht.
Hoe werkt het?
Aluminium is de derde beste elektrische geleider na zilver en koper.
De buis vormt een kortgesloten geleider rond de magneet heen.
Een magnetisch veld dat beweegt wekt in een kortgesloten geleider steeds een elektrische stroom op. Een elektrische stroom wekt op zijn beurt een magnetisch veld op. Dat veld is tegengesteld aan zijn oorzaak
en remt de magneet af. Helemaal stilvallen zal de magneet niet doen, want dan is immers de oorzaak van het tegenwerkende veld, de beweging verdwenen.

Ik schreef met opzet elektromagnetisch, omdat elektriciteit en magnetisme onverbrekelijk met elkaar verbonden zijn.
Eigenlijk zijn het behalve enkele uitzonderingen twee incarnaties van dezelfde fundamentele natuurkracht. In scholen worden beide nogal eens gescheiden om de leerstof begrijpelijk te houden en dat lijdt tot het misverstand dat het om twee verschillende zaken gaat.

Ook het magnetische veld rond dat permanente magneetje wordt door beweging van elektrische lading veroorzaakt.
Simpel voorgesteld bewegen rond atomen elektronen die drager zijn van de negatieve lading. Dit rondcirkelen gaat gepaard met een magnetisch veld. Bij de meeste stoffen is de verdeling van die elektronen zo, dat de magnetische krachten elkaar opheffen. Bij sommige materialen is er echter een naar buiten toe resulterend veld.
Doordat moleculen en ionen echter willekeurig georienteerd zijn is het totale veld weeral nul.
Bij enkele materialen, ijzer, nikkel en bepaalde ijzeroxiden kunnen de magnetische celletjes vrij roteren in hun kristalrooster en onder invloed van een sterk uitwendig veld allemaal in dezelfde richting georienteerd worden. Bij zacht ijzer keren de elementaire magneetjes na wegvallen van het magnetiserende veld terug in hun chaotische toestand. Bij staal daarentegen belemmeren de aanwezige koolstofatomen het draaien van de ijzeratomen. Na het wegvallen van het externe veld blijft een deel georienteerd, en heeft men een permanente magneet.
Daarom wordt een schroevendraaier min of meer blijvend magnetisch na contact met een magneet en zachtstalen draadnagels niet. De bekende blauwe nageltjes die gebruikt worden om kaders op te hangen dan weer wel, omdat die van hard staal zijn.

Lambiek

Special Member

Op 15 april 2016 09:56:32 schreef grotedikken:
Aluminium is de derde beste elektrische geleider na zilver en koper.

De vierde, goud staat op drie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb wat harde schijf-magneten door een aluminium hoekprofiel laten glijden.
Apart verschijnsel inderdaad :)