Kleurenblindheid?

Beste CO'ers

Zoals de titel mischien al verklapt ben ik kleurenblind!
Persoonlijk heb ik last van de ROOD-GROENE variant.
Kleurcodes zijn voor mij vaak onleesbaar.

Nu ben ik nieuwschierig of er met mij ook nog andere CO'ers kleurenblind zijn.

Je kunt je zelf testen op:http://www.kleurenblindheid.nl

Ik doe de test zo ook nog een keer en zal dan vertellen wat ik bij de opgaven zie.

Yeps, heb een probleem met blauw en paars, echter alleen bij de wat donkerde kleuren, het blauw en paars van weerstand zijn prima te onderscheiden voor mij.

Maar wat heeft dit met elektro te maken ?

ik zie soms ook dingen niet zó super... maar dan pik ik gewoon ff de bril van mijn ma...:p
P.S. is dit elektronika?
kan je je weerstandjes dan niet ff inscannen op de pc? en maak dan een progje dat de kleurencode automatisch omzet in weerstandswaarde?

[Bericht gewijzigd door Stinus op woensdag 25 augustus 2004 19:45:01

Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)

Op 25 augustus 2004 19:34:15 schreef Antoine:
Maar wat heeft dit met elektro te maken ?

Het is gewoon nieuwschierigheid.
Het kan soms best een obstakel zijn voor het aflezen van kleurcodes bij weerstanden.

Mijn test resultaten:

code:


A:  12  H:  X  O:  45
B:  3   I:  X  P:  6
C:  29  J:  X  Q:  2
D:  2   K:  X  
E:  5   L:  X  Uitslag: Rood-Groen kleurenblindheid
F:  17  M:  X           Protonopia of 
G:  21  N:  5           sterke protanomalia

ja ik moet toegeven dat ik vanaf e helemaal niks meer zag eigenlijk. later bleek natuurlijk dat ik het niet helemaal had begrepen en dat lijnen ook meetelde.

maarja ik heb dus roblemen met rood en groen, en blauw en paars, en rood en bruin gel oranje

LED there be light

Kan lastig zijn, kleurenblindheid... gelukkig geen last van, als designer zou ik vrij snel zonder jobs zitten ben ik bang.

Nog een leuk proefje: Wie ziet er IR?

Een aardig testje: neem een afstandsbediening waarbij je het LEDje kunt zien zitten in een donkere ruimte. Druk op een knop en kijk in de LED. Sommige mensen kunnen het heel zwak rood zien oplichten. Opvallend is dat het, ondanks de hele lage intensiteit, duidelijk rood is... de staafjes zijn nl compleet ongevoelig voor deze golflengtes.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Ik ben gelukkig niet kleurenblind, kan idd met veel dingen lastig zijn kan ik me voorstellen. Ik heb dat proefje met dat ir geprobeert, maar zag helaas niets (heb 2 afstandsbedieningen geprobeert, maar niks gezien). Ik heb weleens het ledje van de afstandsbediening van een beamer licht zien oplichten, maar dat ligt denk ik meer aan het gebruikte ir ledje dan aan mijn ogen ;)

Op 25 augustus 2004 23:55:16 schreef Ben_:
Nog een leuk proefje: Wie ziet er IR?

Weet je zeker dat de golflengte van die IR-LED niet een beetje afwijkt naar ROOD?

Ik heb thuis al mijn weerstanden gesorteerd maar het wil wel eens voorkomen (school) dat ik een weerstand op de verkeerd plaats heb.

Ik heb de multimeter altijd bij me:D

Nog een leuk plaatje:
http://www.pigeon.psy.tufts.edu/avc/dblough/images/colorblind.gif

Wie geen kleurenblind is zal links een vierkant zien en rechts een cirkel.
De mensen die alleen het vierkant zien hebben een ROOD-GROEN afwijking "Protonopia"

[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op donderdag 26 augustus 2004 08:47:08

nou ik zie niks haha heb er een minuut naar lopen staren ene geprobeerd iets te vinden, maar ik ie het echt niet.

LED there be light

Je hoeft niet kleurenblind te zijn om sommige weerstanden verkeerd af te lezen. Ik heb er al eens een van 33k voor 2k2 aangezien. De achtergrondkleur was heel donker rood en dan wordt oranje soms echt rood. Pas toen ik een echte van 2k2 zag, zag ik mijn vergissing. De ringkleuren mogen wel wat beter dekkend zijn.
Bij sommige weerstanden ziet oranje er uit als bruin.

Ik heb mij ooit ook al meer dan eens vergist, en dan nog van een een kleur - code lijstje afgelezen. Ik moet die weerstandscodes echt eensuit mijn hoofd leren.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Op 26 augustus 2004 10:36:00 schreef oorpijn:
Je hoeft niet kleurenblind te zijn om sommige weerstanden verkeerd af te lezen. Ik heb er al eens een van 33k voor 2k2 aangezien.

Ik moet ze ook altijd naast elkaar leggen. En ik ben niet eens kleurenblind. Soms hebben ze ook verschillende kleuren oranje. Helemaal erg wordt het met die 1% tolerantieweerstanden, dan helpt alleen een multimeter

Ja dat weerstandslijstje was dat niet:
Zij Bracht Gerrits Grijze Wortels Terug Naar De Winkel.

klein is fijn

Moderator

Ben zelf niet kleurenblind gelukkig, heb wel de oplossing gevonden, gebruik SMD weerstanden. Hier staat de waarde in cijfers op, het bespaart plaats, je hoeft geen gaten meer te boren en je oude vergrootglas wordt ook nog eens gebruikt:):):).

Op 26 augustus 2004 11:19:35 schreef klein is fijn:
Ben zelf niet kleurenblind gelukkig, heb wel de oplossing gevonden, gebruik SMD weerstanden. Hier staat de waarde in cijfers op, het bespaart plaats, je hoeft geen gaten meer te boren en je oude vergrootglas wordt ook nog eens gebruikt:):):).

Die cijfer-code is inderdaad een must voor het oog. (voor mij dan! :D)

Vaak las ik 2 verschillende weertsanden naast elkaar zet zie ik het veeschil wel maar weet de kleur niet altijd.

Mischien is het te oefenen. Who knows?

Ps. Ik heb er vroeger nog een kleurwedstrijd mee gewonnen.

Op 26 augustus 2004 11:08:44 schreef wintervogel:
Ja dat weerstandslijstje was dat niet:
Zij Bracht Gerrits Grijze Wortels Terug Naar De Winkel.

Ehh, dit is de volgorde, weinig overeenkomst met de zin of wel?

Zwart
Bruin
Rood
Oranje
Geel
Groen
Blauw
Paars
Grijs
Wit

Vanaf rood gewoon de regenboog volgorde volgen, de rest is nog wel te onthouden toch?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik heb hem anders geleerd een heeft wel overeenkomst met zijn zin:
Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grouw Weer.

Paars is in deze zin Violet en ik meende dat dat bijna hetzelfde was.

Engelse versie:
Bad Boys Rape Our Young Girls But Violet Gives Willingly

Op 26 augustus 2004 08:37:45 schreef Johan v. Althuis:
[...]

Weet je zeker dat de golflengte van die IR-LED niet een beetje afwijkt naar ROOD?

Ik heb thuis al mijn weerstanden gesorteerd maar het wil wel eens voorkomen (school) dat ik een weerstand op de verkeerd plaats heb.

Ik heb de multimeter altijd bij me:D

Nog een leuk plaatje:
[afbeelding]

Wie geen kleurenblind is zal links een vierkant zien en rechts een cirkel.
De mensen die alleen het vierkant zien hebben een ROOD-GROEN afwijking "Protonopia"

het vierkant zie ik duielijk, de bol is moeilijker...

Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)

Ben zelf nieuw maar al een tijd opzoek naar een apaat zelfbouw met een display en twee meet pennen weerstand ertussen en dan vertelt het mij wat de waarde is ook handig voor kleurenblind en niet kene rekenen
want wat is wat alles begind met bruin zwart en het vervolg = zwart bruin rood oranje geel groen
multimeter zegt bij alles 10 wat is r10 en wat is 1m0
is r10 1ko en ga zo maar door,
dus als het display mij zecht in woord 10 kilooom of 10 millioom enzov....
heeft er imand een schema om dit te maken scoop en pic avr proger en de rest heb ik om te beginnen
PS.
er is imers voor alles een meet apparaaat maar niet voor dit Gr Taco

Anoniem

de officiele regel is

Zij Bracht Rozen Op Gerits Graf Bij Vies Grauw Weer

oftwel

Zwart Bruin Rood Orange Geel Groen Blauw Violet Grijs Wit

dan heb je nog een 4e ring

goud is 5 % toleratie zilver is 10 % en geen ring is 20 %

het is echter wel afhankelijk welke serie je hebt

Op 5 oktober 2004 23:20:06 schreef Taco:
Ben zelf nieuw maar al een tijd opzoek naar een apaat zelfbouw met een display en twee meet pennen weerstand ertussen en dan vertelt het mij wat de waarde is ook handig voor kleurenblind en niet kene rekenen
want wat is wat alles begind met bruin zwart en het vervolg = zwart bruin rood oranje geel groen
multimeter zegt bij alles 10 wat is r10 en wat is 1m0
is r10 1ko en ga zo maar door,
dus als het display mij zecht in woord 10 kilooom of 10 millioom enzov....
heeft er imand een schema om dit te maken scoop en pic avr proger en de rest heb ik om te beginnen
PS.
er is imers voor alles een meet apparaaat maar niet voor dit Gr Taco

Koop een goede multimeter of verdiep je er in. En leer goed een verhaaltje typen.

Welke kant gaan we op?

wel eens van leesblind gehoort!!!
warom wel een ding om condensators te meten ??
mijn fraag is er een schema wat een werstand meet en in text mij verteld wat het is?
EN MIJN multimeter is goed

Op 5 oktober 2004 23:45:21 schreef STARTOURS G24T:
de officiele regel is

Zij Bracht Rozen Op Gerits Graf Bij Vies Grauw Weer

oftwel

Zwart Bruin Rood Orange Geel Groen Blauw Violet Grijs Wit

dan heb je nog een 4e ring

goud is 5 % toleratie zilver is 10 % en geen ring is 20 %

het is echter wel afhankelijk welke serie je hebt

Wat ik bedoel is hier tezien
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_resistor_calculator.php
maar das omslagtig als je er zoon 10000 moet uitzoeken!!
als ik ze over een baan laat rolen en de uislag zegt
"1000 MOhm" of "10 Ohm" dat is makelijk
meschien aan het einde van het rolen en na de meting dat het ding de weerstand in het goede bakje gooijt!!
dan heb ik tijd voor andere dingen (leeren schrijven BV)
Gr taco

IK Heb het Gevonden Bedankt voor de hulp en schemas ik koop er wel een kijk hier eens Naar
http://www.zoekelektronica.nl/folders/lcr40_1.pdf