Arduino - ULN2003

rob007

Yarr, Matey!

kom ie weer met een andere vraag!(zeg toch soorry ;-) )
ik heb voor een groot deel dit schema gemaakt(zonder trim/pot)

http://s9.postimg.org/fzmu7sixr/stepper_bb.jpg

voor het testen van de 6 dradige stappen motortjes die ik uit scheepssatelliet bol hebt gesloopt.
nu had ik per ongeluk 9Volt op het breadboardje aangesloten in plaats van in de zwarte voedingsbus.(van de UNO)
hoe kwalijk is dit? want neem aan dat ik de Atmega 328(P) dan ook 9Volt heb gevoed voor heel even?
of is er helemaal niets aan de hand want....bla bla bla...
dus GND en Vin heb ik 9Volt gevoed voor heel even.
en ja hij doet het nog wel nu maar vraag mij af was dit HEEL erg fout?

los van dit die ULN2003 kan 500ma geven aan de motor
en mijn motor is 0.7A word op 9Volt beetje warm.
moet ik toch iets beters zoeken voor die ULN?

zomaar een ideetje:
kun je twee keer de ULN op elkaar solderen?
dus de ene zet/soldeer ik dan boven op de andere?
misschien geen twee(2) keer(X) 500ma maar misschien wel sterker?

ik ben daar nu even mee bezig om de draadjes van de motor uit te zoeken,
want heb natuurlijk twee midden aftakkingen op de motor.
kan ik ze strakjes merken ook om ze dan goed aan te kunnen sliuten,
als er een ULN de lucht ik gaat vind ik dat niet zo erg.(zo lang het de UNO maar niet is)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

Vin mag geen probleem zijn dan zit je nog voor de spanningsregulator, maar je zit wel na de protectie diode, dus geen beveiliging op ompolen !

zie : http://www.forkrobotics.com/2011/11/powering-an-arduino/

Sorry voor het Engels Rob, maar je zal eens moeten :)

ULN is een darlington, pak 4 fet's en wat diode's , maar je kan er volgens mij 1 boven op frotten ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 15 april 2016 17:33:51 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Je kan er een andere ULN2003 op solderen Rob.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob007

Yarr, Matey!

(ik hoor jullie denken, die is met van alles tegelijk bezig) ;-)
ja moet eerlijk zeggen ga van het een naar het ander inderdaad,
heerlijk vind ik dat.

Shiptronic dus het was niet echt heel erg maar heb dus geen beveiliging meer,
dankjewel voor jou antwoord want dan weet ik dus voor een volgende keer dat het kan maar dan wel HEEL erg opletten!
maar het is dus liever niet, de snelheid bleef als ik het goed zag het zelfde.
maar dat word neem ik aan geregeld door de 328 waardoor deze snelheid het zelfde blijft?
en ja Ship engels lukt wel hoor!
(je hebt ergens anders iets gelezen ;-) maar het is ook voor mijn Nederlandse medemens die ik iets gun) je begrijpt me wel.

ook Lambiek,
word ie dan ook wat sterker? die ULN ja toch? ik vond het wel een goed ideetje al zeg ik het zelf :-) (of is het niets nieuws?)
Bedankt Lambiek dat je het even onderstreept.
ik zal even kijken voor een fotootje later maar het was dus om uit te zoeken of ik de goeie draadjes heb,
en tegelijkertijd ook of het motortje nog wel goed is.(ze zijn natuurlijk al gebruikt geweest)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 15 april 2016 16:56:42 schreef rob007:
los van dit die ULN2003 kan 500ma geven aan de motor
en mijn motor is 0.7A word op 9Volt beetje warm.
moet ik toch iets beters zoeken voor die ULN?

Die ULN2003 geeft geen 500mA. De stroom is afhankelijk van je motor(weerstand) en de spanning. Als dat meer is dan 500mA gaat dat er lopen en dan overlijdt de ULN. Meestal wordt er bij unipolaire motoren ook nog een weerstand in de voeding van de motoren opgenomen.

Lambiek

Special Member

Op 16 april 2016 10:13:19 schreef rob007:
word ie dan ook wat sterker? die ULN ja toch?

Ja hij kan wat meer stroom leveren, maar het blijft een nood oplossing natuurlijk.

ik vond het wel een goed ideetje al zeg ik het zelf :-) (of is het niets nieuws?)

Het wordt wel vaker gedaan op deze manier. Zelf zet ik vaak twee drivers van een L293D parallel voor meer stroom. Maar dan niet op elkaar, maar door de pinnen te verbinden.

En zoals floppy ook al gezegd heeft, zet een weerstand in serie in de plusdraad van je stappenmotor. Iets van 1 a 1.5Ω, (wel een vermogens weerstand) want je hebt totaal geen stroom regeling op deze manier.

Maar ik begrijp eruit dat het alleen voor de test is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob007

Yarr, Matey!

Okee Floppy,
ja er staat 0.7A en 6.7V op.
ik voed de Arduino met een 9Volt baterijtje.
de andere motor daar staat alleen 0.32A op.
ik kan de nummers en fabriekant wel neerplaatsen maar denk dat het wel voldoet.
het is een kleine NEMA17.

Lambiek ja ja voor de test maar denk dat ik toch ook ook mijn andere spulletjes uit de kast moet gaan halen!
heb nog meer speelgoed (wat printjes voor CNC enz)
Maar hij word warm maar geloof dat ie het wel houd, anders inderdaad een weerstand er bij.
een(1) ULN bedoel ik.
en zoals beloofd ut fotoowtju:

http://myalbum.com/photo/L7gnTZpLBAMG/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/j9L8QfKVhCT6/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/3yHCFF7cIUvY/1k0.jpg

en misschien word het ook wel een experimentje zoals hij gedaan heeft:
https://www.youtube.com/channel/UCe9XrOQuQR8SzbB_zRUIf0w

en ja met die L293D wil ik ook nog wel mee experimenteren.

VrGr Rob.
zal dat andere speelgoed ook binnenkort even opgraven!
zal ik wel een fototje van maken ook.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lambiek

Special Member

Ga je dat allemaal doen Rob wat er op de video's staat, dan ben jij voorlopig onder de pannen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Rob, waarom pak je niet gewoon een paar losse FETs ipv die uln2003? Als ik me niet vergis heb je voor zo'n stepper maar 4 drivers nodig, dus da's nog wel te overzien.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

Nouhouww Lambiek niet allemaal maar vind het wel HEEL erg leuk hoor!(jij toch ook wel?)
vind het alleen jammer dat je voor dat teken machientje niet ook een bibliotheek hebt,
net zoals bij 3D printen.
3D ben ik ook nog mee bezig alleen had ik 2 verkeerde(te kort) gladde asjes 8mm,
maar ook daar kan ik nu weer mee verder!(moet mij alleen wat meer in die software verdiepen)
best moeilijk vind ik wel!

en ja Flipflop daar heb je wel gelijk in!
MAAR
ik heb in de tussentijd die andere motortjes getest en voor ik dat deed heb ik zitten meten.
wat blijkt nu, ik meet van buiten naar buiten iets meer dan 70oHm en bij die andere waar de ULN warm bij werd ongeveer 20oHm.
dus ja dan hoef ik ook geen twee ULNs op elkaar te plakken.
maar inderdaad dan zou je er dus een weerstand bij moeten plakken.
zet dat motortje wel opzij wou ik schrijven maar je zou hem dan voor de Z as misschien nog wel eens kunnen gebruiken
(die draait niet zo veel)

ik hoop door op deze manier er mee te klooien dat ik het ook beter/meer ga snappen!
dit zijn dus unipolare motortjes maar heb gezien dat je die ook kunt gebruiken als bipolare motortjes ja?
en misschien dan is dat motortje met buiten buiten 20oHm weer wel te gebruiken? (als bipolar) dus midden aftaking los laten?

nu ook even kijken naar die L293D.

VrGr Rob.
en nog iets,
een ULN is (als ik het goed begrijp) eigenlijk alleen het meest geschikt voor unipolare motortjes eens?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lambiek

Special Member

Op 17 april 2016 00:01:06 schreef rob007:
Nouhouww Lambiek niet allemaal maar vind het wel HEEL erg leuk hoor!(jij toch ook wel?)

Natuurlijk is het allemaal leuk Rob. :)

vind het alleen jammer dat je voor dat teken machientje niet ook een bibliotheek hebt, net zoals bij 3D printen.

Ik gebruik daar FrontDesigner voor van ABACOM, daar staat wel een bibliotheek in. En als je er iets mee getekend hebt kun je het exporteren naar HPGL en dat kun je weer omzetten naar G-code. Werkt voor mij prima.

ik hoop door op deze manier er mee te klooien dat ik het ook beter/meer ga snappen!
dit zijn dus unipolare motortjes maar heb gezien dat je die ook kunt gebruiken als bipolare motortjes ja?

Heb je dit al eens door gelezen Rob, ik heb het al eens geplaats voor jou geloof ik.

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

en nog iets, een ULN is (als ik het goed begrijp) eigenlijk alleen het meest geschikt voor unipolare motortjes eens?

Ja, dat klopt helemaal. Of met lossen transistoren of mosfet's.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 april 2016 18:40:25 schreef Lambiek:
Je kan er een andere ULN2003 op solderen Rob.

Het kan wel. De vraag is natuurlijk of het helpt.....

Als je mosfets parallel gaat zetten, wordt de weerstand minder, de totale spanningsval gaat omlaag en het totale vermogen in de fets wordt de helft, per fet zelfs een kwart....

Maar hier is de spanningsval vrijwel onafhankelijk van de stroom. Dus met z'n tween dissipieren ze vrijwel even veel als eerst. En nu heb je er 1 die veel minder goed z'n warmte kwijt kan als eerst.... :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

En toch wordt het wel vaker gedaan, en het werkt wel degelijk. Of het mooi is en de beste methode is, is een ander verhaal. Het blijft een nood oplossing in mijn ogen. Ik hou het wel bij de stepstickjes, industriële drivers en eigen ontwerpen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.