AEG droger aanloopcondensator blijven kapot gaan, vandaag bijna brand

Mijn AEG lavatherm marathon (uit 2006) heeft vandaag voor de derde keer een kapotte aanloopcondensator. De originele heeft het zo'n 6 jaar volgehouden, ik heb daarna een universele geplaatst die het twee jaar vol hield en de laatste slechts een jaar. Vandaag is hij zelfs helemaal gesmolten, de rookmelder ging af en hebben brand voorkomen! Ik ga er dus niet zomaar weer een universele in zetten.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat ze steeds stuk gaan? Is het verstandig een zwaardere er in te zetten? Origineel zit er 8 uF in, de universelen waren dit ook. Zou een 9 uF of meer helpen?

Dit is de originele van €30,- de universele waren €10,-
http://www.meursonderdelenshop.nl/shop/images/9a32e9d5dd70f93fb4f1ef2f…

Dit is de doorgebrande van vandaag:
http://i247.photobucket.com/albums/gg151/trabuca/Mobile%20Uploads/IMG_20160420_211243.jpg
http://i247.photobucket.com/albums/gg151/trabuca/Mobile%20Uploads/IMG_20160420_211235.jpg

ik zou een oude zoeken uit een apparaat van 20 jaar of meer geleden. die dingen mochten meer chemicalien bevatten en gingen lang niet zo vaak stuk als die dingen van tegenwoordig. tevens hebben die een alu mantel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Stop een originele erin.
Nu weet je waar het prijsverschil vandaan komt.

@Testman hierboven heeft een beter advies

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 20 april 2016 21:40:08 (24%)

En een 9uF? Zou dat langer mee gaan? Die vind ik ook met alu body

RAAF12

Golden Member

Nope, hangt af van het vermogen vs wattage van de motor, als de fabrikant 8 uF voorschrijft dan is het 8 uF. Meer=niet beter
Vreemd dat er bijna brand uitbrak. Die aluminium zijn sowieso beter. Enfin, we noemden die dingen vroeger een vette elco en dat sloeg op de substantie van binnen.
Was natuurlijk geen gepolariseerde elco met zuur erin. Droge en natte type. Meestal soldeerpukkel bovenop als de druk/temp te hoog werd vloog die eruit. Later zat er onderin een ventiel. Vreemd dat die van jou zo gesmolten is. Mja, ouderwetse kwaliteit is dus nog wel te koop. Zeker doen, zo'n alu ding. Behalve een hoop stank geeft het ook een onveilig gevoel, zo'n plastieken mormel.

je kunt ook 2x 4uf toepassen parallel. de stroom verdeelt dan over de 2 condensatoren wat de levensduur ten goede komt..

ook is een moderne condensator van 8uf veel kleiner als een oud model, groter is doorgaans ook langer meegaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de tips. Gezien de haast haal ik morgen een nieuwe alu versie ipv op zoek te gaan naar een oude degelijke, ik weet ook niet waar ik die moet vinden zo snel. Baby van 10 weken jong hier dus er wordt elke dag gewassen en gedroogd.

een oude degelijke condensator?, witgoed container op de stort, retourapparaten van de lokale witgoedboer, marktplaats..

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/onderdelen-en-toebeh…

heb je meteen extra onderdelen :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Let op dat het hier waarschijnlijk om een bedrijfscondensator gaat, niet om een aanloopcondensator. Die eisen zijn hoger dus goedkope condensatoren houden dat niet altijd uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kanonne, das een aardige ploffer!

Gelukkig dat dit goed afgelopen is. Waar ik benieuwd naar ben, sprak je aardlekschakelaar aan?

maartenbakker

Golden Member

Oh ik zie nu pas dat er een foto aan schijnt te hangen. Zeker op een of andere dubieuze externe site gehost.

Het merk van de uitgefikte condensator ziet er generiek uit, zal wel iets Chinees zijn dat voor een onderdelenboer bedrukt is. Ik zie niet direct staan wat het dielectricum is, papier of polypropyleen liggen opzich wel het meest voor de hand, maar wat de Chinezen er echt ingestopt hebben en van welke zuiverheid is natuurlijk de vraag. Misschien hadden ze nog wat polyester over. Zo te zien trouwens geen papier, dan waren er wel sporen van aangebakken impregneermiddel te zien.

Zo'n Ducati is wat meer boven twijfel verheven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

"Last One".. Als dat geen Chinees is vreet ik m'n bami op.

Probleem is dat je ook nooit weet wat ze met zo'n naampje bedoelen. Misschien dat het de laatste is die je ooit hoeft te plaatsen omdat hij 30 jaar meegaat, of misschien omdat na 1 jaar de machine inclusief met wat pech je hele huis affikt.

P.S. Ik zou er nooit een tweedehandse van 20 jaar oud instoppen zoals ik hierboven ergens lees. Dat zijn zonder uitzondering papiercondensatoren en hoewel vaak relatief degelijk van constructie biedt dat geen enkele garantie dat ze langer dan 5 minuten meegaan. Of natuurlijk nog eens 20 jaar, het probleem is dat je dat niet kan weten.

P.P.S. Ik heb een snelle zoekactie op Domopart gedaan (het merk van de uitgefikte condensator) en die staat in een ebayveiling duidelijk als startcondensator (Condo de Démarrage Moteur) vermeld, dus zelfs de verkoper weet dat hij niet geschikt is voor continubedrijf.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 april 2016 01:39:02 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dooreten Maarten, 'Last one' was op last van het Partijbureau te aldaar als "Darwin dedicaded" ontwikkeld.

Niet helemaal gelukt, er zijn ondertussen al zo'n 1.400.000.000 Chinezen.

als je op m'n mp link had geklikt had je de originele condensator kunnen zien, de aanbieder van de onderdelen van die kapotte aeg had er ook zo'n prul domopart condensator al voor gekocht.. de originele was een miflex in alu uitvoering.

ik heb die plastic prullen al vaak zat met een brandgat erin gezien, compressoren, tegelzaagmachines, circulatiepompen. overal zit die rommel in tegenwoordig..

overigens maarten, ik heb er zelfs compresoren mee aan de gang gekregen die een ontplofte condensator hadden, oude bedrijfscondensator uit een airco erin gezet en ding draait nu nog. al menig jaren langer als de originele condensator had gedaan. het zijn tegenwoordig allemaal bedrijfscondensatoren, dat zegt de werkspanning van dik 400V eigenlijk al. dat is deels het probleem ook, als de motor draait komt er dik 400V op te staan, icm een warme omgeving als een droger komt dat de levensduur niet ten goede.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Warmte zou idd wel eens deel van de oorzaak kunnen zijn. De ruimte in een droger is beperkt, maar misschien kan de condensator verplaatst worden naar een iets koelere plek in de droger?

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Dat is de reden waarom AEG een aluminium exemplaar inzet. Maar reden twee is dat de machine te zwaar loopt. Viltbanden goed afzuigen en even inspuiten met ( action) siliconen spray en loopt weer lekker...