Relaisschakeling van een vergelijkingfunctie

Willie W

Golden Member

Eigenlijk is dit gewoon een schoolopdracht ook al staat de vraag bij witgoed.

heb net even een tekening gemaakt maar ga hem nog niet plaatsen omdat je eigenlijk niet meer doet dan een schoolvraag dumpen.

Wat heb je zelf al bedacht?
Hoe ziet jou schakeling er uit per ventilator?

Bij schoolvragen is eigen inzet verplicht.

Beste Willie,

Ik ben nog niet helemaal in gang met het gebruiken van de forum. Ik heb me net ingeschreven.

Daarnaast is mijn vraag meer op een conceptueel niveau, het uitwerken van een schema's is voor mij niet nodig.

Voor de ventilatoren ben ik gewoon van plan om een start/ stop schakeling te gebruiken. A.d.h.v. extra relais-contacten waarmee ik de ventilatoren ga aansturen wil ik een schakeling maken waarmee ik de voorwaarde ga vergelijken met 3. Indien de relaiscontacten gelijk zijn aan drie bedienen contact, zal de hoofdmotor zijn startvoorwaarde krijgen.

Dit schakeling zou ik op een zeer eenvoudige manier via een PLC kunnen toepassen.

Nu is mijn vraag is het mogelijk om een vergelijkfunctie toe te passen met relaisschakeling?

Indien niet, zijn er alternatieven.

De carnau oplossing lijkt me wel te doen, hoewel ik me afvraag of er geen standaard relaisschakeling bestaat dit ik eenvoudiger zou kunnen uitleggen aan mijn beroepsleerling...

Willie W

Golden Member

Zo jij het nu omschrijft had ik het ongeveer getekent.
Dan hier de schets van de ventilatoren en de voorwaarden.

De ster-driehoek schakeling word aangestuurd door D1.

Een ster-driehoek heb ik niet getekent, die kun je zo van internet plukken.

Edit,
Waarom zou je iemand dit nog leren?
De meeste mensen die dit soort schakelingen bedenken zijn 50+
Er zijn toch veel modernere manieren om dit te maken.

Op 25 april 2016 12:33:10 schreef Willie W:
Waarom zou je iemand dit nog leren?

Om ze te leren nadenken en visueel is dat ook interessant, je kunt niet geloven hoe abstract veel dingen zijn voor jonge mensen.

Een beetje zoals de vraag, waar komt de melk van.... antwoord: van de fabriek. ;)

WW, mooi schema en daarmee is het grote werk gedaan...

LDmicro user.
Arco

Special Member

Om de signaalweg te kunnen 'zien', zijn relaiscontacten veel educatiever als een zwart blokje waar 4 signalen ingaan en uitkomen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is inderdaad zo dat de leerkracht die ik ondersteun met begeleiding een vijftigplusser is. Hiernaast probeert de leerkracht met het niveau van zijn studenten te diferentieren door de opdracht via drie manieren te laten aansturen. Relais, PLC en stroommeting.
Hoewel relaistechniek voor hem de eenvoudigste manier lijkt te zijn, kan je tegenwoordig veel meer vinden over PLC dan oude relaisschakeling.

Daarnaast vind ik het toch interessant om de onderzoekvermogen van de studenten te toetsen.

Bedankt voor u Schakeling Willie.

Het schema is nog niet af, er moeten verbreekkontakten van de niet gebruikte ventilatorrelais mee in serie geplaatst worden omdat de vraag "Zodra er 3 draaien start de hoofdmotor via ster/driehoek met tijdsvertraging.
Er mogen maximum 3 ventilatoren draaien. een willekeurige vierde mag nooit draaien.
" was, ;)

Een heel goede opmerking mississippi!!!
Bedankt.

Willie W

Golden Member

Dat verbreekkontact zit er in. Helemaal bovenaan D1.
Die zorgt er voor dat de startknoppen geen spanning meer krijgen als er 3 ventilators aan zijn.

Edit,
Dat bedoel ik, de een roept iets zonder te kijken en de ander gaat er maar mee akkoord.
Lekker modern.

[Bericht gewijzigd door Willie W op maandag 25 april 2016 16:25:37 (28%)

Je hebt inderdaad gelijk nu ik het schema heb vergroot. Zoals ik het op mijn scherm zie was dit niet te zien. Sorrie, ik zal voortaan alles eerst vergroten of zo.
Nu ik heel goed kijk zie ik toch nog een probleempje.
Wanneer D1 inkomt (3 ventilatorer) dan verbreek je de voedingsspanning L ook naar d1 toe. Dit gaat rammelen!

[Bericht gewijzigd door mississippi op maandag 25 april 2016 16:36:20 (34%)

Willie W

Golden Member

L is de voeding, die word niet onderbroken. die tweede lijn van de startknoppen word onderbroken.

Inderdaad, ik moet een andere monitor aanschaffen, of bril :)

Met de schakeling van @Willie W kan ik zonder problemen 4 motoren laten draaien. Hoe zorgen jullie er voor dat mij dat niet lukt?

Het is niet de bedoeling dat je 2 knoppen tegelijk indrukt hé ;)

LDmicro user.
Willie W

Golden Member

Als je de knoppen gelijktijdig indrukt is het inderdaad mogelijk, ik heb gegokt dat niemand dat zou zien.
Normaal is de kans vrij klein dat dat gebeurd.

In het bedrijfsleven moet een schakeling idiot-proof zijn. Er loopt altijd wel iemand rond die doet wat jij niet verwacht. Een bordje ophangen helpt niet. Dan denkt de "idiot": "Waarom niet?" en drukt alle knoppen tegelijk in. Zijn zijn armen te kort, dan heeft hij wel een vriendje die hem wel wil helpen.

Bij de drie contactjes in serie nog het verbrekertje van het "4de" relais ertussen en dat dan 4 keer. Dan kan het verbrekertje in de voeding eruit volgens mij.

Willie W

Golden Member

@ Ohm pi, dit is een schoolopdracht en heeft niets met het bedrijfsleven te maken.
In het bedrijfsleven word het niet meer op deze manier gemaakt.

En volgens mij is het helemaal niet erg als onze toekomstige leraar de schakeling opbouwd en met
zijn leerling nog wat verbeteringen aanbrengt.

Dat is juist een mooi klusje voor de toekomstige leraren.
Het is niet aan ons om een oplossing te posten.
Maar ook met een PLC is het niet zo gemakkelijk als het lijkt.

Willie W

Golden Member

Met een PLC is dit goed te doen. Je hebt geen last van de traagheid van relais.
Teven kun je in je voorwaarden opnemen als er 2 knoppen gelijktijdig worden ingedrukt dat
de knop met het laagste nr voorrang krijgt.

[Bericht gewijzigd door Willie W op maandag 25 april 2016 23:08:34 (46%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 april 2016 23:04:31 schreef Willie W:
Met een PLC is dit goed te doen. Je hebt geen last van de traagheid van relais.
Teven kun je in je voorwaarden opnemen als er 2 knoppen gelijktijdig worden ingedrukt dat
de knop met het laagste nr voorrang krijgt.

Wist je dat dit een uiterst moeizaam klusje is in een PLC als er 2 ingangen exact gelijk in komen.
Probeer dit maar eens uit door 2 (of meer)ingangen te koppelen, dus echt met een draadje de ingangen doorverbinden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Willie W

Golden Member

Valt mee, je doet de eerste controle meteen aan de ingangen, daar achter zet je elk een timer
met 100ms verschil in tijd en daarna de 2e controle. Dan heb je een verschil en dus een voorrangssituatie.

Lambiek

Special Member

Op 25 april 2016 21:30:40 schreef ohm pi:
In het bedrijfsleven moet een schakeling idiot-proof zijn. Er loopt altijd wel iemand rond die doet wat jij niet verwacht.

Breek me de bek niet open. :(

Een bordje ophangen helpt niet. Dan denkt de "idiot": "Waarom niet?" en drukt alle knoppen tegelijk in.

Een handje spijkers doet ook wonderen, kan er wel een boek over schrijven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Willie W

Golden Member

Dat is dan het voordeel van een PLC, je kunt makkelijk wat aanpassen.
Met zo'n relaiskast heb je meteen een berg werk.