Reed-contact uitmeten

Hallo,

ik heb een Reed-contact(zie foto onderaan) en ik wil dit uitmeten met een multimeter of deze stuk is of niet.
Ik vond deze informatie op internet hierover wanneer een Reed-contact los gekoppeld is van alle elektronica en wanneer je een magneet in de buurt brengt van het Reed-contact dan moet je een weerstand meten van 0 Ohm.

wanneer een Reed-contact los gekoppeld is van alle elektronica en wanneer een magneet niet in de buurt is van het Reed-contact dan moet je een oneindige weerstand meten.
Is deze informatie juist die ik op internet vond ?

Ik heb het volgende reeds gedaan:
Ik heb het Reed-contact los gekoppeld van alle elektronica .
ik heb de multimeter is stand 200 ohm geplaatst en de pennen van de multimeter op de pennen van de stekker geplaatst(gele stekker zie foto).

Eerst heb ik gemeten als er geen magneet in de buurt is van het Reed-contact dan kreeg ik een weerstand van 11.2 ohms

Daarna heb ik gemeten als er wel een magneet in de buurt is van het Reed-contact dan kreeg ik een weerstand van 35.9 ohms.

Wanneer ik bovenstaande informatie als juist kan beschouwen die ik op internet vond:

Wanneer een Reed-contact los gekoppeld is van alle elektronica en wanneer je een magneet in de buurt brengt van het Reed-contact dan moet je een weerstand meten van 0 Ohm.

Wanneer een Reed-contact los gekoppeld is van alle elektronica en wanneer een magneet niet in de buurt is van het Reed-contact dan moet je een oneindige weerstand meten.

in mijn geval kan ik dan besluiten dat mijn Reed-contact stuk zou moeten zijn omdat ik ongeacht of er een magneet in de buurt is ik een weerstand meet. Is mijn bevinding juist of heb ik totaal verkeerd ?

http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/9rQAAOSwg3FUdvcV/$_35.JPG

Arco

Special Member

Een Reed contact kan maak of breek zijn. In ieder geval moet de toestand veranderen als er een magneet bij komt. (van 0 Ohm naar oneindig of omgekeerd)
Weet je zeker dat het een Reed switch is? (kan ook een Hall switch zijn, die meet heel anders)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Als je de meetpennen tegen elkaar houdt, meet je dan wel 0 ohm? Zo ja, dan heb je iets anders dan een reed-contact te pakken. Zo nee, check batterij van de meter of koop een andere (batterij of meter). ;-)

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Het kan een reed relais zijn (maak kontakt) met ingebouwde weerstand(en)(voor anti sabotage) die voor alarm doeleinden is bestemd/gebruikt.
Wordt de keten (van reed contakten) overbrugd of onderbroken dan veranderd de ketenweerstand altijd, en volgt er een alarm.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een maakcontact in combinatie met weerstanden zal altijd lager meten met de magneet erbij.
Hier meten we met magneet een hogere weerstand dan zonder. Er is dus nog iets anders aan de hand.
Het zou een breekcontact met weerstanden kunnen zijn, maar dat lijkt me vergezocht. Misschien zit er toch nog iets anders in.

Wat staat er op het plastic te lezen?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je de meetpennen omdraait, meet je dan dezefde waarden?

Het LCD scherm heeft aan tankklep open wat op een probleem duuid.
veel voorkomende problemen zijn stekker los, sensor stuk, slechte massa.
ik heb de meet pennen ook omgekeerd.
wanneer ik de meet pennen tegen elkaar steek krijg ik de waarde 00,1 of 00,2 multimeter is stand 200 ohm geplaatst.
multimeter op stand 2000 ohm geplaatst dan is de waarde op de multimeter 000.

dit is het onderdeel fuel cap sensor 1503AG

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 mei 2016 21:11:05 (16%)

Shiptronic

Overleden

Tankklep Peugeot? ga er maar vanuit dat er een weertand tussen zit, anders was doorknippen of doorverbinden te gemakkelijk om de boel voor de gek te houden :) maar zitten de magneten nog wel in de dop? die schijnen ook nog we een wille verdwijnen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

inderdaad Tankklep Peugeot, ja magneten nog aanwezig in de dop en ook nog magnetisch. Het zou een Reed switch zijn en geen Hall switch.zie weblink
https://www.google.ch/patents/US20030102976

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 mei 2016 21:11:17 (48%)

Dan zie ik toch heel iets anders in bovenstaande weblink.
Daar zit wel degelijk een pickup spoel en een stukje elektronica in.

RAAF12

Golden Member

Of deze
4320: tank cap present switch.
c/p vanaf http://www.autoelectric.ru/auto/peugeot/wd/wiringdiagrams.htm

Blijkbaar alleen een switch? Dan de ohmmeter erop zetten. In het midden van de reed waar de 2 contacten zitten een magneetje tegen houden. Doet ie nix meer? Reeds zijn zeer betrouwbare switches.

Arco

Special Member

Dan zie ik toch heel iets anders in die weblink. Daar zit wel degelijk een pickup spoel en een stukje elektronica in.

Dat mag ook wel voor die prijs. Het ding (met 50cm draad) kost 75 euro... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de sensor zit zowel een reed contact, een pick-up spoel en wat elektronica.
Als ik het goed begrijp dan dient het reed contact voor een grove positiebepaling van de stand van de tankdop.
De coil geeft een korte puls wanneer de dop mechanisch in de vergrendelde positie klikt.

Op 26 april 2016 12:51:45 schreef Arco:
Een Reed switch kan maak of breek zijn. In ieder geval moet de toestand veranderen als er een magneet bij komt. (van 0 Ohm naar oneindig of omgekeerd)
Weet je zeker dat het een Reed switch is? (kan ook een Hall switch zijn, die meet heel anders)

ik volg arco zijn mening in verband de meetwaarden die je moet krijgen als je een reed switch meet.

uit vorige post van dit topic:
Ik heb het volgende reeds gedaan:
Ik heb het Reed switch los gekoppeld van alle elektronica .
ik heb de multimeter is stand 200 ohm geplaatst en de pennen van de multimeter op de pennen van de stekker geplaatst(gele stekker zie foto).

Eerst heb ik gemeten als er geen magneet in de buurt is van de Reed switch dan kreeg ik een weerstand van 11.2 ohms

Daarna heb ik gemeten als er wel een magneet in de buurt is van de Reed switch dan kreeg ik een weerstand van 35.9 ohms.

Wanneer ik bovenstaande informatie als juist kan beschouwen die ik op internet vond:

Wanneer een Reed switch los gekoppeld is van alle elektronica en wanneer je een magneet in de buurt brengt van de Reed switch dan moet je een weerstand meten van 0 Ohm.

Wanneer een Reed switch los gekoppeld is van alle elektronica en wanneer een magneet niet in de buurt is van de Reed switch dan moet je een oneindige weerstand meten.

in mijn geval kan ik dan besluiten dat mijn Reed switch stuk zal zijn omdat ik ongeacht of er een magneet in de buurt is ik een weerstand meet hoger dan 0 Ohm.

RAAF12

Golden Member

In het midden de magneet er tegenaan houden. In de buurt houden is niet voldoende.

ik volg arco zijn mening in verband de meetwaarden die je moet krijgen als je een reed switch meet.

Je stuurt een weblink waarin duidelijk staat vermeld dat het niet enkel en alleen een reed contact is.
Vervolgens ga je meten alsof dat wel zo is en concludeert dan dat je sensor defect is.
Als het inderdaad een zelfde soort dop uit het patent is dan dan zou ik dat patent eerst eens goed lezen.
Vervolgens kun je dan een testopstelling maken om de werking te simuleren.
Waarschijnlijk zul met een statische meting bij een nieuwe dop hetzelfde meten.
Het patent bespreekt namelijk een dynamische detectie methode.

ik kreeg dit van iemand daarin wordt gezegd dat het een gewoon reed switch is
http://www.autoelectric.ru/auto/peugeot/wd/wiringdiagrams.htm

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 mei 2016 21:11:46 (69%)

RAAF12

Golden Member

Kan je verder opzoeken als het meetresultaten onzeker is. In het schema is het onderdeel te herkennen inclusief de bijbehorende schakeling. Uitzoeken tot de bodem is he't echte werk. Niet iemands kunstje nadoen. Dan heb je 100% resultaat. Maja het kan zijn dat je een andere manier prefereert.

Als we aannemen dat het onderdeel overeenkomt met fig. 3 uit je doorgestuurde link.
Kan je het als volgt testen, als je over een 9V batterijtje of een 12V voeding beschikt.

Verbindt de bruine draad met de - pool.
Je neemt een serie-weerstand van 1000 Ohm op in de witte draad het andere uiteinde van de weerstand verbind je met de + pool.

De meetprobes zet je over(op)de bruine en witte draad.
Het bewegen van de magneet moet nu een verschillende waarde aangeven op uw meettoestel.(Volt-schaal)

GJ_

Moderator

Op 26 april 2016 21:46:26 schreef RAAF12: Reeds zijn zeer betrouwbare switches.

Absoluut niet. Kunnen slecht tegen trillingen en warmte, en kunnen als ze halfstuk zijn een hoge weerstand hebben bij inschakelen. Dat is de reden dat wij ze nooit gebruiken op bv luchtcilinders, maar in plaats daarvan hall sensoren. Zelfde bouwvorm, tientje duurder.

De grootste valkuil voor een storingsmonteur is een halfstukke reed schakelaar: Het ledje van een PLC ingang kan net wel aangaan, terwijl de spanning op de ingang te laag is om de ingang ook werkelijk hoog te sturen. Dit heb ik in het verleden tientallen keren meegemaakt.

RAAF12

Golden Member

Glas met gasvulling en ingesmolten contacten is zeer bedrijfszeker, en kan zowel met Perm magneet als spoel geschakeld worden.In een vijandige omgeving gebruikt is het niet de beste keuze. Bijvoorbeeld een DIL relais met kwikbevochtigde contacten is beter. Maar is dwaal af in mijn siësta rustpunt <G> Dat zo'n Peugeot zo'n sores geeft, wacht in spanning af, op de definitieve diagnose. Wederom verzonden vanaf een Galaxy S6 met een beroerde 3G data verbinding.
Edit
De tongen van de reed contact's zijn gemagnetiseerd, staat me bij, er zijn losse reeds met spoeltjes omheen en zelfs combi's met meerdere reeds in een houder. Nog steeds in de handel... Hou jij een storingsmeldingen boek bij? Ik ben ooit begonnen met defecte componenten in schema's te markeren maar naar een paar jaar gestopt. Helaas, een dagboek is van waarde om na lezen. Discipline is dan the magic word.

GJ_

Moderator

Op 27 april 2016 15:56:45 schreef RAAF12:
Hou jij een storingsmeldingen boek bij? ...
...Discipline is dan the magic word.

Alleen per lijn, en dan alleen de ingewikkelde. Als ik alles had bijgehouden de afgelopen 30 jaar was dat een interessante database geworden.

Ik heb enkele installaties waar ik de storingsmonteurs van de desbetreffende bedrijven heb getraind in het onderscheiden van iets flauwer brandende ingangsled's omdat ik ook geen behoefte heb om iedere keer in de auto te springen voor alleen een defecte reedschakelaar. Alles wat stuk gaat word vervangen door hallsensoren met dezelfde bouwvorm. Daar zijn vrijwel nooit problemen mee.

bedankt voor de antwoorden reed switch vervangen probleem opgelost.

in mijn bumper van mijn wagen zitten ook 4 parkeer sensors
Hoe kun je dit uitmeten met een multimeter ?

Shiptronic

Overleden

Hoe vervangen, en heb je de nieuwe switch ook gemeten ? in vergelijking met de oude

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 30 april 2016 21:42:26 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

in mijn bumper van mijn wagen zitten ook 4 parkeer sensors
Hoe kun je dit uitmeten met een multimeter ?

Niet
Plak de multimeter met tape tegen een paal op bumperhoogte.
Rij net zo lang richting de meter totdat je een ononderbroken waarschuwingssignaal hoort van je detector en stop dan.
Kijk nu of de meter nog heel is.
Zo ja, dan werken de sensoren.
Zo niet dan zijn ze defect.