Uitbouwen halogeenverwarming Siemens HB77L55

Van deze oven heeft het halogeenverwarmingselement het begeven, althans, het relais klikt wel, maar de lamp gaat niet aan.

Meten is weten, maar in dat stadium kom ik niet eens want ik zie niet direct hoe je nu precies bij dit element komt. Voor ik nu alles in de omgeving losmaak (met het risico dat straks bij de montage de stralingsdichtheid niet is gegarandeerd) vraag ik me of wat precies de juiste demontagevolgorde is. De zichtbare schroeven van de behuizing om de lamp heen zijn los, maar er zit verder weinig beweging in. Wat moet er nog meer los?

je kunt er zo te zien ook zo al aan meten. links op de foto staat een rood draadje als lus. er zitten meestal 2 elementen in van 115V de stuk welke in serie staan. je zou aan de andere kant ook 2 draden hebben die dus tot deze lus hetzelfde ohms moeten doormeten. is 1 kant anders in waarde dan is er 1 element stuk. echter is doorgaans alleen de draad op het element losgebakken door het jaren warm en koud worden..

overigens is de thermistor rechtsvoor ook niet super, de draad is bruin van de hitte. doorgaans een slecht contact in de vlakstekker..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 30 april 2016 16:13:56 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het rottige is dat ik er aan de andere kant niet bij kom. Er komen wel twee draden naar boven, maar die hebben gewoon pvc-isolatie, dus dat zal nooit zo aan het verwarmingselement hangen. Dat zijn ze vast niet.

Nog een foto voor een betere indruk.

de draden aan het element zijn doorgaans siliconen draad of met stof beklede rubber draad.

je kunt het element doormeten, want je hebt de uitgang vanaf het relais naar de nul toch? als dat goed meet kan het relais ook gaar zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog eens beter gekeken. De blauw/rode draad is inderdaad warmtebestendig en komt dus inderdaad uit het element. Als ik de connector losmaak, meet ik tussen de aansluiting op de lus en blauw 28 ohm, tussen lus en rood oneindig. Wijst er toch op dat een van de elementen kapot is.

Maar hoe kom je erbij?

op de foto zit er nog een schroef vast boven de fan, bovenop de metalen kap zit die vast aan de andere kan over de fan heen..

ook kunnen er aan de onderkant nog schroeven zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die schroef heb ik nu los, maar het maakt geen verschil. Vanaf de onderkant zie ik geen mogelijkheden, dat zou dan vanaf binnenkant oven moeten zijn, maar daar zit niets.

Ik wacht nog even op ervaringsdeskundigen.

Misschien nog even een andere invalshoek: een halogeenelement komt op zo'n 90 euro. Als beide elementen even oud zijn, hoe groot is dan de kans dat ook het andere element binnenkort problemen vertoont?

Als die kans groot is, heeft reparatie geen zin. 180 euro onderdelen voor een apparaat van 12 jaar oud lijkt me geen goede investering.

wrs is het element 1 geheel, tenslotte verkopen ze het voor 230V..

zoals ik al zei, vaak zit er alleen een kabelschoen los en is uitgebrand door jaren warm en weer koud worden.

de kap kan er zo vanaf, maar je zult meer los moeten halen zodat het ding onder de rest vandaan kan komen. wrs de kap met die fan erop moet er ook af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou, hij is open: daarvoor moest de kap van de magnetron eraf, en ik moest de kap van de fan verbuigen (er zitten schroeven, maar als je die wilt losdraaien, moet het voorpaneel eraf). Ik kan me toch niet voorstellen dat dit de bedoeling is - nauwelijks te doen bij aan-huis-service, zo. Overal zitten schroeven in de meest beroerde hoeken waar je nooit met een schroevendraaier bij kunt. Alleen met moeite via een bitje op een veer.

Onder de kap zat weer een tweede, identieke kap, en daaronder weer een geperforeerde kap. Die kap is van onderaf vastgeschroefd - maar de kop van de schroef is weer bedekt met een plaat aan de onderkant. Opzij zitten nog vier schroefjes die je niet met een schroevendraaier kunt losdraaien omdat je geen ruimte ervoor hebt. Dus weer zwoegen met een flexibele koppeling.

Kortom, een heleboel ellende. Gelukkig heb ik een goed excuus om te stoppen: de elementen worden inderdaad per stuk verkocht (inclusief connector) en kosten dan 90 euro ieder.

Nog voor de volledigheid: was geen kabelschoen die los zat, maar een klein breukje in het glas bij de aansluiting - genoeg om een onderbreking te geven.