Aansluiting Philips 22 GC 036/51 draaitafelmotor

pa3gws

Golden Member

Beste mensen.
Ik heb hier een Philips Automatic draaitafel uit een radio meubel waarvan de motor vast stond.
Die is inmiddels weer gangbaar en draait ook weer.
Maar naar mijn idee te snel en hij wordt ook vrij snel behoorlijk warm
Nu zitten er 5 aansluiting op de motor waarvan de twee linker met elkaar zijn doorverbonden en aan die doorverbinding zit ook de net aansluiting.
Weet iemand of dit zo hoort want hij kan op verschillende spanningen draaien.
Aan sluit schema kan ik helaas niet vinden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

philips kennende zit er op; 2x 110V wikkeling en 1x 17V wikkeling. dat kun je gewoon nameten, de 110V wikkelingen meten ohms hetzelfde.

je kunt de voeding op de 220V hebben zitten, dus tussen 110v wikkeling nummer 2 en de 17V wikkeling in. als je 240V hebt moet die 17V wikkeling ook nog erbij gezet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Duidelijk dan staan nu de twee 110 Volt wikkelingen parallel.
Dus die gaan in serie en als hij dan te snel draait de 17 Volt wikkeling erbij zetten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Is normaal een spleetpoolmotor; hogere spanning maakt niet uit voor toerental. (wel voor de temperatuur en levensduur uiteraard... :) )
Meten is weten. Stroboscoopschijf even uitprinten en erop leggen..
(en een 50Hz lichtbron zien te vinden... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 30 april 2016 17:06:55 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je hebt ook nog heel speciale, die je in enkele cassetterecorders tegen komt. Daar zit nog een extra wikkeling op die dient als trafo voor de (transistor)schakeling.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

De 110V kan ook juist zijn. De motor staat dan over de 110V wikkeling van de voedingstrafo van het radiodeel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Even ter aanvulling van onze Testman, hier schematische weergave.
Let wel op dat de wikkelingen in de juiste wikkelrichting zitten.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
maartenbakker

Golden Member

En om het helemaal zeker te weten: even typenummer vermelden (aan de onderkant van het deck of onder het plateau). Documentatie is meestal aardig te vinden, zelfs al staan de aansluitingen er niet altijd bij.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 april 2016 18:43:19 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Inderdaad aan de onderkant van het deck 22 GC 036/51

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com