Rare vraag over een 3 fase motor

Heb me mss verkeerd uitgedrukt of verkeer verstaan : de wikkelingen zijn ALLE 6 1.5 ohm.
Om zeker te zijn heb ik ook nog eens getest met een andere multimeter , dan zijn ze ALLE 6 2ohm.
Waarschijnlijk kunnen men multimeters niet zo een lage ohm weerstand meten.

Ik ga morgen eens proberen om de linkse bundel (6draden 3 spoelen) aan te sluiten in ster , als ik dan dezelfde stroomwaardes meet, zal hij zeker (denk ik) moeten aangesloten worden zoals ik eerst dacht: 1 wikkeling van bundel 1 in serie met 1 wikkeling van bundel 2 (dit 3 maal) en dan in ster?
Dank marc

GJ_

Moderator

Op 1 mei 2016 13:52:22 schreef rew: Ik blijf bij "waarschijnlijk dahlander" en dan horen op 380 in ster er twee wikkelingen in serie, hetgeen m.i. ook de hoge stroom verklaart.

LS motoren met twaalf aansluitingen zijn, zoals ik al vrijwel zeker wist te weten, altijd twee toeren motoren met gescheiden wikkelingen.

Ik bedoel zo

http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/bonhomme001/Knipsel2_zps5vxvdkzh.jpg

En dus zo aansluiten? :

http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/bonhomme001/motor1_zpsqynil3zx.jpeg

Of toch maar zo ???

http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/bonhomme001/Knipsel3_zpshgnuetvp.jpg

[Bericht gewijzigd door bonhomme op zondag 1 mei 2016 17:35:34 (20%)

pamwikkeling

Special Member

Ik denk dat de enige oplossing hier is de motor openen en met een DC bron en kompas gaan meten welke wikkeling waar ligt.

Het is perfect mogelijk een dahlander motor te maken die op twee spanningen kan werken. En je hebt inderdaad 12 aansluitdraden nodig.
In praktijk komt dit type motor zelden voor.

Op 1 mei 2016 12:46:42 schreef WJC:
@HD 13: Ik lees dat als 6,6 kW en 9 pk bij 2910 tpm, en 5,15 kW en 7 pk bij 1465 tpm.

Je hebt gelijk, niet goed gekeken.
Motor zit wel heel netjas in z'n toerentallen.

Op 2 mei 2016 00:39:44 schreef pamwikkeling:
...
Het is perfect mogelijk een dahlander motor te maken die op twee spanningen kan werken. En je hebt inderdaad 12 aansluitdraden nodig.
In praktijk komt dit type motor zelden voor.

Da's juist, maar die spanningen verhouden zich dan toch 1:2 in plaats van 1:√3? Zoals 200/400V of 230/460V. Als je de ene op 3x230V en de andere op 3x400V voedt, ligt in het eerste geval de (nullast)stroom erg hoog en in het andere geval is er sprake van veldverzwakking.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Hmm. Ik geloof dat de dahlander truuk extra-goed werkt als je van ster naar driehoek kan schakelen. Dat is "gebruikelijk". Maar volgens mij moet je, als je alle 12 draden beschikbaar hebt, hetzelfde kunnen doen in de tegengestelde configuratie. Het kan zijn dat er dan veel meer aansluitingen gewisseld moeten worden, zodat het met oude technologie zelden gebruikt werd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 2 mei 2016 00:39:44 schreef pamwikkeling: In praktijk komt dit type motor zelden voor.

Juist. En omdat dit toch echt een standaard LS motor lijkt te zijn ga ik nog steeds uit van geen dahlander maar van gewoon twee gescheiden wikkelingen.

dan blijft m.i. toch de vraag: Hoe kan die 50A komen als de motor bedoeld is om gewoon 230V over de wikkelingen te hebben?

Anderzijds.. Als bonhomme gewoon drie willekeurige wikkelingen heeft genomen en die willekeurig in ster heeft aangesloten is de kans iets van 6/6 * 2/5 * 1/4 = 10% dat ie drie wikkelingen van dezelfde snelheid heeft genomen. En als je dan een willekeurige sterschakeling maakt is volgens mij de kans 1/4 dat het goed is. Volgens mij is "veel stroom" een verschijnsel bij vrijwel alle foute aansluitmethoden. En "goed draaien" krijg je denk ik in iets van 50% van de gevallen omdat je twee fases hebt aangesloten die bij mekaar horen, en die overrulen dan de derde die verkeerd is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

Is het mogelijk enkele foto's van de binnenzijde van de motor te maken ?

Wat is of was de applicatie van de motor ?

@ Sparkz : als je 12 aansluitingen op een dahlander hebt, kan je deze
als "dual voltage" motor gebruiken, en dan is de spanningsverhouding inderdaad 1 op 2 en niet 1 op wortel 3.
Daar heb je volkomen gelijk in.

Maar anderzijds bestaan er ook dahlander motoren met 9 aansluitdraden waarbij het laagste toerental ster / driehoek schakelbaar is. Hier is de spanningverhouding wel gelijk aan 1 op wortel 3.

Maak je inwendig in de motor echter geen verbindingen en laat je dus alle winding uitlopers naar buiten komen, dan kan je de spoelen voor het hoog toerental ook in dubbel driehoek schakelen.
Dus voor gebruik bij 380V staat het hoog toerental in dubbel ster en voor gebruik bij 220V staat het hoog toerental in dubbel driehoek.

Maar zoals gezegd dit komt zelden voor.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op maandag 2 mei 2016 11:28:12 (77%)

En er staan her en der nog merktekens op de uitlopers, daar moet met wat logica toch ook wat uit te halen zijn?

YES! Met vele uurtjes meten met de amperetang en vele wikkelingen om te draaien en te testen heb ik hem aan de praat gekregen!
Heb dus wel 1 wikkeling van draadbundel 1 in serie moeten zetten met 1 wikkeling van bundel 2 , en dit 3 keer en dan in ster gezet,
had in het begin telkens verschillende waardes van stroom tussen de 3 fasen en op het eind had ik 15amp-20amp-27amp , heb dan is geprobeerd om sommige wikkelingen om te draaien tot ik uitkwam op 3 x 3amp onbelast. (tis eem motor van een vleesmolen)
Om belast te proberen (had geen vlees liggen) hebben we een zak potgrond erin gegooid en dan verbruikt hij 3 x 6 ampères (wat goed is denk ik).
Motor is direct op snelheid (denk 1400toeren) en bolt mooi uit en wordt niet warm.

Allemaal bedankt om mee te helpen denken!
Groeten Marc

GJ_

Moderator

Dan is het kennelijk toch een heel speciale uitvoering van een dahlander.
Had ik ongelijk :-(

edit;
GLOEIENDE....
Het staat er gewoon met grote letters op: "Polumschaltbar", dat is domweg een ander woord voor dahlander :-( :-(

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 2 mei 2016 14:16:57 (42%)

Bonnehomme, fijn dat je hem lopend hebt!

Wel apart zo'n motor met twee toeren in een vleesmolen. Bij dit vermogen spreekt men dan van een vleeswolf, maar ik ken er geen die effectief met twee toeren werken. Heeft eigenlijk ook geen zin, bij een te laag toerental 'versmeerd' het vlees, bij een te hoog toerental kan de worm breken. En ze starten relatief onbelast, het wordt pas spannend als het vlees er in gaat. Al met al heel geen 'rare' vraag!

GJ, het verschil zit denk in het begrip 'Dahlandermotor' en 'Dahlanderschakeling'.

De Dahlandermotor heeft een interne doorverbinding, waardoor je hem alleen als Dahlandermotor kunt gebruiken (9 aansluitingen).

Een motor zoals deze met twee gescheiden wikkelkringen en alle 12 uitlopers naar buiten, kun je dus onder andere in een externe Dahlanderschakeling plaatsen.

Tenminste, als ik zo de Duitse wiki eens teruglees: https://de.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor

En het verklaard mogelijk de nickname van Pamwikkeling, een variant op de Dahlanderschakeling, uitgevonden door Gordon Hindle Rawcliffe (Pool Amplutide Modulatie).