Itho afzuigunit CVE ECO-fan 2 uitgevallen

Hallo Forumleden,

Vanochtend ontdekte ik dat ik vanuit de badkamer de Itho afzuiging niet op hoog kon zetten met de RF-afstandsbediening.
Ook met 2 andere afstandsbedieningen was de installatie niet op hoog te zetten.
Toen gecontroleerd bij de installatie zelf of de ventilator wel liep in de laagstand: niets te horen.
Inmiddels heb ik geprobeerd de RF-bediening opnieuw aan te melden, maar dat werkt niet: de ventilator draait niet zo te horen.
Trouwens ik verwacht ook dat, wanneer het contact tussen RF-afstandsbediening en installatie verloren gaat, de ventilator wel blijft draaien zoals laatst ingesteld.

Ik heb de unit nog niet open gehad, maar ik zou graag wat tips ontvangen waar het vaker fout gaat bij deze installatie zodat ik gericht kan zoeken.

Ik hoor graag reacties.
Groet,
Magnetron

Als de afstandsbediening uitvalt of iets maakt dat niet uit inderdaad bij draadloos.

Staat er spanning op de Itho box?

Ik soldeer op gas :P.

Heb zojuist toch maar spanning gechecked: ja er staat 220 op WCD.
Als er 220V op de unit staat zou de fan toch moeten draaien, onafhankelijk van een ingestelde stand (1,2,3, of zandloper)?
Ik vrees dat er in de unit iets is overleden: RF-onvanger, regelprint, motor?
Unit is niet zo makkelijk toegankelijk. Morgen ga ik verder zoeken.
Maar misschien zijn er typische componenten die bij deze Itho vaker het loodje leggen. Voor tips daarover houd ik me aanbevolen.

grappig, van de week een nieuwe in handen gehad waar op stond dat er al 1 miljoen van waren verkocht. dacht nog als er eco opstaat gaan ze doorgaans sneller stuk en is 1/6 van dat aantal de 2e unit al ondertussen :P

ik vermoed dat de unit een slechte hulpvoeding heeft op de stuurprint, dat is een klacht die tegenwoordig meer standaard is. dus geen garantie meer, dan de unit open halen en de print meten. dat is wrs voeding, ontvanger, en motorsturing in 1..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze heeft het 10 jaar gedaan.
Zijn er schema's?

Shiptronic

Overleden

Rotte (motor)condensator kan ook reden zijn dat de motor niet meer aanloopt.

Tot de reparatie zou ik de steker eruit laten !!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 1 mei 2016 21:11:40 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Die dingen hebben een BLDC motor, dus een motor C zal het niet zijn. Een Ctje in de voeding kan natuurlijk altijd.

[attachment=0][attachment=1][attachment=0][attachment=1][attachment=0]Heb de afzuiging uitgebouwd en ben gaan meten aan op de print.
Daar is gelijkspanning 300V op de elco aanwezig.
Op de trafo is primair 230 aanwezig maar secondair meet ik niets.
Had 9V moeten staan.
Testman heeft het dus weer bij het rechte eind.

Type trafo (moeilijk af te lezen van de zijkant)ongeveer:
Type EI 30/10.5
BV 030.7233 OR
250 V
9V 1VA
Mij vraag is nu even: de trafo zal niet kapot zijn, toch, maar de componenten daar direct achter?
Er volgen o.a. een paar Zener diodes enz.

Zal nog een paar foto's uploaden, maar zou al graag willen of het wel zin heeft om de trafo uit te solderen.

de trafo zal wel stuk zijn, kan zijn door sluiting in bijv een elco of spanningsregelaar achter de trafo, maar het komt ook vaker voor dat deze trafo's krap zijn gekozen en gewoon stukgaan.

de 4 dioden op rij onder de print is de brugcel, die meet ook maar door. ik zou sowiso de elco vervangen, 10 jaar op de klok is toch al best veel. ook de elco van de motorregeling zelf, als die later nog stuk gaat kan de motor regeling zelf stukgaan en wordt het wel een nieuwe print met wat pech.

al met al ben je met 10 euro aan onderdelen een heel eind, de print zal meer over de 200 euro kosten..

trafo's zijn er nog zat, even de maten opnemen, en let op de soldeerpen afstanden in de print. https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=trafo+9v+1va

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, vast bedankt voor de snelle reactie.

Dan zal ik maar beginnen om de trafo los te maken en door te meten.
De 4 diodes op rij naast elkaar zijn, denk ik, op de printplaat niet goed door te meten?
Met de 1e elco bedoel je vast de bruine van 25V 220uF.
Bedoel je met de elco van de motor regeling de andere bruine van 63V 22uF? Toch niet de grote blauwe?

De print is toch niet zo duur als jij zegt? Ik dacht dat ik complete eco-fan's 2 te koop had zien staan voor €150-160.

[Bericht gewijzigd door Magnetron op dinsdag 3 mei 2016 13:15:57 (14%)

valt mee dan, doorgaans zijn die printen als reserve deel zeker 2/3 van een nieuwe unit.

de elco's zijn de ronde blauwe dingen. die voor de motorregeling zal 400-450V zijn en de andere een 25V werkspanning.

de diodes gewoon laten zitten, anders overlijden ze al van het lossolderen en vastsolderen. op diodestand meten, tussen de ~400-700 is goed..

als de grote elco een 105 graden model is, kan hij nog wat jaren mee als het niet te warm wordt in die ruimte waar de print zit gemonteerd. als het een 85 graden model is, zou ik hem meteen vervangen nu hij toch open ligt. ook de fan zelf ontdoen van stof is niet onverstandig. als de fans schoon zijn gaan de lagers langer mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, ik ken die 2 blauwe condensatoren, maar kende hun functies op deze print niet goed
Maar naar die 2 (eerder genoemde) bruine elco's hoef ik niet om te kijken?
Ik heb de afzuiging na 5 jaar bedrijfstijd (2011) al eens schoongemaakt. Toen zat er wel aanslag in, nu nauwelijks.
Bij die eerste keer zat er vast nog stof van de bouw bij.

ja die bruin/ blauwe ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de 4 diodes doorgemeten.
Alle 4 geven ze 0.57V in voorwaartse richting.
Echter, in sperrichting meet ik 3x 1.43V en 1x0.99V.
Is hier iets over te zeggen?

De grote (blauwe) elco is van type 105C, dus die zou nog even mee kunnen.
De verdere elco's zijn bruin van kleur.
En dan is er nog de blauwe blokvormige suppressie condensator, kan daar iets mis mee zijn?

die blauwe blokcondensatoren zijn onderdeel van de netfiltering, om de storing uit de motorregeling tegen te gaan. die zullen al een stuk van hun originele capaciteit kwijt zijn geraakt, echter is dit voor de werking niet zo belangrijk.

in sper kan je zo een condensator oid meemeten in het circuit, zegt niet zoveel. dat ze gelijk meten in doorlaatrichting is al goed.

je kunt de trafo iets groter nemen, evt 1,5VA, maar let op de afmetingen dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zuigt weer af.
Testman, je had het helemaal bij het rechte eind.
De 1.0VA trafo was defect aan de primaire kant.
Duidelijk veel te heet geweest, gelet op de ingietmassa.
Vervangen door een 1.9VA exemplaar die de lokale elektronicazaak op voorraad had.
Verder nog een elco'tje vervangen.
Bedankt voor de support.

Heren,

Weet iemand op wat voor spanning de motor draait ?
Mijn print is ook al 2 keer defect gegaan.
Ik wil de print er tussenuit halen

de spanning waarop de motor werkt staat op de motor zelf, op de fanschoep kern. ik meen dat dit wel 230V was, maar de motor draait op een hogere frequentie en de 3 draden staan in driehoek, 3 wikkelingen dus. je kunt er zonder de print niet veel mee, of zelf een andere maken.

wrs liggen de fets eruit, de kans op een gare tny/lnk van de stuurvoeding is ook aanwezig..

als je een zwiep aan de fan geeft, dan zou deze soepel moeten uitlopen. zo niet werkt de motor met permanente magneten en is het een bdlc motor.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 7 mei 2017 11:14:54 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij ons stond de afzuiging ook al een paar maanden stil, steeds niet aan toegekomen. Vanavond toch maar eens gaan kijken met de multimeter.

Op de pennen van de perilex naar de PCB (aan de PCB kant) stond netjes 230V afhankelijk van de stand van de schakelaar op 1, 2 of 3 pennen. So far so good - hoewel ik had gehoopt dat ze bij het verbouwen van de keuken en 't aanleggen van nieuwe groepen misschien per ongeluk de afzuiging hadden losgegooid en vergeten weer aan te sluiten.

Zekering bekeken en gemeten met de multimeter in continuity, leek ook in orde. De PCB maar eens losgehaald van de kabels en verwijderd en toen de trafo eens bekeken en gemeten. Ene kant 14.6Ω, andere kant 3MΩ (in-circuit). Dus de trafo maar eens los gesoldeerd. Ene lant nog steeds 14.6Ω, andere kant open circuit. Dus de boosdoener lijkt me duidelijk.

Op basis van de posts in dit topic besloten deze jongen (EAN 4016138516517) te bestellen bij Conrad. Die komt ergens deze week binnen. Ik zal 'm op de print solderen en mijn bevindingen hier posten.

Wat plaatjes:

Stofnest :X

Slecht leesbare opdruk

Trafo gedesoldeerd

Secundaire zijde: 14.6Ω

Primaire zijde: Open circuit

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery. -- Roses are red Violets are blue, Unexpected '{' on line 32. -- Over mij

Hmmm, en nu ik nog eens goed kijk en mijn bril op heb zie ik dat de trafo ook een remspoor heeft achtergelaten :o

Excuus voor de nieuwe post, ik mocht max. 5 bestanden toevoegen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery. -- Roses are red Violets are blue, Unexpected '{' on line 32. -- Over mij

die bloktrafo's gaan weleens stuk, maar voor de zekerheid zou ik eens meten op de brugcel plus en min. kan zijn dat een elco oid in sluiting begint te vallen en de trafo heeft meegenomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kun je me vertellen wáár ik zou moeten meten en wát ik zou moeten meten / zien? Welke is de brugcel en welke elco's zou ik moeten checken?

Edit: Ah, even gegoogled, brugcel is natuurlijk een "FULL BRIDGE RECTIFIAH!!!1" (/Mehdi) :+ Zeg dat dan :P Eens kijken hoe ik die doormeet zonder spanning op de PCB. Meten op zolder, 'in-circuit' in de afzuiging, gaat 'm niet worden; ik kan amper bij 't ding als 'ie op z'n plek hangt :X Eruit schroeven was al een uitdaging...

Ik heb ze gisteren even bekeken en de elco's hebben geen bult en zijn allemaal 105°. Ik heb wel een zwikkie elco's op voorraad liggen, maar ik geloof niet dat ik de situatie daar mee verbeter :X

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery. -- Roses are red Violets are blue, Unexpected '{' on line 32. -- Over mij

ok, dit is natuurlijk minder leuk, maar je kan ook op marktplaats gewoon een wat recentere CVE kopen voor eenpaar tientjes.
Zoals met de pcb hier wat hoger in dit topic. Die hebben überhaubt geen trafo meer en zijn nog een stuk zuiniger. Die dingen staan toch 24-7 aan...

Op 2 november 2021 09:07:34 schreef testman:
maar voor de zekerheid zou ik eens meten op de brugcel plus en min.

Ik kan eigenlijk geen brugcel / full bridge rectifier vinden? :X

Dit is de print voor- en achterkant. Waarbij ik de achterkant 'geflipped' heb (a-la Big Clive :+ ) zodat de troughholes corresponderen.

Waar zou volgens jou de brugcel zitten en welke punten zou ik dan moeten meten? De 2 blauwe rechthoekige blokken lijken in ieder geval geen brugcellen, want maar 2 pinnen ipv de 4 die ik dan zou verwachten (L/N/+/-).

Edit: AH! Ik zie 'm! :D Rechts boven, links langs de blauwe elco, een ronde brugcel. Ik zocht een vierkante a-la zoiets. Onder de zekering, rechts, rond, zwart! Got it! Nu nog eens bedenken hoe ik die zonder de print onder spanning te zetten kan testen... Ik heb wel een signaalgenerator (JDS6600-60M) die ik een golf van 50Hz zou kunnen laten genereren, maar geen 230V... ik meen 5V of 20V max. uit mijn hoofd.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery. -- Roses are red Violets are blue, Unexpected '{' on line 32. -- Over mij