miele vaatwasser g858

na lekkage reparatie (drukwachter op circulatiepomp lek) en circulatiepomp die vast zat, nu een lekvrije vaatwasser.
alleen als ik `m nu aanzet krijg ik na een paar minuten de storing water toevoer/afvoer.
in het begin lijkt alles goed te gaan, pomp eerst af dan pakt ie goed water pompt dan vervolgens goed rond.
de fout komt als de circulatiepomp een keer of 6 rondgepompt heeft.
als ie in storing is en ik druk op de vlotter dan pomt ie meteen af.
ik heb ook gemeten of de drukwachter goed schakeld, en dat doet ie.

wat kan ik nog meer controleren,

mvg

rob

Water toevoer/afvoer kan twee dingen zijn: Of pompt niet goed af of detecteert geen watertoevoer. Controleer eerst door de kogel uit de pompkamer te halen of deze dan wel goed afpompt ( zie gebruiksaanwijzing)

ik ken eenzelfde probleem wat nog speelt, echter is daar geen lekkage geweest. op verschillende punten in het programma kan er een melding komen van een aan/afvoer error. altijd staat er dan water in de machine, je zou dan zeggen een probleem met afpompen. echter na een reset pompt de machine meteen goed af. de stalen kogel tegen het teruglopen van afpompwater in de afvoer onderin de lekbak kan alleen als geheel eruit blijkbaar, ding is ook al vervangen maar hielp niet. machine is de G 665 van een 12 jaar geleden. wrs eenzelfde machine als van ts..

van een andere miele machine van dezelfde leeftijd die dit probleem had jaren terug, zat er toen een bijna niet te zien stukje appelsteel in de afvoer pompschoep. dat bleef toen steeds de storing veroorzaken. kijk dus goed in de afvoerpompschoep, evt het water daar eruit halen met een vaatdoek zodat je het goed kunt zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hij pompt zeer goed af zoals het moet bij het starten van een programma en als ie in storing is en ik dan op de vlotter druk, dan gaat ie ook meteen afpompen.

of ie de watertoevoer wel of niet detecteert weet ik niet , wel denk ik dat ie voldoende water pakt en ook netjes stopt als ie genoeg water heeft,

afvoerpomp en circulatiepomp is er helemaal uit geweest en zijn helemaal schoongemaakt,

het lijkt sterk op hetzelfde probleem als die g665 van testman.

wat kan ik nog testen,

mvg

rob

@TS: hoe heb je het lek thv de drukwachter "gerepareerd" ? Je zegt dat de drukwachter schakelt: wellicht heb je dat niet gemeten terwijl de circulatiepomp draait maar door er zelf op te blazen ? Zoals jij het gedrag van uw vaatwasser omschrijft lijkt het alsof het gesloten signaal van de drukwachter niet binnenkomt op de besturing dus ofwel schakelt de drukwachter niet (vandaar mijn eerste vraag) ofwel heb je te maken met een kabelbreuk in de de bedrading van de drukwachter naar de besturing. Succes !

ik heb er een andere gebruikte drukwachter op gezet en met een multimeter eraan de machine laten draaien (zie foto), en dan kun je zien dat ie goed schakelt, in het begin lijkt alles goed te gaan maar na een keer of 8 rond pompen van de circulatiepomp krijg ik dan de foutmelding .

wat is de makkelijkste manier om de bedrading te controleren (pennen in de stekker geeft misschien een bepaalde waarde),

ook lees ik weleens dat de machine gereset moet worden, is dat ook zo ?

mvg

rob

Ik meen dat als de drukwachter niet aangesloten (toen ik aan het meten was) is het opstarten ook normaal verloopt en dan na 8 keer rondpompen in de fout schiet

Gr Rob

de bedrading in de deur scharnier kan ook een breuk hebben. een stukje fruitsteeltje oid in de pomp kan deze klachten ook veroorzaken. de pomp goed schoonmaken en nazien op iets wat erin zit en af en toe klem kan gaan zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De pomp heb ik er helemaal uit gehad, ook de circulatiepomp en Zijn helemaal schoon, ook het labyrint maar schoon gemaakt morgen de draden controleren

gr Rob

Rob, misschien een domme vraag maar ben je zeker dat je de krokodillenklemmen op de 2 buitenste klemmen van de drukwachter hebt aangesloten (daar waar ook de bedrading naar de besturing op komt te zitten). Er zijn namelijk verschillende soorten drukwachters: die van ons hebben 3 klemmen en de 2 buitenste zijn normaal open contacten. Ik vind het persoonlijk een vreemd verhaal dat na het vervangen van een lekkende drukwachter er plots een nieuw probleem optreedt. Heb je de lekkende drukwachter nog ? Zoja, wil je eens proberen als je de fout ook met de lekkende drukwachter krijgt ?

Ivm testen bedrading: ik meet altijd met alle bedrading gemonteerd. Op die manier zie je de controlespanning opkomen en bij een gesloten contact terug naar nul gaan. Je kan wat isolatie van de bedrading wegsnijden en daarna terug intapen. Ik heb destijds ondervonden dat Ohms meten minder betrouwbaar is dan meten op spanning.

Het is begonnen met de storing waterafvoer toevoer, toen ik onder de machine keek zag ik water. De drukwachter lekte(NIET VEEL), toch maar een andere er op gezet en ik dacht daarmee is het probleem opgelost, maar de storing bleef, na inspectie van de lekkende drukwachter bleek dat ie nog wel goed schakeld. Dus door de storing is bij toeval dit lek aan het licht gekomen. (Met de oude laten draaien is geen verschil)
Afvoerpomp encriculatiepomp ook schoongemaakt
Kan het aan het labyrint gelegen hebben? Heb ik nu ook goed schoongemaakt.
Ik ga alles weer in elkaar zetten en kijken wat ie doet.

De draden heb ik vanaf de printplaat in de deur gemeten en zijn goed.

Of de klemmen goed zitten, geen druk is open contact wel druk gesloten contact, dat is wat ik meet,

Als ik de stekker die normaal op de drukwachter doorverbind om te testen werkt dat?

Mvg Rob

de drukwachter die op de pomp zit, schakelt de verwarming in, niet genoeg druk dan verwarmt het ding niet.

ik heb dit ook meegemaakt met een miele g658 meen ik. drukwater lekte water door een lek rubber membraam. vervangen, maar ook de stekkers op de print onder het hars reservoir bleken nogal groen uitgeslagen van lekkage, die hangen ook bijna op de lekbakplaat. stekkers eraf en draad aan de print gesoldeerd, want verbinding was rot door het vocht.

er zitten 2 pressostaten in meen ik, als er 1 niet goed werkt ben je er al. de contacten in die dingen schakelen geen vermogen en zijn open, je hebt vaker slechte contacten, 1e keer schakelen is dan wel 0 ohm, maar de 2e maal heb je dan 90ohm, wisselt steeds weer. zo krijg je ook vage storingen. ik heb dat ook gehad in de wasmachine, centrifugeren werd steeds slechter, wat ook kwam door een slecht contact in de pressostaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ga `m weer in zover in elkaar zetten dat ik `m kan laten draaien en kijken wat ie nu doet, dat wordt zondag pas.

ik kom er zeker nog op terug

mvg

rob

Als afpompen geen probleem is ga dan het watertoevoer eens controleren.Het kan een slecht werkende flow meter zin is sommige modellen

waar het water binnenkomt zit een soort waaiertje , ga ik ook controleren,

mvg

rob

Als de drukwachter gelekt heeft dan is nu de elektronica defect bij deze storing.
er is een smd weerstandje defect bij de ingang waar de stekker van de drukwachter zit.

ga ik naar kijken , welke waarde is die, of staat dat in het schema dat in de deur zit,

mvg

rob

ik dacht van 490 ohm,goed kijken en meten ,deze is waarschijnlijk opgeblazen.
maak anders een foto.

die onder de rode cirkel kan ik gewoon door te meten 10 ohm , , die in de rode cirkel niet, is dat ook een weerstand? weerstandwaarde is niet te meten oneindig hoog,

mvg

rob

Dit is de weerstand die defect is,als je geluk heb dan is er achter niet meer defect gegaan.
Vervang deze als eerste en probeer het dan opnieuw.

Kan je de waarde nog wel lezen?
Ik dacht van 490 ohm anders moet ik in de rommel bak zoeken of die er nog in zit.

Nee de waarde is 4k7
er staat 472 op

die van mij is niet meer te lezen, ik ga er een 4k7 in doen en kijken wat ie doet,

mvg

rob

De weerstand ging vaker defect door verkeerd schakelen van de pressostaat. Vervang hem, 4k7 is volgensl mij ok.