AKai video receiverAA-v10 SL defect

Ik heb al jaren een Akai AA-V10 sl audio video receiver met wat kuren. Als ik m aanzette deed ie t vaak niet en soms ook wel. Meestal een klap linksachter en dan deed ie t verder de hele dag prima. Omdat het probleem erger werd heb ik m opengemaakt en doorgesoldeerd, maar kon echter niets vinden. Ook viel er raar klein zwart poreus blokje uit de receiver waar ik de lokatie en functie niet van kan herleiden. Echter nu helemaal geen versterking meer , heeeel zachtjes hoor ik dat er wel ontvangst is, en ook een poef op de speakers maar geen geluid meer! Ik vermoed dus het versterker eindtrap blok ic nu echt kapot is. Heb al een nieuwe eindtrap besteld, maar kan iemand de functie en lokatie van het zwarte blokje verklaren dat er uit viel toen ik de receiver op zijn kant uit elkaar schroefde??

*hier heb ik geen app voor nodig
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
If you want to succeed, double your failure rate.

Het is hooguit 0,5 cm bij 0,5 cm

*hier heb ik geen app voor nodig

Nee het is wel hard , lijkt van koolstof maar is toch niet geleidend, maar wel poreus en brokkelt makkelijk af

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 4 mei 2016 12:06:39 (20%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Kun je ook nog even een SCHERPE foto posten? ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Afstandshoudertje of dempertje misschien?

Wel interessant een YamahAkai receiver. Ik gok dat het Yamaha moet zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die blokjes kunnen wel degelijk gaan geleiden.
Heb hier een redelijk verse HK receiver staan, die rooksignalen gaf.
Puur dat zon stom blokje afstandhoudertje was gaan geleiden en het HDMI boar
oprookte.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het is een akai.. Foutje... Maar niemand weet dus waar het voor diende... Mmm.. Mijn versterker doet 't nog steeds niet en ik vermoed dat 't blokje er niets mee te maken heeft.. Ik heb weinig ervaring met repareren van versterkers maar wel al twee keer de eindtrap vervangen van autoradio en andere vintage Sansui casceiver. En was ook de storing.. Nu denk ik ook. Maar hoe meet je nu makkelijk of de eindtrap kapot is ? Of iets daarvoor zonder schema?

*hier heb ik geen app voor nodig

je hebt er niet toevallig 2 jumpers uitgehaald die achterop in de equalizer ingang/uitgang zaten?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee alleen het blok met ic sloeg voorover en pas later vastgezet met draaddje om verdere inwendig schade te voorkomen, maar helaas.. Ik denk dat er inwendig breuk is ontstaan...en al was. Al die ic eindtrappen blokken gaan kapot vroeg of laat, door de extreme vermogens en uitzetten krimpen door warmte denk ik.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Sloeg voorover? Met een draadje vastgezet?

Dat kan een probleem zijn, maar ik weet niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als ik vrij vertaal: denk ik dat het koelblok met de eindtrap erop naar voor gekanteld (bij opheffen versterker) is en zich in de print gedrukt heeft..

groeten

Kris

UPDATE; Helaas, na vervangen van de eindtrap STK4172II geen succes. Wel een klik en poef op de speakers, maar geen geluid. Iemand nog een idee wat er bij de AKAI receivers nogal eens kapot ging? Alle zekeringen zijn goed...

*hier heb ik geen app voor nodig

gezien het probleem pas definitief werd na het nasolderen heb ik het vermoeden dat je ergens een doorverbinding hebt gemaakt die er niet hoort te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou kunnen bleek inderdaad een Tr7 per ongeluk aan 2 pootjs doorverbonden te hebben, msaar dat heeft t probleem nog niet opgelost. Hoor heel zachtjes geluid, dus de eindversterker wordt niet aangestuurd. Vermoed hier ergens een probleempje. Ook een tr10 maakt niet goed contact lijkt het

*hier heb ik geen app voor nodig

Je conclusies zijn nogal voorbarig...
Ik snap ook niet dat je zegt dat 'een tr10' niet goed contact maakt; dan soldeer je hem toch vast?

En heb je al gemeten of er geen DC op je uitgang staat op dit moment?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb de grote transistoren nagekeken, twee zijn hetzelfde TR10 en TR7 en zijn niet kapot. DE tr8 ( groene B1015) is ws. ook niet kapot. Rare is dat ik bij de eindtrap een flits van een kortsluiting vrijwam toen ik de versterker weer aansloot. Echter geen fatale sluiting, zekeringen bleken goed. Zonder belaste speaker ingeschakeld en alleen op koptelefoon. Ik dacht dat er een de vele weerstanden voor de eindtrap kapot was gegaan, maar bij nameten alle weerstanden geen defect! Ik vermoed daarom de elco's die er voor staan, een serie van 3x47uF en 2x100uF die echter niet bol staan ofzo. Maar ik heb bij vanalleswatenmeer zeer goedkoop elco's besteld ( 6 ct p.stuk!) in de buurt van deze eindtrap om ze allemaal preventief te vervangen net zoals het ic 5218 (voorversterker). Ik heb inmiddels een schema gevonden, type nr had ik niet goed vermeld het is een akai v105. Ik denk nog steeds dat het rare blokje ergens een functie had maar waar het zat weet ik dus niet.

Ik hoop wel dat de eindtrap goed is die ik had nabesteld... Ik hoor bij inschakelen nog steeds een poef en zachtjes geluid. Dus vandaar dat ik de voorversteker vermoed en de elco's.

*hier heb ik geen app voor nodig

En inmiddels netjes alles weer goed doorgesoldeerd. De volumepotentiometer was ook een probleem. De baantjes waren verbroken bij de soldeeraansluiting.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 17 mei 2016 13:00:31 (91%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 17 mei 2016 12:58:28 schreef Bart64:
DE tr8 ( groene B1015) is ws. ook niet kapot.

..want? (en je mag gewoon "waarschijnlijk" schrijven)

bij de eindtrap een flits van een kortsluiting vrijwam [...] Echter geen fatale sluiting, zekeringen bleken goed.

Dus als jij ziet dat de zekeringen goed zijn, dan zal die flits wel normaal zijn geweest en niet fataal?

[...] maar bij nameten alle weerstanden geen defect! Ik vermoed daarom de elco's die er voor staan, een serie van 3x47uF en 2x100uF die echter niet bol staan ofzo.

Ik heb niet het idee dat je echt gestructureerd aan het foutzoeken bent. Je trekt conclusies waar je ze niet moet trekken en bent in het wildeweg aan het vervangen.

Maar ik heb bij vanalleswatenmeer zeer goedkoop elco's besteld ( 6 ct p.stuk!) in de buurt van deze eindtrap om ze allemaal preventief te vervangen

Ja, vanalles preventief vervangen door goedkope rommel lijkt me een prima idee.

Ik hoor bij inschakelen nog steeds een poef en zachtjes geluid. Dus vandaar dat ik de voorversteker vermoed en de elco's.

Weer die conclusies: jij hoort een poef, en denkt "voorversterker"..? Ik denk bij poef aan misschien wel DC op je uitgang (hoewel dat zeker niet hoeft), maar de vraag daaromtrent negeer je voor het gemak:

Op 17 mei 2016 08:42:54 schreef Jochem:
En heb je al gemeten of er geen DC op je uitgang staat op dit moment?

If you want to succeed, double your failure rate.

als je flitsen hebt, gezien, dan is er iets 'verdwenen', 'ontploft', andere functie gekregen,....

receivers flitsen niet, dat doen enkel de flitslampen in cameras of strobos.
als een transistor flitst... dan is die waarschijnlijk kapot.
je kan dan wel nog de 2 diodes meten met je multimeter (0.6V tussen B/E en B/C) maar dat garandeerd niet dat die nog wel functioneerd naar behoren.
als weerstanden flitsen... tja, die doen dat niet, die roken.
elco's flitsen ook niet, als ze zo willen reageren, laten ze ook van zich 'horen'.

een printbaan, die durft wel eens gloeilampje spelen en dan flitsen ze ook. het schone is dan wel dat die printbaan er niet meer is. de componenten/behuizing in de buurt ervan zijn dan wel van een laagje verdampt koper voorzien.

ik zou van energieleverancier veranderen, want waarschijnlijk krijg je verkeerde electriciteit binnen en werkt die akai daardoor niet goed. jij krijgt flits electronen, en je moet de gewone hebben in receivers (kon het echt niet laten om ook zo een aanname te doen zonder enige metingen die dat staven)

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 17 mei 2016 14:45:39 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Haha ik heb al een groene energieleverancier, misschien dat het de boerenstroom is.... maar goed. WEl puur ..Ja, goed ik ga pas weer verder als ik die condensatoren heb vervangen. Nieuwe zijn toch beter dan oude... En met het schema erbij kan ik beter meten waarom ik geen eindversterking meer heb. Maar in een andere thread bleek ook ergens dat er in het protectiecircuit een 220 uf condensator verlopen was. De zgn FR weerstanden van ongeveer 10 ohm zijn ook intact.. ik vermoed dus toch een rotte elco in de buurt van de eindtrap. En ja die flits was echt vreemd, ik zag hem voor mijn ogen plaatsvinden bij de weerstanden voor de eindtrap en elco's maar vreemdgenoeg kon ik geen brandvlekje vinden of iets dergelijks... het was ws een weerstand die ik vergeten was vast te solderen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Weet iemand waar ik goedkoop meerdere verschillende transistors kan bestellen online ergens goedkoop?

Ik heb nl defecte transistors gevonden die het probleem veroorzaken... na terugzetten oude eindtrap had ik weer zacht geluid en na aanraken van de TR 11 en TR 12 hoorde ik dat er weer versterking was...dat langzaam weer wegstierf

Ik kan wel goedoop op Ebay of Aliexpress sites vinden in China maar daar moet ik gelijk per 10 of 15 bestellen.

Het gaat om

2 x sc2603 (603 alleen op transistor vermeld)
2 x 2sa1317
2 x 2sd1302

2 x D1406

En eventueel

1 x D612K
1 x D1015

*hier heb ik geen app voor nodig