aansluiten luidsprekers op tv

jerome

Golden Member

Als de tv dan toch open moet zou ik er liever twee jack's proberen aanbouwen, die de originele set uitschakelt bij het inpluggen van een externe box met vergelijkbare weerstand als de originele wel te verstaan. Zou niet voor een pc luidsprekertje kiezen als je de lage tonen er ook bij wil. Als ik verlof heb ga ik het zo bij mijn hardhorige moeder uitvoeren. Heeft hetzelfde toestel en dat geluid laat idd te wensen over.

Begrijpelijke keuze van de TS. Het geluid van die moderne platte TV's is vaak zeer slecht. Ik begrijp niet erg dat moderne TV fabrikanten dit toch ook belangrijke onderdeel van deze media zo bewust verwaarlozen. En niemand op een paar mensen na dan kan het ook maar iets schelen. Mijn samsung smart tv heb ik met een optisch kabeltje aan mijn versterker met redelijk knappe boxen zitten. Dat werkt goed alleen moet je het volume met een andere remote regelen. Niet heel handig inderdaad.

Er is een generatie zwart wit tv's geweest waar er serieus veel aandacht besteed werd aan de geluidskwaliteit. Een stevige houten tv kast met goede kwaliteits- luidspreker en een redelijk knap versterkertje met een pcl 186 oid. Tegenwoordig kost het maken van een knappe versterker echt helemaal niets meer. Maar blijkbaar toch te veel moeite. Op zo'n hele dure TV moet het blijkbaar brak en gammel en vervelend worden uitgevoerd.

PS: Donder die pc speakertjes ook gelijk maar weg. Haal bij de kringloop voor weinig een paar grote lelijke boxen en koppel die achter een simpel versterkertje wat je weer zoals boven beschreven aan je tv aansluit. Waarschijnlijk heb je dan mooie geluids-ervaring die in vergelijking met wat je nu hebt als high end klinkt

Bedoel je dat ik het zo aan moet sluiten?

maartenbakker

Golden Member

Dat zou moeten werken (op voorwaarde dat die PC-set een eigen versterker heeft maar dat hebben ze eigenlijk altijd). De gemeenschappelijke draad haal je trouwens gewoon bij 1 luidspreker weg, die hoef je niet nog eens door te verbinden. 5k is geen standaardwaarde dus daar neem je bijvoorbeeld 4k7 voor. Het is vooral zodat er bij problemen niet teveel stroom gaat lopen dus luistert niet zo nauw. Je kunt het ook zien als een grofregeling voor je volume. Als je speakerset veel te hard speelt bij lage stand van de volumeknop neem je hem bijvoorbeeld een flink stuk groter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 mei 2016 00:47:20 schreef Ex-fietser:
Ik begrijp niet erg dat moderne TV fabrikanten dit toch ook belangrijke onderdeel van deze media zo bewust verwaarlozen.

De vraag stellen is hem beantwoorden:

Niemand, op een paar mensen na dan, kan het ook maar iets schelen.

:)
Overigens ben ik wel blij met geluid zonder boembas. Want zolang mensen nog denken dat een houten box mooier klinkt dan een betonnen box omdat het hout is, hoef ik daar ook niet te gaan luisteren. Boem en meer boem.

e (hieronder): Tuurlijk is beton niet praktisch. Hout, of wat dan ook, is prima, mits het niet resoneert (boem, boem) of anderszins vervormt.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 6 mei 2016 22:40:46 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Hout kan zelfs plasticachtig klinken en andersom. Hangt maar net van de constructie af. Beton is voor veel mensen niet haalbaar dus is het wel te begrijpen dat ze hout als het beste constructiemateriaal zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat het geluid van een lcd tv niet om over naar huis te schrijven is komt vaak door het platte design en het scherm vaak onderdeel is van een compleet mediasysteem. De tv openschroeven om er externe luidsprekers op aan te sluiten kan wel maar de boel wordt er niet mooier op. Als ik voor de keuze zou staan dan kocht ik een 2.1 pc speakerset met afstandsbediening en sloot die aan op de hoofdtelefoonuitgang. Voor om en nabij de 50 euro is bij de grootste dozenschuiver van Nederland zo'n set te koop en de specs vallen niet tegen.

De tv openschroeven om er externe luidsprekers op aan te sluiten kan wel maar de boel wordt er niet mooier op

Nu heb ik gelukkig nog geen digitale ontvangst anders zou ik 4 afstandsbedieningen op tafel moeten leggen. Het is maar net wat je mooi vind.

Dat werkt niet een van de 2 min draden aansluiten. Ik heb geluid als ik het draadje van de linker dan wel rechterbox apart aansluit, maar doe ik de plus erbij van een van de 2 heb ik op een box van mijn pc-luidsprekersetje geen geluid.

Ik zei al eerder dat ik een weerstand meet van 4ohm tussen de twee min-polen van de tv luidsprekers. Heeft dat er iets mee te maken dat ik op de 2e box geen geluid krijg. Ik durf het niet te proberen om de 2 min polen van de tv-speakers aan elkaar te knopen.

[Bericht gewijzigd door fe2o3 op vrijdag 6 mei 2016 14:00:15 (17%)

pa3gws

Golden Member

Op 5 mei 2016 15:41:55 schreef fe2o3:
uitgang voor de koptelefoon kun je het geluid niet regelen met de afstandsbediening.

Volgens de handleiding kan dat in het menu geluid van de TV wel.

4.1.3• Volume hoofdtelefoon Hiermee wijzigt u het volume van de hoofdtelefoon.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Ik heb al jaren het geluid van de tv via mijn stereoversterker met behoorlijke boxen lopen.
Daarom ben ik het met @ronny530 eens, gewoon een goede versterker met 2 fatsoenlijke luidsprekers op de koptelefoonaansluiting aansluiten.

De 4 afstandsbedieningen die bij mij op tafel liggen (tv, satellietontvanger, versterker en mediaplayer) storen mij helemaal niet.
Een keer heb ik me laten verleiden door een all-in-one afstandsbediening van Logitech te kopen. Dat maakte de bediening van al die apparaten alleen nog 3 keer zo ingewikkeld met alle menu's waar je doorheen moest scrollen. Die ligt nu werkeloos in de kast.

Na een paar dagen weet je niet beter; voor een andere zender op de tv moet je doosje A pakken en om het geluid te regelen doosje B.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

tja, sinds de komst van platte tv's werd het geluid steeds meer bal. ik heb van m'n tv's nog geen 10 minuten de ingebouwde versterker gebruikt, meteen al de versterker eraan met losse speakers wat veel beter klinkt. de geluidswaarneming is ook beter met de speakers verder uit elkaar..

overigens zat in m'n eerste tv al de optie om in het menu in te kunnen stellen dat het geluid op de cinch uitgang variabel was of vast. de koptelefoonuitgang, die is vaak apart regelbaar in het geluid menu..

via scart, is altijd vast niveau geluid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste mensen, allemaal goed bedoelt hoor jullie meningen, maar dan ben ik vrees ik nu te eigenwijs voor ;)
Maar weet iemand de oplossing voor wat ik al eerder zei:

Dat werkt niet een van de 2 min draden aansluiten. Ik heb geluid als ik het draadje van de linker dan wel rechterbox apart aansluit, maar doe ik de plus erbij van een van de 2 heb ik op een box van mijn pc-luidsprekersetje geen geluid.

Arco

Special Member

Omdat je zegt dat er 4 Ohm tussen de twee mindraden zit, denk ik dat je de boel verkeerd hebt aangesloten. Zijn de andere twee draden niet de min?
De gemeenschappelijke pool hoeft niet direct de pool met '-' erop te zijn (bij de speaker zelf), kan ook dat ze andersom zitten...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 6 mei 2016 19:37:06 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de schema's hier niet. Maar voor een technisch knappe oplossing vervang je de beide luidsprekers in jouw TV door twee weerstandjes van 5 Ohm 5 watt ofzo.

Afhankelijk van de trafo impedantie plaats je parallel of in serie met die weerstandjes een klein audio trafo'tje zoals je die in die kleine japanse radio'tjes bijvoorbeeld kunt vinden. De secondaire zijde van de trafo's breng je dan naar de ingang van een versterker. Dat kunnen van die rottige actieve luidsprekerboxjes zijn. Maar ook een knappe versterker met goede boxen.

Audiofielen vinden dit niks omdat de trafo'tjes niet ideaal zijn.
Maar de verbetering in geluid vergeleken met hetgeen je nu hebt zal wel zodanig zijn dat dit de moeite waard is.

De oplossing kost weinig is makkelijk te doen en zeer veilig. Ook storingen t.g.v. bijvoorbeeld aardlussen kunnen niet optreden.

Als kind had ik iets dergelijk jarenlang tussen een k9 en een biampli van philips geknutseld. Het werkte zeer goed. Vanwege de hoge uitgangspanningen uit tv versterker was dit ook de enige mogelijke veilige manier.

RAAF12

Golden Member

Op 6 mei 2016 19:37:29 schreef Ex-fietser:
Als kind had ik iets dergelijk jarenlang tussen een k9 en een biampli van philips geknutseld. Het werkte zeer goed. Vanwege de hoge uitgangspanningen uit tv versterker was dit ook de enige mogelijke veilige manier.

Er zat al een audiotrafo in de K9....

@Raaf12r

Eerlijk gezegd weet ik het niet exact meer. Als 14 jarige had ik dat toen geknutseld. Misschien zat ik wel buiten die trafo om ofzo.

In die TV's zat dacht ik ook een schakelvoeding die zorgde dat een kant van het chassis aan het net hing. Je kreeg tenminste atijd een opdonder als je de antenne kabel aan wilde sluiten.

Hoe dan ook. Ik had had toen het idee om het probleem op deze manier op te lossen. En achteraf in geheel geen fout idee eigenlijk. Ik heb heel wat jaar plezier gehad van een vol tv geluid uit twee grote door mijn vader gebouwde boxen (van het philips luidspreker boekje) en de twee klasse A (met 2 x EL84) eindversterker.

Toen met ouderwetse simpele componenten. Een trieste drie watt output uit die el84. En geen stereo maar dubbel mono. Maar toch een geluid dat echt vele malen beter was dan dat wat mijn huidige samsung smart tv uit zijn spreeuwen kistje knettert.

Omdat je zegt dat er 4 Ohm tussen de twee mindraden zit, denk ik dat je de boel verkeerd hebt aangesloten. Zijn de andere twee draden niet de min?
De gemeenschappelijke pool hoeft niet direct de pool met '-' erop te zijn (bij de speaker zelf), kan ook dat ze andersom zitten...

Zou best eens kunnen arco, ik vond het ook heel vreemd dat ik soms zowat geen weerstand meten. Ik weet niet meer waar tussen +rechts en -links of + en +.
Als de gemeenschappelijke pool niet direct de pool met - is aan beide kanten dan geloof ik wel dat ik het verkeerd aan kan sluiten.

Ik ga eens op zoek naar zo'n audio trafootjes.

Heel erg bedankt voor al jullie hulp tot dusver.

Arco

Special Member

Waarschijnlijk zitten de twee plussen van de speakers dan aan elkaar. (voor de werking in de tv maakt 't toch niets uit.)
Dus massa van de boxjes aan de twee samengevoegde draden in de tv zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De versterkers hebben een samengestelde massa en een pc speakersetje heeft die ook. Als de luidspreker draden in één connector samenkomen dan zijn de middelste draden vaak massa en de buitenste draden L+ en R+. Je kunt niet klakkeloos de draden aansluiten want dan wordt er één uitgang van de versterker kortgesloten en zal na wat pogingen defect gaan met als gevolg dat de tv in storing gaat. Als het setje ook nog eens een ingebouwde versterker heeft dan gaat het ding bij wat hoger volume overstuur want het ingangsignaal is veel te hoog.

Ik meet tussen de - van de linker speaker en de + van de rechter speaker 0 ohm. Nu heb ik voor de zekerheid maar 4 weerstanden er tussen gezet en nu werken allebei mijn boxen van mijn pc-luidsprekerset.

Ik durf dit nog niet urenlang te testen dus mijn vraag is of dit op deze manier veilig aan kan sluiten.

Klopt niet want je hebt een plus en een min aan massa gelegd. Maak eens een foto van de luidspreker connector wellicht is aan de kleur van de draden iets te zien.

Kijk maar op de foto's ik kan het zelf ook amper geloven

maartenbakker

Golden Member

Je blaast er dankzij de weerstanden niets mee op, maar er zal ook niets van het stereobeeld kloppen.

Nog eens naar het schema gekeken blijkt dat het rechterkanaal in tegenfase aan de versterker wordt toegevoerd.

De enige makkelijke oplossing is om trafo'tjes te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."