PM2718 'n' in display: moet opnieuw gecalibreerd worden

Hallo,

Nadat ik in mijn Philips PM2718 meter de platte knoopcel (3V) die op de print zit had vervangen, geeft hij nu aan in het display dat hij opnieuw gekalibreerd moet worden (laatste digit geeft 'n').

Volgens de summiere (en incomplete) manual die ik op het web vond, moet ik achterop 2 puntjes kortsluiten en hem dan aanzetten. Maar dit werkt niet, hij blijft 'n' geven.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
Alvast veel dank,

-Philip.

Arco

Special Member

Wat ik zo lees zou dat toch moeten werken. Wel goed kortgesloten gehouden tijdens opstarten? Is de batterij goed/maakt kontakt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, en ja, ik meet 3v op de print.

En als ik hem dan dus aanzet met die aansluitingen kortgesloten, verschijnt 'c' als laatste digit.
Dit blijft zo. Tot ik hem uitzet.
Zet ik hem daarna weer aan, zegt hij weer 'n'

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 mei 2016 22:01:09 (73%)

Shiptronic

Overleden

Moeten er verder geen handelingen uitgevoerd worden ? link naar de handleiding is ook wel handig.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 6 mei 2016 21:29:03 (30%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zie hier de (incomplete) manual: (maar betere kan ik niet vinden)

http://pvdm.xs4all.nl/dump/philips_pm2618_pm2718_meter_calibration_sm.…

edit: andere url.

[Bericht gewijzigd door pvdm op vrijdag 6 mei 2016 22:07:55 (37%)

blackdog

Golden Member

Hi pvdm

Lijkt me handig dat je die link hier weer weg haalt, zie plaatje.

http://www.bramcam.nl/Diversen/FOUT.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Lijkt toch of de backup batterij niet werkt. Die 3v meet je in 't apparaat als 'ie uit staat?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Vreemd,
Jammer dat er nergens schema's of SM te downloaden zijn. (schematheek heeft 'm wel, als dat tenminste niet ook die 3 blz. zijn... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Wil Manshande heeft heel veel manuals, ze staan niet allemaal online.
http://freeservicemanuals.info/nl/

Neem eens contact met hem op.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Met de procedure die je gevolgd hebt om in de kalibratiemode te komen simuleer je in feite een lege batterij waardoor alle correctiewaarden in RAM worden gewist.
Daarna moet je vervolgen zoals aangegeven in het korte Philips verhaal (drie blz.) dat je al gevonden hebt:

Use the following procedure for all calibration lines (zie tabel op blz. 5.9, stap 15 t/m 27).
a. Select function.
b. Select range.
c. Connect wanted input signal.
d. Press button "ZERO"

The last digit on the display shows the state of calibration.
n = No cal (error, only if RAM is replaced, of bij een lege batterij!)
C = Cal mode on
r = Calibration ready (next, dus volgende stap in de tabel uitvoeren)
F = Calibration failed (repeat).

Zonder het aanbieden van de gevraagde signalen blijft de meter na het uit- en weer aanzetten volhouden dat er gekalibreerd moet worden...

Arco

Special Member

Het blijft een onduidelijk document...
Er wordt ook gesproken over 'adjustments 6, 7, and 8' (die nergens voorkomen in het verhaal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, en wat zou "c. Connect wanted input signal." dan precies zijn?

Arco

Special Member

Ik denk dat het met een originele SM een stuk duidelijker wordt. Volgens mij ontbreken er stukken in het verhaal... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi pvdm,

De C staat duidelijk in het document je zit dan in de kalibratie mode.

Maar je zult wel iets moeten aanbieden om te kunnen kalibreren ander kan je meter geen nieuwe waarde schrijven :D

Je staat nu in de wachtstand als je hier uitgaat kom je de meter weer met een N niet gekalibreerd :(

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedoel je dat je een gekalibreerd signaal nodig hebt om de meter op te kunnen kalibreren?

Ja. kortom even bij iemand langs die de juiste spullen heeft.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

dus de volgende gekalibreerde signalen moeten aangeboden worden als ik de SM goed lees:

1000mV ±0,001%
10V ±0,001%
100V ±0,001%
10 V~ 60 Hz ±0,01%
100 V~ 60 Hz ±0,01%

10 kHz square wave ±0,02% > 1 Vpp < 10 Vpp or sine wave
100 kHz square wave ±0,02% > 1 Vpp < 10 Vpp
or sine wave

1 kΩ±0,0l%
10 kΩ±0,0l%
100 kΩ±0,0l%
1 MΩ±0,01%
10 MΩ±0,01%

20 mA ±0,2%
2 A ±0,2%
20 mA~ 60 Hz ±0,2%

Dat is nogal wat. Tsja, waar vind je die?

Ik heb het geprobeerd met de 10V wissel 60 Hz, want dat kan ik zelf maken met voldoende significantie.
Maar dan nog werkt de procedure niet, na 'zero' drukken is die 10V de nieuwe nulwaarde. Blijkbaar staat hij nog niet goed in kalibratiemode. Ik heb wel een 'c' in het display

Hmm nu geeft hij 'Err' bij drukken op 'zero' of 2x shift

Hee, het lukt me nu om op 10V range een correcte kalibratie te doen: in het display staat dan 10.00r
Maar hoe ik dat moet opslaan, is onduidelijk. Als ik een andere function kies, of het apparaat uit zet, komt hij weer op met die 'n' van not calibrated.

-edit- ik vermoed dat ik de hele kalibaratiereeks van alle funties moet afmaken en dat hij dan pas opslaat. pfff.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 mei 2016 22:02:44 (44%)

Hi pvdm,

Je bent een stukje verder lees ik het is niet zo dat je alle spanningen stromen en weerstanden voor de calibratie moet hebben.
Zoveel instelling (adjustments)zitten niet in je meter :)
Maar je moet inderdaad de gehele calibratie procedure afmaken.

Als je zeg een keer per jaar wil controleren of je meter nog in top conditie is dan zul je alle bereiken moeten controleren dit in verband met de verzwakkers.

Je heb een spanningsbron nodig 3.72Volt en een 10MOhm weerstand en een uA metertje.
Ik heb gisteren lopen piekeren hoe ik dit gedaan heb maar het is nog niet boven komen borrelen :+ ik wil vandaag een poging doen om het manual op te zoeken heb even geduld ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi pvdm,

Ik heb morgen middag weer even een moment om te kijken.
Maar ik heb hier zo'n 450Kg aan data boeken vakliteratuur en manuals dus het kost even tijd.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk,

Geen probleem, doe rustig aan. Ik hoor wel.
Bedankt alvast.

Philip.

Ik heb ondertussen de volgende (user) manual gevonden:

http://pvdm.xs4all.nl/dump/PM2718.pdf

Helaas staat daar niet de calibratieprocedure in.