Alternate triggering HMO Scope

Hi,

Al enige tijd probeer ik twee kanalen tegelijkertijd getriggerd te krijgen, maar het lukt me niet. Ik kan nergens een ALT of CHOPP optie vinden. In het Trigger Source Menu kan ik kiezen voor Ch1 of Ch2.
Zijn er HMO gebruikers die raad weten??

Alvast mijn zeer hartelijke dank!

Hewlett

Honourable Member

Op beide kanalen kun je een signaal aanbieden. Je trigger source zet je op 1 van de 2 kanalen en de scoop zal bij een trigger beide kanalen zichtbaar maken. Je digitale scoop sampled beide kananel continu gegeven de tijdbasis instelling. ALT en CHOP komen uit de analoge scoop wereld en zijn bij een digitale scoop niet van toepassing.

Je digitale scoop heeft slechts 1 tijdbasis, sommige analoge scopen hebben er meerdere; een Tek 7844 dual beam bijvoorbeeld kan met twee 7B92A plugins 4 keer een onafhangekelijk tijdbasis weergeven, dat zijn uitzonderingen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Bij een trigger maakt de scope slechts dát kanaal zichtbaar, waarop ik de Trigger Source heb gezet. Zoals op de eerdergeplaatste foto, een blokgolf van 6 kHz. op Ch. 1 en een blokgolf van 10 kHz op Ch. 2. Zet ik de Trigger Source op 1, dan is kanaal 2 niet getriggerd en vice versa.
Er zijn scopes die weldegelijk een soort van Alternate hebben, zie foto:

Dit is wat ik op mijn HMO1212 ook zou willen zien.

Shiptronic

Overleden

Kan je in het eerste plaatje niet gewoon kanaal 2 erbij aan zetten , of mis ik iets ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hewlett

Honourable Member

Nee, je Hameg triggered maar op 1 kanaal en laat beide kanalen zien. Dat is logisch. Heb je het andere kanaal wel aangezet?
Ja, er zijn een aantal Chinese fabrikanten die met digitale scopen een analoge scoop naboodsen om de boel voor hun beter verkoopbaar te houden :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 7 mei 2016 16:34:19 schreef Shiptronic:
Kan je in het eerste plaatje niet gewoon kanaal 2 erbij aan zetten , of mis ik iets ?

Neen, je kunt maar 1 kanaal tegelijkertijd in het Triggermenu aanzetten. Dus je kunt de signalen alleen apart bekijken. Zodra bijv. het signaal op kanaal 2 een veelvoud is van dat op kanaal 1, trigert 'ie wél. Bijvoorbeeld, 10k op kan. 1 en 20 of 30k op kan. 2. Zodra er maar 1 Hz. verschil is, gaat 'ie lopen.

Op 7 mei 2016 16:35:10 schreef Hewlett:
Nee, je Hameg triggered maar op 1 kanaal en laat beide kanalen zien. Dat is logisch. Heb je het andere kanaal wel aangezet?
Ja, er zijn een aantal Chinese fabrikanten die met digitale scopen een analoge scoop naboodsen om de boel voor hun beter verkoopbaar te houden :-)

Beide kanalen staan aan: boven Geel, onder Blauw. ;-)

Shiptronic

Overleden

Ik snap het nog niet, 1e plaatje je triggert op kanaal 1 , ok en je hebt een trace. volgens mij hoef je dan alleen kanaal 2 nog maar aan te zetten volgens mij staat die nu uit ( ken de scoop niet , maar knopje bij horizontal CH2 indrukken ?)

[edit] ik begin het te berijpen.

Of er staat DC op de scoop, maar waarschijnlijk een snelle blokgolf waardoor je 2 strepen bij kanaal 2 ziet.

dan moet je de tijdbasis aanpassen en korter zetten. en dan zal het probleem komen waar ik ook weleens tegen aanloop, waarom kam je voor kanaal 1 en 2 geen verschillende tijd basis instellen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 7 mei 2016 17:37:49 (41%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hewlett

Honourable Member

Gevalletje user error, geeft niks hoor :-)

Hier zie een HMO3054 in actie met 2 van de 4 kanalen actief, kanaal 2 en 4 worden beide gevoed door elk een HP3325A signaal generator. Kanaal 2 laat een 1Mhz blokgolf zien, kanaal 2 een 6Mhz sinus. Trigger staat op kanaal 2.

en hier nog eentje waarbij kanaal 4 op 50khz staat. Trigger staat nu op kanaal 4.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

TS, wat je wil kan niet met jouw scoop. Punt.
Jouw scoop heeft maar één tijdsbasis, wat jij wil heeft twee ontafhankelijke tijdsbasissen nodig.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dank voor je reply. Heb hetzelfde gedaan met mijn scoop en dit werkt. Nu weet ik niet wat ik voorheen fout heb gedaan... Ik zal daar nog eens goed over nadenken ;-)

Hoe save je trouwens de screenshot zonder Menu rechts in beeld?

[Bericht gewijzigd door Mathieu Verhorst op zaterdag 7 mei 2016 19:26:49 (14%)

Shiptronic

Overleden

Op 7 mei 2016 16:27:45 schreef Mathieu Verhorst:. Zoals op de eerdergeplaatste foto, een blokgolf van 6 kHz. op Ch. 1 en een blokgolf van 10 kHz op Ch. 2. Zet ik de Trigger Source op 1, dan is kanaal 2 niet getriggerd en vice versa.
.

Dat zou toch moeten lukken , maar iets zegt me dat het signaal op kanaal 2 toch een stuk hoger in frequentie ligt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hewlett

Honourable Member

Mooi dat het is gelukt. Die zgn alt-mode van sommige digitale scoop vendors is gewoon een gevalletje marketing.

Zonder rechter menu balk gaat door in het hoofdmenu op de onderste softkey te drukken, de zgn return key; de scoop gaat dan in full screen mode. Ik maak mijn screenshots via het LAN en niet met een USB stick, wellicht dat dat nog verschil maakt, want dan heb je dat screenshot menu niet...

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
miedema

Golden Member

Ha Hewlett,

Wat voor software gebruik je om via LAN screenshots van je HMO te maken?
En werkt dat voor alle Hameg / R&S scopes? (zoals de 1202 van TS)

groet, Gertjan.

Hewlett

Honourable Member

Ha Gertjan,

Mijn scoop heeft een ingebouwde webserver en ik kan via de browser het een en ander aan de scoop instellen o.a. ook een screenshot maken. Ik neem aan dat dat met alle Hameg apparatuur zo is waar een LAN poort op zit, bij een HMO3xxx scoop is dat standaard zo, althans ik kan mij niet herinneren een LAN poort optie gekocht te hebben.

Groet,

Hessel

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
miedema

Golden Member

Ha Hewlett,

Netjes! Dat is een veel elegantere oplossing dan daar weer een programma voor te moeten installeren!
En die software van fabrikanten is vaak ook nog eens vele honderden MB's....

Ik ga eens uitzoeken of de (meer budget) HMO12xx serie ook een ingebouwde webserver heeft.
Wellicht kan Mathieu daar meer over vertellen...

groet, Gertjan.

De 1212 is via LAN te koppelen aan een router. Althans, dit heb ik in de manual gezien, maar ik heb me er (nog) niet in verdiept. Ik heb de scope nog maar kort en ben nog niet eens op de helft van mijn ontdekkingsreis ;-)

Op 7 mei 2016 19:41:30 schreef Hewlett:
Mooi dat het is gelukt. Die zgn alt-mode van sommige digitale scoop vendors is gewoon een gevalletje marketing.

Zonder rechter menu balk gaat door in het hoofdmenu op de onderste softkey te drukken, de zgn return key; de scoop gaat dan in full screen mode. Ik maak mijn screenshots via het LAN en niet met een USB stick, wellicht dat dat nog verschil maakt, want dan heb je dat screenshot menu niet...

Niet te vroeg juichen... Wat gebeurt er bij jouw scope wanneer je kanaal 4 niet op 50, maar 51 kHz. zet? Bij mij triggert hij kanaal 1 dan niet meer. 1 mHz is een veelvoud van 50 kHz. vandaar de trigger.

Hewlett

Honourable Member

Dat kan wel degelijk. Hier een plaatje met een 188kHz blokgolf op kanaal 2 en een 51kHz sinus op kanaal 4, de trigger staat op kanaal 4.

Nog een plaatje met een sinus van 3.5MHz op kanaal 4 en een blok van 1Mhz op kanaal 2, trigger op kanaal 2.

Uiteraard is het grote voordeel van een digitale scoop dat je een geheugen hebt. Om deze in de tijd ongerelateerde signalen stabiel te laten zien moet je de acquisitie stop zetten, dan kun je ook inzoomen; ook op signalen die niet aan elkaar gerelateerd zijn. Dat is logisch. Bij een analoge scoop kan dat niet :-) Er zitten geen voordelen aan een analoge scoop, ook niet aan alt trigger, daar moet je gewoon aan wennen. Bij een analoge scoop kun je ook geen signalen laten zien waarbij het ene signaal heel langzaam is en het andere signaal heel snel, dat kan alleen met een echte dual beam CRT, dat kan niet met een single trace CRT met alt-triggering.

Edit:
Nog twee plaatjes met een 1Mhz blok en 8kHz zaagtand.

Dezelde acquisitie, maar dan ingezoomed op de blokgolf waarbij de frequentie van de zaagtand niet bepaald kan worden omdat daarvoor minstens 1 periode op het scherm voor nodig is.

[Bericht gewijzigd door Hewlett op zaterdag 7 mei 2016 22:21:49 (13%)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Wanneer ik "Single" activeer, wordt elk gemeten signaal zichtbaar. Dit is geen 'triggeren' maar 'bevriezen'. Dan kijk ik als het ware niet meer naar een video, maar naar een foto. Een verandering van signaal wordt dan niet zichtbaar, totdat ik weer op "Single" druk.
Het opslaan van (complexe) signalen in (veel) geheugen is prachtig en zinvol, maar het gelijktijdig kunnen bekijken van 'live' signalen d.m.v. chop of alt is dat ook.
Dat zal vast de reden zijn dat bijvoorbeeld Agilent Alternate triggering toepast op haar (duurdere) scopes.

Hewlett

Honourable Member

Ja, maar het nut van die alt-triggering is maar heel beperkt. Er is namelijk maar 1 tijdbasis, de signalen die je tegelijk wilt bekijken zullen altijd ongeveer even snel moeten zijn. Kijk maar, op dat plaatje die jij gelinked hebt van die digitale GWInstek scoop met alt-triggering wordt er een 1MHz en een 775kHz signaal getoond, die twee signalen zijn welliswaar niet tijd relelateerd maar wel van dezelfde orde van grootte en die kunnnen dus met dezelfde tijdbasis instelling getoond worden. Voor signalen die in frequentie een order van grootte of nog meer verschillen is die analoge scoop emulatie zinloos.

Digitale scopen zoals je Hameg moet je anders gebruiken.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb vandaag ook mijn Hameg scoop aan twee generatoren gehangen.
Er vind alleen triggering plaats, als er een relatie is tussen de twee aangeboden signalen.
Dus 1 en 2 Khz staat gewoon voor beide kanalen stil, maar 1Khz en 3,35Khz kan je vergeten.

Mijn scoop is de 400Mhz versie, Hewlett heeft de 500Mhz versie als ik het goed heb.
Ik heb over de triggering ook al eens iets geschreven of gevraagt hier op het forum omdat ik ook gewend was aan mijn analoge Philips scoop
met zijn alternate triggering, wat ik zeer handig vond.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Ik gebruik mijn HMO3522 (de 350MHz versie) al jaren en dan ook nog dagelijks en ik heb nog nooit zo'n trigger probleem gehad. Maar ik heb ook nog nooit niet gerelateerde signalen geprobeerd weer te geven. Ik zou ook niet weten waarom ik dat zou willen. (anders dan om met een scoop te spelen) Als ik meer kanalen gebruik gaat het nu juist altijd om die relatie. Dat is de enige reden waarom ik 2 kanalen gebruik.

Het is niet moeilijk dingen te zoeken die niet werken. Zo kun je het nog spannender maken. Een 2 MHz op de trigger ingang, een 3Hz signaal op kanaal 1 en 300MHz op kanaal 2. Dat zal vast niet lukken maar of dat nu zo erg is ? ;-)

Voor ongerelateerde signalen kun je mogelijk roll mode gebruiken. Ik gebruik dat veel bij fout zoeken (maar dan altijd met maar 1 kanaal)

Single shot is niet wat jij denkt. Run/stop wel. Single shot is iets wat ik erg veel gebruik. Daarbij stel je de trigger in op een speciaal signaal. Dan zie je geen trace tot dat aan de trigger voorwaarde is voldaan. Dan geeft hij dat weer en stopt met meten. Zo kun je bv runts of bepaalde transients of aberraties zoeken. Maar ook ideaal om bv de inrush current van een voeding te meten (met een stroomprobe)

Ik heb er nog steeds geen spijt van mijn Hameg en ik ben niet snel tevreden mbt scoops. Ik heb een Rigol gehad en ik ben blijkbaar de enige die dat een ongelofelijk waardeloos $%&^ding vond. Het enige wat ik bij mijn Hameg wat onhandig vind is dat beide kanalen de bediening knoppen moeten delen. Ik ben er nu aan gewend maar ik had hier laatst een Tek DPO voor reparatie gehad welke wel per kanaal eigen knoppen had en dat is toch wel prettig ( ik vond overigens dat die scoop ook een heel fijn user interface had maar hij was wel veel breder dan mijn Hameg)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Uff zeg een digitale scoop en triggerproblemen. De triggerschakeling dook volgens mij voor het eerst op in scopes van tek net na de oorlog. Voor de triggerschakeling gaven scopes een lopend beeld weer dat je moest stabiliseren door aan de zaagtand oscillator te draaien.

Omdat dat nogal lastig was heeft men dus de triggerschakeling bedacht. Een soort van comperator die op het toegevoerde signaal telkens het zelfde punt zoekt en dan een startseintje geeft aan de zaagtant oscillator. Op dat seintje gaat die dan het beeld schrijven. En dat doet hij elke keer opnieuw. Op die manier wordt er een stabiel plaatje van het ingangssignaal getoont. Gewoon door het elke keer te herschrijven. Bij een kso (die geen geheugen heeft) was dat de enige manier om een beeld te genereren.

Dat hele trigger gedoe is eigenlijk helemaal niet nodig met een digitale scoop. Ik loop ook altijd te knoeien met digitale scoops. Soms zit je te kijken naar een plaatje dat er allang niet meer is. Gewoon omdat er geen trigger impuls is geweest wordt het beeld niet ververst ofzo. Het zal wel ouderwets zijn maar ik vind dat hoogst irritant.

Eigenlijk zouden ze de scoop zo moeten maken het beeld als een soort van film langs komt. Een beetje zoals de hart monitors die je wel op tv ziet. The device that does bleep zeg maar.

Valt je signaal weg dan krijg je meteen een flatliner. Heb meerdere kanalen met totaal verschillende frequenties dan worden alle signalen gewoon zichtbaar zoals ze werkelijk zijn. Met een ouderwetse getriggerde scoop is het dus echt onmogelijk om op twee of meer kanalen totaal verschillende frequenties weer te geven.
Dat kan alleen op een echte dual beam scoop met dubbele tijdbasis en triggercircuits. Maar dan praat je ook over twee onafhankelijke scoops in een.
Met alternate trigger kun je wel iets realiseren. Je schakelt dan het trigger signaal wisslend tussen de kanalen. Maar dat heeft beperkingen en werkt niet altijd even lekker.

Het is jammer dat ze in moderne digitale scoops blijkbaar het ouderwetse trigger systeem proberen te imiteren met de beperkingen ervan. En dat terwijl de moderne digitale geheugentechnologie zoveel andere extra perspectieven bied.

Maar misschien zijn die mogelijkheden er wel maar weet ik het niet of doe ik het niet goed. De moderne digitale tek op mijn werk kun je zo zetten dat hij niet triggerd. Alleen werkt het ook weer niet echt prettig. Mmm, als ik weer op de zaak ben ga ik toch eens wat dingen uitproberen met die scoop.

fred101

Golden Member

Eigenlijk zouden ze de scoop zo moeten maken het beeld als een soort van film langs komt. Een beetje zoals de hart monitors die je wel op tv ziet. The device that does bleep zeg maar.

Dat kan mijn Hameg HMO (Roll-mode).
Tek was idd de uitvinder van het trigger concept.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs