Alternate triggering HMO Scope

Op 8 mei 2016 23:37:16 schreef fred101:
Ik heb een Rigol gehad en ik ben blijkbaar de enige die dat een ongelofelijk waardeloos $%&^ding vond.

Nee hoor...

This is the world we know best, the world of madness

Goedemorgen!

Heb nog een vraag: Klopt het dat je bij de HMO serie niet kunt zien of de VOLTS/DIV en/of TIME/DIV knoppen in de stand 1-2-5 of continu staat?
Dus dat je dit pas waarneemt zodra je aan de betreffende knoppen draait?

Ehm, je tijdbasis instelling staat toch gewoon linksboven in het scherm en de Volt/DIV staat toch gewoon links onderin voor CH1 en midden onderin voor CH2?!

Misschien is het verstandig om eens de handleiding van je scoop door te lezen, want dit is toch wel heel basale kennis!

Als je gaat werken met een HMO, dan moet je eigenlijk gewoon het hele bedieningsconcept van analoge oscilloscopen vergeten. De draaiknoppen zelf op de HMO hebben geen aanduiding. Alles wordt op het scherm aangegeven.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op maandag 9 mei 2016 10:47:32 (28%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
blackdog

Golden Member

Hi Mathieu,

Volgens mijn Hameg scoop is het zoals je aangeeft.
Met als uitzondering dat je het ook kan zien aan de gevoeligheids waarde als deze niet mooi is afgerond op 1,2,5.
Met daar weer de uitzondering op als hij wel op de "fine" stand staat en dan zeg precies op 500mV of andere waarde van de gevoeligheids instelling.

Je zal voortdurend moeten blijven opletten, toen ik van de week nog zoals ik hier op het forum heb laten weten over de "Smooth" functie
die mij verkeerde waarde gaf.
De moderne meetinstrumenten zijn zeer complexe apparaten en je moet je hoofd er bij houden.
De processortijd in jouw bovenkamer moet verdeeld worden over de instrumenten die je aan het bedienen bent en je te testen object.
Ik heb niet voor niets meetapparatuur die simpel van opbouw zijn, ook al heb ik een voeding die digitaal te programmeren is,
gebruik ik meestal voedingen die ik zelf heb gemaakt of oud prof spul die ook een uitgekiende indeling op het front heeft.

Ik vind mijn Hameg scoop prachting, maar wordt regelmatig gek dat ik maar 1 knop heb voor 4 kanalen.
Ook met het triggeren worstel ik regelmatig, te veel knoppen drukken voor ik het heb zoals ik het wil.
Er is zeer veel functionaliteit in de Hameg scoop aangebracht, en ik ben er heel blij mee, zoals ik een week geleden heb laten zien dat ik
in beeld de fase tussen de kanalen kan laten zien direct als waarde uit te lezen onder in het display.
Zeer uitgebreide probe instellingen die je zelf kan definiëren enz.
Het blijft een dubbel gevoel :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Bram,

Je hebt mijn gedachten nauwkeuriger verwoord dan ik zou kunnen ;-)

Maar ik ben, zoals ik al eerder schreef, nog bezig met een ontdekkingsreis met dit fraaie meetinstrument en probeer hetgeen in de handleiding wordt uiteengezet zelf op de scope in praktijk te brengen. Hetzelfde traject heb ik gevolgd met mijn HMS3010 en met succes!

Fijne dag,
Mathieu

Op 9 mei 2016 10:45:36 schreef MNM(tm):
Ehm, je tijdbasis instelling staat toch gewoon linksboven in het scherm en de Volt/DIV staat toch gewoon links onderin voor CH1 en midden onderin voor CH2?!

Is juist, maar niet is te zien of de knop op 'coarse' of 'fine' staat. Dit wordt pas duidelijk zodra je eraan draait...

Vandaag de HMO1212 eens aan m'n discone antenne gekoppeld en in FFT mode gekeken. Verrassend is de gevoeligheid van de scope tot ver in het UHF bereik ;-)
De 'paal' in het midden is de frequentie van PI4NOS 430.175 mHz.

Dit is 119.050 mHz de approach frequentie op Schiphol:

[Bericht gewijzigd door Mathieu Verhorst op woensdag 18 mei 2016 11:39:05 (14%)

Op 9 mei 2016 12:18:32 schreef Mathieu Verhorst:
[...]

Is juist, maar niet is te zien of de knop op 'coarse' of 'fine' staat. Dit wordt pas duidelijk zodra je eraan draait...

Huh? De draaiknop van mijn HMO gedraagt zich 'dynamisch': langzaam draaien = fine, snel draaien is coarse.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik vind het "alternate trigger" (als ie inderdaad bestaat) een gevaarlijke. Die zou je kunnen verleiden tot het veronderstellen van een tijd-relatie tussen de twee signalen die er niet is.... Ik vind het fijn dat m'n scoop de relatie tussen de twee geselecteerde signalen laat zien. Asl ik op de ene trigger en de andere staat van hot naar her te dansen, dan moet ik op "run/stop" drukken om hem rustig te bestuderen. Maar dan heb ik er bewust voor gekozen om hem op een bepaald moment te bevriezen en dan naar de situatie op dat moment te gaan kijken.

De ouderwetse "alt/chop" mode selectie was om oude CRT scoops te kunnen gebruiken zowel in hoge snelheid als op lage.

Bij lage snelheid chopt ie de elektronen straal heen en terug tussen de twee signalen. Bij hoge snelheid zet je hem op "alt" en dan doet ie eerste het ene signaal en dan wacht ie weer op een trigger alvorens het andere signaal te laten zien. Als je dat niet deed, dan kreeg je soms artefacten te zien door het choppen van de scoop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/