Welke antenne op cb?

Het is ook de 11m (27MC) vrij rustig geworden.
Af en toe is er op kanaal 13 nog wel eens een trucker te horen.

Vraag me ook af of deze nog wel zin heeft om in te bouwen, waarom kijk maar eens naar de specificaties.
Is een 12 kanaals, 0,5W en alleen AM.

De personen welke nog zendapparatuur gebruiken hier zitten in 99,9% van de gevallen op FM waardoor je deze niet kunt verstaan (uitgaande van de 11m band)
AM is meer iets wat in Amerika wordt gebruikt.

joopv

Golden Member

Oh, 12kanalen AM... Een cb setje voor de duitse markt blijkbaar.
http://www.cbmuseum.nl/Duitsland.htm

Hooguit interessant voor nostalgia / verzamelaars

rob007

Yarr, Matey!

zij het al eerder tis de moeite niet meer waard,
jammer wel want heb nog het een en ander staan hier.
en vroeger gebruikte we het nog tijdens het rijden naar vakantie adres maar daar gebruiken we nu 2/70 portos voor.
soms dan zit ik in mijn knutsel hokje en draai dan toch nog wel heel even rond ook op CB,
als er nog mensen omg. Rotterdam zijn roep je kanaal! ;-) (zal wel niet maar je weet maar nooit!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Ik wil geen zender meer in de auto.
Je mag alleen handsfree werken, maar om te praten moet je de PTT schakelaar indrukken,dus niet handsfree

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Zendamateurs en mobilofoon gebruikers zoals hulpdiensten enz. zijn van die regel uitgezonderd.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is hier niet zo belangrijk; waar het om gaat is dat het 'verbod' alleen voor telefoons geldt.

https://www.daarkunjemeethuiskomen.nl/aandacht/regels-en-boete/

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Je moet de zaken niet uit hun historisch verband rukken.
Eind jaren 70 waren de communicatie mogelijkheden bijlange na niet wat ze nu zijn. GSM was nog science fiction en mobilofoon was onbetaalbaar. Voor truckers die internationaal vervoer deden was de CB vaak het enige middel om met het thuisfront contact te houden en met de firma en de collega's.
Toen CB in onze landen legaal werd werd het een aantrekkingspool voor heel wat mensen. Radio had toen nog iets magisch. Mobiel communiceren vanuit de auto was toen ongezien bij het gewone volk.
Jammer genoeg heeft deze rage enorme ellende veroorzaakt door de radio en tv storingen die ze veroorzaakten. 27MHz is daarvoor een vrij ongunstige frequentie. De storing komt niet via de antenne, maar door rechtstreekse instraling in het middenfrequent van de tv. De ergste waren de DXers, die wilden zendamateurtje spelen zonder daarvoor de benodigde kennis te hebben. En natuurlijk ging dat niet met een legale zender, dus moest er een lineaire versterker achter die vaak de hele wijk het tv kijken of radio luisteren onmogelijk maakte.
Vaak leidde dit tot zeer heftige burenruzies.
Omdat het gros van de verwoede CBers tot de laagste sociale klasse behoorde, ging het er vaak wat ruwer aan toe dan bij de zendamateurs.
Ook zendamateurs zijn vandaag een anachronisme, maar er blijven nog een aantal onbewandelde wegen waar naar hartelust kan geëxperimenteerd worden. Voor CB dat vooral uit het voeren van gesprekken met buurtbewoners bestond is er nog weinig te beleven. De GSM heeft dit communicatiemiddel eigenlijk gewoon overbodig gemaakt.
Ik heb eens mijn ontvanger opgezet en er valt helemaal niks meer te beleven op die CB band. Misschien is dat in grote steden anders.

Een zelfbouw autoantenne zou ik afraden in verband met de redelijk grote afmetingen, de stevigheid en de veiligheid. Als je een beetje zoekt zijn er vast wel ergens tweedehands te koop op het internet.
Een antennelengte dient aangepast te zijn aan de golflengte van de te gebruiken frequentieband. Voor CB is de kortst geschikte waarde, een vertikale kwartgolf dipool. De golflengte bedraagt 11m, dus de antennelengte wordt 2,75m. Nogal groot. Commerciële CB auto-antennes zijn meestal een stuk korter. Het gebrek aan lengte wordt gecompenseerd door een spoel in de antennevoet.
Zo'n antenne is vaak uitgevoerd als een stuk verend staaldraad, met het onderste stuk opgerold als spoel. Zoiets is moeilijk zelf te maken.
Oefen wat geduld en zoek een goedkope tweedehands. Ondertussen kun je thuis met een geïmproviseerde antenne al eens luisteren of er nog wat te beleven valt. een tijdelijke antenne maak je met een stuk installatiedraad van 2.75m met een bananenfiche .Die past perfect in de antenneplug. Niet vergeten het chassis van de zender ofwel door te verbinden met de aarding van het huis, of er een draad aan te leggen van de zelfde lengte als je antenne.

Ik weet niet of hier nog verstokte CBers tusen zitten die dat kunnen beamen, maar van mijn tijd bij de RCD eind jaren 70 herinner ik me vooral dat ze bijna allemaal dezelfde voorkeur voor vrouwen hadden. Grote dikke 100kg++ slonzige familie floddertypes. Belde je 's middags om 11u30 aan de deur dan deed zo'n nijlpaard in nachtgewaad de deur open en zei steevast: Bedankt dat je me gewekt hebt, ik heb vannacht weer tot 3u zitten "tokkelen" en binnen een half uur komen de koters van school en ik moet nog aan het eten beginnen. :-)
Er waren ook rivaliserende vaak wijkgebonden CB clubs. Die gunden elkaar geen plaatsje op de band en regelmatig kwam het niet enkel verbaal tot hoogoplopende ruzies maar werden er ook raids georganiseerd waarbij het tot regelrechte vechtpartijen kwam.
En je had prostituees die via dit medium reclame maakten voor hun winkel en bezorgde moeders (en echtgenotes) die daar dan klacht tegen indienden
Eigenlijk was het meeste plezier niet via de ether, maar met de perikelen eromheen.

Prachtig geschreven groten dikken. Het geeft een mooi beeld van hoe het er indertijd aan toe ging in het wereldje van, CB'ers. Je moet van die tijd zijn anders kan je het inderdaad niet voorstellen hoe het geweest was. En maar bloemkolen ondertussen :).

Wat betreft de antenne : Niet aan beginnen om ze zelf te maken ! Gewoon 2dehands kopen.
Ik had de mijne met een vleugelmoer en een beugel op de afwateringrand boven de deur gemonteerd, zo kon ik ze in minder dan een minuut erop en eraf monteren.

joopv

Golden Member

GD generaliseert er wel lekker op los. Jammer.

Ik ben ook enkele maanden op CB aktief geweest. Ik was 16. Een hele zomervakantie in de fabriek van pa gewerkt, en van die 475 gulden een 'basisbak' gekocht.

Die basisbak had ik al snel gemodificeerd, door er een kanaaltje er bij te zetten (een opening in de kanalenschakelaar dichtgemaakt.)

De storing - die maakte ik ook met mijn 5 wattjes AM. De buurt was het zat na 4 maanden, en een vriendelijke RCD ambtenaar gaf een waarschuwing, liet me mijn Pony houden en wees me door naar de plaatselijke VERON afdeling.

Ik heb nog een handjevol qsl kaartjes. Onder andere van "Lady Ramona", met een tekening van een wulpse jongedame voorop :)

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 11 mei 2016 21:52:53 (23%)

Anoniem

Op 11 mei 2016 21:39:40 schreef joopv:
GD generaliseert er wel lekker op los. Jammer.

Waarom jammer? Ik vertel gewoon hoe ik het ervaren heb. Sommige mensen zijn zo voorspelbaar en zo stereotyp dat je hun verhaal eigenlijk al op voorhand kunt schrijven. Ik zou eigenlijk eens mijn memoires moeten uittikken.
Op een dag had ik een eitje te pellen met ene "lady snake". Ik had het kunnen weten. Terwijl ik mijn rapport aan het invullen was, vroeg ze onverwacht moet je hem eens vasthouden? En voor ik het wist lag er een 2m lange python rond mijn nek. Moest hij onverhoopt bijten, trek je dan vooral niet weg, want hij heeft heel scherpe tanden zei het mens er nog bij.

Die basisbak had ik al snel gemodificeerd, door er een kanaaltje er bij te zetten (een opening in de kanalenschakelaar dichtgemaakt.)

Dat stootte mij soms tegen de borst.
De overheid stelt een frequentieband ter beschikking voor het grote publiek.
Het aantal kanalen, de modulatiewijze en het vermogen wordt zodanig bepaald rekening houdend met zeer veel factoren om een maximale bruikbaarheid te koppelen aan een minimale overlast.
In plaats van tevreden te zijn is het eerste dat zo'n CBer doet het toestel gaan modden om er meer uit te krijgen dan waar hij recht op heeft. Met de nodige overlast tot gevolg. D
Het spijt me echt, maar in de 4 jaar dat ik bij de RCD gewerkt heb, kan ik over CBers weinig positiefs vertellen.
Ik zou het kunnen hebben over kinderen die onder de blauwe plekken zaten en die in een week niet gewassen waren en in lompen rondliepen terwijl er op de kast een nagelnieuwe President Washington stond te blinken uiteraard voorzien van een voorversterkte mike in de vorm van een adelaar.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 12 mei 2016 00:34:01 (19%)

Anoniem

Sorry dubbelpost

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 12 mei 2016 00:30:33 (98%)

Tja ik kan ook het verhaal grote dikke ook wel beamen. Al vind ik wel een beetje te generaliserend.

Ik heb ook ooit de fout gemaakt een cb bakkie te kopen. Wel een goedgekeurde. Ik meen een skiptech2000FM ofzo dat het was. 40 kanalen 4 watt. Ik had ook een machtiging gekocht. Ik meen voor 25 gulden op het postkantoor.

En geen kachels. Niet dat ik zo braaf wil zijn ofzo maar voor een kachel heb ik nooit de tijd gekregen.

Ik heb hem namelijk maar een jaar gebruikt. Ik heb best leuke gesprekken gehad met serieuze cb figuren. Een keer een soort van reddings operatie. Er was een bootje op zee met een defecte motor maar een werkende cb set. Dat bootje werd door een groep cb-ers gevolgd. Het dobberde van noord naar zuid. De eerste contacten begonnen bij Callantsoog zakten langzaam zuidwaards waarna het contact via iemand in Castricum liep en dan naar Heemskerk wijk aan zee IJmuiden enz. Raakte een contact buiten bereik dan nam een zuidelijker gelegen station het over. Op een bepaald moment kwam er een hulpdienst die het bootje van zee heeft gehaald. Er had ook nog iemand gebeld blijkbaar.

Dit ging eigenlijk heel goed en was voor mij een leuke cb ervaring.

Maar betreft de slagvelden waar grote dikken het over heeft? Ja ook die waren er. Ik heb ook ooit een keer aan een vossenjacht meegedaan. Grote vergissing. Want het waren superaso's. de elkaars auto's sloopten. Er zijn zelfs wagens het kanaal ingereden.

Vrij snel was voor mij 27mc lol er dan ook af. Ik heb toen mijn machtigingen gehaald. In een keer had ik zowel mijn C als mijn D machtiging. En het grappige was dat ik examen deed op woensdag en donderdag avond kwam er een debiel grote storm die mijn gpa antenne er af waaide. Ik heb nooit meer ge-cb'd.

Voor GroteDikken? Er waren ook wel serieuzere mensen met die 27MHz bezig waren. En leuke verbindingen waren er ook heus wel. Zo extreem als jij het verteld was het niet helemaal.

Voor de TS? Een GPA antenne is vast nog wel te koop (baco) en anders vrij simpel zelf geprutst. De antenne is wel een 5,5 meter lange spriet die zoals je begrijpt ongeschikt is voor mobiel gebruik.

Ik herinner me wel een figuur die dergelijke lange glasveterspriet achter op de bumper van zijn mini had staan. Hij reed hier zelfs mee door de tunnel en was zeer trots dat hij dan het tunneldak gepoetst had. Het duurde alleen niet lang want die spriet waren natuurlijk en gelukkig maar snel stuk. Ik heb echter nooit begrepen dat de politie hem nooit van de weg haalde. Geeft ook wel weer een beetje de asociale mentaliteit aan van deze mensen.

evdweele

Overleden

Het zijn altijd de extreme voorvallen die je je het best herinnert. Ik neem het verhaal van @GD daarom ook direct voor waar aan.
De duizenden bakkiesgebruikers die geen overlast bezorgden kwamen nergens in beeld.

Een buurman van mij repareerde en modificeerde in die tijd bakkies. Het volk dat bij hem over de vloer kwam zou ik in veel gevallen op straat liever niet tegenkomen. Schwarzenegger figuren, van top tot teen getatoeëerd, rijdend in Amerikaanse "pooierbakken" of op gepimpte Harley-Davidsons.

Bij mij in de straat zag je ook overal van die enorme lange sprieten op de daken of tegen de gevels.
In die tijd kocht ik mijn Grundig Satellit 3400 radio. Daar kon je ook 27Mc mee ontvangen. Ik schrok regelmatig van de taal die er werd uitgeslagen. En die figuren woonden bij mij aan de overkant...
Soms was het ook wel lachen om de gesprekken die er werden gevoerd. Huisvrouwen die een paar tientjes bijverdienden als de echtgenoot niet thuis was (dat nam ik tenminste aan) en afspraken maakten met hun herenbezoek.
Je hoorde in elk geval iets meer van je buurtbewoners dan tegenwoordig het geval is ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
rob007

Yarr, Matey!

Wat toen CB was is nu PC,
dat was toen op CB maar nu op PC en ook daar zijn positieve verhaaltjes over te vertellen.
het is maar wat je het meest bij blijft en dan kan ik GD wel begrijpen.
ik ben bang dat ik dan meer de positievere dingetjes er van gezien heb.
maar ik denk dat dat niet aan CB of PC licht maar aan de personen die er achter zit!
want ook zonder CB of PC gebeuren er dingetjes die verschrikkelijk zijn.
ook jij die dit nu leest hoe sta jij in het leven?
jullie hebben rond om je heen mensen,
en sommige daarvan zijn alleen maar negatief maar mag hopen dat je er ook kent die positief zijn.
laten we hopen dat jij een van die positieverts bent-
ik probeer er in ieder geval wel eentje te zijn! ;-) (kusje er op?)

ships we zijn wel HEEL erg ver of topic he!? hahahaa

dag lieve mensjes, en van af nu niet meer vergeten he? ga positief wezu!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
joopv

Golden Member

Op 12 mei 2016 00:14:36 schreef grotedikken:
[...] [...]
Dat stootte mij soms tegen de borst.

Ik vertelde dat om aan te geven dat ik geinteresseerd was in de techniek van dat apparaat.
Overigens was AM altijd al illegaal, dus een kanaaltje er bij fabrieken in het kristallen-meng-systeem maakt het niets illegaler :) (er zat een merkwaardig gaatje in het 10kHz raster van een 23 kanalen AM bakkie, tussen 22 en 23 of zo.). Dit was dus voor de legalisering met FM.

Er waren destijds ook gebruikers die met SSB werkten, voornamelijk omdat er dan niet zo gemakkelijk meegeluisterd kon worden. Aangezien ik al snel wist hoe SSB werkte wist ik dat als je "kneep" oftewel een carrier zette terwijl er iemand in SSB aan het tokkelen was (ik blijf maar even het jargon gebruiken), dat andere gebruikers dan opeens het gesprek konden meeluisteren.
Daar werden die SSB'ers zo woest over dat ik voor mijn jonge leventje begon te vrezen - ook vanwege het sociaal milieu waarin je je begeeft.

Gelukkig woonde ik in een goede buurt :-)

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Katwijk.
Mijn opa woonde in Amsterdam. In mijn vacatie logeerde ik bij hem en oma natuurlijk, meehelpen in de bouw, zak centje verdiend. Bij Loe Lap een 27mc portofoon set gekocht.
Na verloop van tijd een echte set gekocht. Tengo. 5 Watt. ssb.
Mijn verste call was met een Nederlandse missionaris in een vliegtuigje boven Peru. Met een TLC. Vastgemaakt aan het stalen balkon.
Wij verhuisden van laagbouw naar hoogbouw.
De mast voor de open dipool opgehaald bij de gemeente werf ( die was naar beneden gegooid) kabel tv en zo.
Via de balustrade met anderen, etage na etage omhoog getild. Ik stond op het dak om het laatste stukje te doen, mast woog ongeveer 50 kilo, flikkerde bijna naar beneden, broer kon me nog net vast grijpen. Mast op het dak gelegd. En de opendipool gemonteerd aan de mast. Ground dipoolen in een hoek van 70 graden geplaatst, want 75 Ohm kabel. Kabel zeker 60 meter lang.
Dezelfde bak opgepept naar 110 Watt, met een antenne op 25 meter, en 10 over 9 binnenkomen in Rotterdam.
Ik denk dat ik effectief met 20 Watt aan het rondstralen was.
Zettaggi versterker.

HEEEEEEEEEL veel Qso gemaakt met truckers in Amerika. Eigenlijk over de hele wereld.
Pobox 51 Katwijk.

In de wintertijd deed ik er eigenlijk niets mee, als het warm werd en de ionosfeer dikker werd, kwam alles weer te voorschijn.

Het was een mooie tijd.
Zou het zo weer doen.

Robert.

PS:

Dekker van de RCD heeft me nooit kunnen betrappen.
DING DONG om 2 uur in de nacht. En de spullen hingen aan een draad buiten tegen de gevel. Dus niet in het huis.
Hij heeft het 2x geprobeerd.

Hij zal wel gedacht hebben dat ik het was maar het licht was altijd uit dus hij moest raden.

Blauwe gordijnen hebben zo hun voordeel.

GD heeft - in dienst van de RCD - vermoedelijk vooral contact gehad met de voor overlast zorgende CB ers. Dus niet echt een aselecte steekproef, of vergis ik me?

Ik had ook een leuke tijd met mijn 100mW walkie talkie-tje. Ik had (niet gehinderd door enige kennis) een rare zelfgemaakte fantasie antenne hoog op het dak gezet. Ik kon met zeker 25 mensen uit de buurt praten.

Ik had daardoor overigens wel een ontzettend plat Amsterdams accent gekregen, dat dan weer wel. Is inmiddels weer goed gekomen.

Ik heb een signature dus ik ben
Anoniem

Op 12 mei 2016 09:08:28 schreef joopv:
[...]Ik vertelde dat om aan te geven dat ik geinteresseerd was in de techniek van dat apparaat.
Overigens was AM altijd al illegaal, dus een kanaaltje er bij fabrieken in het kristallen-meng-systeem maakt het niets illegaler :) (er zat een merkwaardig gaatje in het 10kHz raster van een 23 kanalen AM bakkie, tussen 22 en 23 of zo.).

Dat waren geen merkwaardige gaatjes. In Europa is de kanaalafstand op de CB band 10 kHz. Voor sommige kanalen is dit 20 kHz. Er zitten dus een 5tal verborgen kanalen tussen. Die kanalen sla je normaal gezien over met je bakje. Die kanalen zijn voorbehouden voor SRD. De meest gebruikte kanaal is 27.145 MHz. Ongeveer waar nu de 433MHz band voor gebruikt wordt. Leuk als je je garage niet open krijgt of je mooie modelvliegtuigje valt uit de lucht omdat zo'n CBer een privékanaaltje wil.

Er waren destijds ook gebruikers die met SSB werkten, voornamelijk omdat er dan niet zo gemakkelijk meegeluisterd kon worden.

Inderdaad, sommigen gebruikten SSB omdat ze dachten dat het een soort versleuteling was.
De meerwaarde van SSB zit hem in een efficienter bandbreedte gebruik en het uitschakelen van de draaggolf die met een flink gedeelte van het vermogen gaat lopen.

Daar werden die SSB'ers zo woest over dat ik voor mijn jonge leventje begon te vrezen - ook vanwege het sociaal milieu waarin je je begeeft.

Nu ja, niet alle CBers waren uitschot. Laten we zeggen dat het krapuul absoluut een CB zender moest hebben en niet omgekeerd.
Maar ik heb heel veel ellende gezien achter de nette gordijntjes van sociale woningen. Dat had niet zozeer direct een verband met de CB, maar omdat je als inspecteur vaak onaangekondigd bij de mensen binnenviel Zag je veel.
Zo was er een koppel dat twee grote honden had, maar ze gingen daar niet mee wandelen. Die beesten deden dan ook hun behoefte binnen op het vasttapijt en piesten tegen de tafelpoten.
Het rare was dat die dat niet opruimden en dat de hondendrollen tot in de zetels lagen.

Wat mij vooral opviel was dat de echte die-hard CBers meestal huisvrouwen waren.Dit in tegenstelling tot zendamateurisme dat een uitzondering daargelaten toch een typisch mannenwereldje is.
Na enige tijd waren er veel YL's die hun CB installatie wegdeden omdat ze beseften dat het een obsessie werd en dat ze hun gezin verwaarloosden.

@Flagada,
Je hebt natuurlijk gelijk, de RCD werkt enkel op basis van klacht. Er wordt dus niet pro-actief controle gedaan.
Het is dus uiteraard zo dat je hoofdzakelijk met de grootste ASO's te maken krijgt.

blackdog

Golden Member

Hi Flagada,

Wat is er mis met plat Amsterdams... ;-)

Als je wilt weten hoe het vroeger op de 27MHZ band was, kijk dan wat je tegenwoordig op de sociale media allemaal tegenkomt.
Veel korte lontjes, totale gebrek aan zelfreflectie en niet gehinderd door enige kennis van zaken waar de meeste over "praten"

Het beeld wat grotedikken schetst komt vrij goed overeen met mijn mening hierover.
Een collega van GD is ook bij mij nog op bezoek geweest, maar niet omdat ik de 27Mhz band misbruikte :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Hmm, hebben wij toch een boel lol gehad op 11 meter in de jaren '70.

@JoopV, pony cb78?
Ik zoek nog een originele mic voor zo een ding, mijn eigen museumpje.
De CB78 heb ik, bij uitstek de meest beroerde set die er gebouwd was...

Bij ons in de buurt ('t Zand NH) was het wel gezellig, geen gekkigheid.
Mijn vader (4711) was een van de eerste groep in de jaren '70. (met een pony CB72)
Naderhand tijdens het zonnevlekkenmax op 27.805 de hele wereld over gebabbeld..
Sommerkamp 340 (of 240, staat me niet meer bij) meen ik.
Ik heb nu een werkende 788DX staan, puur voor de fun..
Ding doet het ook nog leuk..

Heb er geen slechte herinneringen aan..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Dat je als CBer geen slechte herinneringen hebt kan ik me inbeelden.;-) Zij hadden de lol, en de tv en muziekliefhebbers de last.
En wie durfde te protesteren kreeg al gauw het clubje op bezoek en die hadden doorgaans een mandje muilperen mee. :-).
En dat het nogal meeviel met die storingen moet ik helaas ontkennen.
Elke CBzer die in een bebouwde kom woonde en die geen 0.5W zender had met Fm modulatie veroorzaakte overlast.
En degenen die een correcte installatie hadden kon je op de vingers van één hand tellen.
Van zodra ik een zendvermogen van een halve Watt mat, moest ik me gewoon afvragen wat de truuk was. Verborgen schakelaartje, magneetcontactje, lineair in de schouw gemetseld?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 13 mei 2016 00:02:46 (47%)

Jinny

Golden Member

Dat meld ik je net, hadden we op het platteland geen last van.
Geen tv plat bij de buren, de enige inspraak op de babyfoon was van de politieautos, en geen scheldpartijen..
12W SSB buiten TV tijd.

Nooit overlast bezorgd op 11 meter..
Maar ik praat over de jaren '70.
De jaren '80 toen het vrijgegeven was heb ik maar heel beperkt meegemaakt..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Tuurlijk, als je met je broertje en een kolonel op rust in een vuurtoren op schiermeeuwenoog woont moet ik je gelijk geven.
Maar in de steden was dat wel even anders.