Grundig MO53

Goedenavond,

Heb mijn oog laten vallen op een Grundig MO53 scoop. Zie foto.
Het zou een van de zeer weinige analoge scopes zijn met een 'digital controlled' tijdbasis.
Is aanschaf een verstandig of kan ik hem beter laten staan? Hij is zeer redelijk geprijsd.

Dank!
Mathieu

Tsja, wat wil je er mee doen is meer belangrijk. Ik kan ook een DAF vrachtauto kopen, gunstig geprijsd, maar ik heb helemaal geen vrachtauto nodig. Driekwart van de tijd zou ik leeg rond rijden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
miedema

Golden Member

Ha Mathieu,

Dat digitale heb je al in je nieuwe HMO. Dus als je er graag een analoge scoop naast wilt hebben, zou ik kiezen voor een echt klassiek analoge scoop.

Grundig staat niet echt bekend om z'n scopes, ik zou kijken naar een Hameg, of evt. een Tek.

groet, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

@2Mathieu Wat is 'verstandig' ? Checken of alles werkt bij de verkoper thuis, is het beeld mooi scherp, zitten er probe(s) bij ect.
edit
/OT
Dit is uit de amateur serie, Grundig maakte ook spul (geen scope) zoals http://www.radiomuseum.org/r/grundig_antenna_measuring_receiver_me_700…
Voordeliger dan de topmerken zoals R&S ect. en werd oa. gebruikt door kabelmaatschappijen.

Hewlett

Honourable Member

Leuke analogie met die DAF vrachtwagen. Hmmm.

Ik zeg kopen. Je kunt werkelijk nooit genoeg scopen hebben, nee echt niet :-) Altijd handig als er een andere scoop stuk is. Verstandig is het uitendelijk niet, nee dat ook niet :-) Met een extra scoop komt er altijd nog een scoop en dan is het hek van de dam. Ik heb zo snel even geteld 19 scopen waarvan 10 uit de Tek 7000 serie, ik ben dan ook niet helemaal goed bij mijn hoofd. Whahahahahaha.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Shiptronic

Overleden

Wat is redelijk geprijst? € 10 tot € 15 zou ik leuk vinden , met goede probes €25. anders zou ik hem laten staan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

2 kanalen en 50 MHz is niet fout. Als de prijs een flink stuk onder de 100 euro is, en de scoop goed is heb je best wel een redelijk iets.

miedema

Golden Member

En check even of hij alternate triggering heeft :-)

groet, Gertjan

Dank voor de (vele) reacties! Het is een 'kale' scoop, zonder probes en zonder manual(s) voor 65 euro.
Volgens de eigenaar wel regelmatig gekalibreerd. De servicemanual is, zag ik, nog wel te downloaden.
Tja, ben nu eenmaal 'gek' op meetapparatuur ;-)

Shiptronic

Overleden

het was toch 1€ per MHz?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 mei 2016 19:16:12 schreef Hewlett:
Leuke analogie met die DAF vrachtwagen. Hmmm.

Ik zeg kopen. Je kunt werkelijk nooit genoeg scopen hebben, nee echt niet :-) Altijd handig als er een andere scoop stuk is. Verstandig is het uitendelijk niet, nee dat ook niet :-) Met een extra scoop komt er altijd nog een scoop en dan is het hek van de dam. Ik heb zo snel even geteld 19 scopen waarvan 10 uit de Tek 7000 serie, ik ben dan ook niet helemaal goed bij mijn hoofd. Whahahahahaha.

Dan kan ik vast wel een exemplaar uit de Tek serie van je overnemen ;-)

Ik heb zo snel even geteld 19 scopen waarvan 10 uit de Tek 7000 serie

Hahaha. Ik dacht ik al gek was met mijn 9 scoops waarvan drie uit de tek7000 en drie uit de tek456.

Welke teks heb je?

65€ zonder probes vindt ik te duur. Er staan hier op CO regelmatig betere deals.

Ik zeg kopen. Je kunt werkelijk nooit genoeg scopen hebben, nee echt niet

Ik heb er maar 4... waaronder een DAF Vrachtwagen (TDS620 500 Mhz), maar die kocht ik defect met probes voor een prijs die alleen de 500 Mhz probes al waard waren.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 10 mei 2016 20:02:49 (60%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hewlett

Honourable Member

Ik denk ook dat 65 euro te duur is voor deze scoop zonder probes, daarnaast is een wat vreemd merk voor een scoop.

[OT]

Op 10 mei 2016 20:00:40 schreef Ex-fietser:
[...]

Hahaha. Ik dacht ik al gek was met mijn 9 scoops waarvan drie uit de tek7000 en drie uit de tek456.

Welke teks heb je?

Het is nog veel erger, ik tel verkeerd, het zijn er 11 uit 7K serie :-)
7603, 7603, 7704A, 7844 (P11 buis), 7844, 7844, 7854, 7104, 7934, 7904 (P11 buis), 7904A, DSA602, 2465A, 465B, 674A (defecte HV trafo). Rest van de machines zijn van HP/Agilent, een eenzame Philips en mijn dagelijkse Hameg HMO3054. Ik tel 25 scopen. Wha.. waanzin...!
[/OT]

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

@Hewlett

Heb jij ook nog leuke plugins?

Ik heb er een paar. Waaronder de logic analyzer + pods. Dat is geloof de D? weet ik veel + display formatter. Kan ff niet kijken welk type. Zit nu in Peru dus. Alleen werkt die niet goed. Helaas nog geen tijd om foutje er uit te halen.

Bijzondere plugins zijn altijd interessant. Zou graag de plugin om hele hoge frequenties (1G) zichtbaar te maken willen hebben. Maar als je die ziet niet te betalen. Die plugin bestaat ook uit twee delen. De plugin zelf en nog een kleiner ding dat daar weer als plugin ingaat. Past in de 7603 scoop.

Maar omdat die plugin voor mij de DAF vrachtwagen is, is hij veel te duur. Kan voor dat geld beter een moderne cheapass DSO kopen. Daar heb ik dan meer aan. Maar de plugin is wel heel leuk.

Hewlett

Honourable Member

Ik ben erg gehecht aan de 7K serie, dat heeft met mijn jongere jaren te maken en de Tek fabriek in Heerenveen. Eigenlijk is alles hier wel compleet wat 7K serie betreft, er komt niks meer bij en er gaat ook niks weg. Verder heb ik niet veel met Tektronix (zie avatar) :-).

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ik vroeg het niet om iets te kopen, overnemen of wat dan ook. Ik heb me zelfs voorgenomen om geen oude meuk meer te kopen. Soms het wel heel verleidelijk trouwens. Moet ook maar niet meer naar beurzen gaan misschien.

Maar ik vraag me gewoon af of er nu nog veel van die (bijzondere) plugins rondzweven. Vandaar.

wtt

Golden Member

Bij V&A staat een Hitachi scoop.
http://www.circuitsonline.net/aanbod/17156/meten/hitachi-oscilloscope.…

Wel een stukje tuffen, maar 'erg duur' is de scoop niet. FF de chop/alt fixen en gaan. Sowieso leuk voor de verzameling ;-)

Hewlett

Honourable Member

Sorry, ik las het verkeerd.
7K series zijn altijd relatief zeldzaam geweest, het waren dure scopen toen ze nieuw waren en stonden niet overal waar een scoop stond. Mainframes en plugins zie ik eigenlijk niet veel meer op de plekken waar ik kom (radiomarken). Jaren geleden nog wel, maar dan de langzamere mainframes. Op eBay e.d. zul je dit spul nog wel zien voor hoge prijzen, daar brandt ik mijn vingers niet aan. Ik vermoed dat de meeste spullen wel in het hobby circuit beland zijn en die spullen blijven daar liggen totdat iemand ermee ophoudt of silent key gaat. Inderdaad, het is oude meuk wat alleen maar kapot kan gaan :-)

Aan de meeste van mijn spullen ben ik door de jaren via via aan geraakt, ik heb weinig op markten gekocht.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 mei 2016 20:50:21 schreef Hewlett:
Ik denk ook dat 65 euro te duur is voor deze scoop zonder probes, daarnaast is een wat vreemd merk voor een scoop.

Dat wel. Maar als hij ook echt door Grundig ontwikkeld en gebouwd is, en zo aan het schema te zien is dat het geval, dan zal hij niet slecht zijn. Wel ben ik met je eens dat 65 euro nog vrij stevig aan de prijs is voor een wat oudere scope met deze specs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
guidob

Overleden

Op 10 mei 2016 21:31:40 schreef Ex-fietser: .... Maar ik vraag me gewoon af of er nu nog veel van die (bijzondere) plugins rondzweven. Vandaar.

<OT>

7L5+TG bijzonder? TG moet ik nog een keer kunnen afregelen (ik heb één extender en spullen voor nog één, maar niet voor nog twee). Nog een tweede 7L5 met kapotte grote knop heb ik ook nog liggen :( (fragiel prutsding met optisch wiel).

Verder zijn de 7A13 en 7A22 soms handig. Mainframes zijn 7603/7623/7704A, zes in totaal meen ik. Niet veel spannends. Er zit wel nog zo'n navy 7403/7603 bij. Voor onderdelen.

</OT>

65 euro is wat veel inderdaad. Komt niet veel voor, dus als er specifieke onderdelen nodig zijn (?), kan je ze lastig vinden. Da's met een oude philips/tek/hameg anders; die zie je vaak genoeg. Kan je een parts donor vinden als het moet.