Beko wasmachine doet niks meer.

Op 11 mei 2016 11:21:48 schreef Shiptronic:
Dit is hoe ik het meestal doe : https://www.google.nl/search?q=475440&newwindow=1&biw=1680&amp…

Een niet verbrande leest toch handiger, en door de hitte kan de kleur veranderen.

Thanks voor alle hulp. Ik ga binnenkort even langs de electraboer, ik laat jullie wel wat horen.

Mvg,
Falco

Het zou eerder 100 ohm zijn volgens deze foto's
En steek dat ic niet in een voetje zoals die daar heeft gedaan, dat ic heeft koeling nodig via de printsporen.

LDmicro user.

Op 11 mei 2016 11:23:28 schreef MGP:
Eerder 2watt denk ik, die ic's kunnen niet zoveel stroom leveren maar deze is intern begrensd volgens de datasheet.
Aan de grootte te zien zeker geen 5W.

Goed gezien MGP, ik heb het genoteerd.

En aangezien hun die ics en weerstanden ook gedesoldeerd hebben, lijkt het me een veel voorkomend probleem... elk nadeel ze voordeel zal ik zeggen.

Beko voedinge waren wel wat betrouwbaarder dan AEG/ Whirlpool en BSH(it). Maar ik zou een nieuwe VIPer inzetten en een weerstand van 100 Ohm/2W

Ik heb net contact gehad met de lokale leverancier. Deze hadden de viper 12a niet op voorraad en moest besteld worden.

Dan bestel ik zelf gewoon, kan ze krijgen voor 70 cent per stuk. en hun vragen er 3,90 voor. Dekt meteen mooi de verzendkosten, en kan ik het dubbele aantal bestellen voor als er iets mis mocht gaan.

Ik heb zojuist de 100 ohm weerstand, en de VIPer 12a vervangen.
De weerstand van de print tussen fase en nul was rond de 1,2 MOhm.
Tussen de source van het ic en de nul had ik toen het ic verwijderd was ongeveer 1,6 ohm gemeten. Ik dacht dat dit kwam door de impedantie van de trafo. Aangezien de VIPer schakelt met een frequentie van 60KHz, leek mij dit geen probleem.

Maar de weerstand wordt onbelast weer gloeiend heet, dus ik heb de spanning weer van de print gehaald.

Heeft iemand misschien nog een idee waar het probleem nog meer zou kunnen liggen? Ik kom er zonder jullie niet uit (a)

Alvast bedankt mannen,

check eens of de secundaire last op de trafo niet te hoog is. kan door een gare elco komen of dergelijke..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je zoiets vervangt moet je ook eens de randcomponenten doormeten, zoals (zener)dioden en elco's, weerstanden, trafo, die zijn dan makkelijker door te meten als er een deel van verwijderd is.

Mogelijks oscilleert het ic om één of andere reden niet.

LDmicro user.

Controleer in dat geval ook de primaire elco op slijtage en check secundair op sluiting.

Shiptronic

Overleden

Werkte de print wel? Hoe heb je de temperatuur gecontroleerd? Iets zegt me dat jij je vinger als sensor hebt gebruikt, en die is vrij onbetrouwbaar. Een 5W weerstand word warm, daar doe je weinig aan .

Pak eens een 5W gloeilapje vast, die word ook loeiheet, en toch is er dan niets aan de hand ;)

Meten is weten, maar weet wat je meet!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die weerstand hoort Absoluut niet warm/heet te worden!!! Nog niet eens lauw, dus er is iets niet OK...

De kans acht ik toch groot dat het een 10 Ohm weerstand moet zijn.
Op sommige foto's lijkt de derde ring eerder op zwart.
Op dat Russische printje stond wel 100 maar kan ook de kleurcode afgekort zijn bruin zwart zwart. Dat zie ik wel eens meer in schema's staan.
In het gegeven schema-tje staat 22 Ohm!

Als het nu 100 Ohm is ipv 10 kan ik me voorstellen dat die veel te heet wordt. Het IC zelf schakelt via deze weerstand de trafo dus mag deze niet te hoogohmig zijn.

Een ander truukje is tijdelijk een (230V) gloeilamp te gebruiken ipv die weerstand. Misschien een 100W lamp of zo (als je die nog een hebt, ze worden schaars). Dan blaas je in ieder geval niet alles op als je een sluiting hebt.

Verder sluit ik me aan bij de rest om de elco's en de nodige onderdelen even op sluiting na te meten.

-edit- Heb net toch eens even de koud-weerstand van een gloeilamp gemeten: 75w is ca 48 ohm. En een 15W lamp rond de 250 Ohm.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 16 mei 2016 19:19:48 schreef henri62:
De kans acht ik toch groot dat het een 10 Ohm weerstand moet zijn.
Op sommige foto's lijkt de derde ring eerder op zwart.
Op dat Russische printje stond wel 100 maar kan ook de kleurcode afgekort zijn bruin zwart zwart. Dat zie ik wel eens meer in schema's staan.
In het gegeven schema-tje staat 22 Ohm!

Als het nu 100 Ohm is ipv 10 kan ik me voorstellen dat die veel te heet wordt. Het IC zelf schakelt via deze weerstand de trafo dus mag deze niet te hoogohmig zijn.

Een ander truukje is tijdelijk een (230V) gloeilamp te gebruiken ipv die weerstand. Misschien een 100W lamp of zo (als je die nog een hebt, ze worden schaars). Dan blaas je in ieder geval niet alles op als je een sluiting hebt.

Verder sluit ik me aan bij de rest om de elco's en de nodige onderdelen even op sluiting na te meten.

-edit- Heb net toch eens even de koud-weerstand van een gloeilamp gemeten: 75w is ca 48 ohm. En een 15W lamp rond de 250 Ohm.

Ik heb laatst ook nog is alle diodes losgesoldeerd aan 1 zijde, en de spanningsval die ik met een multimeter op diodestand meet is tussen de 550 en 650mV. Lijkt mij ook niks geks qua waardes.

Elcos/c's meten ook hoogohmig, heb de condensatoren ook nagemeten en deze zaten allemaal dicht tegen de 100n.

Ik heb de HF trafo ook losgesoldeerd en toen nogmaals de print aangesloten met een 100w gloeilamp in serie. Maar de lamp stond weer volop te branden en de weerstand begon na een paar seconde toch een beetje te roken.

-edit- De signaalleds gaan trouwens ook niet aan, dus ik zie zo geen teken van leven. Ook niet bij het terug aansluiten aan de wasmachine, alleen de geur van kokende weerstanden.

p.s. Ik probeer intern via me stage een 10W weerstand te bestellen, kan inderdaad zo zijn dat er te veel vermogen verstookt wordt.

Zouden er trouwens iets van cursussen zijn in storingzoeken van apparaten? Ik snap de werking van de componenten wel allemaal, maar toepassen in de praktijk is toch wel lastiger in sommige situaties.

Ik vermoed dat het ic terug defect is.
Hoeveel weerstand meet je tussen de drain en de source (pin8 en pin 1)
Als je geen of weinig weerstand meet is het ic terug defect.

Een 10W bestellen heeft totaal geen zin, de stroom wordt inwendig beperkt en kan nooit zo hoog oplopen tenzij er een defect is.

Herstelwerken zijn vooral praktijkervaring, als je de componenten en hun werking begrijpt zit je al een goed eind verder, cursussen helpen maar een klein beetje.
Interesse is veel belangrijker.

LDmicro user.

Op 17 mei 2016 08:05:08 schreef MGP:
Ik vermoed dat het ic terug defect is.
Hoeveel weerstand meet je tussen de drain en de source (pin8 en pin 1)
Als je geen of weinig weerstand meet is het ic terug defect.

Een 10W bestellen heeft totaal geen zin, de stroom wordt inwendig beperkt en kan nooit zo hoog oplopen tenzij er een defect is.

Herstelwerken zijn vooral praktijkervaring, als je de componenten en hun werking begrijpt zit je al een goed eind verder, cursussen helpen maar een klein beetje.
Interesse is veel belangrijker.

Na de eerste test toen de weerstand rokend heet werd, had ik tussen drain en source een goede paar megaohms gemeten. Ik zal vanavond nog eens kijken of dit veranderd is.
Kan goed zijn dat er een parallel circuit is wat de sluiting veroorzaakt dat ik over het hoofd heb gezien. Aan de onderkant van de print zitten wel wat smd-componenten maar deze zijn zo klein dat ze na mijn mening onmogelijk 100 watt kunnen verstoken, en het dan wel zichtbaar zou moeten zijn. Verder zijn er maar een paar relaisjes die wat open uitgangen schakelen, dus dit zou het ook niet kunnen veroorzaken lijkt me.

Ik heb de 10 Ohm weerstanden al binnen, ja dat gaat snel hier binnen het bedrijf(A).
Maar het kan dus niet zo zijn dat er door de stroombegrenzing tussen 100 en 10 ohm zo een verschil zit dat de schakeling niet goed werkt. Ik weet ook dat het ic de stroom begrenst, maar het zou wel de warmte kunnen verklaren toch?

En dat komt goed uit want ik ben al vanaf een jaar of 10-12 geïnteresseerd. Maar het klopt, meten is weten. Jammer dat de schemas zo niet op internet staan, dat zou al veel schelen.

Hoe kan je een zener het beste testen? In serie zetten met een weerstand en deze op me labo aansluiten, en vervolgens de clampingvoltage meten?

Op 17 mei 2016 07:49:36 schreef Falco.P:
p.s. Ik probeer intern via me stage een 10W weerstand te bestellen, kan inderdaad zo zijn dat er te veel vermogen verstookt wordt.

Op 17 mei 2016 08:49:51 schreef Falco.P:
Ik heb de 10 Ohm weerstanden al binnen, ja dat gaat snel hier binnen het bedrijf(A).

Watt of ohm?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 17 mei 2016 08:55:57 schreef Jochem:
[...][...]Watt of ohm?

Oeps sorry ja nu zie ik het, duidelijk weer tijd voor een bak koffie.
Ik bedoelde 10 Ohm fusable weerstanden.

Beste CO'ers,

Heel erg bedankt voor jullie hulp, maar ik ben er nog niet uit gekomen.
Dus mijn vader gaat opzoek naar een andere wasmachine.

Misschien heb ik een volgende keer wat meer geluk.

Dus hier mag wat mij betreft een slotje op (a)

Op 17 mei 2016 08:05:08 schreef MGP:
Ik vermoed dat het ic terug defect is.
Hoeveel weerstand meet je tussen de drain en de source (pin8 en pin 1)
Als je geen of weinig weerstand meet is het ic terug defect.

Een 10W bestellen heeft totaal geen zin, de stroom wordt inwendig beperkt en kan nooit zo hoog oplopen tenzij er een defect is.

Herstelwerken zijn vooral praktijkervaring, als je de componenten en hun werking begrijpt zit je al een goed eind verder, cursussen helpen maar een klein beetje.
Interesse is veel belangrijker.

Het IC blijkt inderdaad weer sluiting te maken, maar achter deze zie ik na het doormeten en loshalen van verschillende componenten niet echt bepaald iets wat defect blijkt te zijn.

[Bericht gewijzigd door Falco.P op woensdag 18 mei 2016 07:11:14 (61%)

Je zou het ic en alles aan de primaire kant van de trafo kunnen verwijderen. Op de secundaire kant van de trafo sluit je dan een netadapter van de juiste spanning aan. Uiteraard moet de trafo er ook uit. Bij 12V relais zou ik dus een netadapter van 12V gebruiken, + en - correct aansluiten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 18 mei 2016 07:18:48 schreef Roland van Leusden:
Je zou het ic en alles aan de primaire kant van de trafo kunnen verwijderen. Op de secundaire kant van de trafo sluit je dan een netadapter van de juiste spanning aan. Uiteraard moet de trafo er ook uit. Bij 12V relais zou ik dus een netadapter van 12V gebruiken, + en - correct aansluiten.

Het probleem is dat de relais op 24v werken. Komt jammer genoeg niet zo vaak voor, maar het zou eventueel wel kunnen.
Ik kan hem ook op me labvoeding aansluiten als test.

Het probleem dat er vreselijk veel imitatie ICs in omloop zijn van de vele gangbare types. Die zijn beroerd van kwaliteit of er zit niets in maar de prijs zegt al genoeg, erg goedkoop. Als je een goed exemplaar op de kop tikt zal alles wel werken..

Ik kan hem ook op me labvoeding aansluiten als test.

Zou ik wel proberen, een 24V adapter is daarna ook wel te vinden. Bij de kringloop bv. liggen bakken vol adapters voor weinig.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bedankt voor alle snelle en goede reacties. Maar mijn vader heeft gister al een nieuwe wasmachine besteld, die komen ze als het goed is vandaag ergens brengen.

Wat mij betreft mag hier best een slotje op, en ga ik mij bezig houden met mijn afstudeeropdracht. Die lijkt de goede kant op te gaan(a)

Er staat een zeer soortgelijk probleem verfilmd op Ebay. IC en weerstand verbrand op de module van een Beko (in het filmpje een droger). Daar was ook nog een spanningsstabilisator met sluiting betrokken. Edoch het hielp niet, de microprocessor was overleden. Nieuwe module bestellen en alles deed het weer. Zoek op "Beko repair".

If you want to succeed, double your failure rate.