Communicatiepoort op Brink Renovent HR

PE9SMS

Special Member

Mijn woning is voorzien van een balansventilatiesysteem van Brink type Renovent HR medium. In de installatiehandleiding is te lezen dat zich boven het display een communicatiepoort voor servicedoeleinden bevindt. Deze is normaal afgedekt door een plaatje met de Brink merknaam, dit plaatje kun je naar boven schuiven. De aansluiting waar je dan bij kunt bestaat uit een standaard 100 mil / 2.54 mm male header. De header is 5 posities lang en heeft 4 pennen, de 2e pen is er niet. Een paar jaar geleden heb ik de unit voor een grote schoonmaakbeurt helemaal open gehad en uiteraard heb ik toen aandachtig de stuurprint en displayprint bekeken en wat foto's gemaakt. Alles bij elkaar heb ik bedacht dat de kans groot is dat de computerpoort een RS232 poort is, wel met TTL levels volgens de multimeter (oke, dat mag dan geen RS232 heten, ik weet het). Ik heb er aldus laatst een MAX232 aangeknoopt en die aan een oude laptop met COM poort gehangen. In de hoop dat het apparaat zijn actuele status zelf zou uitspugen. Zaken als actuele ventilatiestand, inkomende temp, uitgaande temp, status bypassklep, filters vuil status, foutcodes zijn m.b.v. de knoppen uit te lezen op het 4x 7-segment display. Echter ben ik met de terminalsoftware niet heel ver gekomen. Wel heb ik uitgeplozen dat de instellingen waarschijnlijk als volgt zijn:
- 9600 bit/s
- 8 databits
- geen pariteitbit
- 1 stopbit
Met deze instellingen reageert de unit met een uitroepteken (ASCII 33 decimaal) op iedere enter (CR). Verder krijg ik ook een uitroepteken na 16 andere willekeurige bytes. Dus er is kennelijk een byte array met grootte 16 gereserveerd voor de ontvangst. Het uitroepteken interpreteer ik maar als reactie op "ongeldige invoer". En dat is het. Iets anders heb ik er niet uit kunnen krijgen helaas. Uiteraard van alles geprobeerd als invoer. Ook als ik de unit uit en weer aanzet komt er geen data uit. Misschien is de poort alleen bedoelt voor het updaten van de firmware (er zit een PIC18F6720 micro in). Heeft iemand enig idee van wat er met die poort verder mogelijk is of wat het protocol zou kunnen zijn? Heeft iemand de beschikking over de eventuele servicesoftware voor deze Brink unit? Of kent iemand een ander apparaat met een seriele poort waarvan de elektronica gemaakt is door S.I.T. controls BV? Misschien hebben ze een bedrijfsstandaard voor dit soort zaken? Deze ventilatie unit is in onze buurlanden ook bekend als Wolf CWL-300 of Viessmann Vitovent 300 maar Brink schijnt de OEM te zijn.

e: foto serviceconnector toegevoegd

Data uit = TxD, verbinden met RxD van PC/terminal (via MAX232 of FTDI)
Data in = RxD, verbinden met TxD van PC/terminal (via MAX232 of FTDI)

This signature is intentionally left blank.

16 bytes maar ook op een enter reageren klinkt positief. Schrijf een script of maak een file met alle permutaties tot 6 karakters . Als ik het goed bereken moet je binnen een maand A-Z 0-9 tot 6 lang hebbeb gehad. Nog een maand voor kleine letters. Dan heb je in ieder geval mogelijkheden als "enable", "help", "status", "list", "start", dit laatste rijtje zou je ook met een "dictionary attack" kunnen doen, vast in enkele dagen/uren.

Volgens de brink website is er nog een andere poort aanwezig voor service monteurs;

http://www.brinkclimatesystems.nl/getattachment/0fa4373e-1a1b-4a96-bf2…

In die handleiding staat "Als de foutmelding
‘Attempting to load FTD2XX from...’ verschijnt:"

Die poort kan ik echter niet vinden op de mijne.

Wel zit er bovenop een poort voor de remote control met een rj11? stekker.

PE9SMS

Special Member

Dat document slaat op nieuwere varianten van de ventilatie unit. De Renovent HR medium/large heeft bovenop een aansluiting voor de 3- of 4-standen schakelaar en een OpenTherm aansluiting. De communicatiepoort voor service zit bij het display achter het plaatje waar Brink op staat (kun je omhoog schuiven). De servicetool waar dit document over gaat is niet geschikt voor de Renovent HR medium/large, maar misschien is het toegepaste protocol wel compatible...

This signature is intentionally left blank.

Ik heb de communicatiepoort ook niet aan het werk gekregen.
Het is echter wel mogelijk om met een ESP8266 de display uit te lezen (en toetsen te simuleren).
Op deze wijze kan ik nu de parameters van de renovent uitlezen en loggen.

Op 11 mei 2016 21:10:26 schreef PE9SMS:
Mijn woning is voorzien van een balansventilatiesysteem van Brink type Renovent HR medium. In de installatiehandleiding is te lezen dat zich boven het display een communicatiepoort voor servicedoeleinden bevindt. Deze is normaal afgedekt door een plaatje met de Brink merknaam, dit plaatje kun je naar boven schuiven. De aansluiting waar je dan bij kunt bestaat uit een standaard 100 mil / 2.54 mm male header. De header is 5 posities lang en heeft 4 pennen, de 2e pen is er niet. Een paar jaar geleden heb ik de unit voor een grote schoonmaakbeurt helemaal open gehad en uiteraard heb ik toen aandachtig de stuurprint en displayprint bekeken en wat foto's gemaakt. Alles bij elkaar heb ik bedacht dat de kans groot is dat de computerpoort een RS232 poort is, wel met TTL levels volgens de multimeter (oke, dat mag dan geen RS232 heten, ik weet het). Ik heb er aldus laatst een MAX232 aangeknoopt en die aan een oude laptop met COM poort gehangen. In de hoop dat het apparaat zijn actuele status zelf zou uitspugen. Zaken als actuele ventilatiestand, inkomende temp, uitgaande temp, status bypassklep, filters vuil status, foutcodes zijn m.b.v. de knoppen uit te lezen op het 4x 7-segment display. Echter ben ik met de terminalsoftware niet heel ver gekomen. Wel heb ik uitgeplozen dat de instellingen waarschijnlijk als volgt zijn:
- 9600 bit/s
- 8 databits
- geen pariteitbit
- 1 stopbit
Met deze instellingen reageert de unit met een uitroepteken (ASCII 33 decimaal) op iedere enter (CR). Verder krijg ik ook een uitroepteken na 16 andere willekeurige bytes. Dus er is kennelijk een byte array met grootte 16 gereserveerd voor de ontvangst. Het uitroepteken interpreteer ik maar als reactie op "ongeldige invoer". En dat is het. Iets anders heb ik er niet uit kunnen krijgen helaas. Uiteraard van alles geprobeerd als invoer. Ook als ik de unit uit en weer aanzet komt er geen data uit. Misschien is de poort alleen bedoelt voor het updaten van de firmware (er zit een PIC18F6720 micro in). Heeft iemand enig idee van wat er met die poort verder mogelijk is of wat het protocol zou kunnen zijn? Heeft iemand de beschikking over de eventuele servicesoftware voor deze Brink unit? Of kent iemand een ander apparaat met een seriele poort waarvan de elektronica gemaakt is door S.I.T. controls BV? Misschien hebben ze een bedrijfsstandaard voor dit soort zaken? Deze ventilatie unit is in onze buurlanden ook bekend als Wolf CWL-300 of Viessmann Vitovent 300 maar Brink schijnt de OEM te zijn.

e: foto serviceconnector toegevoegd
[bijlage]

Data uit = TxD, verbinden met RxD van PC/terminal (via MAX232 of FTDI)
Data in = RxD, verbinden met TxD van PC/terminal (via MAX232 of FTDI)

Op 28 november 2021 11:01:46 schreef Gewoonmike:
[...]

Ik weet dat Brink een laptop met een stukje software heeft waarmee ze nieuwe software kunnen wegschrijven naar de print. In de oude software zit een fout. Na herinitialiseren van de Wtw kan je de capaciteit van de motoren niet meer hoger krijgen. Ik zou graag deze software zelf willen hebben.