Mijn woning is voorzien van een balansventilatiesysteem van Brink type Renovent HR medium. In de installatiehandleiding is te lezen dat zich boven het display een communicatiepoort voor servicedoeleinden bevindt. Deze is normaal afgedekt door een plaatje met de Brink merknaam, dit plaatje kun je naar boven schuiven. De aansluiting waar je dan bij kunt bestaat uit een standaard 100 mil / 2.54 mm male header. De header is 5 posities lang en heeft 4 pennen, de 2e pen is er niet. Een paar jaar geleden heb ik de unit voor een grote schoonmaakbeurt helemaal open gehad en uiteraard heb ik toen aandachtig de stuurprint en displayprint bekeken en wat foto's gemaakt. Alles bij elkaar heb ik bedacht dat de kans groot is dat de computerpoort een RS232 poort is, wel met TTL levels volgens de multimeter (oke, dat mag dan geen RS232 heten, ik weet het). Ik heb er aldus laatst een MAX232 aangeknoopt en die aan een oude laptop met COM poort gehangen. In de hoop dat het apparaat zijn actuele status zelf zou uitspugen. Zaken als actuele ventilatiestand, inkomende temp, uitgaande temp, status bypassklep, filters vuil status, foutcodes zijn m.b.v. de knoppen uit te lezen op het 4x 7-segment display. Echter ben ik met de terminalsoftware niet heel ver gekomen. Wel heb ik uitgeplozen dat de instellingen waarschijnlijk als volgt zijn:
- 9600 bit/s
- 8 databits
- geen pariteitbit
- 1 stopbit
Met deze instellingen reageert de unit met een uitroepteken (ASCII 33 decimaal) op iedere enter (CR). Verder krijg ik ook een uitroepteken na 16 andere willekeurige bytes. Dus er is kennelijk een byte array met grootte 16 gereserveerd voor de ontvangst. Het uitroepteken interpreteer ik maar als reactie op "ongeldige invoer". En dat is het. Iets anders heb ik er niet uit kunnen krijgen helaas. Uiteraard van alles geprobeerd als invoer. Ook als ik de unit uit en weer aanzet komt er geen data uit. Misschien is de poort alleen bedoelt voor het updaten van de firmware (er zit een PIC18F6720 micro in). Heeft iemand enig idee van wat er met die poort verder mogelijk is of wat het protocol zou kunnen zijn? Heeft iemand de beschikking over de eventuele servicesoftware voor deze Brink unit? Of kent iemand een ander apparaat met een seriele poort waarvan de elektronica gemaakt is door S.I.T. controls BV? Misschien hebben ze een bedrijfsstandaard voor dit soort zaken? Deze ventilatie unit is in onze buurlanden ook bekend als Wolf CWL-300 of Viessmann Vitovent 300 maar Brink schijnt de OEM te zijn.
e: foto serviceconnector toegevoegd
Data uit = TxD, verbinden met RxD van PC/terminal (via MAX232 of FTDI)
Data in = RxD, verbinden met TxD van PC/terminal (via MAX232 of FTDI)