proton ide lite

Arco

Special Member

Ik weet wat een controller en een programmer doet, maar ik denk dat jullie me niet begrijpen. Wat ik bedoel is dat alleen proton mijn programmer herkent
en de andere compilers het niet herkent. Ik kan dus de hex file niet in mijn pic programmeren.

Iedere programmer komt wel met een bijbehorend programma, en iedere compiler kan wel hexfiles maken. Poblemen zijn er dus niet...
(Compiler -> Hexfile -> Programmer)

USB -> Serieel omzetter is een ander verhaal; daar zitten veel rotte exemplaren tussen die niet goed werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 16 mei 2016 22:49:22 schreef omberto:
Wat ik bedoel is dat alleen proton mijn programmer herkent en de andere compilers het niet herkent. Ik kan dus de hex file niet in mijn pic programmeren.

Je "andere compilers" maken toch een hexfile aan en die wordt toch op je pc opgeslagen, niet? Dan kan je met de gratis software XWisp of Bumblebee die hexfile toch openen om ze vervolgens met je programmer Wisp648 in je 16F628A te schrijven. Het voorgaand "Arco verhaal" dus :-)

En met een pickit3 ben je voor 50euro van usb-serieel en andere perikelen gevrijwaard ;-)

Even wat dingen uit elkaar trekken:

Een compiler maakt (compileert) van een .c-file een hex-file. Daar kunnen hulp-files (zoals headers .h) bij horen. XC8 van Microchip is zo'n compiler.

Een programmer doet niks anders dan een (reeds gecompileerde HEX file) in een chip schieten. De software (programmer) moet inderdaad overweg kunnen met je hardware (programmer).

Dan heb je ook nog een editor, waar je alle regeltjes C-code inklopt. Vaak is dit onderdeel van een IDE (integrated development environment) waarvanuit soms ook de compiler en programmer kunnen worden opgestart. Meestal gebeurt dat zo onzichtbaar dat alles hetzelfde programma lijkt te zijn.

Wil je met de XC-compiler werken, dan kun je bijvoorbeeld goed de MPLAB X environment (IDE) erbij pakken. Zowel van XC als van MPLAB X heb ik hierboven reeds links gegeven. Die programma's zijn op elkaar afgestemd, en doordat MPLAB X ook weet heeft van de chips kun je allerlei handige settings gebruiken om dingen als kloksnelheid en andere fuses te programmeren. Tevens zijn er behulpzame headerfiles beschikbaar voor alle PICs.

De programmer die met MPLAB X wordt meegelevers kan niet met jouw WISP overweg; hij heeft liever een PICkit.

Maar dat is niet erg, want als MPLAB X en zijn XC-compiler alles foutloos voor jou hebben gecompileerd, dan heb je een HEX-file gekregen die je met willekeurige andere programmer-software (zoals XWisp, XWisp2 of BumbleBee ofzo) via je WISP648 in de PIC kunt schieten. Zo ging dat neem ik aan ook met de .hex-files die door Proton werden gegenereerd, of niet?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 17 mei 2016 08:26:43 schreef Jochem:
Zo ging dat neem ik aan ook met de .hex-files die door Proton werden gegenereerd, of niet?

inderdaad, werkt niet anders als beschreven. ik kan de proton-hex-file er met een Wisp, mikroE of pickit in dezelfde Pic-16F648A schieten.

gr A

Mooi, bedankt voor de bevestiging (ik ken Proton verder niet).
Dan kun je dus dezelfde methode gebruiken om het daadwerkelijk met de Wisp in de PIC te schieten als dat je destijds met Proton deed.

Enkel de juiste .hex-file selecteren die door XC8 (evt onder MPLAB X) werd gegenereerd.

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Het kan op meerdere manieren, maar ik ben er al een tijdje uit ;).

De xwisp was volgens mij ook te integreren in proton zodat je in proton direct de file erin kon schieten (zie: http://www.picbasic.nl/instelling_xwisp.htm )

Andersom heb ik het gedaan met pic basic, die was ook in MPlab te foefelen zodat ik in MPlab met pic basic aan de gang kon en direct kon proggen ( was wel met een ICD2 programmer)

Maar je heb 3 delen:
1, compiler = spuugt HEX. uit , sla deze op een vindbare plek oip
2 programmer hardware, zorg eerst dat die onder Apparaatbeheer zichtbaar is
3 Programmeer software, zorg dat hier de juiste programmer ingesteld is , laad de HEX file van de vindbare plek, en schrijf het HEX programma naar de chip.

Geen idee, maar het zou met niet verbazen, mocht het mogelijk zijn om in MPlap de xwisp als programmer in te stellen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 mei 2016 12:25:26 schreef Shiptronic:

De xwisp was volgens mij ook te integreren in proton zodat je in proton direct de file erin kon schieten (zie: http://www.picbasic.nl/instelling_xwisp.htm )

klopt, in Proton kan je op de knop "compile and program"; F10 drukken.
de hex-file gaat dan waarschijnlijk direct de PIC in.
ik zeg waarschijnlijk omdat ik die toepassing nog nooit gebruikt heb. het zal best kunnen maar de hex-file op een terugvindbare plek opslaan en met een separate programmer in de pic schieten geeft mij meer rust. aan stress om van alles te integreren en dan afwachten of het met de volgende update nog werkt heb ik niets.

gr A

Beste anne2, met proton heb ik ook geen probleem met de wisp648.
Bij de andere compilers zoals mplab en mikrobasic, jal wil het niet lukken om de wisp aan te sturen.
Dat is juist het probleem.

Het probleem is dat jij niet leest, de oplossingen zijn inmiddels uit-ge-speld voor je.

If you want to succeed, double your failure rate.

Je compiler heeft NIETS te maken met je programmer.
Je compiler zet je broncode om in een .HEX bestand.
Dit .HEX bestand schiet je met een programmer in je PIC.
Om je programmer aan te sturen heb je een apart stukje software nodig.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ok hier ben ik weer met een vraag over het programmeren.
Ik zoek een site waar goed wordt uitgelegd hoe je een PIC kan programmeren in C. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden, alleen maar voor arduino.
Wie heeft er een tip voor mij.

Arco

Special Member

Of het voor een PIC of een AVR is maakt niet veel uit; C blijft C... ;) (hooguit wat syntaxische verschillen)
Dit gaat over pic in c: http://learn.mikroe.com/ebooks/piccprogramming/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt ik ga hiermee aan de slag.
Jullie horen weer van mij.
groetjes