Antennes

Frederick E T hoe vind je dat zo snel? Of heb je een abonnement en bewaar je ze sinds 1923? :-)

Jinny

Golden Member

Op 15 mei 2016 20:44:02 schreef Arabel:
Er werden sowieso weinig tot geen radio's verkocht...een radio kon je niet ETEN.

Offtopic, na '43 was er geen radio meer over om te verkopen, 'alles' was in beslag genomen...
En het bezit van een radio domweg verboden.
Dat kostte je minimaal 4 weken Vucht, of Duitsland...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evdweele

Overleden

In de tijd dat ik veel tv-antennes op daken plaatste (circa 1964-1966) zaten die (vaak niet meer gebruikte) draadantennes regelmatig in de weg. Ze waren, met ei-isolatoren, tussen twee schoorstenen over de nok van het dak gespannen.
Het is me ook een paar keer overkomen dat ik een schok kreeg van zo'n antenne. Die was dan aangesloten op een direct uit het net gevoede radio (met U-buizen) waarvan de antennecondensator lek was.

Aan het ontwerp van een actieve raamantenne heeft een van de bouwers een website gewijd.

Het boekje De bestrijding van radiostoringen, door H.Veenstra uit 1934 bevat ook veel informatie over het bouwen van antennes.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Rond 1970 was een kruisdipool met spriet veel te zien voor AM/FM...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Die antennes werden altijd in Gemeenschappelijke Antenne Installaties gebruikt die een woonwijk of een flatgebouw van radio- en tv-signalen voorzagen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 mei 2016 23:05:04 schreef Captain:
Frederick E T hoe vind je dat zo snel? Of heb je een abonnement en bewaar je ze sinds 1923? :-)

Ik heb EERLIJK alleen maar 'siliciumbronsdraad' in Google ingevuld en op Enter gedrukt. Het was de vierde van boven.

De GAI-spriet is een mooi voorbeeld van een goede lange/middengolfantenne (vaak ook korte golf). Hij is actief, natuurlijk; er zit een impedantieaanpassing en versterker onder.
Die versterker had een behoorlijke 'roosterruimte'. Alle spanningen uit het hele LMK-bereik bij elkaar opgeteld konden nog lelijk oplopen, en zo'n versterker mocht niet teveel intermodulatievervorming veroorzaken. Siemens maakte mooie, maar er waren er meer die het konden.

@evdweele: mooi boekje!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

mooi boekje!

Ik heb het wel helemaal moeten overtypen. Het origineel was in zo'n slechte staat dat het nauwelijks leesbaar was en OCR'en was er al helemaal niet bij.
Alleen de plaatjes zijn - met wat hulp van Photoshop - nog origineel.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Kathrein had ook goeie. (en maakt ze nog steeds...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

In Nederland is een horizontaal gepolariseerde FM-antenne alleen niet meer zo nuttig ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hoe komt het dat afgestemde raamantennes op de kortegolf minder gevoelig zijn? Toch zijn er wel rechtuitontvangers gepubliceerd met zo'n raamantenne, te vinden op http://www.elektronik-radio.de/39994.html "Audion 1: KW/MW/LW (SSB u CW fähig!)", http://zpostbox.ru/a_shortwave_receiver_with_automatic_regeneration_co… "A Shortwave receiver with automatic regeneration control" en http://www.ke3ij.com/am-univ.htm "A 'Universal' Regenerative Detector that receives AM, SW, or FM!".

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Evarist

Golden Member

Op 15 mei 2016 23:06:22 schreef Jinny:
Offtopic, na '43 was er geen radio meer over om te verkopen, 'alles' was in beslag genomen...
En het bezit van een radio domweg verboden.
Dat kostte je minimaal 4 weken Vucht, of Duitsland...

Dat was onder commando van Seyss-Inquart, die de Nederlanders Vijf Cens en een kwartje noemden. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Jinny

Golden Member

Stukje antenne techniek...
Les een, hoe meer koper in de lucht hoe beter...
Stel je het verschil voor tussen een breinaald en een tuin vol...
Les twee, een op de frequentie afgestemde antenne doet het -op die frequentie- beter.

Een raamantenne heeft geen grote hoeveelheden koper in de lucht, maar wel een piek in de ontvangst op de frequentie waar hij is afgestemd.

Ermee ontvangen vergt enige gewenning, omdat je meerdere knoppen moet draaien, maar omdat je de gewenste frequentie 'preselecteert' verzwakken de omliggende signalen en komt het gewenste signaal beter door.
Daarbij kan je de antenne ook nog draaien, zodat ongewenste signalen nog meer verzwakt worden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 16 mei 2016 09:44:54 schreef dawmast:
Hoe komt het dat afgestemde raamantennes op de kortegolf minder gevoelig zijn?

Je zou het moeten calculeren en simuleren, maar ik heb zo het vermoeden dat de EF80 en de schakeling waar die in is toegepast, veel minder gain levert op de kortegolf dan op de overige banden. Ik heb geen idee hoe groot de parasitaire capaciteiten in die buis zijn en of die de oorzaak zijn. Het is slechts een constatering van mij, op mijn actieve raamantenne. Misschien een te grote generalisering.

Ik heb het hier specifiek over het oude spul. Niet over moderne ontwerpen. Ik gebruik met zeer veel succes een (grote, passieve) loopantenne op de kortegolf.

Overigens, hier een video met de buitengewoon goede prestaties van de Klaagmuur met de actieve loop op de mg:
https://www.youtube.com/watch?v=qz2MtXRoE4k

Ter zijde: de Philips bx360a klaagmuur is gevoeliger én selectiever dan de Yaesu FRG-7 die onder de loop zichtbaar is. Dat komt waarschijnlijk door de 128khz middenfrequent van de Philips en de meelopende preselectie om spiegels te voorkomen. De Philips is zo selectief dat de 'hoge' tonen merkbaar verzwakt worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 16 mei 2016 12:58:43 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Kijk dit is een leuk topic geworden zo. Het gebruikelijke type middengolf antenne voor een buizenradio in de de jaren 1940 was dus een draadantenne opgehangen aan isolatoren tussen twee hoge plaatsen. Dus schoorstenen of een paal o.i.d.

Het verhaal van mijn oma over de enorme paal in de tuin was dus juist. Het is waarschijnlijk een draadantenne tussen de paal en de schoorsteen van het huis geweest.

Ik was gewoon benieuwd wat men toen als antenne had en als normaal werd beschouwd.

TinusTech

Golden Member

Nog even over dat fosforbronsdraad. Omstreeks 1962, op zoek naar goede bevestigingspunten voor een langdraad vond ik zwervend over de daken van de binnenstad van Groningen een flinke rol van dat draad. Het was massief, zonder isolatie, buitengewoon rekvrij en corrodeerde ook niet. Alleen het was nogal stug en kon beslist niet tegen knikken. Als je het verkeerd oprolde en er een scherpe knik in kwam was de sterkte totaal verdwenen. Het heeft zeker 20 jaar als antenne gehangen.

Hubie

Special Member

Ik had vroeger een inverted V van gewoon 2,5 mm kwadraat installatiedraad.
Dat rekte als de neten vooral in de zomer bij warm weer maar kost 2 x niks dus de draden werden om de 3 jaar vervangen.
Ook wel eens antennedraad bij de legerdumpzaak gekocht,dat was een soort litze met katoen en was superlicht maar rekte ook behoorlijk.
Fosforbronsdraad moet je met een lampje zoeken denk ik.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moffenzeef Hebben we gelukkig niet meer nodig ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Fosforbronsdraad is nog goed te koop, maar meer in de kunstenaarsbenodigdhedenwinkels (31 letters). Het lijkt me voor antennedraad erg hard en 'springerig'. Maar het is wel sterk.

Als jong amateur maakte ik mijn antennes van dun wikkeldraad. Niemand zag het, en als het brak, ach, dan ruimde ik de gebroken eindjes op en spande een nieuwe antenne.
En dan deed ik nog luxe: het draad was nieuw, van de klos. Maar je kon ook een oude trafo afwikkelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Voor een ontvangtoestel werkt een stalen waslijn die geïsoleerd is opgehangen net zo goed.
Lekker goedkoop en makkelijk te krijgen bij de bouwmarkt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik werkte ooit bij een bedrijf dat rf generatoren bouwde voor industriele toepassingen. Er werd mee verwarmd, verlijmd, pvc gelast enz.

De kleine generatoren waren maar een 3 kW ofzo. De grootste waar ik aan gesleuteld had was 65kW.

Zo'n generator was een eenvoudige colpits oscillator met maar 1 zendbuis. Een enekele keer twee. Een drie kilowater had twee stuks tb4/1250 triode buizen. Die 65 kilowatter had maar weer 1 buis.

En ja alles werkte op de 27 MHz. Precies op de frequentie die de bakkies wereld het z.g. tussen kanaal noemde. Dat is een speciale frequentie toegewezen voor industrieel gebruik. Allerlei medische apparatuur werkte ook in die industriële frequentiebandjes.

Maar die RF generatoren waren nogal groot. Bij de grootste kon je met een deur de oscillator in om bijvoorbeeld de zendbuis te vervangen. En die deur was voorzien van z.g. fingerstock dat weer gemaakt was van fosforbrons. Door de veerkracht een zeer goed materiaal voor deze toepassing.

Het wordt ook veel gebruikt in bijvoorbeeld een z.g. kooi van faraday. Mooi spul hoor.

Ik werkte ooit bij een bedrijf dat rf generatoren bouwde voor industriele toepassingen.

Laat me eens raden; dat bedrijf zat of zit nog steeds in Zantvoort.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rbeckers

Overleden

Een stalen waslijn die geïsoleerd is opgehangen met daar een 2,5 VD draad aan vastgemaakt.

mel

Golden Member

Op 16 mei 2016 22:36:55 schreef evdweele:
Voor een ontvangtoestel werkt een stalen waslijn die geïsoleerd is opgehangen net zo goed.
Lekker goedkoop en makkelijk te krijgen bij de bouwmarkt.

Dan hangt de XYL er weer wasgoed aan... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik gebruikte ook bronsdraad 40meter 12 meter boven de grond met aan een kant isolator en katrol met een gewichtje kon als het waaide de spanning op de draad variëren.

Maar dat is verleden tijd ik kan hier nog geen spijker buiten het raam hangen :(

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Jammer. Dan zul je toch aan een raamantenne moeten... die kun je voor het raam zetten. (Zou hij daarom zo heten? :))
http://www.vintageradio.nl/Diversen/Foto's/Itax%20Universel%20(voor).jpg
Schema bron: Vintageradio.nl

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org