USB stick

Evarist

Golden Member

Ik heb een USB stick gekregen die zich manifesteert als 2 volumes.
1 volume kan ik vrij bewerken, maar het andere is Read-Only. Ik denk dat het hardwarematig is, want met geen enkele truk kan ik deze partitie wissen of wijzigen.
Weet iemand daar meer over?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Daar staat je virus en andere rommel op van de leverancier van je sticky.
Gezien de prijs van stickies trek ik dit soort exemplaren door de shredder en koop ik een echte.

Bekijk je dit met Windows of een Ux variant?
Ik kom de laatste tijd wel eens stickjes tegen welke inderdaad minder geschikt zijn voor hergebruik ivm een niet te verwijderen partitie, deze worden door oa Dell en Compaq meegeleverd met windows 8 en/of 10.

Indien je Windows gebruikt; heb je al eens naar het stickje gekeken dmv diskpart(commandline partitie manager), deze geeft net wat meer mogelijkheden en informatie dan de compleet uitgeklede grafische versie.
Als er floppy emulatie word gedaan zal de partitie als FAT16 weergegeven worden en hier toch te verwijderen zijn, dit lukt niet in de grafische partitiemanager.

Mocht het mogelijk zijn de partitie te verwijderen dan moet het hiermee lukken, zo niet, weg gooien en een verse pakken in het geval van de meegeleverde gevallen.
Bij de stickjes van Dell lukt het met de grijze gekleurde wel en de zwarte niet of andersom, heb hier zelf nooit tijd meer in gestoken om het verder uit te zoeken, nieuw stickje bestellen is uiteindelijk goedkoper.

Evarist

Golden Member

Ik heb dsikpart geprobeerd, en GParted in Linux. Allemaal niets gekort.
Daarom was de vraag: weet iemand of dit hardwarematig zo is gemaakt?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Sommige flash controllers kunnen dit. Vaak kun alleen je op een vage Russische site de software vinden.

Kun je de output van lsusb een posten?

GMT+1

is best makkelijk te doen hoor, heb er zo al vele in handen gehad.
simpele usb controller met 1 deel rom geheugen in en 1deel bruikbaar flash geheugen.
zie het als zo een universele flash kaarten lezer waar je SD, CF, ... allemaal mee kan lezen.
als je daar 2 kaarten in plugt, een SD kaart met het read-only knopje op van 256MB, en een CF kaart van 4GB, dan krijg je ook 2 volumes. ene die je kan beschrijven en ene niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit is een denk ik gelinkt aan een heikel punt bij USB.

USB vertrouwen we bijna volledig, echter zijn er hacks gedemonstreerd waarbij de USB firmware van een simpele geheugenstick zich op elk moment (random, datum, zoveel procent vol/leeg) zich kan omtoveren naar een keyboard en zo ongewenste opdrachten en software naar je computer kan sturen.

Gaat het om een stick met het U3 platform op, dat zich voordoet als virtuele cd-rom? Die zijn te verwijderen met de tool van Sandisk:
http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/2550

[sarcasme]
Bert, het zal vast niet om een echte U3 stick gaan. Evarist zit pas 12 jaar op het forum, dan zou hij het merk/type toch wel vermeld hebben?
[/sarcasme]

GMT+1
GJ_

Moderator

Op 18 mei 2016 10:36:42 schreef K7Jz:
USB vertrouwen we bijna volledig,...

Sinds de worm van de eeuw mag geen enkele techneut nog USB vertrouwen.

Evarist

Golden Member

Fcapri, de vraag is net: hoe krijg je dat weg?
Is het hardwarematig gedaan?

De stick is een 'generic'. Anders had ik wel een merk vermeld.
Ik kreeg hem op een receptie.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

volgens mij heb je 1 usb controller en hangen daar 2 chipjes aan.
1 ingebakken rom deel, en 1 bruikbaar flash gedeelte. volgens mij is dat niet 1 grote flash chip die gesplitst is in volumes.

als het toch met software is:
wat je eens kan proberen, is die stick als HDD te installeren. want normaal kan je op een stuk niet meerdere volumes aanmaken. als je die als HDD installeert, lukt dat wel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tja, in theorie kan je natuurlijk firmware schrijven voor dat ding die een deel "write once" beschouwt. Of alleen na een speciale "unlock sequence" laat beschrijven. Als ik het moest ontwerpen, zou je standaard gewoon kunnen schrijven en daarna stuur je een: "lock device tot sector XXXX" commando. Dan is ie gelocked. En het is relatief makkelijk om dat echt permanent te maken, maar als ontwerper lastig om te debuggen. Dus ik zou een "unlock" maken waar een soort paswoord voor nodig is.... Eventueel stuur je die mee met het lock commando zodat de gebruiker zelf verantwoordelijk is om het unlock ding geheim te houden. (Als je een hardcoded unlock hebt, en een klant zegt: We hebben een foutje gemaakt en 10000 van jullie sticks van foute firmware voorzien, wat nu? dan lekt het hardcoded paswoord uit).

@fcapri: Nee zo zal het niet werken. Al jaren verdenk ik ST er van dat wat in de handleiding van hun CPUs meestal als ROM beschreven wordt, dat daar gewoon flash in zit. Dat dit inderdaad zo is lekt steeds meer uit. Nu zeggen ze bijvoorbeeld soms "factory programmed" over dat stuk "rom". Wederom: voor de gebruiker is dat echt ROM in de praktijk denk ik dat je met een unlock sequence hem wel kan beschrijven. (Het wachtwoord in de ST chips is 64 bits. Voor de normale flash is het wachtwoord iets van 0x1234567 0xfedcba8 Zijn ze dom geweest en een "vergelijkbaar" wachtwoord gekozen voor de "ROM"? Of hebben ze gewoon een echt random 64bit wachtwoord gekozen? Ik gok het eerste.).

Anyway, het is dus veel goedkoper om gewoon een extra stuk flash met een software truuk als ROM te verkopen....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 18 mei 2016 13:46:06 (33%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 mei 2016 13:13:57 schreef Evarist:
De stick is een 'generic'. Anders had ik wel een merk vermeld.

ook dat had je wel mogen vermelden.

mijn vraag blijft staan, wat is de PID/VID? laat eens zien wat lsusb zegt onder linux?

GMT+1

Op 18 mei 2016 13:41:18 schreef rew:
...
Anyway, het is dus veel goedkoper om gewoon een extra stuk flash met een software truuk als ROM te verkopen....

Zo gebeurt dat ook in dit soort stickies. Het totale geheugen heeft een mooie ronde afmeting (1G, 2G, 4G) waarvan een klein deel R/W is.

Evarist

Golden Member

PID/VID USBSTOR\DiskGeneric_Flash_Disk______8.08
en dit: USB\VID_058F&PID_6387\8EB9E100

is alles wat ik vind.

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 18 mei 2016 22:09:05 (22%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op dat VID vind je direct ook hits op het PID..... https://fixfakeflash.wordpress.com/2008/12/12/alcor-vid-058f-pid-6387-…
Ik heb het niet afgelezen, maar ik stel voor dat je er even naar kijkt.
(058F = alcor voor zover ik zo snel zie).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/