Wat is beter voor wasmachine, vloeibaar of waspoeder?

Dit topic is gesloten

Misschien een vreemde vraag maar wat is beter voor een wasmachine. Vloeibaar wasmiddel of waspoeder gebruiken?
Ik hoor verschillende dingen erover. En maakt het uit of het een oude of nieuwe wasmachine is?

pa3gws

Golden Member

Als je regelmatig een kookwas draait maakt het niet zo heel veel uit.
Bij wassen op lage temperaturen blijft er vrij veel vettigheid van het wasmiddel achter, van vloeibaar wasmiddel meer als van poeder.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Verschilt per machine volgens mij, ik heb vorig jaar een nieuwe Samsung EcoBubble wasmachine gekocht waar ik met poeder en tabs zeer ontevreden over ben. Heb contact opgenomen met serivicedesk en ze vertelden me dat ze vloeibaar wasmiddel aanbevelen voor de machine.

Dat laatste ga ik deze week even testen, als het resultaat er niet beter op word gaat de machine de deur uit.

pa3gws

Golden Member

Ontevreden in welk opzicht?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Volgens mij wast mama voornamelijk op lagere temperaturen. Maar het is volgens mij zo ie zo goed om regelmatig toch een kookwas te doen voor de machine. Het gaat in mijn geval gaat het om een miele novotroniq w9645. Is het niet zo dat juist de oudere maschines er meer moeite mee hebben? Vloeibare zeep voor wasmachine is volgens mij nog maar relatief jonge "uitvinding"

pa3gws

Golden Member

Vloeibaar wasmiddel is denk ik meer ontstaan voor het gemak.
Regelmatig een kookwas draaien en de machine blijft prima schoon.
Dat was de mededeling van de monteur die pas geleden onze nieuwe machine kwam brengen.
Poeder of vloeibaar maakte volgens hem niet uit.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het mag dan misschien een vreemde vraag zijn, voor sommigen, maar deze huisman vindt de bespreking erg leerzaam! Mag ik vragen om meer detail: wat bedoelt men in dit verband met "kookwas"? Mijn simpele goedkope machine doet het al jaren prima (hout vasthouden!) hoewel ik nooit hoger ga dan 60° en zelfs dat maar zelden, misschien één wasbeurt op tien of zo. Zou ik toch af en toe eens de volle 90° moeten draaien, voor de levensduur of voor de properteit van de machine?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 mei 2016 17:02:01 schreef pa3gws:
Ontevreden in welk opzicht?

Resultaat. Snelle programma's van rond een uur tot anderhalf uur blijven veel vlekken zitten op o.a. theedoeken en witte t-shirtjes die mijn oude Zanussi wel in een uurtje schoon kreeg. Marinade om maar iets te noemen. Soms gaat er een trui mee die volgens mij niet eens helemaal nat wordt. Een drama machine tot nu toe.

Heb een x afvalwater opgevangen om te zien hoeveel water hij verbruikt bij een klein programma. Die bak zat behoorlijk vol.

Contact gehad met helpdesk om te informeren hoeveel water ik ongeveer over moest houden, hadden ze geen antwoord op. Hangt van wasgewicht af was het antwoord.

Ik kan er voor kiezen om iemand er hier naar te laten kijken, maar als er geen onregelmatigheden worden gevonden mag ik zelf de kosten voor mijn rekening nemen. Ben daar niet zo happig op.

Dus als het resultaat slecht blijft verkoop ik 'm en koop een A-merk terug.

High met Henk

Special Member

Hmm das een duidelijk verhaal: wij hebben nu een siemens, noarmel en hiervoor een bosch (heztelfde ding
was goedkoop, maar die komt ook zelden op 60 graden, emeestal staat hij slechts op 30 graden zelfs.

net als de vaatwasser,. programma lekker snel klaar en gaan met die banaan. in de wasmachine gaat altijd spul van een niet nader te noemen duitse supermarkt keten die niet heel erg duur is, maar wel erg goed scoort met zijn wasmiddel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat laatste is erg herkenbaar, wij hebben een BEKO afwasmachine van amper 250eu bij de Wehkamp gekocht na wat testen gelezen te hebben en daar gaan ook diezelfde goedkope blokjes in op het eco programma. Komt er nagenoeg altijd brandschoon uit. Zeer over te spreken.

pa3gws

Golden Member

@big_fat_mamma
90 graden wasje 1 keer per maand houd de machine schoon.
Op lage temperaturen blijven er resten wasmiddel achter.
Wat na verloop van tijd naar kan gaan ruiken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

wij gebruiken gewoon poeder (lekker goedkoop, zo een grote doos van x kilo), wassen bijna altijd 30-40° en af en toe eens 60.
draaien wel een machientje of 5 per week. de vorige machiene is gesneuveld door kapotte lager in de trommel. nooit problemen gehad voor de rest.
vorig machien had nog een chroom deur, kan je u voorstellen hoe oud die was

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Ik hoop dat iedereen inziet dat dit weinig met elektronica te maken heeft :-)

Dit topic is gesloten