JVC RX-ES1 vervangende transistor IRF530NS-W

Ik heb een defecte jvc rx-es1 surround versterker. Deze heb ik dankzij info op dit forum kunnen betrappen op 2 defecte (sluitende) transistors in een vd power amp modules.

Nu zoek ik dus 2x IRF530NS-W
Zover ik zie, na een beetje googlen, is dat het ding niet meer verkrijgbaar is...

http://www.irf.com/part/_/A~PB-IRF530NS#tab-tab1

Wat nu... Refurbished parts? Of is er een moderner alternatief?

Alle hulp welkom.

ik heb deze rampenbak ook eens onder handen gehad een tijd terug. zekering knalde er meteen uit, in de front trap lag 2x irf530 in sluiting.

gemaakt met to220 irf530 lipje afgeknipt en weer werken. half jaar later weer stuk, dit keer de rear trappen. echter dit maal werkte het niet om er weer to220 irf530 in te zetten, ging weer stuk. er lag een driver uit, en het verloop in de condensatoren op de unit was de reden van de kapotte irf530, trappen werden ook allemaal verschillend heet in stby zonder kap erop, dus het ding zou toch weer stukgaan op den duur. heb toen de rear trap gemaakt met de onderdelen uit de center trap en die maar eruit gelaten. ding is al 12 jaar oud en dat probleem was bekend. nu was het ding tenminste nog te gebruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klinkt niet bemoedigend...maar is een optie. bedankt voor de info.

To220 heeft ook zo'n lipje aan de bovenkant wat niet op de orginele zit...gaf dat nog problemen om te solderen op de aluminium achterplaat?

lipje heb ik afgeknipt tot een randje net als de originele smd uitvoering dat heeft.

je zult de bout wel heet moeten zetten, dit is geen print maar alu met een opgedampte laag eroverheen. de sporen liggen vrijwel direct op het alu en moeten snel heetgestookt worden om halfgeleiders heel erop en eraf te krijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Controleer ook de zwarte spoelen die je onder de "eindversterkerkapjes" vindt, deze komen meestal omhoog en moeten ook vervangen worden.Doe je dat niet dan is de transistor weer vrij vlug defect. Op de kleine printjes in de eindversterkers ook de SMD elco's vervangen en de losse solderingen herstellen.

klopt, die spoelen had ik ook 1 stuk. kon dezelfde niet vinden, dus heb er 1 herwikkeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 24 mei 2016 10:09:04 schreef testman:
lipje heb ik afgeknipt tot een randje net als de originele smd uitvoering dat heeft.

De achterkant van een TO-220 laat zich afhankelijk van de plating moeilijk solderen.

Gebruik de orginele D2PAK versie.

De IRF530NS (-W is een JVC toevoeging) is opgevolgd door de IRF530NSTRLPBF

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ben een tikkie geïntimideerd geraakt door de hoeveelheid werk die deze reparatie met zich meebrengt.
Heb daarom besloten testman's suggestie te volgen en de hele defecte amp-module weg te laten en verder te gaan zonder L-rear output.

Helaas... ondanks dat de 1.6A zekering er nu niet meer uitklapt en het lcd weer werkt, schakelt het apparaat zich na 10 sec op standby.
...En er staat 20V op de center output, 9V op beide L+R outputs :(

Heb daarom voor een andere oplossing gekozen.
Zojuist via marktplaats een kenwood KRF-V5070DK op de kop getikt voor 30 euri.
Deze wordt niet warm, passief gekoeld (stiller) en ... klinkt VEEL transparanter/beter.
Frequentie response boven de 8kHz was bij de jvc nauwelijks waarneembaar, loopt nu verder door dan mijn gehoor.

Niet het resultaat waar dit forum voor bedoeld is maar ik dacht ik deel toch ff mijn ervaring aangezien ikzelf zoveel heb gehad aan de gebruikers ervaringen hier.

JVC RX-ES1 rampenbak? = confirmed

Toch bedankt allen voor de info.

Henry S.

Moderator

Een goede keuze, de IRF's kosten 1.49 p/s bij Farnell, maar de reparaties blijven onbetrouwbaar.

Het gebrek aan geluidskwaliteit is er idd, de gebruikte klasse D versterker stelt niet veel voor.

JVC en Kenwood (Trio) werden vroeger in de topcatagorie gezet (consumentenelektronica). Helaas heeft bijna elk merk kwaliteit ingeleverd, maar bij JVC zijn ze doorgeschoten naar de bodem.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.