Welke warmtebeeldcamera

Beste

Ik ben opzoek naar een warmtebeeldcamera. Deze zou moeten kunnen werken voor volgende toepassingen:

- Fout zoeken in industriële verdeelkasten en machines (slechte contacten etc.)
- Ik ben ook wat bezig met elektronica en soms kan het handig zijn om de temperatuur van een component te weten zodat ik ook kan zien waar er bv een fout kan zijn omdat er iets warmer wordt dan verwacht. Dus het meten op een bepaald punt is ook mooi meegenomen.
- Het meten van de temperatuur van een ijzeren buis.

De prijzen van zulke camera's liggen redelijk hoog. Er zijn er wel enkele die in de prijsklasse zijn tussen de 275€ en de 800€. 800€ is wel het meeste wat ik er wil aan uitgeven.

Ik ben nu in het bezit van een Iphone 6. Een FLIR ONE of een andere Iphone 6 compatibele camera is dus mogelijk.

Ik heb even een vergelijking op Conrad gedaan van de camera's die in mijn prijs bereik liggen. Wel raar dat je deze vergelijking niet kan delen maar hieronder enkele printscreens ervan.

http://users.telenet.be/bramvr/warmtebeeldcameravergelijking_1.png
http://users.telenet.be/bramvr/warmtebeeldcameravergelijking_2.png
http://users.telenet.be/bramvr/warmtebeeldcameravergelijking_3.png

Ik vind het raar dat de duurste camera de kleinste resolutie heeft. Als ik dit zo zie komt bij mij de Seek Thermal SK1004ZZ Reveal FF (Fast Frame) warmtebeeldcamera het beste eruit. Dit omdat deze een van de hoogste resoluties heeft en de hoogste beeldfrequentie. Wel een groot nadeel is het kleien schermpje. Op dit gebied heb ik hier niet zoveel kennis van dus wou ik graag weten welke camera jullie zouden aanraden en waarom. Ik heb ook wel al een gelezen dat de FLIR ONE het beeld van de gewone camera kan combineren met deze van de warmtebeeldcamera. Ik weet niet of dit echt voor of nadelen heeft. Ik heb er nu gekozen bij Conrad maar deze mogen ook van een andere leverancier zijn zolang hij niet duurder wordt dan 800€.

Wat denken jullie wat een goede keuze is voor mij?

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Fout zoeken in schakelkasten is maar heel beperkt nuttig, word zwaar overdreven. En je wens om een temperatuur van een buis te meten: het is meer een indicatie, echt meten is niet goed mogelijk of meer werk dan een goede thermometer gebruiken.

Een IR camera is vooral goed in het weergeven van temperatuursverschillen, maar dan nog moet je wel heel goed weten waar je naar aan het kijken bent.

Ten slotte is het combineren van het beeld van een gewone camera met een IR beeld heel nuttig. Door de lage resolutie van die low-budget IR camera's is achteraf vaak heel moeilijk te zien wat precies wat is. Als er een scherp beeld "achter" zit is dat heel handig.

Ik heb hier een wat oudere Flir liggen, overgenomen voor E500,- en die werkt nog heel best. heeft kruisdraden geeft van die positie de temp aan, let er wel op dat als er iets glimt / speigeld dat dan de temp lastig te meten is. Heb hier bij de radiator buizen wat zwarte tape gedaan om de buizen gewoon om dan het verschil te kunnen meten. afbeelding van een radiator erbij gedaan.hoe die eerst was (verkeerd om aangesloten) en daarna opwarmend.

Kwam er achter dat het halve huis verkeer om aangesloten zat. Stook nu 40% minder gas sinds het goed om aansluiten. heeft 10+ jaar zo gezeten helaas.

Maar slechte verbindingen lukt ook wel hoor, maar er moet wel stroom lopen. n de haven waar k werkte hadden we een kraan die na een tijdje storingen had elke keer, maar dan mochten we er niet aan zitten (dikke stromen dikke voltages). Dus op een avond gaan kijken, en als en rode kers gloede een bout op.
Was een foutief geplaatste RVS bout (had staal moeten zijn), was wel op torq gezet, maar was gewoon vastgelopen op de draad van de tevens RVS moer. zat dus eigenlijk los. Bout vervangen, nooit meer die storing gehad.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 27 mei 2016 21:59:27 (29%)

zit sinds 2009 in de PV.
High met Henk

Special Member

FLIR is leuk,
Fluke heeft e.e.a.
Testo heeft ook een hele mooie.

Echter laatst op de technishow en daar stond ook eens tand met hele betaalbare oplossingen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Vblogger mjlorton heeft een hele hoop reviews van warmtebeeldcamera's gedaan. Hij heeft ze in een playlist verzameld.

Ik gebruik nu een Fluke infrarood thermometer met dubbele laser. Echt heel handig om bij opstarten componenten in de gaten te houden. Heeft al veel problemen voorkomen. Maar soms wat lastiger omdat je dan teveel punten langs moet. Een camera versie lijkt me helemaal ideaal. Dan zie je in 1 oogopslag alles.
En het zal vast niet optimaal zijn maar het is een stuk beter dan geklooi met een TC, IPA of met je vingers voelen.

Er zijn camjeras die te modden zijn naar het hogere model. Ík weet niet meer welke. Volgens mij las ik dat op EEVBlog

Kwam er achter dat het halve huis verkeer om aangesloten zat. Stook nu 40% minder gas sinds het goed om aansluiten. heeft 10+ jaar zo gezeten helaas.

Dat was in mijn vorige huis ook het geval. Ik had in 1 jaar de nieuwe installatie er al bijna uit. Een vriend van mij heeft hem aangelegd en kwam er achter bij het plaatsen van de nieuwe. We zijn toen het hele rijtje huizen langs gegaan. Wij waren niet de enige, bijna heel de straat zat verkeerd om.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

Op 27 mei 2016 22:29:46 schreef fred101:

Er zijn camjeras die te modden zijn naar het hogere model. Ík weet niet meer welke. Volgens mij las ik dat op EEVBlog

[...]

heb dus ooit met een testo gewerkt. GEWELDIG ding, heel nauwkeurig, heel mooi meten tot ik meen 1200 graden (geupgrade)
maarem.. hing wel prijskaartje aan.
budget is vooral een issue. Wij meette overgens uitlaat systemen van diesel motoren. Dus wel heel andere toepassing...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Dat is ook een mooie toepassing. Bij benzinemotoren is aan de temperatuur van de katalysator zien op die bijna 'op' is. Dan is het temperatuur verschil tussen in en uitgaand deel te laag.
Ik wil zo'n Flir voorzetstuk voor mijn Galaxy S6 kopen. Maar er is bijna niet aan te komen ;-(

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 28 mei 2016 00:54:41 (20%)

Wij gebruiken een KT384 van Sonel,
ik heb geen idee wat het ding gekost heeft maar je zou eens een quote kunnen aanvragen.
(als je tenminste geen bezwaar hebt tegen made in Poland)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
GJ_

Moderator

Op 27 mei 2016 23:58:42 schreef High met Henk:..heel nauwkeurig...

Hoe bedoel je dat? Want heel nauwkeurig meten met een IR camera gaat niet echt heel gemakkelijk. (= dat gaat helemaal niet).
Zelfs een IR temperatuurmeting in vaste opstelling bij processen is al erg moeilijk en iets dat je alleen doet als je echt niet anders kan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 28 mei 2016 18:35:29 (23%)

Wij gebruiken een KT384 van Sonel,
ik heb geen idee wat het ding gekost heeft maar....

Als ik hier kijk dan is dat buiten budget. Ook als er een factor tien afgaat.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Heel nauwkeurig bedoelde ik mee hoge resolutie.. Dat je feitelijk aan het warmtebeeld goed kan zien waar je naar kijkt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???