Philips 42PFL6008K 2E LA

ik heb alleen het koelblok eraf gehaald maar thermal pad zit er nog onder. moet ik het geheel testen op een stuk karton bijv. bedoelt uw?

bij mij begint de led niet na 30 seconden te knipperen, ik h eb het net even opgenomen met stopwatch. begint na 4 min te knipperen

op de diode d501 staat 64 volt gemeten in circuit met stekker erin op de backlight pinnen staat alleen op 1 pin 33 volt de rest staat niks op.
op de andere diodes staat ook geen spanning behalve d501. Er staat geen spanning op de backlight converter. dus op het bovenste deel van de psu staat geen spanning. alleen op het onderste deel zie foto.

dutn

Golden Member

Op 22 januari 2019 17:17:51 schreef marc1200:
ik heb alleen het koelblok eraf gehaald maar thermal pad zit er nog onder. moet ik het geheel testen op een stuk karton bijv. bedoelt uw?

Nee, ik haal dat moederbord uit het chassis, thermal pad + koelblok eraf halen (voorzichtig, als dit makkelijk gaat), processor warm maken (zoals eerder beschreven, 200 graden) en dan terugplaatsen (met thermal pad + koelbok) in het chassis. Daarna testen. Misschien is de schade al te groot om het zo te kunnen testen, lastig inschatten.

ik meet over diode d501 uit circuit beide kanten OL bij continuity test

dutn

Golden Member

Op 23 januari 2019 14:29:17 schreef marc1200:
Is deze diode dan goed of niet?

Die diode lijkt me goed als je beide kanten op OL meet.

Hebt uw verder nog tips wat ik zou kunnen meten?

ik heb de processor een minuutje met flux en 200 graden verwarmd en toen ik de stekker erin deed begon het lampje van de optische poort te branden wat die normaal niet deed! maar even later ging die weer uit nadat de processor opwarmde.

dutn

Golden Member

Op 25 januari 2019 17:51:53 schreef marc1200:
ik heb de processor een minuutje met flux en 200 graden verwarmd en toen ik de stekker erin deed begon het lampje van de optische poort te branden wat die normaal niet deed! maar even later ging die weer uit nadat de processor opwarmde.

Dat is goed nieuws, die optische poort hoort inderdaad licht te geven. Mijn gevoel zegt dat het toch fout zit onder die processor. Mocht je het willen gokken kun je deze nog warmer maken. Mocht het fout gaan, dan is een nieuwe moederbord mogelijk een goede oplossing. Uiteraard is het risico op herstel niet heel groot zo.

Hoe veel graden zou uw aanbevelen ? 300?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou sowieso wel flux gebruiken, anders blijft het kleiwerk ongeacht de temperatuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hem een paar keer opnieuw met flux verwarmd maar blijft nu weer nog steeds kmipperen, ik denk dat dat komt dat de flux niet helemaal onder de processor komt.
Ik strijk vloeibare flux langs de randen. Maar hoe krijg ik het er helemaal onder?

maartenbakker

Golden Member

Ik heb ook geen ervaring met grote chips, dus laat een definitief antwoord graag aan anderen over... Maar ik verwacht dat je gelflux uit een spuitje er beter onder krijgt. Op het moment dat je het verwarmt loopt het er dan verder onder. Heb je eigenlijk ook voorverwarmd? Professionele reworkstations doen dat ook, een thuismethode die wel succes heeft is met een strijkijzer eronder maar ook daar weer: ik ken succesverhalen maar zelf nog geen ervaring.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 26 januari 2019 14:23:41 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik spuit meestal goed wat gelflux rond de rand, verwarm de achterkant van de print dan lichtjes. De print rechtopstaand houdend zodanig dat de gel er mooi onder loopt. Zo langs elke kant. Dan reflowen.

Inmiddels heb ik de ervaring dat je NOOIT warmer mag blazen dan 300°C. We hebben op de zaak op korte tijd zo’n paar van die QFUtjes gehad. Een collega ging die ook eens bewerken. De heatgun in kwestie haalde bijna 400°C. Dat SSB is gewoon voor de vuilbak, het is niet meer goed te krijgen.
Ik weet nog niet wat er met die tv moet gebeuren. Als hij straks voor de Recupel is, ga ik dat IC er wel eens afhalen. Het wordt hoge tijd te weten waar die dingen hun aansluitingen zitten. Je krijgt er meer en meer gekke fouten mee.

Ik heb een tijdje terug volgende “guide” gevonden. Ik probeer die wat aan te houden en dat schijnt goed te lukken op deze werkwijze.

solderreflowguideforsurfacemountdevices.pdf

Op 23 januari 2019 16:01:30 schreef dutn:
[...]
Die diode lijkt me goed als je beide kanten op OL meet.

Sorry voor de bump, maar bij mij meet ik juist beide kanten op een stroompje . Bovendien was het pootje een beetje zwart. Dit lijkt me niet correct dus? Nu kan ik in google deze diode alleen bij Ali vinden dus dit heb ik maar besteld. Onder het motto baat het niet...

Ik heb gezocht op ST02D-170 4060.

Zijn er inmiddels meer mensen waarbij de oorzaak hier lag?

maartenbakker

Golden Member

Baat het niet dan kan het zonder meer schaden, inderdaad. Als het ali-onderdeel niet aan de specs voldoet, krijg je gevolgschade en dat is zuur als achteraf blijkt dat er toch wat anders was.

Mogelijk kon je het onderdeel elders niet vinden omdat je per abuis de datumcode erachter hebt laten staan; ik krijg onmiddelijk een linkje naar Mouser.

Misschien handig om even een topic over jouw toestel te maken en daar in de topicstart te vermelden welke symptomen je hebt en wat je aan de live voeding gemeten hebt! En hoe je de doorgangsmeting gedaan hebt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 juli 2019 12:07:59 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Welk stuk is de datum code dan? Of: waar heb jij op gezocht, dat je hem wel kon vinden?

Toen ik thuis kwam waren de symptomen dat het rode lampje drie keer knipperde per keer. Ik heb toen de stekker er een tijdje uit gehad, waarna de televisie niet meer knipperde, maar ook niet meer reageerde. Op de originele afstandsbediening kreeg ik geen reactie; op de Ziggo afstandsbediening ging het led lampje knipperen; die ontving het indrukken van de power knop dus wel. Echter het scherm blijft zwart. Er gebeurt verder helemaal niets.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik een software engineer ben die met Arduino's is gaan spelen en electronica machtig mooi vind, maarrr. Wat solderen lukt, en ik weet een beetje wat basis componenten doen, maar verder beheers ik electonica bij lange na niet :-) Ik heb de print uit de tv meegenomen naar mijn werk waar een collega van me er veel meer verstand van heeft. Hij zag dat deze diode zwarte pootjes had, en dus wellicht stuk was. Googlen op d501 kwam ik hier weer uit, in combinatie met een Philips TV, dat kon toch geen toeval zijn leek me.

De andere diodes heb ik doorgemeten, met de stekker uit het stop contact, dus geen spanning op de print denk ik. Behalve dan dat de condensators misschien nog niet helemaal leeg zijn?

Door mijn multi meter in diode stand te zetten -->|-, kreeg ik bij alle andere diodes de ene kant op 0L en de andere keer een kleine spanning. Dus dat is hoe ik de andere diodes heb gemeten. Voor zover ik het begrijp kloppen die dus wel.

Verder dacht ik in elk geval te kunnen speuren naar brandplekken ofzoiets. Dat konden we verder nergens vinden, behalve bij deze ene diode dus.

Ik zou graag verder onderzoeken of willen ondernemen, maar meestal zijn de termen me hier wat te technisch waardoor ik het niet goed volg. Wat bedoel je met "wat je aan de live voeding gemeten hebt": hoe meet ik dat precies? Doorgangsmeting is denk ik wat ik gedaan heb?

maartenbakker

Golden Member

Het typenummer van de diode eindigt na 170. De meetfout komt omdat je kennelijk in circuit gemeten hebt. Aangezien het toestel ergens op reageert, zal de standbyvoeding nog werken en is de diode om te beginnen al niet verdacht. Het eerste dat je doet als je aan een voedingsspanning twijfelt is de uitgangsspanningen van de voeding meten, niet rondpoken bij willekeurige onderdelen waarvan iemand je ooit heeft wijsgemaakt dat ze er verdacht uitzien. Ik ga hier verder op in als je een eigen topic maakt, dit zorgt hooguit voor verwarring omdat het topic nu over 2 toestellen met verschillende specifieke fouten (de jouwe knipperde 3 keer, dat van de TS 2 keer) tegelijk gaat.

Als je belooft dat je hier niet meer antwoordt maar eerst een eigen topic aanmaakt, geef ik je nog een beginpunt: het concrete (en meteen minst moeilijke) dat je hebt is een foutcode (waarna het misschien bergaf ging met de symptomen, maar soit), dus die zoek je op in de servicemanual en vanaf daar verder bepalen wat je het beste kunt doen.

Zo zie je, het is net als software engineering allemaal best logisch en gestructureerd alleen moet je even wat hints hebben ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."