Ik had besloten dat mijn autootje na 21 jaar nu toch echt een trekhaak nodig had. Voor €25 een trekhaak met bekabeling van de sloop gehaald, trekhaak gemonteerd, maar nu zit ik met de aansluiting van de bekabeling van de 7-polige contactdoos.
Als ik die aansluting op de normale manier doe zal de mistlamp van de aanhangwagen tegelijk branden met de achter mistlamp van de auto. Luxe contactdozen hebben een voorziening zodat als je de aanhanger aansluit het mistachterlicht van de auto uitgeschakeld wordt.
Nou rijd ik vrijwel nooit met mistlampen aan en heel weinig met een aanhanger, dus de kans dat ik en met een aanhanger rijd en mistlampen moet voeren is niet zo groot. Toch zou ik het grappig vinden als ik simpel en tegen lage kosten het mistachterlicht van de auto kon uitschakelen als er een aanhanger achter hangt.
Ik had het idee om een eenvoudig autorelais van een paar Euro te nemen en de draad naar het mistachterlicht van de auto via de contacten 30-87a te laten lopen. Dan heb ik een werkend mistachterlicht in de NC positie. Naar de 7-polige contactdoos voor de aanhanger lopen onder andere draden voor de verlichting links en rechts, maar ook voor het mistachterlicht van de aanhanger. Als ik nou een van die draden via de contacten 85-86 laat lopen, dan zou ik daarmee het relais kunnen schakelen.
Echter, de spoel van een relais heeft een weerstand van omstreeks 80 Ohm en ik voorzie dat het vermogen van een achterlicht of mistachterlicht dat daar doorheen moet zoveel stroom trekt dat of de spoel doorbrandt of de spanningsval over de spoel van het relais het licht doet uitgaan.
Zie ik juist dat ik 85-86 parallel moet hangen met het mistachterlicht van de aanhangwagen en niet in serie, of is het hele idee complete onzin?
Mvg Kilian