Mistlamp uitschakelen mbv relais

Ik had besloten dat mijn autootje na 21 jaar nu toch echt een trekhaak nodig had. Voor €25 een trekhaak met bekabeling van de sloop gehaald, trekhaak gemonteerd, maar nu zit ik met de aansluiting van de bekabeling van de 7-polige contactdoos.

Als ik die aansluting op de normale manier doe zal de mistlamp van de aanhangwagen tegelijk branden met de achter mistlamp van de auto. Luxe contactdozen hebben een voorziening zodat als je de aanhanger aansluit het mistachterlicht van de auto uitgeschakeld wordt.

Nou rijd ik vrijwel nooit met mistlampen aan en heel weinig met een aanhanger, dus de kans dat ik en met een aanhanger rijd en mistlampen moet voeren is niet zo groot. Toch zou ik het grappig vinden als ik simpel en tegen lage kosten het mistachterlicht van de auto kon uitschakelen als er een aanhanger achter hangt.

Ik had het idee om een eenvoudig autorelais van een paar Euro te nemen en de draad naar het mistachterlicht van de auto via de contacten 30-87a te laten lopen. Dan heb ik een werkend mistachterlicht in de NC positie. Naar de 7-polige contactdoos voor de aanhanger lopen onder andere draden voor de verlichting links en rechts, maar ook voor het mistachterlicht van de aanhanger. Als ik nou een van die draden via de contacten 85-86 laat lopen, dan zou ik daarmee het relais kunnen schakelen.

Echter, de spoel van een relais heeft een weerstand van omstreeks 80 Ohm en ik voorzie dat het vermogen van een achterlicht of mistachterlicht dat daar doorheen moet zoveel stroom trekt dat of de spoel doorbrandt of de spanningsval over de spoel van het relais het licht doet uitgaan.

Zie ik juist dat ik 85-86 parallel moet hangen met het mistachterlicht van de aanhangwagen en niet in serie, of is het hele idee complete onzin?

Mvg Kilian

High met Henk

Special Member

Ja, dat is ook onzin. Als je mistlampen branden voer je ook je normale verlichting.

Je moet dan dus detecteren of er stroom loopt door de draad van de normale verlichting naar de aanhanger. Indien ja. Moet het relais bekrachtigd worden. Je moet dus eerst een stroomdetectie hebben nu.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

In de 7 polige doos was origineel helemaal geen plek voor een mistachterlicht. Toen die regels aangepast werden is daar pin 2 (54G) voor gekozen, die was vaak als constante 12V aangesloten om de koelkast in de caravan te voeden, zie daar waarom op zoveel aanhangers een dikke rode lamp brandt.
Dus mijn tip zou zijn, als je alleen maar een aanhanger gaat gebruiken (geen caravan) en dat ook nog eens zelden doet dan gewoon de draad naar 54G van een handbediende schakelaar voorzien en uitzetten.
Mocht de je controle krijgen (kleine kans...) dan kun je laten zien dat je de mistlamp aan kunt zetten met de hand, dat is toegestaan.

EricP

mét CE

Is die mistlamp verplicht (ook bij een auto van 21 jaar terug)?
Zo nee: probleem opgelost.

Zo ja: dan zul je wat met een stroomrelais moeten in jouw situatie - als je niet handmatig om wilt schakelen.

Hier staat wat meer info :
http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/mistachte…
Als de auto origineel geen mistachterlicht heeft hoeft de aanhanger het ook niet te hebben.

EricP

mét CE

Heerlijk... Aanhangers met een eerste toelating (in hun context: een kenteken) van voor 1998 en minder dan 750kg.
Laten dat nou net de aanhangers zijn die (ook nu nog) geen kenteken hebben... In 1998 had helemaal niks qua aanhangers een kenteken. Die idioterie is pas ontstaan toen we met alle geweld OCR-makkelijke platen moesten hebben.

Shiptronic

Overleden

Ipv van een relais te kopen van een paar euro, kan je ook een nieuwe strekker doos kopen van een paar euro.

Dit is gewoon geknoei om niks, en je bent gelijk van die oud stekkerdoos met verroeste schroeven af.

Hier : https://www.trailerplus.nl/detail/613807/stekkerdoos-7-polig-kunststof…

€ 3,50 , jee waar hebben we het over, en relais kost bijna net zo veel.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 11 juni 2016 08:48:31 (33%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Maak er maar €11 van met verzendkosten. Maar goed, die heb je bij de Action soms ook. Met zo'n zelfde schakelaar die het de eerste 3 maanden doet en er daarna voor zorgt dat het mistachterlicht van je auto het niet meer doet...

Shiptronic

Overleden

Tja was een voorbeeld, maar een goede kost niet veel meer. en die hoef je niet op te laten sturen die kan je om e hoek bij automaterialen zaak halen. de rest is zuurvrije vaseline! En al het andere geknutsel word het ook niet betrouwbaarder van.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Met zo'n zelfde schakelaar die het de eerste 3 maanden doet en er daarna voor zorgt dat het mistachterlicht van je auto het niet meer doet...

Neem dan inderdaad een type met een (Cherry) microschakelaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Haal gewoon het lampje van je mist achterlicht van de aanhanger er uit en het probleem is zonder kosten opgelost.

bprosman

Golden Member

Haal gewoon het lampje van je mist achterlicht van de aanhanger er uit en het probleem is zonder kosten opgelost.

Het gaat er om dat als je het mistachterlicht aan zet , en er een aanhanger achter hangt het mistachterlicht van de aanhanger aan gaat en dat van de auto uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

normaal zit er een kleine microswitch in de rand van de wcd die de mistlamp omschakelt naar de aanhanger. echter als je een oude wagen hebt is het veel minder een punt om 2 lampen parallel te zetten als bij moderne wagens die daar niet tegen kunnen met de electronische driver doos voor de verlichting..

of je zet een ledlamp in de aanhanger mistlamp en een gewone 21W lamp in de auto mistlamp. 28W aan last is ook geen probleem, bijna 50W met 2 lampen van 21W bij 12V ( draaiend op 14V ) eerder wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de vele reacties. Via Google begrijp ik dat er zoiets als een overbruggingsrelais voor dit doel bestaat, maar wat dat dan is en hoe het werkt vind ik dan weer niet.

Gaat het ook niet werken als ik 85-86 parallel zet aan de massadraad van de aanhanger, en waarom niet? U snapt, ik heb nog nooit wat met een relais gedaan.

bprosman

Golden Member

echter als je een oude wagen hebt is het veel minder een punt om 2 lampen parallel te zetten als bij moderne wagens die daar niet tegen kunnen met de electronische driver doos voor de verlichting..

De reden om achtermistlamp van de auto uit te schakelen tijdens het trekken van een caravan (en iets minder een aanhanger) is de spiegeling. Bij een witte caravan en achtermistlamp(en) is 1 blik in de achteruitkijkspiegel genoeg voor een paar "lasogen".

Zelf heb ik het zo aangesloten. Weet niet of dat de officiele manier is. Voordeel om het op deze manier te doen is dat een defect schakelaartje in je trekhaak contactdoos er voor zorgt dat je achtermistlamp blijft branden en geen ellende bij de APK.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de reacties. Kennelijk is het een moeilijke vraag. Morgen maar een relais halen en er eens wat mee spelen. Ik zal er op zijn minst wat van leren.

bprosman

Golden Member

Je kunt het relas aansluiten zoals ik gedaan heb, dat werkt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

@bprosman, ik snap de schakeling niet. de systemen die ik tot nu toe aangesloten heb, hadden NC schakelaar in de WCD zitten, en als je de steker erin gaat de schakelaar open en verbreekt de verbinding.

@Hierboven, blijf me verbazen dat je wel een relais wil halen, maar niet een goede Doos ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

hadden NC schakelaar in de WCD zitten

@Ship,
De dozen met de 2 stukjes "groentenblik" er in wat ze een schakelaar noemen hadden dat inderdaad en dat heeft me bij een APK ellende opgeleverd omdat het mistachterlicht het niet deed. Later heb ik een merk gekocht met een Cherry "microsowitch" er in en die had NC en NO, vandaar de mogelijkheid tot deze wat alternatieve schakeling.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 juni 2016 22:32:14 schreef Shiptronic:

@Hierboven, blijf me verbazen dat je wel een relais wil halen, maar niet een goede Doos ?

Kwestie van eigenwijs en nieuwsgierig zijn. Ik heb een goeie stekkerdoos uit de tijd dat die nog niet in China gemaakt werden, alleen zit daar geen schakelaar op. Ik steek zo in mekaar dat als niemand mij kan of wil uitleggen waarom iets niet gaat werken, ik dat dus gewoon ga proberen.Tot ik het snap. Ik heb vaak ervaren dat ondanks dat "wij dat hier zo nooit doen", het vaak wel kan. Van de kosten van een relais wordt ik niet arm en Brigatti niet rijk. En als mijn plan A niet werkt, dan heb ik plan B. Dat is de schakeling van bprosman, maar dan iets aangepast.

Mvg Kilian

Jinny

Golden Member

Ik heb het ooit opgelost met een drukknopje en relaisje met houd contact in het mistlampje.
Licht aan, en indien het mistig is (minder dan 50 meter) even de auto uit, op drukknopje drukken op de aanhanger en het mistlampje brand.
Thuis, autoverlichting uit en mistlichtje valt ook uit.

Aantal keren in mijn nu 50 jarig leven mist minder dan 50 meter, 3 keer.
Gebruikt?
Nog nooit dus.

Meest overbodige ding op een automobiel.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

In een heel ver verleden (25 jaar) heb ik ooit eens een "lampdetectie" gemaakt door een diode op te nemen in de +12, Volt, daarover een transistor die opengestuurd werd zolang er 0,7 volt over de diode viel. Weet alleen in detail niet meer hoe maar misschien dat iemand hier dat weet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Jinny: dat is mijn plan B, met die aparte schakelaar.

@bprosman: bedankt voor het woord lampdetectie. Bracht me op het idee eens te kijken naar het misbruiken van zo'n verklikker voor vergeten autolverlichting. Dit principe https://www.conrad.nl/nl/kit-geluidsalarm-voor-vergeten-autoverlichtin… maar dan het relais aansturen ipv buzzer.

bprosman

Golden Member

Dat is wel heel ingewikkeld, bij mij was het niet meer dan een tor (BE overgang) die over een diode stond.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.