Ware grootte SD / micro SD geheugenkaart

Ik ben op zoek naar een 64 GB micro sd card.

Op aliexpress wordt er een aangeboden van 64 GB
maar de verkoper zegt ware capaciteit is 56 - 60 GB

Als ik 2 ^ 36 uitreken kom ik op 68 GB

Hoe doen ze het dan ? en hoe zit het

met geronomeerde merken als Kingston en Sandisk ?

Guus@Sint-Michielsgestel
bprosman

Golden Member

Geheugenkaarten zou ik zelf nooit op AliExpress kopen, er wordt daar zoveel gerommeld (chips gemanipuleerd zodat ze meer geheugen aangeven dan dat ze hebben). Hiervoor zou ik naar een BigDennis of Opus of zo gaan, dan weet je wat je koopt.

http://www.opus.nl/geheugenkaartjes/microsd.html?opus_opslagcapaciteit…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoi, ik bevestig wat bprosman zegt. Echt, het grootste deel van de grotere geheugen op aliexpress en dergelijke sites is fake. Dat zijn gewoon 2 of 4 GB kaartjes waarvan het filesysteem een foute waarde aangeeft. Je komt er pas achter zodra je meer dan 2 of 4 GB op de kaart zet, dan gaat het fout. Ook als de Chinees (..) een Sandisk of zo verkoopt, alles is nep en oplichting.

Als je een kaart zoekt die "hard en veel moet werken" ,video opnemen bvb, alle goedkope rommel vermijden.
Gaat vaak snel fout. (kaart defekt)

groeten

Kris

bprosman

Golden Member

Als ik 2 ^ 36 uitreken kom ik op 68 GB

Die discussie is volgens mij ook in de harddisk wereld nog niet geslecht of 1GB nu 1000 of 1024 MB is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Het hangt ook nog af van hoe de beschikbare capaciteit wordt opgegeven: raw of geformatteerd (en waarmee geformatteerd)
De geformatteerde capaciteit is uiteraard minder als de raw capaciteit. Ik zou me er niet erg druk over maken.
Als het kaartje bijv. in exFat geformatteerd is, verlies je al veel meer aan overhead; clusters zijn 128kB. Of een file 1 of 100000 bytes lang is, het kost altijd 128k memory...

Een 16GB FAT32 kaartje van Sandisk geeft hier in Windows ook maar 14.4GB...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit is voor een camera met video mogelijkheid,

dus de foto's zijn 2MB minimum.

Mijn vraag is of Sandisk / Kingston wel echt 64 GB aanbieden,

of is hier een "andere " factor in het spel ?

Zijn er testen bekend die 64GB kaarten getest hebben

of er inderdaad zoveel geheugen op zit.

Ik heb het dus niet over " FAKE " of oplichters

Guus@Sint-Michielsgestel
Thevel

Golden Member

Een 16GB FAT32 kaartje van Sandisk geeft hier in Windows ook maar 14.4GB...

Heb hier een Samsung 32GB micro sd kaartje, geeft hier in windhoos ook maar 29,2GB.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 juni 2016 12:52:08 schreef Waters:
Ik ben op zoek naar een 64 GB micro sd card.

Op aliexpress wordt er een aangeboden van 64 GB
maar de verkoper zegt ware capaciteit is 56 - 60 GB

Als ik 2 ^ 36 uitreken kom ik op 68 GB

Hoe doen ze het dan ? en hoe zit het

met geronomeerde merken als Kingston en Sandisk ?

Even los van dat er regelmatig fake kaartjes geleverd worden die bijvoorbeeld een kwart of minder van de beloofde capaciteit hebben, denk ik dat je GB's (gigabytes) en GiB's (gibibytes) doorelkaar haalt, wat logisch is omdat de fabrikanten dat ook doen en omdat er vroeger geen onderscheid werd gemaakt in de notatie van GB en GiB.

Traditioneel luidt de capaciteit van harde schijven in GB met definitie 1GB = 10^9 bytes. In DOS of Windows zie je de capaciteit terug in GiB al werden die vroeger ook gewoon GB genoemd. 1GiB = 2^30 bytes. Een harddisk die verkocht wordt als 1GB zie je terug als 0,93GB in DOS of Windows.

Traditioneel luidt de capaciteit van geheugen in GB met de definitie van 1GB = 1GiB = 2^30 bytes, dus so-far-so-good.

Nou hebben fabrikanten van solidstategeheugen besloten dat hun producten moeten concurreren met harde schijven en niet met geheugen, dus geven ze de capaciteit geflatteerd in GB inplaats van een 7,3% lagere capaciteit in GiB.

Voor een 64GB geheugenkaartje kom je dus op 59,6GiB uit. Dat is afgerond 60. Dan heb je nog ruimte nodig voor remapping of ruimte die al geremapt is omdat er gare cellen inzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zowieso wegblijven van chinezen.
die goedkope kaartjes deugen echt niet en het is gewoon weggegooid geld.

ofwel zijn ze heel traag, ofwel kan je ze gewoon niet volschrijven omdat een chinees geknoeid heeft (een 16GB chipje die zich voordoet als een 64GB, maar na 15GB data kopieren stopt die ermee).

als bijkomend voordeel hangen die kaartjes veel vast (kom ik vaak tegen in mijn dashcam en multimedia console). die ziet dan geen kaartje meer, ff kaartje eruit en weer erin en je kan verder.

als je dan toch het geluk hebt van een echt kaartje vast te krijgen daar, die een acceptabele snelheid haalt, dan werkt die ineens niet meer na een paar weken.

ik ken ook niet vanbuiten hoe ze het berekenen, maar ook bij mijn echte kaartjes kom ik onderling verschil tegen. heb ik gemerkt bij mijn rpi. ik maak een 4GB SD kaartje aan met een goed werkend OS, ik expand die zodat ik de volledige 4GB kan gebruiken. na een werkend OS (server) te hebben, maak ik een backup van het systeem.
mijn spare server wil ik dezelfde setup geven, dus ik clone die image op een vers 4GB kaartje en krijg ik daar de melding dat die 'iets' te klein is (3 906 250 kbytes VS 3 905 919 kbytes) en kan de image niet schrijven.

net zoals usb sticks dus.
mijn 2GB stick is 1 994 797 056bytes groot of een goeie 1.85GB.
een andere stick
mijn 16Gb stick is 16 095 789 056bytes (14.9GB).
een andere is 16 024 391 680bytes (14.9GB).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Mijn vraag is of Sandisk / Kingston wel echt 64 GB aanbieden, of is hier een "andere " factor in het spel ?

Jawel hoor, wat voor andere factor doel je op dan ?

http://www.opus.nl/geheugenkaartjes/microsd.html?opus_opslagcapaciteit…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Zoals gezegd, een 16Gb kaartje van Sandisk geeft hier 14.4Gb met FAT32. Van de raw size gaat meestal nog e.e.a. af.
O.a. ongeveer 1% protected voor eigen gebruik van de kaart, soms wordt iets gereserveerd voor remapping bij errors, en sommige kaarten hebben ook DRM (digital rights management) area.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor alle antwoorden,

Ik denk dat maartenbakker het meest precieze antwoord

heeft gegeven op mijn vraag.

Dus de verkoper van Aliexpress was in elk geval eerlijk

w.b.t de capaciteit.

Groet Waters

Guus@Sint-Michielsgestel

De verkoper is inderdaad eerlijk geweest, maar het is ook wel een beetje algemene kennis over opslagcapaciteiten.

Maar, weer offtopic: er wordt zo veel gerommeld met flash geheugen kaartjes, dat ik alleen nog maar A-merken (Sandisk, Lexar en Samsung) koop bij bekende leveranciers in Nederland of Duitsland.

Sindsdien ook nooit meer troep gekregen, en ik heb best wat kaartjes.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

De hoeveelheid geheugen die opzij gezet wordt voor error remapping varieert ook per kaart/fabrikant.
(wordt gebruikt om bad sectors 'onder de motorkap' te remappen zonder dat de gebruiker het merkt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 juni 2016 16:51:59 schreef Arco:
De hoeveelheid geheugen die opzij gezet wordt voor error remapping varieert ook per kaart/fabrikant.
(wordt gebruikt om bad sectors 'onder de motorkap' te remappen zonder dat de gebruiker het merkt)

dit extra geheugen wordt bij een "serieuze" fabrikant niet opgegeven als geheugen, het zit gewoon achter de hand, net zoals je reservewiel. maw, Je weet niet van het bestaan tot het nodig is.
greoten

Kris

Hensz

Golden Member

Op 13 juni 2016 14:55:17 schreef Waters:
Dit is voor een camera met video mogelijkheid,

dus de foto's zijn 2MB minimum.

Dan moet je helemaal geen 64GB kaartje willen. Koop een kaart van pakweg 4 of 8 GB, daar kun je zo goed als zeker uitstekend mee uit de voeten. Op al die grote kaarten gaan veel te veel foto's en video's. De rest is alleen maar reden tot fouten vergissingen etc. waardoor je flinke kans loopt opnames te verliezen. Zet je opnames op tijd (z.s.m.) op een laptop of andere backup en je hebt aan 4 GB eigenlijk al genoeg.
Mijn eigen camera (20 MP, HD-video) gebruikt bijna 5 MB/foto en 2MB/sec video. Het 8 GB kaartje wat erin zit is dan goed voor 800 foto's én een half uur video. Daar kom ik de vakantie prima mee door! :D

Don't Panic!

Op 13 juni 2016 18:26:13 schreef Hensz:
[...]
Daar kom ik de vakantie prima mee door! :D

Tja, dan is je vakantie te kort :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Geheugenkaartjes in China kopen... nuh.

Traag, fake of corrupt (2Gb geloopt zodat het een 64Gb kaartje lijkt), of een 64Gbit kaartje..

Houd pepper een beetje in de gaten, regelmatig aanbiedingen bij MyMemory of Amazon(de).

Een 64Gb kaartje doet zo'n 15-20 eur, daarvoor ga ik in China het risico niet nemen.

En idd de afweging maken: 1 grote kaart (en in 1x alles kwijt) of een stapel kleinere kaartjes. Ik zelf ga ook liever voor de laatste optie.
Heb meerdere van 64 of 32Gb (ivm de prijs) maar voor de vakantie schiet ik ze nooit vol (wissel om zo wat minder kans te hebben om alles kwijt te zijn bij een defecte kaart)

Ik kan met zekerheid stellen dat bijna alle SD kaartjes via eBay, Aliexpress, Banggood, en nog meer, troep zijn.

Ik heb hier zo'n twee jaar geleden een Domoticz systeem gebouwd met een Pi. Daarin heb ik SONY micro SD kaartjes gestopt van eBay. Goedkoop en veel opslagruimte, dus gelijk maar een paar bestellen. Mooi toch?

Helaas gaven al deze kaartjes het binnen een paar weken op ondanks dat ik een RAM Drive had aangemaakt. Namaak en Pruttel dus.

De opslagruimte heb ik niet kunnen testen want hoger dan "1GB" kom ik niet met dit systeem.

Na ettelijke pogingen met die pruttel kaartjes dan toch maar een paar SAMSUNG kaartjes gekocht in Nederland bij DATA IO en alles draait hier al bijna anderhalf jaar zonder problemen. (Dashcam ook trouwens)

Op eBay kun je zeker originele kaartjes kopen, daar twijfel ik niet aan. Maar voor een dubbeltje op de eerste rang ..... :-)

(Je zal deze kaartjes maar meenemen op vakantie, moet er niet aan denken)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Tja,
Kwestie van gezond verstand gebruiken. Als iets veel te goedkoop wordt aangeboden is de kans groot dat het rommel is...(dan uithuilen en wat beters bestellen...)
Ik heb ook wel eens een NB-4L camerabatterij besteld voor 9.95 (kost normaal bij Canon 40 euro, wel heel kras). Die kon ook meteen in de chemokar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook ik heb nog geen enkele positieve ervaring met ebay Sd kaartjes.
Heb er nu 2 gehad die zich voordoen als 16gb kaartje maar waarvan je er nog maar 4 kan terug lezen. Fake spul dus. Mag je het aangetekend terug sturen naar China om je geld terug te krijgen, kost meer dan het kaartje waard is.

Koop nu net zoals Ritmeester alles bij DataIo in NL, is ook nog eens snel in huis.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 juni 2016 18:26:13 schreef Hensz:
[...]
Dan moet je helemaal geen 64GB kaartje willen. Koop een kaart van pakweg 4 of 8 GB, daar kun je zo goed als zeker uitstekend mee uit de voeten. Op al die grote kaarten gaan veel te veel foto's en video's. De rest is alleen maar reden tot fouten vergissingen etc. waardoor je flinke kans loopt opnames te verliezen. Zet je opnames op tijd (z.s.m.) op een laptop of andere backup en je hebt aan 4 GB eigenlijk al genoeg.
Mijn eigen camera (20 MP, HD-video) gebruikt bijna 5 MB/foto en 2MB/sec video. Het 8 GB kaartje wat erin zit is dan goed voor 800 foto's én een half uur video. Daar kom ik de vakantie prima mee door! :D

5MB/foto bij 20MP, dan wordt er serieus gecomprimeerd en ben je al heel veel gegevens kwijt. Dan heb je ook geen 20MP nodig. Ik heb zelf een 21MP en die gebruikt tussen 24 en 28MB/foto. Render ik die naar JPG blijft er nog altijd meer dan 10MB over. Ik gebruik zelf een Compact Flash 64GB Sandisk Extreme Pro 160MB/s. Na een uitstap of bergtocht worden de foto's op de laptop gezet (RAID1) en externe HD. Een vakantie van 3 weken is al snel goed voor > 2000 foto's.

Besparen op een geheugenkaartje is besparen op het verkeerde. Koop een voldoende snelle kaart van een deugdelijk merk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

En koop er liever twee van 16GB dan één van 32GB. Mocht er dan iets catastrofaal fout gaan met het kaartje, ben je met een beetje mazzel niet al je foto's kwijt. Je kan zelfs overwegen gedurende de dag af en toe van kaartje te wisselen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

ik heb al 3jaar een 16GB kaartje in de camera zitten en nog niet kapot gegaan. als je goeie koopt, gaan ze echt weinig kapot.
net zoals usb stick, men oeroude 256MB stick leeft nog altijd (en wekelijks in gebruik), ding koste vroeger dan ook een pak geld)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken