Ware grootte SD / micro SD geheugenkaart

En dat is erg handig als je software (bv. Lightroom) dan automatisch lenscorrecties kan uitvoeren, omdat het weet met welke lens en op welke brandpuntsafstand de foto gemaakt is. Om over GPS nog maar te zwijgen (geen van mijn camera's heeft het trouwens), of flitsinstellingen, zelfs van een externe (draadloze) flitser.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoom heb ik niet nodig. Ik haal de zoom wel uit een fantastisch goede lens. Ik heb momenteel 4 lenzen. Een 100mm macro f2.8, een 11-24mm f4.0L, 24-70mm f2.8L en een 70-200mm f2.8L. Voor de 70-200 heb ik nog een 2X extender (verlies 1stop). Een 400mm of groter is quasi onbetaalbaar. Geen enkel compact toestel kan deze ganse range perfect aan. Probeer een keer mijn avatar te maken met een compact. Deze foto is alleen verkleind in resolutie. Geen fotoshop of crop. De bloem is van een Bernagie en uiteraard 1 van mijn werksterbijtjes. Ik heb macro opnamen waar de tong van de bij duidelijk zichtbaar is. Ja ik heb ook een compact. 12MP maar vooral waterdicht. Ideaal om mee te nemen tijdens een fiets tocht of tijdens het skiën.

Ik heb op mijn werk een foto van me hangen 1m80 X 1m20. Is gecropt van 5616px X 3744px naar 4070px X 2713px. Ik wil het resultaat zien als je dit doet startende met een jpg van slechts 5MB. De TIFF waarmee gestart werd is een kleine 62MB groot. De gecropte TIFF >32MB. De uiteindelijk JPG voor de foto fabricage >5MB. Ik vraag me dan af hoe je van een oorspronkelijk bestand van 5MB een gecropte versie van 5MB gaat maken zonder dat je aan kwaliteit inboet.

Een collega van me heeft meerdere cursussen fotobewerking gevolgd. Les 1 sla ALTIJD op in RAW, de negatief van vroeger. Bewerk daarna je TIFF en als aller laatste maak er een jpg van. In jpg is al te veel info weg die je niet meer kan terug halen. Dat zie je heel goed als je begint in te zoemen. Heel snel verschijnen wazige blokjes.

Wil je aan 21MP reeksen foto's maken, is een snelle kaart een must.

@rew: Mijn eerste was een Canon 350D 8mp. Voorwaarde was een betaalbare spiegelreflex waar mijn analoge lenzen op zouden werken. Voor de Canon macro was dit het geval. De Tamron 400mm en Tamron 18-35 deden het niet meer. Tamron wou ze niet aanpassen aan het digitale tijdperk. Mocht hetzelfde gebeurd zijn met een Canon lens had Canon de aanpassing wel gedaan. Daarom alleen nog Canon L lenzen. Een investering voor het leven. Nu heb ik een 5D MKII full frame.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

Op 14 juni 2016 07:26:44 schreef fcapri:
je kan ook gewoon verlagen hé.

Dat kan altijd, een 16MP-foto op een website plaatsen heeft bijv. maar heel zelden zin. Het is alleen heel erg jammer dat de bestaande technologie bijna alleen maar gebruikt wordt om het aantal pixels te verhogen. Ik zou liever een 8 MP-camera hebben gehad met 8x zoom maar dan wel 1 of 2 trappen lichtsterker. Minder onnodig flitsende camera's die toch mislukte foto's opleveren.

Don't Panic!

ik kan met de mijne heel goed in slecht verlichte plaatsen fotos nemen. zelf plaatsen waar ik zelf niks meer zie, kan de camera een goeie foto maken zonder flits.
de mijne is dan ook van 16MP ingesteld naar 5MP (die is direct VEEEEEEEEL sneller in fotos nemen). geen idee of die ook een betere lichtsterkte heeft daarbij.

ik heb nog nooit groter nodig gehad dan 5MP.

@buckfast: "Probeer een keer mijn avatar te maken met een compact".
aan jouw avater kan ik nog niet eens zien wat het is.
ik heb eens op een autotreffen discussie gehad met ene dat compact cameras prutsdingen zijn om fotos te nemen (kerel had een speciale camera mee en 2-3 grote lenzen).
ik heb toen de haan eens op zoom 42x getrokken met mijn compacte en vroeg hem hetzelfde te doen. met al zijn lensen die hij bij zich had, kon hij mijn foto niet evenaren. maar met zijn lens thuis zou dat gelukt zijn... discussie was afgelopen.

heb zelf vanuit het vliegtuig een fabriek getrokken in rusland (9000meter hoogte met lichte bewolking). met het blote oog zag ik niks

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 14 juni 2016 12:53:59 (53%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Aantal pixels maakt voor lichtsterkte weinig uit; de sluitertijd, diafragma en ISO waarde wel...

aan jouw avater kan ik nog niet eens zien wat het is.

Ik dacht dat het een soort surrealistisch iets was, kon er ook niets in herkennen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En voeg daar pixelgrootte en dus sensorgrootte maar aan toe

Hensz

Golden Member

Dat was mijn insteek idd. Sensorafmetingen hetzelfde, minder pixels, dus gevoeliger.

Don't Panic!
Jeroen

Moderator

Het topic ging over geheugenkaartjes, niet fotografie. Graag weer ontopic.

Op 14 juni 2016 13:01:54 schreef Arco:
Aantal pixels maakt voor lichtsterkte weinig uit; de sluitertijd, diafragma en ISO waarde wel...

[...]
)

Het aantal pixels beïnvloed wel rechtstreeks de ISO waarde en het S/N getal. nooit meer pixels nemen dan nodig als voorgaande belangrijk is.

maar bot, het gaat hier over SD kaarten.

SD staat voor Secure Digital. Origineel wou dat twee dingen zeggen: een gegarandeerde opslag en mogelijkheid tot CPM,CPS,CPR of hoe je het ook wil noemen.

Het eerste (verlies van data) gelooft geen kat, tot de dag dat ze het meemaken en dan nog beschuldigen ze het toestel ipv de kaart..

Het tweede, CPS, begrijpt geen kat want (bijna) iedereen denkt dat digitaal = gratis copiëeren is.

groeten

Kris

Arco

Special Member

SD staat voor Secure Digital.

Ook (toevallig? :) ) voor SanDisk... (een van de ontwikkelaars van de SD)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 juni 2016 16:36:12 schreef kris van damme:
[...]

Het aantal pixels beïnvloed wel rechtstreeks de ISO waarde en het S/N getal. nooit meer pixels nemen dan nodig als voorgaande belangrijk is.

Wordt dit niet met name bepaald door de pixelgrootte, en niet door het aantal pixels?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Kwaliteit is ook een drama bij merkkaarten soms. Op het werk veel problemen met de Samsung EVO kaarten en de Transcend kaarten. Raken massaal corrupt in linux systemen (dit hoor ik dan van onze software jongens, geen verstand van verder)

Op 14 juni 2016 17:04:47 schreef Tommyboy:
[...]
Wordt dit niet met name bepaald door de pixelgrootte, en niet door het aantal pixels?

Uiteraard. Maar het aantal pixels bepaald de pixelgrootte voor een bepaald formaat van de sensor. Minder pixels betekend dus grotere pixels en omgekeerd.

Op 14 juni 2016 22:50:45 schreef Antoine:
Kwaliteit is ook een drama bij merkkaarten soms. Op het werk veel problemen met de Samsung EVO kaarten en de Transcend kaarten. Raken massaal corrupt in linux systemen (dit hoor ik dan van onze software jongens, geen verstand van verder)

Er staat den wel een merk op , maar ze vallen niet onder de noemer "merkkaarten", de laatste al zeker niet.

groeten

Kris

Op 14 juni 2016 22:50:45 schreef Antoine:
Kwaliteit is ook een drama bij merkkaarten soms. Op het werk veel problemen met de Samsung EVO kaarten en de Transcend kaarten. Raken massaal corrupt in linux systemen (dit hoor ik dan van onze software jongens, geen verstand van verder)

Waar worden die kaarten dan voor gebruikit? Foto opslag, of draai je er een OS vanaf? Daar zijn de meeste goedkope SD kaarten namelijk niet voor ontworpen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Nee, het OS wordt gedraaid vanuit intern flash. De SD kaart wordt gebruikt om navigatie kaarten e.d. van te laden, maar ook om logfiles en "overige" bestanden naar te schrijven en van te lezen. Het OS komt er pas achter als het een logfile probeert te schrijven en de kaart is niet beschikbaar.

Transcend kwamen wij idd ook achter ja :S

Arco

Special Member

Meestal is het corrupt raken van data toch een kwestie van onjuiste aansturing en/of interface. (bijv. een zwevende card select tijdens opstarten/reset)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Logfiles naar flash geheugen is een bijzonder slecht idee, zeker als er véél logging weggeschreven wordt. Ik ken een zekere enterprise firewall fabrikant die liet loggen naar het internet flash, met als gevolg dat die dingen elk jaar RMA moesten. Dit functie is daarna vrij snel uit de software gesloopt.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Arco

Special Member

Het OS komt er pas achter als het een logfile probeert te schrijven en de kaart is niet beschikbaar.

Dan deugt de software niet, want de card detect switch geeft info of de kaart er wel of niet is...
Logfiles direct wegschrijven is inderdaad niet de beste oplossing. Beter de data verzamelen, en een keer (of een paar keer) per dag wegschrijven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee. Het gaat er om dat na wat "write errors" op de SD kaart het besturings systeem besluit: Het is misschien beter om niet nog verder de boel in de war te schoppen door voor de rest van het systeem de kaart read-only te maken, of zelfs helemaal niet meer meer te laten zien. Dat is "kaart niet meer beschikbaar" in dit kader. Die card detect is ZEKER nog actief, want fysiek is ie er....

Grote batches schrijven helpt maar matig. Wat verborgen is, dat is hoe de SD kaart z'n schrijf-acties organiseert. En zou je eens in de zoveel tijd de verzamelde data wegschrijven, dan nog komt het OS met een serie van writes-van-4k... Gaat de SD kaart doorhebben dat ie moet verzamelen zodat ie straks een hele page tegelijk kan doen? Heeft ie daar genoeg geheugen voor?

Kortom, of je nu 1x per dag 1Gb schrijft of gedurende de dag langzaam 1Gb totaal over de hele dag, lijkt me dat het weinig verschil uitmaakt.... (Als je totale /data/ hoeveelheid 1Gb/dag is, dan moet je natuurlijk niet iedere 4k data ook nog je metadata gaan updaten. Dan wordt het voor de SD kaart natuurlijk inees 2Gb of nog meer per dag. Dat scheelt. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gelukkig heb ik er geen verstand van :). Ik hou me totaal niet bezig met het betreffende project. Het enige wat ik er van weet is dat ik een kaart die als defect in de hoek was gegooid eens heb geformateerd en in mijn werk telefoon heb gestopt en die daar tot op de dag van vandaag feilloos werkt. Er zullen wel meerdere factoren meespelen die ik niet ken :)

crappy kaart, meer is het niet.

Op 15 juni 2016 23:41:16 schreef Arco:
Dan deugt de software niet, want de card detect switch geeft info of de kaart er wel of niet is...
Logfiles direct wegschrijven is inderdaad niet de beste oplossing. Beter de data verzamelen, en een keer (of een paar keer) per dag wegschrijven.

ik denk niet dat dit het probleem is. de kaart is wel fysiek aanwezig, maar als je een instructie stuurt reageerd ze niet waardoor het OS die als 'niet werkende' bestempeld.

heb NET HETZELFDE probleem hier met de dashcams of mijn media center in de auto. de kaart zit er in, toestel start op en stopt dan op het menu.
de dashcam kan niet gaan wegschrijven omdat de kaart niet reageerd, of het mediacenter reageerd niet omdat die de folderlijst opvraagt en geen antwoord krijgt. kaartje er ff uittrekken en weer insteken is de oplossing (met toestel nog steeds aan).

steek je een ander merk kaart (bv de micro sd uit mijn telefoon, dan heb ik wekenlang geen problemen).
ook bij de rpi soms die miserie, zet je die aan, doet niks. kaartje eruit, kaartje erin (met spanning nog steeds op rpi) en dan rebooten werkt wel (in en uit trekken met de spanning eraf doet ook niks).

is al een tijdje dat ik me afvraag of het een ontwerp fout is (bv een RC kring die aan de resetpin zou moeten hangen voor tijdens het booten), of simpelweg slechte sd kaartjes

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is een "niet simpele interactie" tussen eea. Als het simpel was als "kingston is kut", dan hadden we het patroon al gezien. Maar het is een combinatie van hoe er geschreven wordt, hardware en het merk van de kaart. Of zoiets....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Toch is het vreemd dat de meeste van die kaartjes in telefoons/navigatie/fotocamera/videocamera het gewoon blijven doen.

Maar in dingen met een OS zoals een pi of vreemd lijken te gaan doen. Alsof het OS roet in het eten gooit.

er zijn wel vaker rare dingen aan de hand met die SD kaarten en ik vermoed dat elke fabrikant een beetje 'speelt' met de specs. soms valt het dan voor dat kaart x in toestel y totaal niet wil werken.

moet je maar eens de commentaar lezen bij verschillende SD kaarten voor de raspberry's
http://elinux.org/RPi_SD_cards.

bv:

-We have had a 50% failure rate on these with file system corruption, even with write protection enabled, with Raspian
-NOOBS image will not extract on PI 2 (1G), but extracted ok on PI (512) version
-doesn't reboot during first time startup process, but restart again and fine after that
-Gets too hot and wont boot.
-won`t reboot when it`s hot (2 verschillende kaarten hebben dit)
-Does not work with NOOBS (do not recognize it) or applying an image of Debian or Fedora on it (Kernel panic ... cannot mount fs), WORKS with RPi 2 Model B, Openelec 5.0.8.
-Work on Raspian, but doesn't work with NOOB. [Suggestion : download full image of O.S. and put it into SD card directly.]
Works with NOOBS
Sometimes I/O errors and: mmc0: timeout waiting for hardware interrupt
Does not work in RPi Model B+ with RaspBMC. Starts booting but all writes fail.
NOOBS works fine, installed Arch and Raspbian successfully.
-Fails under heavy write load with "mmc0: Controller never released inhibit bit(s) mmc0: Timeout waiting for hardware interrupt". Works perfectly in USB card adapter.
-working with the latest firmware, won`t reboot when it`s hot

vind het wel raar dat er 3 fabrikanten zijn met een SD kaart die wel werkt, maar niet kan rebooten als ze warm staat. en dan sommige kaarten die niet werken in een 1GB versie, maar wel in een 512MB versie van rpi. hoe kan de kaart nu weten hoeveel ram er aanwezig is (zal wel ergens een instructie verschillend zijn tussen beide processoren).
vooral die voorlaatste is een leuke. rechtstreeks erin werkt die niet, met een usb to sd kaart omvormer (aparte controller erin) werkt het wel. duidelijk dat sommige chips in de kaartjes zelf niet goed samenwerken met bepaalde chips van controllers

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

//Beetje topickaap, wat zijn de ervaringen (hier) met Lexar op een Rpi ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.